Thumbnail
Ο Κ.Γαβρόγλου

Σε βασικά σημεία του σχεδίου νόμου για τη Ανώτατη Εκπαίδευση, αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Στην ομιλία του ο Υπουργός έθεσε τους τρεις άξονες του σχεδίου νόμου που είναι η κοινωνική διάσταση, η δημοκρατική διάσταση και η καθιέρωση ακαδημαϊκών κανόνων σε ένα τοπίο που έχει απορρυθμιστεί σε επικίνδυνο βαθμό. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός ανέφερε:

Για τα ξενόγλωσσα τμήματα προπτυχιακών σπουδών

«Έγινε μια τεράστια σπέκουλα, ότι είμαστε εμμονικοί. Να δούμε τι λέει ο νόμος, γιατί δεν υπάρχει κανένας λόγος να βγάζουμε κορώνες.

Πρώτον, συνεχίζει να υπάρχει η διάταξη που λέει ότι μπορούν να ιδρυθούν ξενόγλωσσα τμήματα. Το λέει ο νόμος αυτό.

Δεύτερον, υπάρχει δυνατότητα συνεννόησης, συμβάσεων με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, που μπορούν να την κάνουν Τμήματα ή Κοσμητείες για Προγράμματα Σπουδών. Υπάρχει  δυνατότητα, στον νόμο πάλι, να διαμορφωθούν ξενόγλωσσα μαθήματα εντός του προγράμματος, για να διευκολύνουμε το Erasmus.

Υπάρχει, λοιπόν, μία προσπάθεια για πάμε ένα βήμα εμπρός στο θέμα των ξενόγλωσσων με δεδομένες τις δυσκολίες που έχει αυτό το θέμα κυρίως λόγω του χαρακτήρα των πτυχίων. Προσέξτε, όμως, κάτι που έχει γίνει στον τόπο μας επανειλημμένως. Δεν ξέρω αν ξέρετε ότι στο τέλος του 16ου αι., όταν πήγαιναν φοιτητές από των Οθωμανική Αυτοκρατορία στη Γαλλία και έπαιρναν ένα πτυχίο, υπήρχε μια σφραγίδα πάνω στο πτυχίο που έλεγε «bon pour l’ Orient», δηλαδή «καλό για την Ανατολή». Αυτό ως έκφραση καθιερώθηκε και για τα δεύτερης διαλογής προϊόντα που έκαναν εξαγωγή στην Ανατολή. Άρχισε όμως από τα πτυχία. Να μην πάμε σε μια λογική μέσα στο άγχος να βρεθούν χρήματα κλπ. κλπ., και τα προγράμματα ποιοτικά καταλήξουν έτσι. Γιατί έχουμε μια τέτοια τάση στην κοινωνία μας επειδή προσπαθούμε να βρούμε μια λύση για σύνθετα προβλήματα.

Το θέμα των ξενόγλωσσων είναι πολύ σοβαρό. Πρέπει να μελετηθεί, πρέπει να διαφυλαχθεί και νομίζω ότι έχουμε κάνει αυτά τα βήματα και είμαστε ανοιχτοί να δούμε και άλλες προτάσεις».

Για τους ΕΛΚΕ

«Πρέπει να αναγνωριστεί ότι κάναμε τεράστια βήματα. Χθες το βράδυ συναντηθήκαμε και με τον κ. Τσακαλώτο, και με εκπροσώπους των Πρυτάνεων και καταλήξαμε το 30% των αποθεματικών που πάει στον προϋπολογισμό να γίνει 25%».

Για τη ρύθμιση των οφειλών πανεπιστημιακών

«Υπάρχει στον νόμο η υποχρέωση κάποιου που εργάζεται έξω και έχει ένα εισόδημα, να δίνει ένα ποσοστό στο Πανεπιστήμιο. Ένας αριθμός ατόμων για κάποιους λόγους δεν μπόρεσε να δώσει αυτό το ποσό. Θα το καταθέσουμε ως τροπολογία να υπάρχουν ευνοϊκές δόσεις για να δοθούν. Δεν είναι όμως δυνατόν ένα ποσοστό των πανεπιστημιακών να το έχει δώσει και να είναι εντάξει με τις οφειλές του και άλλοι να θέλουν απαλλαγή. Δεν γίνεται αυτό και γι’ αυτό τον λόγο θα υπάρχουν οι δόσεις».

