«Το μεγάλο στοίχημα είναι οι μόνιμοι διορισμοί. Ευελπιστούμε ότι μετά τον Οκτώβριο θα έχουμε τη δυνατότητα διότι οκτώ χρόνια και πλέον στα μνημονιακά χρόνια δεν είχαμε μόνιμους διορισμούς στην παιδεία», δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας, βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».
«Η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός θα μιλήσουν πάλι για την ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς και μέσα σε αυτή είναι και το δημόσιο σχολείο. Επομένως οι αλλαγές που συζητήθηκαν αυτό τον καιρό είναι μόνο ένα κομμάτι των συνολικότερων αλλαγών, οι οποίες ήδη έχουν δρομολογηθεί», είπε η κ. Τζούφη για το κυβερνητικό σχέδιο που αφορά την Παιδεία και διευκρίνισε: «Μεγάλα στοιχήματα είναι πρώτα η αύξηση των πόρων για την παιδεία. Ήδη από την προηγούμενη χρονιά το υπουργείο Παιδείας έδωσε επιπλέον 45 εκατομμύρια στα ΑΕΙ και προκήρυξε 2000 θέσεις μελών ΔΕΠ, άρα έχει τη στόχευση να κάνει πιο δυνατά τα ΑΕΙ. Επίσης, είναι σε εξέλιξη και νομοθετική πρωτοβουλία, που έχει ξεκινήσει από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, που μιλά για τον πιο δυνατό ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης, που θα περιλαμβάνει τα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ, αλλά και ερευνητικά ινστιτούτα. Αυτό σημαίνει ότι γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να είναι πιο δυνατά τα ιδρύματα, βεβαίως να προικοδοτηθούν με πόρους υλικούς, αλλά και ανθρώπινους και με κύρια στόχευση την επαναφορά πνευματικού κεφαλαίου».
Ακολουθεί η συνέντευξη της υφυπουργού Παιδείας Μ.Τζούφη στο «Πρακτορείο 104,9 FM» και στους Ν. Παπαδημητρίου και Σ. Παπαδοπούλου:
Ερ.:Το νομοσχέδιο δημιουργεί όντως ένα νέο τοπίο ή γίνονται πισωγυρίσματα όπως σας έχει κατηγορήσει η ΝΔ;
Απ.: Να ευχαριστήσω για την θερμή φιλοξενία στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Περιμένουμε όλοι τις αναγγελίες στη ΔΕΘ· είναι απολύτως αποφασισμένο ότι η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός θα μιλήσουν πάλι για την ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς και μέσα σε αυτή είναι και το δημόσιο σχολείο. Επομένως οι αλλαγές που συζητήθηκαν αυτό τον καιρό είναι μόνο ένα κομμάτι των συνολικότερων αλλαγών, οι οποίες ήδη έχουν δρομολογηθεί, είναι σε εξέλιξη αφορούν την αλλαγή της εισαγωγής στα ΑΕΙ. Αυτό που συζητούμε είναι ο τρόπος που αυτό γινόταν με μια και μόνη εξέταση, που δεν έδινε τη δυνατότητα στα περισσότερα παιδιά να αξιολογηθούν οι πραγματικές τους δυνατότητες. Βεβαίως να ευχηθούμε σε όλα τα παιδιά που πέτυχαν τους στόχους τους να θυμίσουμε ότι από τη Δευτέρα και για την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει η ηλεκτρονική εγγραφή των εισακτέων. Και να ευχηθούμε καλή επιτυχία στις εξετάσεις που γίνονται αυτές τις μέρες, που αφορούν τα παιδιά της ομογένειας, τα οποία δίνουν ξεχωριστά τις εξετάσεις ή τα παιδιά για λόγους υγείας δεν τα είχαν καταφέρει στην πρώτη εξέταση να ολοκληρωθεί ομαλά και αυτή η φάση και βεβαίως όλα αυτά μπορούν να γίνουν δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση και ενισχύοντας με ανθρώπινους πόρους και με άλλους πόρους τον ευρύτερο χώρο της δημόσιας παιδείας.
