Ανησυχητικά τα ερωτήματα για την πορεία υλοποίησης των διορισμών στην Ειδική - Στις καλένδες οι διορισμοί στη Γενική
Ενημερωτικό του αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Νεκτάριου Κορδή | Χρονοδιαγράμματα και αναπάντητα ερωτήματα

Οι χθεσινές ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών στα σχολεία, θέτουν ένα χρονοδιάγραμμα για τη διαδικασία των προσλήψεων αναπληρωτών, αλλά αφήνουν και αρκετά αναπάντητα ερωτήματα για αρκετά ζητήματα:

Α. 4500 μόνιμoι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Η υλοποίηση των 4.500 διορισμών στην Ειδική Αγωγή δυστυχώς κωλυσιεργεί αδικαιολόγητα. Παρά τη σπουδή του Υπουργείου Παιδείας για εσπευσμένες νομοθετικές παρεμβάσεις όπως είναι η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η αναστολή των 2ετών προγραμμάτων στα ΑΕΙ, το πάγωμα των διαδικασιών συγκρότησης των παιδαγωγικών ομάδων των ΚΕΑ και η μη οργανική τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα πειραματικά σχολεία, φαίνεται ότι δεν την απασχόλησε καθόλου η νομοθέτηση της αλλαγής ημερομηνίας έκδοσης των πινάκων από το ΑΣΕΠ από 15/7 στις 23/8 όπως προβλέφτηκε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 27ης Ιουνίου 2019.

Ως γνωστόν οι προβλέψεις των Π.Ν.Π. για να έχουν ισχύ πρέπει να επικυρωθούν με νόμο μέσα σε 40 ημέρες από την έκδοση της Π.Ν.Π., προθεσμία η οποία έχει ήδη παρέλθει. Επομένως μάταια αναμέναμε την 23η Αυγούστου για να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα σχετικά με τον τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών κατά το ερχόμενο σχολικό έτος.

Προφανώς η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, δεν θεώρησε επείγον και απαραίτητο ζήτημα το να δώσει χρόνο στο ΑΣΕΠ για την έκδοση πινάκων. Τελικά χθες 21 Αυγούστου μάθαμε ότι: «Οι προσλήψεις αναπληρωτών θα διενεργηθούν βάσει των τελευταίων – εγκεκριμένων από το ΑΣΕΠ – πινάκων κατάταξης, ήτοι των πινάκων διδακτικού έτους 2018-2019, σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη του ν. 4589/2019.

Με δεδομένο ότι οι πίνακες αυτοί έχουν εγκριθεί από το ΑΣΕΠ, κατόπιν του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας, και ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η κατάρτιση από το ΑΣΕΠ νέων πινάκων κατάταξης του ν. 4589/2019, η ισχύς των εγκεκριμένων πινάκων θα παραταθεί, με σεβασμό στις αρχές της νομιμότητας, αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας».

Όμως τα ερωτήματα σχετικά με την πορεία υλοποίησης των 4.500 διορισμών είναι ακόμα πιο ανησυχητικά. Για την επίτευξη των 4.500 διορισμών πρέπει να γίνουν δύο βασικές ενέργειες:

α) Η κατανομή σε κλάδους και ειδικότητες. Συμφωνεί η πολιτική ηγεσία ότι η κατανομή πρέπει να γίνει κατ' αναλογία των αναγκών όπως αυτές διατυπώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια με βάση τις προσλήψεις των αναπληρωτών; Αν ναι, γιατί δεν προχωράει στην κατανομή;

β) Η ίδρυση αντίστοιχων οργανικών θέσεων στα Τμήματα Ένταξης και φυσικά οι οργανικές θέσεις των κοινών ειδικοτήτων της Πρωτοβάθμιας. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε καταθέσει τον Ιούνιο, κατά τις τελευταίες συνεδριάσεις της Βουλής, τροπολογία, η οποία δεν ψηφίστηκε, λόγω πληθώρας τροπολογιών, με την οποία συστήνονταν οργανικές θέσεις στα Τμήματα Ένταξης και με αυτόν τον τρόπο ρυθμιζόταν το θέμα της ύπαρξης ικανού αριθμού οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή.

Πώς σκοπεύει να λύσει το σχετικό θέμα η νυν πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αφού ως γνωστόν οι κενές οργανικές θέσεις ειδικής αγωγής στη δευτεροβάθμια, μετά τις μεταθέσεις, είναι μόλις 1.045! Μήπως πίσω από αυτή την αδράνεια υποκρύπτεται η πρόθεση να δοθεί μόνο αυτός ο αριθμός θέσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση;

Αυτό θα είναι πέρα από κάθε λογική ισότιμης κατανομής των 4.500 με βάση τις ανάγκες αφού με βάση τα ποσοστά προσλήψεων αναπληρωτών την τελευταία διετία, στη Δευτεροβάθμια ΕΑΕ αντιστοιχούν 1500 τουλάχιστον θέσεις! 

Με τα τωρινά δεδομένα η εκτίμησή μου είναι ότι οι διορισμοί αυτοί δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν ούτε το Νοέμβριο που έχει ήδη αναφερθεί!

