Thumbnail
του Βασίλη Μπακούρου

Το Υπουργείο Παιδείας, έχει εξαγγείλει και – προκαταβολικά – πανηγυρίσει την αλλαγή στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου μέσα από νέους τρόπους προσέγγισης της γνώσης, τα παιδιά θα επανακτήσουν το χαμένο ενδιαφέρον τους για πολλά από τα μαθήματα και τα δημόσια σχολεία θα ξανακερδίσουν τον παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό ρόλο που έχουν απολέσει εξαιτίας της σημερινής μορφής και περιεχομένου των μαθημάτων.

Ωραίο και ως ιδέα και ως εξαγγελία. Όραμα για την Παιδεία! Οι μαθητές, καθοδηγούμενοι από τους φωτισμένους καθηγητές τους, μαθαίνουν πώς να ανακαλύπτουν τη γνώση, προσεγγίζουν τα μαθήματα που διδάσκονται με κριτική ματιά, διδάσκονται να αναζητούν νέα πράγματα και να αντλούν ευχαρίστηση από αυτά, ώστε να ανατροφοδοτείται η δίψα για μάθηση!
Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσο καιρό, αλήθεια; Αυτός δεν είναι ο βασικός εκπαιδευτικός μας στόχος; Να μαθαίνουμε τα παιδιά να αναζητούν τη γνώση και να τους υποδεικνύουμε πώς να φτάνουν στην κατάκτησή της;
Ναι, αλλά η πραγματικότητα δείχνει πως δεν το έχουμε καταφέρει. Για αυτό λοιπόν και η ανάγκη «αλλαγής»!
Πώς λοιπόν, χρησιμοποιώντας τα ίδια σχολικά εγχειρίδια, τα ίδια εποπτικά μέσα και – κυρίως – τους ίδιους δασκάλους και καθηγητές , θα φτάσουμε στην υλοποίηση του οράματος;;;
Το Υπουργείο, για να κάνει την εξαγγελία, έχει βρει τον τρόπο. Υπάρχει βέβαια ένα μικρό πρόβλημα: Δεν τον έχει γνωστοποιήσει εγκαίρως σε κανέναν !!!
Τα σχολεία σε ένα μήνα ανοίγουν, οι καθηγητές και οι δάσκαλοι βρίσκονται σε διακοπές και καμιά νέα οδηγία δεν έχει περιέλθει σε γνώση τους. Δεν πιστεύω βέβαια να υπάρχει κανένας που να πιστεύει ότι η αλλαγή από τρίμηνα σε τετράμηνα και η κατάργηση κάποιων εξετάσεων σε «δευτερεύοντα» μαθήματα είναι η μεταβολή που θα δώσει νέα ώθηση στην εκπαίδευση!
Όσοι διδάσκουμε, γνωρίζουμε πως οι αλλαγές στην ύλη και κυρίως οι αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών και στους εκπαιδευτικούς στόχους κάθε μαθήματος, είναι εκείνα που καθορίζουν και τη δική μας προσέγγιση και προετοιμασία. Θα έπρεπε λοιπόν, αυτά να έχουν ξεκαθαριστεί από τον Ιούνιο (για να μην πω και νωρίτερα) , προκειμένου οι διδάσκοντες να έχουμε τον χρόνο να ασχοληθούμε, να διαβάσουμε, να προετοιμάσουμε τη διδασκαλία μας για το επόμενο σχολικό έτος. Επίσης, ιδανικά, θα έπρεπε να γνωρίζουμε και τι αντικείμενο θα χρειαστεί να διδάξουμε, μια που τα κενά στα σχολεία και η τρίτη (!!!) ανάθεση , θα φέρουν πολλούς συναδέλφους στη δύσκολη θέση να διδάξουν μάθημα άλλης ειδικότητας από αυτήν που έχουν.
Οι οδηγίες που έρχονται κάθε χρόνο στα σχολεία στα τέλη του Σεπτέμβρη, μέχρι στιγμής, έχουν ελάχιστες ή και καθόλου αλλαγές σε σχέση με όσα ίσχυαν το προηγούμενο σχολικό έτος. Φέτος, μετά τις βαρύγδουπες εξαγγελίες, θα πρέπει να περιμένουμε τεράστιες αλλαγές και στην ύλη αλλά – κυρίως – στους στόχους κάθε μαθήματος και τους τρόπους προσέγγισης της γνώσης. Πότε ακριβώς θα μπορέσει ένας φιλόλογος για παράδειγμα, ο οποίος διδάσκει πέντε τουλάχιστον διαφορετικά αντικείμενα, να εμπεδώσει, να προετοιμάσει και να διδάξει με το νέο τρόπο αυτά τα μαθήματα; 
Αν υπήρχε ένα μαγικό φίλτρο, τουλάχιστον!  Ξέρετε, σαν και αυτό που έπιναν οι Γαλάτες του Αστερίξ και μετέβαλλαν ακόμα και τον πιο αδύναμο από αυτούς σε πολεμική μηχανή! Ο μόνος που δεν είχε ανάγκη από το φίλτρο, ήταν ο Οβελίξ με την τεραστίων διαστάσεων κοιλιά του. Όχι, δεν είναι ρατσιστικό σχόλιο, ένας απλός συνειρμός είναι. 
Η απλή - και πικρή - αλήθεια είναι πως τέτοιο φίλτρο δεν υπάρχει. Όπως δεν υπάρχει  και περίπτωση, με τα ίδια ακριβώς υλικά (σχολεία, βιβλία, εργαστήρια, δασκάλους, καθηγητές, εποπτικά μέσα, μαθήματα) να παραχθεί, χωρίς καμιά προετοιμασία , εντελώς διαφορετικό διδακτικό έργο.