Ερ.: Δίνετε μεγάλη έμφαση στην ελληνόφωνη εκπαίδευση στο εξωτερικό. Πώς μπορούμε να στηρίξουμε την ελληνόφωνη εκπαίδευση ώστε όντως τα παιδιά της ομογένειας να μιλούν ελληνικά;
Απ.: Κοιτάξτε είναι πολύ μεγάλο στοίχημα το οποίο μας προβληματίζει. Η πρώτη μας έγνοια αυτή τη στιγμή ήταν να προχωρήσουν με μεγαλύτερη ταχύτητα οι προκηρύξεις για να βρούμε καθηγητές, οι οποίοι να έχουν τη διάθεση αλλά να έχουν και τα προσόντα να πάνε στο εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια επειδή έχει μειωθεί το επιμίσθιο τα προσόντα είναι πολύ αυξημένα γενικώς δεν έχουμε ιδιαίτερη προσφορά σε ανθρώπινο δυναμικό και αυτό είναι η μεγάλη μας αγωνία. Αυτό που κάναμε ήταν ότι σε θεσμικό επίπεδο προσπαθήσαμε να λύσουμε κάποια θέματα που λειτουργούσαν ως αντικίνητρο, όπως για παράδειγμα η απώλεια της οργανικής θέσης όταν κάποιος έφευγε στο εξωτερικό. Αυτό λύθηκε. Χρειάζονται βέβαια να γίνουν πολύ περισσότερα και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην προσπάθεια στελέχωσης των ελληνικών σχολείων σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν πολλά πλαίσια παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, πρέπει να τα δούμε. Έχουμε αμιγή ελληνικά σχολειά, έχουμε δίγλωσσα, έχουμε κέντρα ελληνικής γλώσσας, έχουμε έδρες νεοελληνικών σπουδών, άρα λοιπόν υπάρχει ένα πολύ μεγάλο τοπίο, που συζητούμε ήδη πώς θα αξιολογήσουμε, διότι δίνει η ελληνική πολιτεία πόρους σε αυτή την κατεύθυνση, ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα. Επομένως είχα τη δυνατότητα να κάνω μια πρώτη ενημέρωση στη Βουλή και μαζί με το υπουργείο Εξωτερικών τέθηκαν εκεί ερωτήματα, τέθηκαν στόχοι και κυρίως είπαμε ότι μετά από ένα εξάμηνο θα πρέπει να ξαναβρεθούμε, να μας ασκηθεί ο έλεγχος που πρέπει αλλά κυρίως να πούμε τι κάναμε, τι μπορούμε να κάνουμε, για να πάμε παραπέρα. Είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα που το έχουμε πάρα πολύ ανάγκη.
Ερ.: Κύρια υπουργέ τώρα σε αυτά τα πρώτα βήματα αυτής της νέας εποχής και αφού δεν υπάρχουν πλέον οι μνημονιακές δεσμεύσεις ποιοι είναι οι στόχοι που θέτει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας; Ποια είναι τα μεγάλα στοιχήματα από εδώ και πέρα με δεδομένο ότι υπάρχει όπως είπα μια διαφορετική δημοσιονομική κατάσταση;
Απ.: Τα μεγάλα στοιχήματα είναι πρώτα αύξηση των πόρων για την παιδεία -ήδη από την προηγούμενη χρονιά το υπουργείο Παιδείας έδωσε επιπλέον 45 εκατομμύρια στα ΑΕΙ και προκήρυξε 2000 θέσεις μελών ΔΕΠ, άρα έχει τη στόχευση να κάνει πιο δυνατά τα ΑΕΙ- και είναι σε εξέλιξη και νομοθετική πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει από το δικό μας πανεπιστήμιο το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, που μιλά για τον πιο δυνατό ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης, που θα περιλαμβάνει τα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ, αλλά και ερευνητικά ινστιτούτα. Αυτό σημαίνει ότι γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να είναι πιο δυνατά τα ιδρύματα, βεβαίως να προικοδοτηθούν με πόρους υλικούς αλλά και ανθρώπινους και κύρια στόχευση την επαναφορά πνευματικού κεφαλαίου. Χθες δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα του ΕΛΙΔΕΚ, που είναι αυτός ο θεσμός που επίσης νομοθετήσαμε και δίνει τη δυνατότητα σε επιστήμονες του εξωτερικού να μπουν σε ανταγωνιστικά προγράμματα και κάποιοι από αυτούς να επιλέξουν να συνεχίσουν τα προγράμματα αυτά στην Ελλάδα. Ήδη έχουμε νομίζω