Η χρήση των παλιών πινάκων με βάση την παράγραφο 1.β του άρθρου 66 του ν.4589/2019 έχει ωστόσο κάποιες αλυσιδωτές συνέπειες:

  • Το ζήτημα της προϋπηρεσίας αρχικά. Οι πίνακες του 2018-2019 περιλαμβάνουν την προϋπηρεσία που είχε αποκτηθεί μέχρι 30-4-2018. Ο ν.4589 – που άλλαξε τον τρόπο μοριοδότησης ψηφίστηκε στις 28-1-2019. Η θέση της ΟΛΜΕ είναι να ανοίξει ο ΟΠΣΥΔ, ώστε στους παλιούς πίνακες να προσμετρηθεί η προϋπηρεσία της τελευταίας χρονιάς.

  • Η χρήση των παλιών πινάκων ωστόσο αποκλείει ένα σημαντικό τμήμα εκπαιδευτικών που δεν υπέβαλαν αίτηση την προηγούμενη σχολική χρονιά! Σε αρκετές περιπτώσεις λόγω παραλείψεων και λαθών δεν έγιναν δεκτές οι αιτήσεις πολλών συναδέλφων/ισσων.

  • Παράλληλα η χρήση των περσινών πινάκων κατάταξης αποκλείει νέες αιτήσεις ή και αλλαγές από εκπαιδευτικούς που με νέα μεταπτυχιακά μπορούν να μεταπηδήσουν από τον επικουρικό στον κύριο αξιολογικό πίνακα! Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί από αυτούς τους εκπαιδευτικούς δεν θα εργαστούν ως αναπληρωτές/τριες τη φετινή χρονιά!

  • Το μόνο που θα γίνει στους πίνακες αυτούς είναι η υποβολή περιοχών προτίμησης στο ΟΠΣΥΔ μέχρι 28 Αυγούστου.
     

Β. 10.500 μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση

Μετά και τις χθεσινές ανακοινώσεις, είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η προκήρυξη για τη Γενική Εκπαίδευση παραπέμπεται στις καλένδες! Με δεδομένη πλέον τη χρήση των παλιών πινάκων για τη νέα σχολική χρονιά προκύπτουν εύλογα ερωτήματα τι θα γίνει τα επόμενα χρόνια.

Το τελευταίο διάστημα υπάρχουν μόνο γενικόλογες διαβεβαιώσεις ότι «ο όποιος σχεδιασμός θα υλοποιείται βάσει αποτίμησης των αναγκών», με ιδιαίτερη μνεία στις δημογραφικές εξελίξεις και ότι «θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε τα κενά σε ένα βάθος χρόνου». Αυτό, μαζί με την εξαγγελθείσα πολιτική της 1 πρόσληψης προς 5 αποχωρήσεις, μεταφράζεται σε ελάχιστους ή και μηδενικούς διορισμούς ή προσλήψεις.

Ταυτόχρονα, η σκόπιμη ασάφεια της φράσης για «οριστική επίλυση του ζητήματος των αναπληρωτών» (!) αφήνει πολλά ερωτηματικά, ιδιαίτερα αν θυμηθεί κανείς παλαιότερες δηλώσεις της υπουργού για εκπαιδευτικούς «φαντάσματα». Ελπίζουμε οι αναφορές αυτές να μη σημαίνουν ελαχιστοποίηση των κενών και προσλήψεων στη Γενική Εκπαίδευση!

Για να συμβάλουμε στην καταγραφή αναγκών, να υπενθυμίσουμε ότι η φετινή χρονιά έκλεισε με 31.300 προσλήψεις αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση, 2.500 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών και ότι την δεκαετία 2010-2019 είχαμε συνολικά 21.700 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών από τη Δ.Ε. και 36.000 αποχωρήσεις από όλη την Εκπαίδευση!

Αποτελεί αναμφίβολα θετική αναφορά η δέσμευση για διενέργεια προσλήψεων στις 5 & 6 Σεπτεμβρίου. 

Υπενθυμίζω ότι το 2018 μεταξύ του διαστήματος 4 και 5 Σεπτεμβρίου είχαμε 19.480 προσλήψεις αναπληρωτών, όταν το Σεπτέμβριο του 2014 είχαμε 2995 προσλήψεις. Οι προσλήψεις των τελευταίων ετών είναι οι ακόλουθες:

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ

Α/ΘΜΙΑ

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Β/ΘΜΙΑ

ΣΥΝΟΛΟ

2011-2012

2.509

0

1.112

3.621

2012-2013

3.545

0

1.296

4.841

2013-2014

1.257

0

184

1.441

2014-2015

2.497

0

498

2.995

2015-2016

0

0

0

0

2016-2017

3.695

1.484

740

5.919

2017-2018

6.313

8.104

954

15.371

2018-2019

8.763

8.941

1.776

19.480

 

σχετικά άρθρα

Ειδική Αγωγή και Ενταξιακή Εκπαίδευση - συμβουλευτική: Σεμινάριο που τελειώνει τον Ιούνιο
Ειδική Αγωγή και Ενταξιακή Εκπαίδευση - συμβουλευτική: Σεμινάριο που τελειώνει τον Ιούνιο
Είναι το μοναδικό σεμινάριο πάνω στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση που ασχολείται από την παιδοψυχολογία έως τις μαθησιακές δυσκολίες έχει ακόμα...
Ειδική Αγωγή και Ενταξιακή Εκπαίδευση - συμβουλευτική: Σεμινάριο που τελειώνει τον Ιούνιο