Για τις αποδοχές επισκεπτών καθηγητών

«Η Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει τον μισθό των επισκεπτών καθηγητών, μετά τη συζήτηση με τον κ. Τσακαλώτο, είπαμε να καταργηθεί και να αποφασίζουν τα Πανεπιστήμια. Αν αυτό ήταν το κριτήριο του υπερσυγκεντρωτισμού, βλέπετε ότι εξαλείφεται».

Για τα master στους 5ετείς κύκλους σπουδών

«Δεκαετίες τώρα πάρα πολλοί, κυρίως οι απόφοιτοι των πολυτεχνικών σχολών, ζητούσαν να εξομοιωθούν τα πτυχία τους με master. Εμείς αναγνωρίζουμε την ακαδημαϊκή αυτή ισοτιμία που γίνεται και στην Ευρώπη. Η μοριοδότηση ή το βαθμολογικό, προφανώς να γίνει. Δεν μπορεί όμως να έχει μισθολογικές επιπτώσεις. Θέλουμε να είμαστε σαφείς σε αυτό. Την συνεννόηση την έχουμε κάνει με το ΤΕΕ, έχει γίνει και στη σύνοδο των πρυτάνεων με σαφήνεια και αυτό που λέμε εμείς είναι ότι αμέσως μετά πρέπει να αρχίσει μια συζήτηση για τα επαγγελματικά δικαιώματα και των αποφοίτων των ΤΕΙ. Υπάρχει ένα θέμα με τα επαγγελματικά δικαιώματα και εμείς για πρώτη φορά έχουμε βάλει μπροστά τις διαδικασίες που πιστεύουμε ότι θα ευοδωθούν. Αν διαφωνείτε, να πείτε με τι θέλετε να αντικατασταθούν και όχι απλώς να τις καταγγείλετε. Να πείτε τι θέλετε να γίνει για ένα πρόβλημα που εμείς το κληρονομήσαμε. Τριανταπέντε χρόνια κοινωνικό δηλητήριο για τους αποφοίτους των ΤΕΙ και τους αποφοίτους κυρίως των Μηχανικών. Και σε αυτό ζητάμε τη συνδρομή όλων και όχι την καταγγελία. Να είμαστε μαζί γιατί αν δεν είμαστε μαζί σημαίνει ότι δεν θέλετε να το λύσετε».

Ο Υπουργός, ζήτησε από την αντιπολίτευση να διατυπώσει συγκεκριμένες θέσεις για μια σειρά θεμάτων σημειώνοντας ότι οι περισσότερες αιχμές επί του σχεδίου νόμου είναι «ρητορικού χαρακτήρα» και ότι «πολλά κόμματα και θεσμοί δεν φάνηκαν ικανοί να προστατεύσουν την Ανώτατη Εκπαίδευση από την απορρύθμιση και να δεχθούν ότι υπάρχουν παθογένειες».

Συγκεκριμένα, έθεσε τα εξής:

«Τι λέει η αντιπολίτευση; Λέει ότι υπάρχουν κάποια προβληματάκια αλλά ας μην αλλάξουμε τίποτα στα μεταπτυχιακά. Υπάρχουν κάτι προβληματάκια αλλά ας μην αλλάξουμε τίποτα στη Διοίκηση. Ακριβώς αυτό. Δεν ξέρω ακόμη, μετά από τόσο καιρό, τι πρόταση κάνετε. Εάν δεν είμαι δίκαιος ακολουθώ εσάς, μάλλον.

Λέτε ότι ως προς τους νέους θεσμούς, τα Περιφερειακά Συμβούλια, τα Διετή, ότι υπάρχουν ασάφειες. Δυόμιση μήνες, όσο το συζητάμε δεν έχω ακούσει που ακριβώς. Γιατί αν όντως υπάρχουν ασάφειες εγώ σας λέω πρώτος, ότι είναι δύο νέοι θεσμοί, σίγουρα θα υπάρχουν προβλήματα, λειτουργούν και εδώ είμαστε όλοι να το αλλάξουμε. Για το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρώπινου Δυναμικού πάλι μια άρνηση.

Λέτε να πληρώνουν όλοι δίδακτρα, ανεξάρτητα της οικονομικής τους θέσης. Οι υποτροφίες, να σας υπενθυμίσω, δεν είναι υποτροφίες για κοινωνικούς λόγους, είναι υποτροφίες για ακαδημαϊκούς λόγους. Για το κοινωνικό συζητάμε τώρα. Άρα, ούτε και εδώ να αλλάξει τίποτα.

