Thumbnail
Του Νικου Αποστολίδη 

ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το Παλιό Μοντέλο Διεύθυνσης

  1. Ο Διευθυντής διορίζονταν από το ΠΥΣΔΕ μετά από συνέντευξη η οποία είχε βαρύτητα περίπου 50% σε σχέση με τα αντικειμενικά κριτήρια .Άμεση συνέπεια ήταν οι  υποψήφιοι Διευθυντές να επιδίδονται σε διαγωνισμό Δημοσίων σχέσεων προς τους Προϊσταμένους και τους αιρετούς των ΠΥΣΔΕ.  Οι   Προϊστάμενοι των ΠΥΣΔΕ ήταν πρόσωπα διορισμένα από την εκάστοτε Κυβέρνηση κα οι αιρετοί εκλεγμένοι μέσω των συνδικαλιστικών-κομματικών παρατάξεων (παρατάξεων που ανήκαν στα 2 τότε  μεγάλα κόμματα εξουσίας). Έτσι οι υποψήφιοι και μετέπειτα Διευθυντές ήταν άμεσα προσκολλημένοι σε κάποιο από τα 2 κόμματα εξουσίας. Συχνή ήταν ή έκφραση που ακουγόταν στις σχολικές μονάδες ,η θέση του Διευθυντή είναι θέση «Πολιτική». (κατά τα άλλα υποκρισία για ουδετερότητα του σχολείου).
  2. Ο Διευθυντής διοικούσε ,σχηματίζοντας ένα κύκλο έμπιστων εκπαιδευτικών ,που συνήθως ανήκαν στην ίδια συνδικαλιστική παράταξη. Κατένειμε ρόλους και καθήκοντα στους γνωστούς του και συναποφάσιζαν για κάθε θέμα της σχολικής μονάδας ,ερήμην του συλλόγου διδασκόντων .

Από τα πιο μικρά θέματα  μέχρι τα πιο μεγάλα . ο σύλλογος διδασκόντων βρισκόταν προ τετελεσμένων αποφάσεων ,όταν σπανίως συνεδρίαζε για να αποφασίσει ,όπως εξ  άλλου προβλέπει η νομοθεσία..Αναθέσεις μαθημάτων  και καθηκόντων , εκδρομές ,ποινές  κλπ  αποφασίζονταν από μικρό κύκλο ατόμων και στη συνέχεια τίθεντο στο σύλλογο για επικύρωση.

  1. Η νομοθεσία παραβιάζονταν συστηματικά. Σπάνια υπήρχε ευρεία ενημέρωση των εκπαιδευτικών για την νομοθεσία. Ο Διευθυντής αναλάμβανε ρόλο παντογνώστη που ερμήνευε και παρουσίαζε την νομοθεσία κατά το δοκούν κάνοντας πάντα διασταλτική ερμηνεία της και οι εκπαιδευτικοί όφειλαν να αποδεχτούν τις αποφάσεις του Δ/ντή. Η νομοθεσία όμως ορίζει ότι στα πιο σημαντικά θέματα αρμοδιότητα για απόφαση έχει μόνο ο Σύλλογος Διδασκόντων.
  2. Ο Διευθυντής συνήθως διοικούσε μέσα από το γραφείο του . Σπάνια έβγαινε έξω από αυτό . Είχε εικόνα των καταστάσεων του σχολείου από αυτά που του μετέφεραν οι «έμπιστοι» του . Απένειμε δίκαιο ή άδικο από ότι του έλεγαν, σωστά ή μη . Ώρες διδασκαλίας είχε όσο το δυνατόν λιγότερες (συνήθως τις μισές ώρες από όσες προέβλεπε η νομοθεσία).
  3. Συχνό ήταν το φαινόμενο  «ευνοϊκή; μεταχείρισης» των μαθητών που ήταν εκλεγμένοι στο 15-μελές των μαθητικών κοινοτήτων για να «μη  κάνουνε «φασαρίες τα παιδιά» .(«καταλήψεις» κ.λ.π).

(Τα παραπάνω δεν είναι αποκύημα φαντασίας.)

