Thumbnail
Αιμιλία Καραλή

Δεν πρωτοτύπησε ούτε την φετινή χρονιά η επιτροπή που επέλεξε τα θέματα για την έκθεση στις πανελλαδικές εξετάσεις. Για άλλη μια φορά κλήθηκαν οι μαθητές (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, Εσπερινών σχολείων) να επεξεργαστούν κείμενα των οποίων η διασκευή ήταν πρόχειρη και προβληματική σε σημείο που να υπάρχουν δυσκολίες στην νοηματική αλληλουχία τους, άρα και στην κατανόησή τους προκειμένου να απαντήσουν «σωστά» στις σχετικές ερωτήσεις και –κυρίως- στην απόδοση της περίληψης ή στην απάντηση ερωτήσεων «κλειστού τύπου», δηλαδή «σωστού – λάθους».

Για άλλη μια φορά οι συντακτικές, γραμματικές και σημασιολογικές παρατηρήσεις θύμισαν τις εξετάσεις για την επάρκεια μιας ξένης γλώσσας αντί για την δυναμική προσέγγιση της μητρικής γλώσσας των μαθητών.

Για άλλη μια φορά οι εκφωνήσεις για την παραγωγή κειμένου αναλώθηκαν στην μεγαλειώδη περιγραφή και διατύπωση ενός ηθικοπλαστικού αυτονόητου που ζητούσε το αυτονόητο: προτάσεις και λύσεις για το οικολογικό πρόβλημα («μόλυνση (sic!) του περιβάλλοντος), σκέψεις και συναισθήματα για την αλαζονική συμπεριφορά του ανθρώπου στο οικοσύστημα, η ανάγκη και της παιδευτικής λειτουργίας του σχολείου και ο «ρόλος» του εκπαιδευτικού και του μαθητή στην πραγμάτωσή της.

Τα όρια και οι εγγενείς αδυναμίες αυτού του τύπου αξιολόγησης του μαθήματος έχουν επισημανθεί και αναλυθεί εδώ και χρόνια. Αντί να παίρνονται υπόψη από τους κάθε φορά ιθύνοντες αγνοούνται και παρακάμπτονται. Γι’ αυτό κι ευδοκιμεί ένα σύστημα αναπαραγωγής έτοιμων πληροφοριών που προβάλλονται ως ιδανικά «σιγουράκια» για κάθε τύπου θέμα. Και κάθε χρόνο βάζουν στοίχημα οι διορθωτές των γραπτών δοκιμίων μετά τον πρόλογο κιόλας των εκθέσεων για το τι θα ακολουθήσει. Και είναι θλιβερό το θέαμα των κλωνοποιημένων εκφράσεων, περιόδων, παραγράφων που συναντούμε στα κείμενα των μαθητών, ασκημένων από «ειδικούς» προπονητές του «μαθήματος».

Ελάχιστα είναι τα γραπτά που αποπνέουν μια δημιουργική και πρωτότυπη σκέψη, μια ζωντανή γλώσσα, μια συστηματική και βαθιά προσέγγιση ακόμη και των «ανιαρών» θεμάτων. Τρομοκρατημένοι οι μαθητές για το τι «πρέπει» να γράψουν αυτολογοκρίνονται και ακολουθούν «δοκιμασμένα» μονοπάτια προκειμένου να εξασφαλίσουν «εγγυημένα» ένα στοιχειώδες 15. Γιατί τα γραπτά που ξεπερνούν το 18 στα Γενικά Λύκεια κυμαίνεται γύρω στο 1,5 %, ενώ στα ΕΠΑΛ γύρω στο 2,5% των γραπτών ξεπερνά το 16 (Στοιχεία του 2017). Και είναι τραγικό βέβαια το ότι οι βαθμοί στα Αρχαία Ελληνικά και στα Λατινικά (αλλά και σε εκείνα που στηρίζονται σε έναν βαθμό αποστήθισης όπως η Βιολογία, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, η Ιστορία) είναι κατά πολύ μεγαλύτεροι από εκείνους της έκθεσης, δηλαδή της αξιολόγησης των μαθητών στην γλώσσα την οποία μιλάνε.

Το θέμα βέβαια της βαθμολόγησης του μαθήματος είναι ένα άλλο ακανθώδες θέμα. Αποκλίσεις τεράστιες και σωρηδόν αναβαθμολογήσεις συνοδεύουν την πορεία προς την έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων. Ορισμένες φορές νομίζει κανείς ότι οι βαθμολογητές έχουν διαβάσει διαφορετικό γραπτό. Μια ματιά μόνο στους αναρτημένους βαθμούς κάθε σχολείου είναι αρκετή για να εντοπιστεί το μέγεθος του προβλήματος.

Το ζήτημα της διδασκαλίας και της αξιολόγησης του μαθήματος της Νεοελληνικής γλώσσας –και ιστορικά- θα μπορούσε να αποτελέσει θέμα διδακτορικής διατριβής. Γιατί αυτό που κυριαρχεί σήμερα είναι μια αποστεωμένη και ανούσια προσέγγισή του, υποταγμένη στην τυποποιημένη «σκέψη», απαλλαγμένη από την δημιουργικότητα, την γνώση και την πρωτοτυπία. Είναι κοντολογίς ένας καθρέφτης πολλαπλών αντανακλάσεων ενός κοινωνικού και, κατά συνέπεια, εκπαιδευτικού συστήματος που απεχθάνεται την «παιδεία» και την προορίζει μόνο για θέμα έκθεσης. Ακίνδυνα και κομφορμιστικά πράγματα, δηλαδή. Οψόμεθα.

Η Αιμιλία Καραλή είναι Φιλόλογος

Πηγή: Σελιδοδείκτης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γευμα
Είναι νόμιμο το delivery στα σχολεία;
Οι εφημερεύοντες/ουσες οφείλουν να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή στην άσκηση των καθηκόντων τους, παρεμβαίνοντας και προληπτικά προς αποφυγή...
Είναι νόμιμο το delivery στα σχολεία;
ekpaideusithranio.jpeg
Συγκίνηση στη Σάμο – Έκκληση για βοήθεια σε μαθήτρια που δίνει μάχη για τη ζωή της
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σάμου καλεί σε οικονομική στήριξη της 11χρονης Καλλιόπης και της οικογένειάς της
Συγκίνηση στη Σάμο – Έκκληση για βοήθεια σε μαθήτρια που δίνει μάχη για τη ζωή της
esy_nosileytes.jpg
Επιστολή στο alfavita.gr: «Ο σχολικός νοσηλευτής δεν είναι πλήγμα - Είναι κομμάτι του ΕΣΥ»
Μετά τη δήλωση του Υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη ότι «οι σχολικοί νοσηλευτές έβλαψαν το ΕΣΥ», αναγνώστρια απέστειλε στο alfavita μια δυνατή...
Επιστολή στο alfavita.gr: «Ο σχολικός νοσηλευτής δεν είναι πλήγμα - Είναι κομμάτι του ΕΣΥ»
καιρός
Τι μας περιμένει την 28η Οκτωβρίου – Η πρόβλεψη του Νίκου Καντερέ που θα σας εκπλήξει
Δύο κύματα κακοκαιρίας θα περάσουν πρώτα από τη χώρα, αλλά ο γνωστός μετεωρολόγος δίνει μια απρόσμενη εικόνα για τον καιρό της Εθνικής Εορτής
Τι μας περιμένει την 28η Οκτωβρίου – Η πρόβλεψη του Νίκου Καντερέ που θα σας εκπλήξει