Ν. Φίλης: Επιστροφή στη μνημονιακή «κανονικότητα» για την Παιδεία
Στον τομέα της εκπαίδευσης και της έρευνας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε αξιόλογο έργο, το οποίο τώρα απειλείται από ένα πρόγραμμα αντιμεταρρύθμισης - Συνέντευξη του Νίκου Φίλη στην Εφημερίδα των Συντακτών

Στον τομέα της εκπαίδευσης και της έρευνας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε αξιόλογο έργο, το οποίο τώρα απειλείται από ένα πρόγραμμα αντιμεταρρύθμισης, με κεντρικό στόχο να αυξηθούν οι εκπαιδευτικές ανισότητες μέσω της ψευδώνυμης «αριστείας» και να σπρώχνονται επιπλέον 20.000 παιδιά κάθε χρόνο έξω από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, «πελάτες», όπως τους είχε αποκαλέσει ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, στα ιδιωτικά κολέγια, τονίζει ο Νίκος Φίλης

Ασκεί έντονη κριτική στην υπουργό Παιδείας, την οποία κατηγορεί για αύξηση της εκπαιδευτικής ανισότητας, ενώ βάλλει και συνολικά κατά της κυβέρνησης πάνω σε καίρια θέματα όπως είναι το προσφυγικό. Τέλος, σημειώνει πως «η αντιπαράθεση με τη Δεξιά πρέπει να στηρίζεται στην αμφισβήτηση της ιδεολογικής της ηγεμονίας».

Ακολουθούν αποσπάσματα από την συνέντευξη του Νίκου Φίλη στην Εφημερίδα των Συντακτών:

• Η κυβέρνηση έχει κάνει σημαία της την «επιστροφή στην κανονικότητα». Στα θέματα της Παιδείας, πώς κρίνετε τη μέχρι τώρα «κανονικότητα» που επιχειρείται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου;


Πρόκειται για επιστροφή στη μνημονιακή «κανονικότητα» την οποία πλήρωσαν το δημόσιο σχολείο με την υποβάθμισή του, οι εκπαιδευτικοί με διαθεσιμότητες-απολύσεις και την τιμωρητική αξιολόγηση, οι νέοι με μέτρα εκπαιδευτικού αυταρχισμού και πολλοί άξιοι νέοι επιστήμονες με τη φυγή τους στο εξωτερικό. Στον τομέα της εκπαίδευσης και της έρευνας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε αξιόλογο έργο, το οποίο τώρα απειλείται από ένα πρόγραμμα αντιμεταρρύθμισης, με κεντρικό στόχο να αυξηθούν οι εκπαιδευτικές ανισότητες μέσω της ψευδώνυμης «αριστείας» και να σπρώχνονται επιπλέον 20.000 παιδιά κάθε χρόνο έξω από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, «πελάτες», όπως τους είχε αποκαλέσει ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, στα ιδιωτικά κολέγια.

Με τον ίδιο στόχο προχωρούν στην αναστολή λειτουργίας 37 νέων τμημάτων τα οποία θα λειτουργούσαν τον Σεπτέμβριο του 2020, στη ματαίωση των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και στην κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ίδιου του υπουργείου Παιδείας, στον προϋπολογισμό του 2020 οι πιστώσεις μειώνονται κατά 200 εκατ. ευρώ, ύστερα από τέσσερα χρόνια συνεχούς αύξησης επί ΣΥΡΙΖΑ. Οι αναγκαίοι διορισμοί μόνιμου προσωπικού στην εκπαίδευση, που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε διασφαλίσει, αναβάλλονται ή και ματαιώνονται. Κι αυτό παρότι τα κενά είναι τεράστια και αναγκαζόμαστε κάθε χρόνο να προσλαμβάνουμε δεκάδες χιλιάδες αναπληρωτές.

Είναι προφανές ότι η επικίνδυνη αυτή αντιμεταρρύθμιση θα προκαλέσει δικαιολογημένες αντιδράσεις στην κοινωνία, την εκπαιδευτική κοινότητα και τη νεολαία, που πολύ φοβούμαι ότι η Δεξιά θα απαντήσει με έξαρση του αυταρχισμού και της καταστολής.

Αλλά και στο πεδίο της διαχείρισης, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κατέγραψε πρωτοφανή ανικανότητα, όπως πιστοποιείται από τις 300.000 χαμένες διδακτικές ώρες μόνο τον Οκτώβριο και τα χιλιάδες κενά, παρότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε εξασφαλίσει πιστώσεις-ρεκόρ για αναπληρωτές, πάνω από 34.000, για τη φετινή χρονιά.

• Με αφορμή το περιστατικό στην παρέλαση στη Νέα Φιλαδέλφεια, υπήρξε ένας αντίλογος σε αυτούς που υπερασπίστηκαν την παρέμβαση των κοριτσιών, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν δικαιούται να ομιλεί από τη στιγμή που δεν κατάργησε τις παρελάσεις... Πώς απαντάτε;

Οι παρελάσεις συνιστούν αναχρονισμό, είναι μιλιταριστικό κατάλοιπο άλλων εποχών και δεν προσφέρουν τίποτα ουσιαστικό στη διαμόρφωση του πατριωτικού φρονήματος των μαθητών. Ως υπουργός Παιδείας δεν δίστασα να προκαλέσω δημόσιο διάλογο, γνωρίζοντας ότι η κατάργησή τους δεν μπορούσε να γίνει από τα πάνω με μια εγκύκλιο ή διαταγή, διότι στη διοργάνωση των παρελάσεων εμπλέκονται οι τοπικές κοινωνίες. Δεν είναι εσωτερικό θέμα μόνο του σχολείου. Χρειάζεται να υπάρξει συνεννόηση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να οργανώνονται ουσιαστικές εκδηλώσεις μνήμης και να γίνει κατανοητό από την κοινωνία ότι υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να τιμούμε τις εθνικές επετείους και να προβληματιζόμαστε για την ιστορία μας. Κύριο μέλημά μας πρέπει να είναι η ουσιαστική αλλαγή του μαθήματος της Ιστορίας, ώστε να ενισχύεται το πατριωτικό και αντιφασιστικό νόημα της 28ης Οκτωβρίου, κάτι που δυστυχώς ξέχασε φέτος η υπουργός Παιδείας. Το 2016, επί υπουργίας μου έγινε το πρώτο βήμα διαλόγου, δεν προλάβαμε, όμως, να προχωρήσουμε.

 

 

 

σχετικά άρθρα

Χονγκ Κονγκ: Μερικές δεκάδες διαδηλωτές παραμένουν στο Πολυτεχνείο
Χονγκ Κονγκ: Μερικές δεκάδες διαδηλωτές παραμένουν στο Πολυτεχνείο
Μερικές δεκάδες άνθρωποι παραμένουν κλεισμένοι στο Πολυτεχνείο του Χονγκ Κονγκ για τέταρτη συνεχή ημέρα, την ώρα που τα μέσα μαζικής μεταφοράς έχουν...
Χονγκ Κονγκ: Μερικές δεκάδες διαδηλωτές παραμένουν στο Πολυτεχνείο