περίπου 37 νέους επιστήμονες που αποφασίζουν να συνεχίσουν αυτά τα προγράμματα εδώ. Επίσης βγήκαν υποτροφίες του ΙΚΥ, είχαμε 1700 αιτήσεις και καταφέραμε να δώσουμε χρήματα σε 700 διδάκτορες, τα οποία είναι περίπου 800 ευρώ το μήνα περίπου δια 36 μήνες για να μπορέσουν να συνεχίσουν τις διδακτορικές σπουδές. Γίνεται λοιπόν μια πολύ μεγάλη προσπάθεια αυτό το πνευματικό δυναμικό που παράγουν τα ΑΕΙ και στα οποία πιστεύει η ελληνική οικογένεια στο δημόσιο πανεπιστήμιο να δώσουμε τη δυνατότητα να στελεχωθεί καλύτερα αλλά και να έρθει αυτό το πνευματικό δυναμικό από το εξωτερικό. Το δεύτερο και πάρα πολύ σημαντικό είναι τι θα κάνουμε και πώς θα στελεχώσουμε τις δομές που παρέχουν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ήδη ξέρετε ότι χθες ανακοινώσαμε τον μεγαλύτερο αριθμό αναπληρωτών εκπαιδευτικών για να πάει στα σχολεία και μάλιστα πρωτευόντως ενισχύσαμε το κομμάτι της ειδικής αγωγής όχι μόνο με εκπαιδευτικούς αλλά και με ειδικό επιστημονικό προσωπικό, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, οδηγούς τους οποίους με την προσπάθεια που έγινε θα καταφέρουμε να τους έχουμε με την έναρξη των σχολείων. Να θυμίσω εδώ ότι αυτό γινόταν στα μέσα της χρονιάς με ό,τι συνεπάγεται και βεβαίως το μεγάλο στοίχημα είναι οι μόνιμοι διορισμοί. Ευελπιστούμε ότι μετά τον Οκτώβριο θα έχουμε τη δυνατότητα διότι 8 χρόνια και πλέον στα μνημονιακά χρόνια δεν είχαμε μόνιμους διορισμούς στην παιδεία. Αυτό δημιούργησε σημαντικά προβλήματα και στους εκπαιδευτικούς που έβαλαν πλάτη διότι δεν είναι εύκολο κάθε χρονιά να πηγαίνεις σε διαφορετικό μέρος ή να φτιάχνεις και την παιδαγωγική σχέση με τα παιδιά, επομένως αυτό είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα.
Ερ: Υπάρχει πλάνο για πόσους μόνιμους διορισμούς;
Απ.: Θα τα πούμε τον Οκτώβριο έτσι όπως έχει πει και ο υπουργός. Το τρίτο στοίχημα είναι η διασύνδεση με την επαγγελματική εκπαίδευση. Ήταν ένας παραμελημένος τομέας, ένας τομέας που είχε επιλέξει η ΝΔ -αν θυμάστε με τις διαθεσιμότητες- να τον κλείσει. Τα χρόνια που πέρασαν έγινε πολύ μεγάλη προσπάθεια ενδυνάμωσης- επαναφοράς των αδικημένων επαναφοράς των εκπαιδευτικών ενίσχυσης οικονομικής με πολύ σημαντικά προγράμματα ΕΣΠΑ και είχαμε πριν δυο μέρες στο υπουργείο την παρουσία αυτής της δουλειάς, που δείχνει πώς τα ίδια τα παιδιά αλλά και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί μέσα από αυτή τη διαδικασία επιμόρφωσης ενίσχυσης με ψυχολόγους επικαιροποιίησης των προγραμμάτων βλέπουν να ενδυναμώνεται αυτός ο τομέας που τον έχουμε παρά πολύ ανάγκη και εμείς επίσης τον διασυνδέουμε και με τα ΑΕΙ . Αυξήσαμε το ποσοστό που δίνει τη δυνατότητα σε παιδιά από την επαγγελματική εκπαίδευση να πάνε στην ανώτατη, αλλά ταυτόχρονα στο νομοσχέδιο βάλαμε και τις διετείς σπουδές στα ΑΕΙ, όπου προνομιακά μπορούν να μπαίνουν τα παιδιά από την επαγγελματική εκπαίδευση, τα οποία όμως διετή προγράμματα θα πρέπει με τις δικές τους επιλογές στα ΑΕΙ να σχεδιάσουν σε συνεννόηση με τις τοπικές παραγωγικές τάξεις και την τοπική κοινωνία, δηλαδή σε τομείς και επαγγέλματα που τα έχει ανάγκη η τοπική κοινωνία που μπορούν να τα υποστηρίξουν τοπικές παραγωγικές δυνάμεις, που θα οδηγεί σε επιστημονικά διπλώματα επιπέδου 5 ευρωπαϊκά πάρα πολύ σημαντικά, γιατί ακούτε πολύ συχνά ότι έχουμε πολλούς ανθρώπους, που τελειώνουν τα πανεπιστήμια, αλλά μας λείπουν εξειδικευμένοι άνθρωποι που να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς.
Μας έγινε πάρα πολύ κριτική γιατί πρέπει να σπουδάζουν όλοι και γιατί πρέπει όλοι να μπουν στα πανεπιστήμια και γιατί "πρέπει" να σταματούμε τους ανθρώπους από τη μόρφωση. Εγώ διαφωνώ, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να ενδυναμώσουμε όσο μπορούμε όλες τις βαθμίδες της εξέτασης. Βεβαίως στο καινούργιο σχέδιο λέμε ότι ενδυναμώνουμε το δημόσιο σχολείο, δηλαδή θεωρούμε ότι το απολυτήριο μέσα από αξιόπιστες και αδιάβλητες ενδοσχολικές εξετάσεις θα πρέπει να μετράει για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση σε ένα ποσοστό και αν αυτό το αποδεχθεί η εκπαιδευτική κοινότητα και η ελληνική κοινωνία να μετράει και πολύ περισσότερο. Δίνουμε επίσης τη δυνατότητα σε παιδιά με το απολυτήριο των ενδοσχολικών εξετάσεων να επιλέγουν σχολές μικρότερης ζήτησης, χωρίς όμως να θεωρούμε ότι αυτές οι σχολές δεν αξίζουν, ότι έχουμε σχολές δυο ταχυτήτων, διότι η δυνατότητα επιλογής υπάρχει και τώρα ξέρουμε ότι υπάρχουν πρώτης ζήτησης σχολής και δεύτερης ζήτησης. Εμείς με την αλλαγή που σας είπα πριν της ενοποίησης του χώρου ανώτατης εκπαίδευσης καλούμε τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να αλλάξουν τα προγράμματα σπουδών, να κάνουν αυτές τις σπουδές πιο ελκυστικές, πιο προσανατολισμένες στις τοπικές κοινωνίες και αν θέλετε για να μην ακούγονται γενικολογίες. Να σας πω και ένα παράδειγμα που είναι από την περιοχή μου. Μας έγινε πολύ κριτική ότι εισάγονται παιδιά με χαμηλές επιδόσεις. Εκτός του ότι με μια εξέταση δεν μπορεί να αξιολογείται η συνολική επίδοση, κάποια τμήματα θεωρούνται χαμηλών απαιτήσεων ακριβώς διότι δεν έχουμε αυτό που λέμε την κοινωνική καταξίωση, δεν φαίνεται άμεσα να αποδίδουν ως επάγγελμα στα παιδιά. Ένα τέτοιο τμήμα λοιπόν στο καινούργιο πρόγραμμα που προτείνουμε το αλλάζουμε. Το κάνουμε μετάφρασης και διερμηνείας στις βαλκανικές γλώσσες, μιας και μιλάμε και για την Θεσσαλονίκη πρωτεύουσα των Βαλκανίων άρα κάτι που το έχουμε ανάγκη δηλαδή αλλάζει το γνωστικό αντικείμενο, άρα φτιάχνουμε ένα γνωστικό αντικείμενο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, αλλά βεβαίως με τις αποφάσεις των ίδιων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Άρα και σχολές χαμηλής ζήτησης μπορούν με συνέργειες με αλλαγές στα προγράμματα σπουδών στις επόμενες χρονιές που θα αρχίσουν τα παιδιά να επιλέγουν, διότι μιλάμε για εφαρμογή του νέου συστήματος από το Β΄ Λυκείου να γίνουν πολύ πιο ελκυστικές και να τις επιλέγουν παιδιά με άλλες επιδόσεις.
Ερ.: Εκτός από τις αλλαγές αυτές χρειάζονται και πόροι. Αν κάνετε μια βόλτα εδώ απέναντι στο ΑΠΘ έχει πολλά προβλήματα σε ό,τι αφορά τις κτιριακές υποδομές. Θα υπάρξει πρόβλεψη κάποια από αυτά να βελτιωθούν ώστε οι φοιτητές μας να μην νιώθουν τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού;
Απ.:Εγώ θα συμφωνήσω μαζί σας στο θέμα των κτιριακών υποδομών. Υπάρχει σε όλο τον χώρο της παιδείας, είναι αυτό για το οποίο μας γίνεται η μεγαλύτερη κριτική. Να ξέρετε ότι αυτό δεν το διαχειρίζεται το υπουργείο παιδείας, τα κτίρια τα διαχειρίζονται οι δήμοι στη μεγάλη τους πλειοψηφία. Οι δυνατότητες για την υποστήριξη των κτιρίων μέσω της ΚΤΥΠ, που είναι αυτή που διαδέχθηκε τον ΟΣΚ, ανήκουν στο υπουργείο υποδομών. Το υπουργείο μας διαθέτει στη βασική του υπηρεσία ελάχιστους μηχανικούς επομένως χρειάζεται μια πολύ μεγάλη και συγκροτημένη προσπάθεια με τους δήμους με τις περιφέρειες, με το υπουργείο υποδομών, για να δούμε τι κάνουμε για τα κτίρια των σχολείων γενικότερα. Να σας πω ιδιαίτερα ότι στην ειδική αγωγή που χρειαζόμαστε και κτίρια που έχουν πολύ περισσότερες ανάγκες για υψηλού επιπέδου υποδομές έχουμε πολύ μεγαλύτερες ανάγκες και να πω και κάτι, ένα νέο, ότι επόμενη Παρασκευή θα κάνουμε τα εγκαίνια του νέου ειδικού νηπιαγωγείου στη Χαλκηδόνα και θα είμαι εδώ. Είναι ένα καινούργιο κτίριο που περιποιεί τιμή για τα παιδιά και για τους εκπαιδευτικούς που θα το στελεχώσουν και νομίζω θα έχουμε τη δυνατότητα να πούμε πολύ περισσότερα.
Ερ.: Θέλω να κλείσω με μια ερώτηση για την εκπαίδευση των προσφύγων. Είναι όλα έτοιμα ώστε αυτά τα παιδιά να μπουν στο πρώτο κουδούνι στις αίθουσες;
Απ.: Κοιτάξτε ξέρετε ότι νομοθετήσαμε πάλι στο καλοκαιρινό τμήμα της Βουλής εκείνους τους τρόπους και τις προϋποθέσεις, ώστε να υπάρξουν οι τάξεις υποδοχής εκεί που αυτό δεν είναι εφικτό να έχουμε μέσα στα καμπ τη δυνατότητα της προετοιμασίας των παιδιών. Στόχος μας είναι να μπουν μέσα στην κανονική εκπαίδευση εκεί, που τα παιδιά έχουν προετοιμαστεί και που έχουν και τις προϋποθέσεις. Ξέρετε μας γίνεται πολύ μεγάλη κριτική αν τα άλλα παιδιά κινδυνεύουν από αυτά. Να πούμε ότι όλα τα παιδιά που θα παρακολουθήσουν κανονικά το σχολείο, τα προσφυγόπουλα, είναι σωστά εμβολιασμένα. Τα παιδιά αυτά είναι έτοιμα, έχει φτιαχτεί ένα ειδικό πλαίσιο ώστε να έχουμε τη δυνατότητα και σε εκπαιδευτικούς που γνωρίζουν τις γλώσσες αλλά και που έχουν και μια εκπαίδευση ταχύρρυθμη για να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των παιδιών και στην προσαρμογή τους. Δεν θα πω ότι τα έχουμε λύσει όλα, ξέρετε ότι ιδιαίτερα στα νησιά έχουμε σοβαρότατα προβλήματα από τις νέες ροές, μας προβληματίζει πάρα πολύ μάλιστα. Ο Γενικός Γραμματέας, ο Γιώργος Αγγελόπουλος, αυτές τις μέρες ήταν επί τόπου στα νησιά για να δει εκεί τα προβλήματα και τι θα μπορέσουμε να κάνουμε, κυρίως για τα καινούργια παιδιά που έρχονται, πώς θα τα υποστηρίξουμε. Η υποστήριξη είναι με διάφορους και πολλούς τρόπους δεν είναι μόνο το εκπαιδευτικό κομμάτι. Την Τετάρτη, στο υπουργείο, έχουμε μια ευρεία σύσκεψη και για πώς θα καλύψουμε υγειονομικά αυτά τα παιδιά και τις υπόλοιπες ανάγκες διότι εδώ υπάρχουν πολλά συναρμόδια υπουργεία τα οποία οφείλουν και πρέπει να συνεργαστούν σε αυτή την κατεύθυνση. Έχει γίνει, όμως, το κομμάτι της θεσμικής δουλείας, ώστε να να είναι έτοιμα τα σχολεία για την υποδοχή αυτών των παιδιών. Μας προβληματίζει και θέλουμε να κάνουμε πολύ περισσότερα για τα μεγαλύτερα παιδιά δηλαδή αυτά που λέμε τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα. Ήδη τα συναρμόδια υπουργεία, όπως είπα, είναι πολλά- είναι το Κοινωνικής Αλληλεγγύης , είναι το Μεταναστευτικής πολιτικής , είναι το Εσωτερικών είναι το υπουργείο Υγείας. Εκεί θέλουμε να βρούμε δομές που ήδη υπάρχουν σε κάποιες περιοχές ή από το κομμάτι ώστε αυτά τα παιδιά να πάνε προς το κομμάτι της επαγγελματικής εκπαίδευσης για να είναι και πιο ενδιαφέρον γι αυτά τα παιδιά.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη