επιμέλεια: Δημήτριος Ζανδές_Φιλόλογος
«..εννιά μαθήματα αποκλείεται να διαβάσω σε υψηλό τέμπο, εγώ διαβάζω μόνο κατεύθυνση.. » επαναλάμβανα ξανά και ξανά αλλά η μητέρα είχε κάποιες ακόμα μύχιες σκέψεις για τη Νομική..κάθε φορά που με ρωτούσε..« τι θ’ απογίνεις;»..της απαντούσα ..«δεν ξέρω..μάλλον φιλόλογος σαν τον παππού μου τον Δημήτρη» και ξανάπεφτε σε προϊούσα κατάθλιψη. Δεν θα ξεχάσω –το λέω μάλιστα διδακτικά στους μαθητές μου πια- τη «λαχτάρα» να φτάσει η ώρα της «μελέτης» των Μαθηματικών και της Βιολογίας, δεν θα πω της Φυσικής γιατί πάντα της έτρεφα μια παράδοξη αδυναμία.
Τι το ‘θελα; Κλεινόμουν στο δωμάτιο. Τότε μόλις είχαμε αγοράσει τα χαρακτηριστικά εκείνα γραφεία με το διάκενο- συρόμενο ραφάκι κάτω από τη μεγάλη επιφάνεια, που προορίζονταν για το πληκτρολόγιο και το «μαουσπαντ» ενός υπολογιστή που δεν διαθέταμε βεβαίως βεβαίως.. Που τέτοια μεγαλεία; Τέσσερις- πέντε στην τάξη ήταν οι τυχεροί.. Δεν άργησα να βρω την πρακτική του λειτουργία..Τα βιβλία των μαθηματικών διακοσμούσαν ορθάνοιχτα το γραφείο μου αλλά από κάτω, σωστά καμουφλαρισμένοι ήταν οι δερματόδετοι τόμοι λογοτεχνίας που είχα αλιεύσει από τη βιβλιοθήκη ένθεν κακείθεν του τζακιού μας και οι οποίοι -μεταξύ μας- πολλά χρόνια μου φώναζαν να τους απαλλάξω από τον διακοσμητικό τους ρόλο.
Μία απλή στιγμιαία παρόρμηση λοιπόν έγινε η συνήθεια των δύο τελευταίων τάξεων μου. Στο παιδικό μου μυαλό αδημονούσα να φτάσει η ώρα της «ιδιότυπης μελέτης» των Μαθηματικών και της Βιολογίας για να εξαγνιστώ στα κεφάλαια του Ντίκενς, του Ντοστογιέφσκι, του Καζατζάκη, του Μπαλζάκ, του Δάντη..κτλ. Ο δεύτερος έχει πει ότι το κακό σ αυτό τον κόσμο κρύβεται «στο θαύμα», «στο μυστήριο» και «στο κύρος». Τα ξόρκιζα όλα..βράδυ παρά βράδυ..φορά τη φορά..για να ανιχνεύσω μέσα στην εφηβική μου αφελή εν πολλοίς αφασία τους σπόρους της μετέπειτα επιλογής μου. Υπογράμμιζα, μύριζα το χαρτί, τη δερματόδετη επίστρωση, υπογράμμιζα τα άθικτα για καμια εικοσαετία βιβλία, σημείωνα τις άγνωστες λέξεις. Συνέχιζα. Πιστά. Τελετουργικά. Κάπου εκεί ξετρύπωσα την ορμέμφυτη κλίση μου.
Γιατί σας τα λέω όλα τα παραπάνω;
Γιατί ο δάσκαλος πρέπει να «διδάσκειν» και «δια του παραδείγματος»..πόσω μάλλον σε μια εξομολογητική βιωματική θέαση.