Η νομοθεσία όσο αφορά τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες Διευθυντών και Συλλόγου Διδασκόντων είναι ίδια τα τελευταία 30 χρόνια.  Ουσιαστικός έλεγχος όμως αν τηρείται η νομοθεσία δεν υπάρχει..                    Έλεγχος για τις συνέπειες στην μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία της «ασυνέπειας» της Διεύθυνσης και των εκπαιδευτικών, δεν πάρχει.

Το Νέο Μοντέλο Διεύθυνσης

  1. Ο Διευθυντής εκλέγεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων .                                                                                      Η ψηφοφορία συμμετέχει κατά το 1/3 περίπου στα υπόλοιπα αντικειμενικά κριτήρια που κρίνουν τον διορισμό ενός Διευθυντή.

Οι υποψήφιοι  Διευθυντές  υπόκεινται  στον έλεγχο  των εκπαιδευτικών που αποτελούν τον σύλλογο διδασκόντων.

Αν ο σύλλογος διδασκόντων, διαπιστώσει ότι ο Διευθυντής που εξέλεξε δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο του μπορεί  ευκολότερα να παρέμβει για να γίνουν αλλαγές και σε δύο χρόνια μπορεί να ανακαλέσει τον Δ/ντή αν δεν ανταποκρίνεται σωστά στα καθήκοντα  του.

Προϋπόθεση  είναι ο σύλλογος διδασκόντων να έχει αναπτύξει κουλτούρα συμμετοχής στην διοίκηση και κουλτούρα ελέγχου της διοίκησης

  1. Ο Διευθυντής συνδιοικεί με όλα τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων . Οι αποφάσεις για κάθε θέμα παίρνονται συλλογικά . Τα μέλη του συλλόγου με ελεύθερη βούληση αποφασίζουν για κάθε θέμα και η μειοψηφία πειθαρχεί στις αποφάσεις της πλειοψηφίας. Όλα τα θέματα τίθενται ανοιχτά σε συνεδριάσεις του συλλόγου Διδασκόντων .
  2. Η νομοθεσία εφαρμόζεται και ο σύλλογος διδασκόντων είναι αρμόδιος για να  ελέγξει αν γίνονται παραβιάσεις και να προτείνει διορθωτικές κινήσεις. Τα θεσμικά όργανα που επιβλέπουν την εκπαίδευση είναι σε συνεχή επαφή με το σχολείο για να ελέγχουν και να προτείνουν διορθωτικές κινήσεις.
  3. Τα καθήκοντα κατανέμονται ισομερώς και όλοι οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν με το ίδιο τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην λειτουργία του σχολείου.

Ο σύλλογος διδασκόντων αναλαμβάνει την ευθύνη για την εφαρμογή των παραπάνω.

  1. Ο Διευθυντής έχει το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για όσα συμβαίνουν στο σχολείο και για την ομαλή λειτουργία του.
  2. Οι μαθητικές κοινότητες και ο σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων ,λειτουργούν σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία και δεν γίνεται κατάχρηση και υπέρβαση του ρόλου τους.

 

ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κινα
Γιατί η Κίνα επιλέγει το τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών
Από την Πάτρα στην Κίνα: Η παγκόσμια εμβέλεια του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών
Γιατί η Κίνα επιλέγει το τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών
στολος για τη γάζα
Δεύτερο χτύπημα σε πλοίο του «Στόλου για τη Γάζα» στην Τυνησία – Υποψίες για νέα επίθεση με drone
Το περιστατικό συνέβη μόλις μία ημέρα μετά από παρόμοιο χτύπημα σε άλλο σκάφος της ίδιας αποστολής, γεγονός που εντείνει τις ανησυχίες για στοχευμένη...
Δεύτερο χτύπημα σε πλοίο του «Στόλου για τη Γάζα» στην Τυνησία – Υποψίες για νέα επίθεση με drone
klearhos_maroysakis.jpeg
Προειδοποίηση του Κλέαρχου Μαρουσάκη: Που θα έχουμε καταιγίδες και χαλαζοπτώσεις
Διήμερο έντονης αστάθειας με καταιγίδες και χαλαζοπτώσεις - Τα φαινόμενα θα είναι τοπικά έντονα, με πιθανές χαλαζοπτώσεις.
Προειδοποίηση του Κλέαρχου Μαρουσάκη: Που θα έχουμε καταιγίδες και χαλαζοπτώσεις