Thumbnail
Το φαινόμενο της ενίσχυσης των ακαδημαϊκών προσόντων των εκπαιδευτικών και η επίδρασή του στην ποιότητα της εκπαίδευσης

Τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται είτε από ιδιωτικούς φορείς είτε και από δημόσιους έρευνες σχετικά με την πορεία εξέλιξης των χαρακτηριστικών και των ποσοτικών μεγεθών των πρόσθετων ακαδημαϊκών προσόντων που διαθέτει το ανθρώπινο δυναμικό σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης πέρα από τα προβλεπόμενα για το διορισμό του. Στα πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού περιλαμβάνονται: 

  • Μετεκπαίδευση στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό (ετήσια ή διετής). 
  • Απόκτηση άλλου πτυχίου- σχολής ανεξαρτήτου επιστημονικού πεδίου. 
  • Μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης. 
  • Διδακτορικό δίπλωμα. 

Πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΣΕ που αναφέρεται στο παραπάνω θέμα για την περίοδο 2002-2014. 

Συγκεκριμένα, από την έρευνα προκύπτει ότι το 2014 υπηρετούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 52.844 εκπαιδευτικοί ως διδακτικό προσωπικό με πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα. Εξ αυτών, υπολογίζεται ότι το 44,2% (23.339 εκπαιδευτικοί) έχουν μετεκπαιδευθεί (στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό), το 18,3% (9.691 εκπαιδευτικοί) κατέχουν άλλο πτυχίο ανεξαρτήτως επιστημονικού πεδίου, το 31% (16.870 εκπαιδευτικοί) κατέχουν μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης (master) και το 5,6% (2.943 εκπαιδευτικοί) κατέχουν διδακτορικό δίπλωμα (PhD). Ειδικότερα, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης ισχύουν τα εξής: 

α) Από το σύνολο των 23.339 εκπαιδευτικών με μετεκπαίδευση στο εσωτερικό/εξωτερικό, το 8,6% υπηρετεί στο νηπιαγωγείο, το 29,9% υπηρετεί στο δημοτικό, το 29,35 υπηρετεί στο γυμνάσιο, το 18,8% υπηρετεί στο γενικό λύκειο και το 13,4% υπηρετεί στο επαγγελματικό λύκειο. 

β) Από το σύνολο των 9.691 εκπαιδευτικών που κατέχουν άλλο / δεύτερο πτυχίο ανεξαρτήτως επιστημονικού πεδίου το 7,9% υπηρετεί στο νηπιαγωγείο, το 54,4% υπηρετεί στο δημοτικό, το 16,8% (ή 1.629 εκπαιδευτικοί) υπηρετεί στο γυμνάσιο, το 11,3% υπηρετεί στο γενικό λύκειο και το 9,7% υπηρετεί στο επαγγελματικό λύκειο. 

γ) Από το σύνολο των 16.870 εκπαιδευτικών που κατέχουν μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης το 5,2% υπηρετεί στο νηπιαγωγείο, το 29,7% υπηρετεί στο δημοτικό, το 32,8% υπηρετεί στο γυμνάσιο , το 23,7% υπηρετεί στο γενικό λύκειο και το 8,7% υπηρετεί στο επαγγελματικό λύκειο. 

δ) Από το σύνολο των 2.943 εκπαιδευτικών που κατέχουν διδακτορικό δίπλωμα ειδίκευσης το 2,2% υπηρετεί στο νηπιαγωγείο, το 19,8% υπηρετεί στο δημοτικό, το 37,6% υπηρετεί στο γυμνάσιο, το 33,4% υπηρετεί στο γενικό λύκειο και το 6,9% υπηρετεί στο επαγγελματικό λύκειο. 

Σε ό,τι αφορά τους λόγους ενίσχυσης των επιστημονικών προσόντων των εκπαιδευτικών βασικοί παράγοντες θεωρούνται οι ακόλουθοι: 

  • Η συνεχής ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων σε όλα τα ΑΕΙ. 
  • Η οργάνωση και λειτουργία μεταπτυχιακών σπουδών τόσο στις λεγόμενες καθηγητικές σχολές όσο και στα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης. 
  • Οι ρυθμίσεις για την επιλογή στελεχών Εκπαίδευσης που δίνουν ιδιαίτερη έμφαση (μοριοδότηση) στα επιστημονικά προσόντα. 
  • Η παροχή κινήτρων οικονομικού χαρακτήρα μέσα από το νέο μισθολόγιο/ βαθμολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. 

Η αλλαγή αυτή στο προφίλ του εκπαιδευτικού τα τελευταία χρόνια απάλλαξε τους εκπαιδευτικούς από τον εμπειρισμό και συνέβαλε στην εφαρμογή καινοτόμων μεθοδολογικών πρακτικών στη σχολική πράξη καθώς και στην αναθεώρηση των παραδοσιακών προσεγγίσεων σχετικά με τον κοινωνικό και παιδαγωγικό τους ρόλο.Ωστόσο, παρά τη θετική εξέλιξη που περιγράφηκε παραπάνω, η ποιοτική φυσιογνωμία της εκπαίδευσης παραμένει ζητούμενο και εξαρτάται και από άλλες παραμέτρους, όπως την ποιότητα των σχολικών εγχειριδίων, τις υλικοτεχνικές υποδομές, την ενίσχυση του κύρους και του ρόλου του εκπαιδευτικού στην κοινωνία. Αυτό που απαιτείται όμως πάνω απ’ όλα είναι η πίστη και το ουσιαστικό ενδιαφέρον του εκπαιδευτικού και η αφοσίωσή του στο εκπαιδευτικό έργο. 

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» τη Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017  

makthes.gr 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

tsoukalas
Τσουκαλάς: Τα 428.000 ευρώ πρόστιμο στη ΝΔ για τη διαρροή email αποδήμων στην Ασημακοπούλου το πληρώνουν οι... φορολογούμενοι
«Είναι μέσα στον κρατικό προϋπολογισμό» εξηγεί ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.
Τσουκαλάς: Τα 428.000 ευρώ πρόστιμο στη ΝΔ για τη διαρροή email αποδήμων στην Ασημακοπούλου το πληρώνουν οι... φορολογούμενοι
PANELLINIES - 3.jpg
Πανελλήνιες Εξετάσεις: Να δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους που δεν εισάγονται να δίνουν δεύτερη φορά σε μικρό χρονικό διάστημα
H αναμονή και η αβεβαιότητα των παιδιών επιφέρουν τόσο ψυχολογικό, όσο και οικονομικό κόστος για τον μαθητή και την οικογένεια.
Πανελλήνιες Εξετάσεις: Να δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους που δεν εισάγονται να δίνουν δεύτερη φορά σε μικρό χρονικό διάστημα
mitropolitiko_kollegio
Άδικη απόλυση λόγω διεκδίκησης δικαιωμάτων: Το Μητροπολιτικό Κολλέγιο τιμωρεί τον Παναγιώτη Κολέλη
Ο Παναγιώτης Κολέλης στο στόχαστρο της εργοδοσίας του Μητροπολιτικού Κολλεγίου
Άδικη απόλυση λόγω διεκδίκησης δικαιωμάτων: Το Μητροπολιτικό Κολλέγιο τιμωρεί τον Παναγιώτη Κολέλη