Αυτά, έτσι για να μην παραμυθιάζουμε τον κόσμο για δήθεν κοσμογονία στην εκπαίδευση. Ίσως και για να τα διαβάσουν κάποιοι από τους ιθύνοντες, μήπως και κατανοήσουν πως η αλλαγή νοοτροπίας και μεθόδου διδασκαλίας, δεν γίνεται να γνωστοποιείται στις 10 του Σεπτέμβρη στους ενδιαφερόμενους και να υλοποιείται στις 11 του ίδιου μήνα!

Βασίλης Μπακούρος 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καθηγητής ΕΠΑΛ στέκεται σε μέσα σε σχολική τάξη
Υπουργείο Παιδείας: Εγκρίθηκαν 25 νέα ολιγομελή τμήματα ΕΠΑΛ - ΠΕΠΑΛ
Το Υπουργείο Παιδείας εγκρίνει τη λειτουργία ολιγομελών τμημάτων ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ. για το 2025-2026 - Αναλυτικά η κατανομή
Υπουργείο Παιδείας: Εγκρίθηκαν 25 νέα ολιγομελή τμήματα ΕΠΑΛ - ΠΕΠΑΛ
anapiria-sxoleio-eidiki-agogi
Δημοτικά Σχολεία: Μαθητές με αναπηρία αποκλείονται λόγω έλλειψης μεταφοράς
Δεκάδες παιδιά με ειδικές ανάγκες μένουν εκτός σχολείου: Μόλις 2 από τα 10 δρομολόγια στο ΕΛΕΠΑΠ πραγματοποιήθηκαν, ενώ στο Ρόζα Ιμβριώτη 4 από 6...
Δημοτικά Σχολεία: Μαθητές με αναπηρία αποκλείονται λόγω έλλειψης μεταφοράς
1ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο ΠΕΣΥΕ
1ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο της ΠΕΣΥΕ: Στο επίκεντρο οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι νέες προκλήσεις στη διδασκαλία
Το Συνέδριο της ΠΕΣΥΕ στις 19-20 Σεπτεμβρίου στον Πειραιά φέρνει στο προσκήνιο τον ρόλο των Συμβούλων Εκπαίδευσης, την αξιολόγηση, την επιμόρφωση...
1ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο της ΠΕΣΥΕ: Στο επίκεντρο οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι νέες προκλήσεις στη διδασκαλία
mathites_kallitexnika_sxoleia
«Καταρρέουν» τα Καλλιτεχνικά Σχολεία: Αίτημα συνάντησης προς την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ
Χωρίς εκπαιδευτικούς χορού και κινηματογράφου η σχολική χρονιά – Οι μαθητές αποκλείονται ακόμη και από τα σχολικά λεωφορεία
«Καταρρέουν» τα Καλλιτεχνικά Σχολεία: Αίτημα συνάντησης προς την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