Thumbnail
του Μάκη Χατζόπουλου

Στις 3/10/2017 ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας η ύλη και οι οδηγίες διδασκαλίας, αν όχι για όλα τα μαθήματα, τουλάχιστον για τα περισσότερα μαθήματα του Γυμνασίου - Λυκείου.

Ως μαθηματικός της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα παραμείνω στα δικά μου «χωράφια» αφού τα γνωρίζω καλύτερα και έχω ξεκάθαρη άποψη για όσα θα καταθέσω. Εύχομαι να μην έχει συμβεί κάτι ανάλογο και στα υπόλοιπα μαθήματα.

Αρχικά θα ήθελα να σχολιάσω την αργοπορημένη ανακοίνωσης της ύλης από το Υπουργείο Παιδείας. Περίπου ένα μήνα, για την ακρίβεια 23 ημέρες, μετά από την έναρξη των μαθημάτων αναρτήθηκε η ύλη των μαθημάτων για τα Γυμνάσια - Λύκεια. Γιατί; Γιατί να μην υπάρχει η ύλη από το τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς; Γιατί να μην είναι έτοιμη έστω από 1η Σεπτεμβρίου; Γιατί μισούμε τον προγραμματισμό; Γιατί ο προγραμματισμός και ο σχεδιασμός να μην είναι εργαλεία της Παιδείας; Αλλά θα μου πείτε πότε γινόταν αυτό για να συμβεί τώρα;

Έτσι για να μην οδηγηθεί η συζήτηση σε θεωρητικό επίπεδο ας δούμε κάτι πιο σοβαρό κατά την γνώμη μου.

Ποια είναι η λογική των συχνών αλλαγών της σχολικής ύλης;

Τα δύο τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονα σε μερικά μαθήματα μια σύγχυση ως προς ποια πρέπει να είναι η διδακτέα ύλη. Δεν μπορεί να εξηγηθεί αλλιώς όταν το σχολικό έτος 2016 – 17 κρίνουμε πχ. ότι δεν πρέπει να διδάσκεται η παράγραφος 1.1 στην Άλγεβρα Β Λυκείου και αμέσως την επόμενη σχολική χρονιά την θεωρούμε σημαντική και την επαναφέρουμε! Τι άλλαξε κύριε Υπουργέ σε ένα χρόνο και έπρεπε να την επαναφέρουμε; Τι διαπιστώσαμε κύριοι σύμβουλοι του Ι.Ε.Π και τελικά αλλάξαμε την ύλη τόσο γρήγορα σε δύο διαδοχικά έτη; Και αυτό δεν παρατηρήθηκε μόνο σε ένα μάθημα αλλά δυστυχώς έγινε και σε άλλα μαθήματα (πχ. Άλγεβρα Α΄ Λυκείου με το άθροισμα της αριθμητικής και γεωμετρικής προόδου που την μία χρονιά είναι εκτός και την επόμενη εντός). Υπάρχει σχέδιο; Υπάρχει λόγος που κάνουμε αυτές τις αλλαγές; Εγώ προσωπικά νιώθω ότι βλέπω ποδόσφαιρο και ο προπονητής κάνει αλλαγή τον παίκτη που μόλις έχει εισέλθει στον αγωνιστικό χώρο! Όσοι γνωρίζουν από ποδόσφαιρο αντιλαμβάνονται ότι ο προπονητής είτε βρίσκεται σε σύγχυση (λάθος επιλογή) είτε έγινε κάτι απρόοπτο που δεν είχε προβλέψει (πχ. τραυματίστηκε ο παίκτης). Εμείς σε ποια περίπτωση ανήκουμε; Στην σύγχυση ή στον τραυματισμό (= αστοχία προγράμματος);

Το ερώτημα όμως παραμένει: Τι είναι η ύλη και αλλάζει κάθε χρόνο; Μόδα;

Αν τελικά οι σύμβουλοι και το επιτελείο του Ι.Ε.Π έκριναν τον ένα χρόνο ότι δεν πρέπει να διδάσκονται τα γραμμικά συστήματα (παράγραφος 1.1)  γιατί τον επόμενο χρόνο το αναιρούν; Έκαναν λάθος; Το παραδέχονται; Και ποιος -οι θα επωμιστεί - ουν τις ευθύνες;

Ποιος θα μας εξηγήσει γιατί μία φουρνιά μαθητών θα διδάσκονται την μια έννοια ή την μια παράγραφος ενώ η επόμενη φουρνιά μαθητών όχι;

Γιατί αλλάζουμε τα δεδομένα αδιάλειπτα από την μία χρονιά στην άλλη;

Δεν φέρνουμε αδικίες και ανισότητες; Μήπως αυτά γίνονται επειδή κάθε χρόνο αλλάζουν οι επιτροπές; Γιατί να μην ζητείται από κάθε επιτροπή  μια συνολική πρόταση για την επόμενη πενταετία;

Οφείλω να τονίσω ότι το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας σέβεται και ακολουθεί τις οδηγίες που εξαγγέλλει το Υπουργείο Παιδείας αδιαμαρτύρητα. Οποιοδήποτε δημόσιο έγγραφο το δεχόμαστε όλοι οι εκπαιδευτικοί ως θέσφατο αφού προέρχεται κυρίως από άτομα κύρους καταξιωμένα στο χώρο τους. Όταν όμως τα τελευταία χρόνια ξεκινούν οι αναιρέσεις και τα πισωγυρίσματα τότε χάνουν από μόνοι τους την αξιοπιστία.

Από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που για 15 συναπτά έτη (2000 έως 2015) δεν άλλαζε καθόλου καταλήξαμε να μεταβάλουμε την ύλη κάθε χρόνο! Για να μην θυμίσω στην εκπαιδευτική κοινότητα το ακραίο περιστατικό με τις οδηγίες που ήρθαν στις 20 Μαρτίου 2015 για την αφαίρεση κάποιων ασκήσεων στα Μαθηματικά Προσανατολισμού της Γ Λυκείου!

Μάκης Χατζόπουλος

Καθηγητής Μαθηματικών

1ο ΓΕΛ Πετρούπολης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

6ο λυκειο Καλαμάτας
Οι εκπαιδευτικοί "έβαλαν πλάτη" και έβαψαν οι ίδιοι το σχολείο αλλά ο Δήμος αρνείται να τους δώσει τα 120 ευρώ για τα χρώματα
Δυσλειτουργίες στη διαχείριση των οικονομικών των σχολείων μετά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών – Το παράδειγμα του 6ου ΓΕΛ Καλαμάτας -...
Οι εκπαιδευτικοί "έβαλαν πλάτη" και έβαψαν οι ίδιοι το σχολείο αλλά ο Δήμος αρνείται να τους δώσει τα 120 ευρώ για τα χρώματα
χαραλαμπο
Προγραμματισμός προσλήψεων: Έρχονται πάνω από 27.500 προσλήψεις το 2026 - Αναλυτικά η κατανομή
Αποκαλύψεις Βιβής Χαραλαμπογιάννη: Το Δημόσιο προγραμματίζει 17.500 μόνιμους διορισμούς σε υγεία, εκπαίδευση, δήμους και περιφέρειες – Πότε θα...
Προγραμματισμός προσλήψεων: Έρχονται πάνω από 27.500 προσλήψεις το 2026 - Αναλυτικά η κατανομή