Carpe Diem και εξ αποστάσεως
Της Βαρβάρας Γαλανού*

Μέσα σε αιφνίδιες συνθήκες, που δε θα μπορούσαν να έχουν προβλεφθεί ούτε από τον πιο ευφάνταστο νου, πραγματοποιείται  αθόρυβα, συχνά μεταμεσονύκτια, αλλά πάντα με ισχυρή βούληση και, τολμώ να πω,  με ενθουσιασμό, μια σπάνια συνάντηση. Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς ενεργοποιούν διαδικτυακά  το «εκπαιδευτικό τρίγωνο» και αγωνίζονται να χτίσουν ένα νέο σχολείο, χωρίς κουδούνι και χωρίς προαύλιο.

Αν και δε συνιστάται να πειραματιζόμαστε  σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης , ωστόσο η επαγγελματική προσήλωση, η καινοτομική διάθεση και η δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών μπορούν  να συμβάλουν στη διασφάλιση ότι η μάθηση συνεχίζεται με υγιή τρόπο, σε έναν κόσμο που νοσεί.

Οι δυσκολίες γνωστές: έλλειψη υποδομών, φόβος για το άγνωστο, ανασφάλεια, κούραση, ένταση… Πόσο, όμως, είμαστε ευλογημένοι, όταν δεχόμαστε αυτήν την πρόκληση και δοκιμάζουμε τις αντοχές, τα όρια και τις δυνατότητές μας! Ας εστιάσουμε στο ισχυρό κίνητρο που είναι οι μαθητές και μαθήτριές μας, στον ενθουσιασμό του νεόφαντου εγχειρήματος, στο ξεδίπλωμα των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων μας, στην επικοινωνία και τη συντροφικότητα και, εντέλει,  στην ηθική ολοκλήρωση που έρχεται μέσα από την προσφορά και τη δημιουργία. Ας αφεθούμε στην ορμητική δύναμη της αλλαγής, ακόμα κι αν αυτή εισήλθε αιφνιδιαστικά και επιτακτικά. Γιατί αυτός είναι ο ύψιστος στόχος της εκπαίδευσης, η  αλλαγή, η  εξέλιξη,  με στόχο τη συλλογική και ατομική ανέλιξη και ευδαιμονία.

Η παραδοσιακή θεώρηση της εκπαίδευσης αλλάζει αστραπιαία και επιβεβλημένα. Μαθητές και μαθήτριες σε ολόκληρο τον πλανήτη διδάσκονται εξ αποστάσεως . Διαπιστώνουμε, στην πράξη, πως η φυσική παρουσία σε μια σχολική αίθουσα, ενώ παραμένει η πιο ενδεδειγμένη, δεν είναι η μόνη εκδοχή της εκπαίδευσης. Μια νέα εποχή έχει ξεκινήσει και  ελπίζω βάσιμα, εδραζόμενη στην υφιστάμενη πραγματικότητα, ότι το δημόσιο ελληνικό σχολείο δε θα μείνει, για άλλη μια φορά, θεατής των εξελίξεων.

Στην  εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάθηση,  αν και σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθίσταται η δια ζώσης, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δουλέψουν περισσότερο ανεξάρτητα και να μάθουν να χρησιμοποιούν εργαλεία και στρατηγικές, που  διαφορετικά δε θα μπορούσαν.  Καταλύτης  είναι εδώ η τεχνολογία, η οποία  αποτελεί ένα εργαλείο ευέλικτο,
ελκυστικό και πολυδύναμο. Παρέχει στο μαθητή/τρια ανατροφοδότηση και υποστήριξη, τη στιγμή που τη χρειάζεται και όσες φορές απαιτείται. Επιδιώκει και επιτυγχάνει, παράλληλα, την καλλιέργεια δεξιοτήτων επωφελών διά βίου . Επιτρέπει και υποστηρίζει την εξατομικευμένη και διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση. Μπορεί να συνδεθεί λειτουργικά με τα αναλυτικά μας προγράμματα. Δίνει τη δυνατότητα στους/στις εκπαιδευτικούς σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας, καθώς και ανταλλαγής καλών πρακτικών.


Είναι, επομένως, θεμελιώδους σημασίας να συνειδητοποιήσουμε πως, για να μη γυρίσουμε στο χτες, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στη  συνέχεια του εγχειρήματός μας, πέραν του χρονικού ορίζοντα εκτάκτων συνθηκών που βιώνουμε. Ο σχεδιασμός διδασκαλίας και  μάθησης στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες δε θα πρέπει να έχει το χαρακτήρα του πρόχειρου, ευκαιριακού και παροδικού μέτρου, μέχρι να ξανασυναντηθούμε με τους μαθητές\τριες μας στο χθες. Ας μην  εστιάζουμε μόνο στην τεχνολογία που θα χρησιμοποιήσουμε  τώρα, αλλά ας αρχίσουμε να προσανατολιζόμαστε σε νέες μορφές διδασκαλίας και μάθησης, στις οποίες  και θα πρέπει να εκπαιδευτούμε, ώστε να τις  εφαρμόσουμε και στο μέλλον.

Ό,τι καταφέραμε μόνοι μας ή/και ομαδικά οφείλει να το στηρίξει συγκροτημένα και συστηματικά και η πολιτεία. Καίριες πρωταρχικές δράσεις: να επιμορφωθούμε και να εξοπλιστούν κατάλληλα τα σχολεία μας. Θα πρέπει να εξάρουμε ως κομβικούς συλλειτουργούντες παράγοντες και το ρόλο των Δήμων, της τοπικής κοινότητας και των Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων.

Ας  αδράξουμε την ευκαιρία. Ας  συναντήσουμε,  επιτέλους, τους μαθητές μας   στο σήμερα.
Να ξεφύγουμε από τα γνωστά επαναλαμβανόμενα μοτίβα νοοτροπίας και στάσης, αλλά και κεντρικής αμεριμνησίας,  να ανοίξουμε φτερά και  να δώσουμε στο μελλοντικό πολίτη τα εφόδια που θα χρειαστεί.

Ας μην αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Τα νέα εργαλεία και οι νέες στάσεις είναι στα χέρια μας και μπορούν να αλλάξουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Ο συνδυασμός της δια ζώσης και της εξ αποστάσεως διδασκαλίας είναι μια απάντηση.

Έχουμε, για πρώτη φορά, εδώ και καιρό, τη δυνατότητα να φτιάξουμε ένα νέο σχολείο. Δεν το οραματιστήκαμε, όπως και όσο έπρεπε, δεν το σχεδιάσαμε, όσο οι σύγχρονες συνθήκες το απαιτούσαν. Μας το έφερε η ανάγκη. Eίναι η ελπίδα που βγαίνει τελευταία από το παγκόσμιο κουτί της Πανδώρας.

 

* εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nazi
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
Προδημοσίευση από την εμπλουτισμένη νέα έκδοση του βιβλίου του Γιώργου Χαρβαλιά
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
sklirinsi
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα
Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε ότι οι ασθενείς με αυτά τα αυτοαντισώματα είχαν αυξημένα επίπεδα νευροϊνιδίων χαμηλού μοριακού βάρους (Nfl), πρωτεϊνικά...
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα