Εξίσωση πτυχίων ιδιωτικών κολλεγίων και ΑΕΙ: Να πούμε αλήθειες;
Γράφει ο Κώστας Μπαλτζής, αντιπρόεδρος Συλλόγου Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού ΑΠΘ

Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η προ ημερών ψήφιση του άρ. 50 του ν. 4653/2020 που προβλέπει τη δυνατότητα διορισμού αποφοίτων ιδιωτικών κολλεγίων στη Δημόσια Εκπαίδευση, εξισώνοντας τα συγκεκριμένα πτυχία με αυτά των πτυχιούχων των Πανεπιστήμιων. Άμεση η αντίδραση ακαδημαϊκής κοινότητας, συνδικαλιστικών οργάνων και από τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών, φοιτητικών συλλόγων, μαθητών, απλών πολιτών. Αναφορικά δε με το κοινοβουλευτικό σκέλος της διαδικασίας αξίζει να επισημανθεί η σύσσωμη αντίδραση της αντιπολίτευσης –το εν λόγω άρθρο έλαβε μόνο 153 ψήφους υπέρ σε σύνολο 289 παρευρισκομένων κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας στη Βουλή. Τι σημαίνει όμως πρακτικά η ψήφιση και δυνάμει εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης, τι κινδύνους υποθάλπει, ποιες σκοπιμότητες κρύβει, ποια συμφέροντα εξυπηρετεί;

Εμφανώς, η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση εξισώνει τα πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων και των πανεπιστημίων όσον αφορά τη δυνατότητα διορισμού εκπαιδευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση. Μία ρύθμιση η οποία όμως δε λαμβάνει υπόψη καμία μορφή ακαδημαϊκής ισοτιμίας μεταξύ κολλεγίων και ΑΕΙ, καμία αξιολόγηση και πιστοποίηση της παρεχόμενης ποιότητας σπουδών και εκπαιδευτικού προσωπικού των πρώτων –σε πλήρη αντίθεση, και με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές, με ό,τι ισχύει για τα ΑΕΙ. Μία ρύθμιση η οποία πετάει στον «κάλαθο των αχρήστων» γνώσεις, δεξιότητες, προσόντα, ακαδημαϊκή διαπίστευση που οι πτυχιούχοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων και «Καθηγητικών» Σχολών της χώρας μας αποκτούν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους. Μία άνευ προηγουμένου εξίσωση που μόνο ως υποβάθμιση των πτυχίων των ελληνικών πανεπιστημίων μπορεί να εκληφθεί.

Θα ήταν όμως ανορθόδοξο κάποιος να σταθεί μόνο στην παρεχόμενη δυνατότητα διορισμού στη Δημόσια Εκπαίδευση που το σ/ν προβλέπει. Τουναντίον, μία ακόμη απειλή αποτελεί το ότι το ανωτέρω μπορεί να εκληφθεί ως νομικό προηγούμενο για σειρά αξιώσεων σε πληθώρα επαγγελματικών κλάδων με αποτέλεσμα το να βρεθούμε ενώπιων μίας συνολικής απαξίωσης των πτυχίων των Πανεπιστημίων μας, και όλα αυτά προς όφελος αμφιβόλου ποιότητας πτυχίων –δυστυχώς απλών πιστοποιητικών φοίτησης, σε ουκ ολίγες περιπτώσεις– ιδιωτικών κολλεγίων.

Δε χρειάζεται να είναι κάποιος ειδήμων για να αντιληφθεί πως το άρ. 50 του ν. 4653/2020 οδηγεί σε απαξίωση των απαιτούμενων προσόντων και κατ’ επέκταση του ρόλου του έλληνα δασκάλου και καθηγητή, μα και σε μία συνολική υποβάθμιση των πτυχιούχων των Πανεπιστημίων μας και συνολικά της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Και αυτό –άκρως παράδοξο– σε αντίθεση ακόμα και άκρως νεοφιλελεύθερων μηχανισμών/εργαλειομηχανών, π.χ. Ο.Ο.Σ.Α., που τίθενται φανατικοί υπέρμαχοι της πιστοποιημένης εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών για την διασφάλιση της ποιότητας στην Εκπαίδευση. Όπως δε χρειάζεται να διαθέτει κάποιος μαντικές ικανότητες για να προβλέψει το τι θα σημάνει σε όρους αξιοκρατίας μία a priori εξίσωση πτυχιούχων κολλεγίων και Α.Ε.Ι., τι επιπτώσεις κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επιφέρει στην αγορά εργασίας, στη στελέχωση Ιδιωτικού, και κυρίως, Δημοσίου Τομέα.

Αν όμως ισχύουν όλα τα παραπάνω, ως προς τι η συγκεκριμένη ρύθμιση, η όλη αναταραχή; Τίποτε δεν είναι τυχαίο, όπως τυχαία δε μπορεί να είναι η απόκρυψη από πλευράς της Υπουργού Παιδείας, Ν. Κεραμέως, της από 20/9/19 επιστολής του ΔΟΑΤΑΠ, του αρμόδιου Οργανισμού αναγνώρισης της ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας των πτυχίων από τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, η οποία αντέκρουε το κύριο επιχείρημα του Υπουργείου αναφορικά με το «επιβεβλημένο» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της συγκεκριμένης ρύθμισης.

Και μία σειρά ερωτημάτων πηγάζει…

Μήπως τα παραπάνω αποτελούν ένα «δώρο» της κυβέρνησης προς τα Ιδιωτικά Κολλέγια και τους ιδιοκτήτες τους, μήπως υπάρχει κάποιας μορφής συνδιαλλαγή προς όφελος συγκεκριμένων οικονομικών, και όχι μόνο, κέντρων; Τι σημαίνει αυτή η πολύ σημαντική «αναβάθμιση» των πτυχίων των Ιδιωτικών Κολλεγίων, σε συνδυασμό μάλιστα με την άνευ ουσιαστικής επιχειρηματολογίας αναστολή λειτουργίας των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης των Α.Ε.Ι. όπως και την επαναφορά της βάσης του «δέκα» για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;

Μήπως τα παραπάνω εντάσσονται εντός ενός γενικότερου σχεδίου υποβάθμισης της Δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης λειαίνοντας το έδαφος για την τροποποίηση/κατάργηση στην επόμενη Συνταγματική Αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος –κάτι που επιχείρησε προσφάτως, μα ανεπιτυχώς, η ΝΔ λαμβάνοντας μόνο 93 ψήφους υπέρ– και την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων;

Μήπως τα παραπάνω δεν είναι τίποτε περισσότερο από την εφαρμογή ενός νεοφιλελεύθερου στοχασμού τεχνοκρατικού μοντέλου το οποίο απαιτεί εργαζομένους με μόνο προσόν μία σειρά καλώς καθορισμένων δεξιοτήτων απουσία ενός γενικότερου πλαισίου επιστημονικής γνώσης και κριτικής σκέψης;

Δε θα αποτελούσε έκπληξη η ταυτόχρονη ισχύς και των τριών. Το ζητούμενο πλέον είμαστε εμείς, εμείς το τι πιστεύουμε, εμείς το τι ζητούμε, εμείς το πώς θα αντιδράσουμε. Απαιτητό; Η άμεση απόσυρση του άρθρου 50! Όπως όμως και η συστράτευση όλων μας, εκπαιδευτικών, φοιτητών, μαθητών, όλων εκείνων των επαγγελματικών κλάδων που αργά ή γρήγορα θα πληγούν, μα και κάθε προοδευτικού πολίτη σε ένα κοινό μέτωπο απέναντι στην εν λόγω ρύθμιση μα και κατά της επερχόμενης λαίλαπας σε βάρος της Δημόσιας Εκπαίδευσης και όλων όσων αυτή συνεπάγεται σε βάρος του καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Και παράλληλα, με σύνεση και ορθολογισμό, κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα, κοινωνικοί εταίροι, εκπαιδευτικοί και συνδικαλιστικοί φορείς, να  κάτσουμε στο ίδιο τραπέζι και να συζητήσουμε για το βέλτιστο για την Παιδεία μα και για τα επαγγελματικά δικαιώματα στην πράξη –και όχι στη θεωρία, κάτι που μόνο τους ιδιοκτήτες των Ιδιωτικών Κολλεγίων ωφελεί και αυτό σε βάρος των ονείρων δεκάδων χιλιάδων νέων μας όπως και της «τσέπης» των οικογενειών τους. Ό,τι άλλο μόνο ως ευφυολόγημα, στην καλύτερη περίπτωση, ως στυγνή υποκρισία στη χειρότερη μπορεί να εκληφθεί.

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το μοριοδοτούμενο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

 

Αυτό είναι το κορυφαίο μοριοδοτούμενο σεμινάριο στην Ειδική Αγωγή με ανοικτές αιτήσεις

 

ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ - ΠΙΝΑΚΕΣ: Αυτά είναι τα σεμινάρια που δίνουν μόρια και έχουν ανοικτές αιτήσεις
 

Βρες μαθητές για ιδιαίτερα μέσω της νέας πλατφόρμας του teachersnet

σχετικά άρθρα

Αφγανιστάν: Πυροβόλησαν γνωστή ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών
Αφγανιστάν: Πυροβόλησαν γνωστή ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών
Η Φαουζία Κούφι, που είναι και βουλευτής και ασκεί δριμύτατη κριτική στους Ταλιμπάν, επιβεβαίωσε ότι δέχτηκε επίθεση μέσα από τη σελίδα της στο...
Αφγανιστάν: Πυροβόλησαν γνωστή ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών
Κακαβιά: Νεκρό 10χρονο αγόρι που παρασύρθηκε από ασθενοφόρο
Κακαβιά: Νεκρό 10χρονο αγόρι που παρασύρθηκε από ασθενοφόρο
Το παιδί περίμενε στα σύνορα με την οικογένειά του να περάσει στην Ελλάδα, όμως ασθενοφόρο που κινούνταν με μεγάλη ταχύτητα το παρέσυρε, με...
Κακαβιά: Νεκρό 10χρονο αγόρι που παρασύρθηκε από ασθενοφόρο