Η μαθητιώσα νεολαία μας καλείται μέχρι τις 8/7 να αποφασίσει τη σειρά κατάταξης των σχολών στο Μηχανογραφικό της Δελτίο. Δεν θα τη συμβουλέψω να μην βάλει τα παραϊατρικά επαγγέλματα (εργοθεραπείες, φυσικοθεραπείες, λογοθεραπείες, ραδιολογίες) που είναι εξαιρετικά της μόδας, ή την ειδική αγωγή με πολύ καλή απορρόφηση, ή τις σχολές πληροφορικής και οικονομίας που προσφέρουν πλήθος ευκαιριών (συνοδευμένες με μια μεταπτυχιακή εξειδίκευση). Δεν θα τη ναρκοθετήσω να στραφεί στη σιγουριά της αστυνομίας, των στρατιωτικών σχολών ή της πυροσβεστικής ούτε θα παραβλέψω τη στροφή της αγοράς στις ανανεώσιμες πηγές που συμπαρασύρουν και τις αντίστοιχες σχολές.
Όμως, θα τους συμβουλέψω το εξής: Ένα αξίωμα, από τα λίγα ζώντα, που διαποτίζει όλη την πορεία του ανθρώπου συνοψίζεται σε μια ευθεία ρήση. Μια τρελή σκέψη του σήμερα, μπορεί να είναι το αυτονόητο του αύριο. Μη κρίνετε τη ζωή σας «σε χρόνο ενεστώτα» αλλά προσδώστε μελλοντική προοπτική. Μη σας ενδιαφέρει να υποτάξετε το καθετί στα κριτήρια της χρηστικής αποδοτικότητας και του χρησιμοθηρικά ωφέλιμου αποτελέσματος. Μην αποτελεί οδοδείκτη σας μονοδρομικά τα μόριά σας ούτε το στάτους του επαγγέλματος στον κοινωνικό σας περίγυρο.
Σε μια εποχή υπερκορεσμού των πάντων, αναζητήστε κάτω από τη σκουριά. Αποζητήστε τις κριτικές σας επιγνώσεις. Αυτό μου έλειπε εμένα..Μια επαγγελματική ανάγνωση των κριτικών μου επιγνώσεων..και τις αναζητούσα ενστικτωδώς..Σας συμβουλεύω εξ ιδίων τα αλλότρια με αυτονόητο ένα πιο επαγγελματικό επίχρισμα της όποιας τελικής επιλογής σας. Παρτε το μονοπάτι που εικάζετε ότι αγαπάτε.. Αφού ενημερωθείτε φυσικά για τα επαγγελματικά του δικαιώματα, για το πρόγραμμα σπουδών κτλ..Εν αρχή ην η γνώση. Οι κριτικές επιγνώσεις που παρείχε το σχολείο ήταν περιορισμένες; Απευθυνθείτε σε έναν ειδικό ΣΕΠ. Να αναζητήσει με ψυχομετρικά και λοιπά τεστ , τις κλήσεις, τις ροπές τις φερόμενες δεξιότητές σας. Μη περιορίζεστε σε ρόλους υπερασπιστών των τύπων. Είστε ακόμα πολύ νέοι για δαύτους.
Η κρίση με την αρχαιοελληνική της ευθυκρισία μπορεί να γίνει εφαλτήριο για μια γενιά πραγματικά συνειδητοποιημένων δυνητικών επαγγελματιών, που θα κομίσουν ποιότητα. Ποιότητα ανθούσα με υψηλούς δείκτες κατά κεφαλήν δεξιότητας.
Λένε ότι το πρόβλημα της χαρτοκοπτικής είναι η συνεχής επανάληψη του ομοίου. Μην ορίζετε τη ζωή σας με όρους χαρτοκοπτικής. Ίσως αυτή θα είναι η πρώτη μαγιά που θα κοινωνήσει -αρχικά στον εαυτό της και μετά έξωθεν- ότι ο πλούτος παράγεται, δεν χαρίζεται και είναι πάντοτε προϊόν εργασίας. Και αυτή είναι μια βαθειά αξιακή εμπροσθοβαρής μετατόπιση. Η ζωή έχει ανηφοριά. Αλλά «η πρόοδος» όπως προστάζει ο Ελύτης «τρώγεται και με τη φλούδα και με τα κουκούτσια»..
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη