Τι καταφέραμε για τους εκπαιδευτικούς μας
Του Δημήτρη Μπαξεβανάκη

Υπερασπιζόμαστε όσα έχουμε πετύχει - Συνεχίζουμε την προσπάθεια

Την τριετία 2015-2018, μέσα στις γνωστές πολύ δύσκολες συνθήκες για τη χώρα και τον λαό μας, έγιναν αρκετά πράγματα για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου και τη βελτίωση της θέσης των εκπαιδευτικών. Ορισμένα από αυτά περιγράφονται στη συνέχεια.

  • Καταργήθηκε η πολιτική επιστράτευση απεργών, κάτι που έχει βιώσει με οδυνηρό τρόπο ο εκπαιδευτικός κόσμος.
  • Επανήλθε το τεκμήριο της αθωότητας στις πειθαρχικές υποθέσεις και σταμάτησε η γενικευμένη αυτοδίκαιη αργία. 
  • Επανήλθαν στη δουλειά οι 2.500 εκπαιδευτικοί, καθώς και οι σχολικοί φύλακες, που ο Μητσοτάκης είχε θέσει σε διαθεσιμότητα το 2013. Με νομοθετική μάλιστα ρύθμιση, ο χρόνος της διαθεσιμότητας θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας.
  • Τερματίστηκε η τιμωρητική ατομική αξιολόγηση – χειραγώγηση που είχε επιβάλει η προηγούμενη κυβέρνηση και ανέπνευσε ο εκπαιδευτικός κόσμος. Το κλίμα φόβου που επικρατούσε στα σχολεία το 2013 και το 2014 αποτελεί παρελθόν. 
  • Καθιερώνεται η αξιολόγηση για τα στελέχη της εκπαίδευσης, από τους Διευθυντές των σχολείων μέχρι και τους Περιφερειακούς Διευθυντές, με συμμετοχή και των εκπαιδευτικών στη διαδικασία.
  • Αποσυνδέθηκε πλήρως η βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών από την αξιολόγηση. Μάλιστα, με τον πρόσφατο νόμο 4547/2018 καταργήθηκε οριστικά το επαίσχυντο Π.Δ. 152/2013 και οι σχετικές διατάξεις του νόμου 3848/2010, του περιβόητου νόμου Διαμαντοπούλου.
  • Νομοθετήθηκε ο εκδημοκρατισμός στην επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης, καθώς καθιερώθηκε η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής Διευθυντών των σχολείων και Διευθυντών Εκπαίδευσης. Το ΣτΕ ακύρωσε ως αντισυνταγματική αυτή τη δημοκρατική επιλογή και δεν ακούσαμε καμιά διαμαρτυρία από αυτούς που συνήθως φωνασκούν για το παραμικρό.
  • Καταργήθηκε το Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μετακινήσεις των υπεράριθμων εκπαιδευτικών σε όλη την επικράτεια.
  • Εντάσσονται σε οργανικές θέσεις οι εκπαιδευτικοί που μετατάχθηκαν από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκείνο το εφιαλτικό καλοκαίρι του 2013.
  • Μειώθηκε κατά 2 ώρες το διδακτικό ωράριο των Διευθυντών και Υποδιευθυντών των Δημοτικών Σχολείων.
  • Αυξήθηκε το επίδομα θέσης ευθύνης για τους Προϊσταμένους ολιγοθέσιων Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων.
  • Καταργήθηκε το προνόμιο των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, των Προέδρων Οργανισμών που εποπτεύονται από το Υπουργείο, καθώς και των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων του Υπουργείου Παιδείας, να γίνονται αυθαίρετα σχολικοί σύμβουλοι, μετά τη λήξη της θητείας τους. Το προνόμιο αυτό το «αξιοποίησαν» τα στελέχη που είχαν τοποθετήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Η κατάργησή του θα «επηρεάσει» αυτούς που τοποθετήσαμε εμείς, θα «πλήξει» δηλαδή τα «δικά μας παιδιά».
  • Για πρώτη φορά, οι 13 Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, οι οποίοι μέχρι σήμερα επιλέγονταν ως μετακλητοί υπάλληλοι με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, θα επιλέγονται και αυτοί με τις ίδιες διαδικασίες που επιλέγονται όλα τα στελέχη της εκπαίδευσης, από Κεντρικό Συμβούλιο Επιλογής, στο οποίο προεδρεύει εκπρόσωπος του ΑΣΕΠ.
  • Εφαρμόζεται νέο σύστημα μοριοδότησης των σχολικών μονάδων, με ίδια αντικειμενικά κριτήρια για όλη τη χώρα, κοινό για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σταματάει η διαφορετική μεταχείριση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και οι στρεβλώσεις, οι ανισότητες και η πελατειακή λογική που επικρατούσε ως τώρα.
  • Εξομοιώθηκαν με τους πολύτεκνους οι εκπαιδευτικοί που είναι γονείς παιδιού με αναπηρία.
  • Αναγνωρίστηκε η προϋπηρεσία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών για όλο το διάστημα μετά το 2010, που είχε καταργηθεί με το νόμο Διαμαντοπούλου.
  • Καταργήθηκε η ποινή διετούς αποκλεισμού για όσους αναπληρωτές δεν αναλάμβαναν υπηρεσία ή παραιτούνταν στη διάρκεια του έτους.
  • Δόθηκε και στους αναπληρωτές το δικαίωμα άδειας για εξετάσεις και επιμορφωτικά σεμινάρια ενώ αυξήθηκε κατά 15 μέρες το δικαίωμα αναρρωτικής άδειας για πολύ σοβαρές παθήσεις.
  • Τέθηκε, για πρώτη φορά, υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ η διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, ώστε να μην υπάρχει κανένας κίνδυνος να ακυρωθούν οι πίνακες και να τιναχτεί στον αέρα όλη η σχολική χρονιά. Επιπλέον, καθιερώθηκε η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων και μειώθηκε η ταλαιπωρία των αναπληρωτών.
  • Φέτος προσελήφθησαν, πριν από την έναρξη των μαθημάτων, περισσότεροι από 19.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, πράγμα που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν, ακόμα και στα χρόνια της ψεύτικης «ευμάρειας».
  • Επιτεύχθηκαν σημαντικές εκπτώσεις στις μετακινήσεις των αναπληρωτών που προσλαμβάνονται στα νησιά της χώρας μας, καθώς και η δυνατότητα σίτισης στις στρατιωτικές λέσχες.
  • Καθιερώθηκε η συμμετοχή εκπροσώπων των εκπαιδευτικών στα πειθαρχικά συμβούλια.
  • Ψηφίστηκε νέο μισθολόγιο χωρίς μειώσεις μισθών για πρώτη φορά μετά από 6 χρόνια και μάλιστα για τους νεότερους συναδέλφους υπήρξαν και μικρές αυξήσεις. Από την 1η/1/2018, μάλιστα, επανήλθε η ακώλυτη εξέλιξη στα μισθολογικά κλιμάκια.
  • Πραγματοποιήθηκαν, μετά από 8 και πλέον χρόνια, οι πρώτοι μόνιμοι διορισμοί 450 εκπαιδευτικών, των οποίων ο διορισμός εκκρεμούσε από τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ του 2008. Επίσης διορίστηκαν περίπου 150 εκπαιδευτικοί σε εκτέλεση τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων.
  • Ανακοινώθηκε ο διορισμός 4.500 μόνιμων εκπαιδευτικών για το 2019 και μεγαλύτερος αριθμός για τα επόμενα δύο χρόνια. Σπάει ο κύκλος 8 χρόνων αδιοριστίας. Τα απαιτούμενα κονδύλια έχουν ήδη εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2019. 

Ασφαλώς, υπάρχουν πολλά ακόμα που χρειάζεται να γίνουν για να αναβαθμιστεί το δημόσιο σχολείο και η θέση του εκπαιδευτικού. Τώρα που καταφέραμε να βγει η χώρα από το καθεστώς των μνημονίων και της σκληρής επιτροπείας μπορούμε να είμαστε πιο αισιόδοξοι. Κόντρα στην απόλυτη καταστροφολογία, την οποία ορισμένοι διαρκώς προβλέπουν (και κάποιοι επιδιώκουν) παρόλο που διαψεύδονται επανειλημμένα, κόντρα στην απόκρυψη ή υποτίμηση κάθε κατάκτησης και θετικού βήματος.

Ό,τι και να κάνουν όλοι αυτοί οι καλοθελητές, η σύγκριση με το πρόσφατο παρελθόν, με τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είναι καταλυτική. Όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν ότι η ζωή ξεκίνησε το 2015, οι εκπαιδευτικοί θυμούνται πολύ καλά τις περιόδους Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλου και λοιπών «αστέρων» του παλιού σάπιου πολιτικού κατεστημένου. Και δεν θα επιτρέψουν να ξαναγυρίσουμε σ’ αυτές τις μαύρες εποχές.

Υπερασπιζόμαστε όσα καταφέραμε. Συνεχίζουμε την προσπάθεια.

Πίσω δεν γυρίζουμε!

Δημήτρης Μπαξεβανάκης
Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ

σχετικά άρθρα

Roger Waters: O Νετανιάχου ασκεί ρατσιστική πολιτική απέναντι στους Παλαιστίνιους
Roger Waters: O Νετανιάχου ασκεί ρατσιστική πολιτική απέναντι στους Παλαιστίνιους
Ο Roger Waters, ιδρυτικό μέλος των θρυλικών Pink Floyd, κατηγόρησε τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, ότι ασκεί «ρατσιστική» πολιτική...
Roger Waters: O Νετανιάχου ασκεί ρατσιστική πολιτική απέναντι στους Παλαιστίνιους
Στρατηγική συνεργασία Ripple και Πανεπιστήμιο Λευκωσίας για Blockchain και ψηφιακά νομίσματα
Στρατηγική συνεργασία Ripple και Πανεπιστήμιο Λευκωσίας για Blockchain και ψηφιακά νομίσματα
Στην πρωτοβουλία University Blockchain Research Initiative της Ripple συμπεριλαμβάνονται επίσης τα πανεπιστήμια MIT, Stanford, Princeton, Wharton, UCL
Στρατηγική συνεργασία Ripple και Πανεπιστήμιο Λευκωσίας για Blockchain και ψηφιακά νομίσματα
Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα χωρίς καθηγητή από την αρχή της χρονιάς
Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα χωρίς καθηγητή από την αρχή της χρονιάς
Τεράστιο φαίνεται πως είναι το πρόβλημα της έλλειψης καθηγητών στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης σύμφωνα με στοιχεία...
Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα χωρίς καθηγητή από την αρχή της χρονιάς