Λέτε οι καθηγητές να πληρώνονται έξτρα, μέχρι το 100% του μισθού τους. Οι νέοι επιστήμονες; Οι νέοι επιστήμονες, οι οποίοι είναι φοιτητές αυτών των καθηγητών, δικοί μας είναι. Δεν μας ήρθαν από το πουθενά. Αυτοί τι θα κάνουν; Αυτοί δεν έχουν μισθό, αυτοί έχουν μηδέν μισθό. Εκεί να είναι κλειστά τα Πανεπιστήμια; Και εδώ τίποτα.

Και μετά απ’ όλα αυτά εμείς είμαστε οι οπισθοδρομικοί; Μου κάνει εντύπωση. Στα καλά καθούμενα η ρετσινιά του οπισθοδρομικού, του εμμονικού, του πάμε πίσω στο ‘80 είναι μία κατηγορία προς την Κυβέρνηση χωρίς η Αντιπολίτευση να πει «ορίστε τι προτείνουμε σε αυτό το πράγμα το οποίο είναι μία κοινωνική πολιτική».

Εμείς λέμε καταργούμε τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, αν υπάρχει κάποιος που τα υπερασπίζεται θέλουμε να το δηλώσει εδώ μέσα. Γιατί με τη σιωπή δεν κάνουμε δουλειά. Λοιπόν, τα υπερασπιζόμαστε; Βεβαίως, το δέχομαι, είναι μία άλλη άποψη και τη σέβομαι. Θέλουμε να καταργηθούν; Να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Αλλά να μην είναι δια της σιωπής και να είναι ένα ακόμα πράγμα για το οποίο κατηγορούμαστε.

Υπερασπίζεται κανείς την εκλογή των Πρυτάνεων όπως γίνεται σήμερα; Ναι ή όχι; Γιατί εδώ ακούω ότι αν δεν είναι αυτό, να πάμε στο προηγούμενο. Αυτό δεν είναι πρόταση!

Σε τι ακριβώς διαφωνούν οι Πρυτάνεις; Ότι στα Μεταπτυχιακά θα παίρνουν το 30% του μισθού τους, για το οποίο με μία τροπολογία από το 20% το πάμε στο 30% . Ή ότι θα υπάρχει επιτροπή στο Υπουργείο, στην οποία θα μετέχουν και οι πρυτάνεις και η οποία το μόνο που θα κάνει είναι να αναπέμπει όποιον παραβιάζει τις αποφάσεις στο ΣτΕ; Δεν διαφωνούν σε αυτά. Ή οι πρυτάνεις διαφωνούν για τους ΕΛΚΕ, για τους οποίους είπανε ότι είναι ένα τεράστιο βήμα το γεγονός ότι στο θέμα των αποθεματικών πήγαμε από το 30% στο 25%. Ή διαφωνούν για τα Περιφερειακά Συμβούλια; Λέτε ότι υπάρχει ασάφεια. Είναι κανείς υπέρ των Συμβουλίων Ιδρυμάτων που καταργούμε; Γιατί αυτό δεν υπάρχει σε καμία ανακοίνωση. Είναι κανείς εναντίον των διετών  δομών; Επίσης δεν υπάρχει σε καμία ανακοίνωση. Είναι κανείς εναντίον της συμμετοχής των φοιτητών; Δεν υπήρξε λέξη για αυτό.

Είναι μόνο δυο σημεία τα οποία τα σεβόμαστε. Είναι το θέμα του ασύλου και της εκλογής των διοικήσεων. Αν σε ένα νομοσχέδιο 170 σελίδων υπάρχουν διαφορές για δυο σοβαρά ζητήματα, αυτό δεν συνιστά μία διαφορά που είναι μετωπική».

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

University of Nicosia
Ιδιωτικό πανεπιστήμιο ζητά καθηγητές για τη Σχολή που θα λειτουργήσει το 2025/26 στην Αθήνα
Το University of Nicosia, ένα ιδιωτικό κυπριακό πανεπιστήμιο ιδιοκτησίας που ανήκει στο fund CVC, ζητά καθηγητές για τη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων...
Ιδιωτικό πανεπιστήμιο ζητά καθηγητές για τη Σχολή που θα λειτουργήσει το 2025/26 στην Αθήνα