Thumbnail
Επιστημονικός Σύλλογος Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Ν Ηλείας 

Μετά τις πρόσφατες αρνητικές εξελίξεις  στην σχολική Φυσική Αγωγή κρίνεται σκόπιμο να σας παρουσιάσουμε κάποια άκρως ανησυχητικά   δεδομένα τα οποία δυστυχώς ξεφεύγουν της προσοχής του ΙΕΠ ΚΑΙ της Πολιτικής Ηγεσίας του ΥΠ.Π.Ε.Θ και οι συνέπειες θα είναι άμεσα ορατές και δύσκολα αναστρέψιμες.             

             Η Ελλάδα συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό των παιδιών με κεντρική παχυσαρκία (Ως κεντρικού τύπου παχυσαρκία στα παιδιά ορίζεται η συγκέντρωση σωματικού λίπους στην περιοχή της κοιλιάς, η οποία λόγω της φλεγμονώδους φύσης του κοιλιακού λίπους μπορεί να επιφέρει σοβαρούς κινδύνους στην υγεία). Συγκεκριμένα, οι πέντε πρώτες χώρες στην παγκόσμια κατάταξη είναι: 

  1. Ελλάδα με 33,4% (Grigorakis et al. 2015)

  2. Η.Π.Α. με 32,9% (Xi et al. 2014, )

  3. Πορτογαλία με 23,8% (Albuquerque et al. 2012)

  4. Ισπανία με 21,3% (Schroder et al. 2014)

  5. Αυστραλία με 18,3% (Garnett et al.  2011)

Παχυσαρκία Ορισμό

            Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ως «υπέρβαρο» και «παχυσαρκία» ορίζεται η μη φυσιολογική ή υπερβολική συσσώρευση σωματικού λίπους που μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την υγεία ενός ατόμου.

            Η παχυσαρκία είναι η πάθηση που προκαλείται από υπερβολική συσσώρευση λίπους στο σώμα. Έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία, οδηγώντας σε μείωση του προσδόκιμου ζωής και/ή αυξημένα προβλήματα υγείας. Ως παχύσαρκοι χαρακτηρίζονται τα άτομα που ο δείκτης μάζας -σώματος (ΔΜΣ) –μια μέτρηση που λαμβάνεται, διαιρώντας το βάρος ενός ατόμου σε κιλά, με το τετράγωνο του ύψους του σε μέτρα- ξεπερνά τα 30  kg/m2.

            Η παχυσαρκία αυξάνει τις πιθανότητες απόκτησης διαφόρων ασθενειών, όπως καρδιοαγγειακές παθήσεις,  σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, αποφρακτική άπνοια ύπνου ,ορισμένα είδη καρκίνου, οστεοαρθρίτιδα και άσθμα. Η παχυσαρκία συνήθως οφείλεται σε υπερβολική πρόσληψη τροφών, υψηλών σε ενεργειακή πυκνότητα, έλλειψη σωματικής άσκησης και σε γενετική προδιάθεση. Σε ορισμένες περιπτώσεις πρωταρχική αιτία αποτελούν τα γονίδια, ενδοκρινικές διαταραχές,  φαρμακευτική αγωγή ή ψυχιατρική ασθένεια. Τα αποδεικτικά στοιχεία που στηρίζουν την άποψη ότι κάποιοι παχύσαρκοι τρώνε λίγο αλλά κερδίζουν βάρος λόγω αργού μεταβολισμού είναι περιορισμένα. Κατά μέσο όρο οι παχύσαρκοι ξοδεύουν περισσότερη ενέργεια από τους λεπτούς ομολόγους τους λόγω της ενέργειας που απαιτείται να συντηρηθεί η αυξημένη μάζα σώματος. Η διατροφή και η σωματική άσκηση αποτελούν την βάση για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας.

          Σήμερα η παχυσαρκία θεωρείται μια πολυδιάστατη, χρόνια και  συνεχώς εξελισσόμενη νόσος. Η άποψη πως οι παχύσαρκοι έχουν έλλειψη πειθαρχίας και θέλησης, ότι δηλαδή “δεν έχουν χαρακτήρα”, είναι όχι μόνο μύθος αλλά και προσβολή για τους πάσχοντες. Η παχυσαρκία είναι νόσος! Με τα πρόσφατα ευρήματα μελετών/προγραμμάτων αλλά και της τελευταίας έκθεσης του ΟΟΣΑ που έδειξε ότι 44% των αγοριών και 38% των κοριτσιών σχολικής ηλικίας στην Ελλάδα είναι παχύσαρκα ή υπέρβαρα.

           Η αντιμετώπιση της παχυσαρκίας βασίζεται ,εκτός των επεμβατικών μεθόδων  που συστήνονται σε εξαιρετικές περιπτώσεις λόγω των κινδύνων που εγκυμονούν για την ζωή των ασθενών, στον συνδυασμό της κατάλληλης δίαιτας και της σωματικής άσκησης. Η παγκοσμίως ενδεδειγμένη αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η πρόληψη  και όχι η θεραπεία. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό συνδέεται με τον σχολικό αθλητισμό ο οποίος είναι σε θέση ,αν υποστηριχτεί  από την πολιτεία, να διαμορφώσει μια στάση και έναν  τρόπο ζωής που θα αποτρέψει έξεις επιζήμιες για την ζωή των νέων. Η ενασχόληση με τον αθλητισμό συμβάλει στην σωστή και ισόρροπη ψυχοσωματική ανάπτυξη του ανθρώπου. Διαμορφώνει το ψυχικό σθένος (παράλληλα με τη σωματική ευρωστία ) που είναι αναγκαίο για την αποσύνδεση της καταστροφικής εξάρτισης από την υπερβολική κατανάλωση τροφής. Τα παχύσαρκα άτομα (στη πλειοψηφία τους )καταφεύγουν στην υπερφαγία   για την κάλυψη των ανασφαλειών και των ψυχολογικών αδιεξόδων στα οποία έχουν περιπέσει. Η λύση όμως που έχουν διαλέξει δεν αντιμετωπίζει αλλά επιτείνει τα όποια προβλήματα δημιουργώντας εξάρτιση παρόμοια με το αλκοόλ  και τον καπνό. 

           Ποιος όμως είναι αυτός (εκτός των ιατρών) που μπορεί να βοηθήσει  στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του προβλήματος; Ο πτυχιούχος Φυσικής Αγωγής , ο απλός γυμναστής του διπλανού σχολείου , ο γυμναστής   του αθλητικού σωματείου ,ο γυμναστής του γυμναστηρίου της γειτονίας μας. Αυτός ο κάτοχος πανεπιστημιακού τίτλου που τόσο συχνά και πολλές φορές αναίτια, γίνεται αποδέκτης φθόνου και κακεντρεχούς κριτικής.

           Για να γίνει κάποιος γυμναστής απαραίτητη προϋπόθεση είναι να φοιτήσει σε ένα από τα πέντε ΤΕΦΑΑ (Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού) που υπάρχουν στην χώρα μας και είναι:

  1. ΤΕΦΑΑ Αθηνών (Εθνικό Καποδιστριακό πανεπιστήμιο)

  2. ΤΕΦΑΑ Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο)

  3. ΤΕΦΑΑ Σερρών (Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο)

  4. ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής (Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο)

  5. ΤΕΦΑΑ Τρικάλων (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)

Η φοίτηση είναι τετραετής υποχρεωτική και παρέχει εκτός του βασικού τίτλου σπουδών τίτλο ειδικότητας που θεωρητικά εξασφαλίζει στον κάτοχό  του την δυνατότητα να εργαστεί ως προπονητής ατομικών – ομαδικών αθλημάτων. Θεωρητικά γιατί  η πολιτεία άφησε απροστάτευτο το κλάδο επιτρέποντας με παραλήψεις ή ηθελημένες της ενέργειες να αποκτήσουν πρόσβαση στον χώρο του σωματειακού  αθλητισμού και των ιδιωτικών γυμναστηρίων άνθρωποι άσχετοι με τον αθλητισμό στην συντριπτική τους πλειοψηφία απόφοιτοι βασικής εκπαίδευσης(βλέπε προπονητές ποδοσφαίρου και αυτοαποκαλούμενους personal trainers).

            Δεν έμεινε μόνο σε αυτό αλλά φρόντισε σύμφωνα και με το νέο Ν/σ για την παιδεία να εξομοιώσει το πτυχίο των ΤΕΦΑΑ με το πτυχίο των  Π.Τ.Δ.Ε. (Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης) επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ 70 (Δασκάλους) να καταρτίζουν και να υλοποιούν σχέδια μαθημάτων Φυσικής Αγωγής σε ολιγοθέσια σχολεία όταν υπάρχει έλλειψη γυμναστών. Η αδικία είναι ότι ενώ μας εξομοίωσε δεν μας έδωσε το ίδιο δικαίωμα (σε περίπτωση απουσίας δασκάλων)  να διδάσκουμε και εμείς τα  υπόλοιπα μαθήματα της Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης. Για να μην παρανοηθεί το χιούμορ και πιστέψει κανείς ότι το επιθυμούμε, να ξεκαθαρίσουμε πως αυτό είναι απαράδεκτο να επιτρέπει σε κάποιον που οι σπουδές του δεν περιλαμβάνουν ούτε ώρα ΦΑ να υποκαθιστά και να αντικαθιστά έναν πτυχιούχο Φυσικής Αγωγής. Αυτοί οι ακροβατισμοί εκτός από επικίνδυνοι για την σωματική υγεία των μαθητών, τα εργασιακά δικαιώματα  των ΚΦΑ, δυστυχώς δείχνουν και την έλλειψη μόρφωσης, ικανοτήτων  άλλα (και σε περίπτωση που κάποιος διαθέτει κάτι από αυτά) την έλλειψη κοινής λογικής των ανθρώπων που διαχειρίζονται τον σχεδιασμό για την  εκπαίδευση των παιδιών μας.

          Εν κατακλείδι η μείωση των ωρών του μαθήματος της ΦΑ κατά εννέα από εποχής Διαμαντοπούλου έως σήμερα, η κατάργηση των σχολικών βιβλίων της ΦΑ, η εκχώρηση της διδασκαλίας της σε άσχετους με αυτή, η κατάκτηση της πρωτιάς στην παιδική παχυσαρκία, η αποστροφή και η εμπάθεια κάποιων (δυστυχώς σε υψηλές θέσεις)για τον κλάδο μας που έφτασε στο σημείο να αγνοήσουν τα προγράμματα σπουδών και να μην μας δώσουν ως  Β’ ανάθεση την Βιολογία που αμέσως μετά τους Βιολόγους είμαστε οι πλέον κατάλληλοι να διδάξουμε. Τα παρακάτω είναι  τα μαθήματα που διδάσκονται στα ΤΕΦΑΑ και τα παραθέτουμε γιατί όπως φαίνεται κανένας ιθύνοντας δεν έχει μπει στον κόπο να τα αναζητήσει στα προγράμματα σπουδών για να διαπιστώσει  τα όσα επανειλημμένα έχουμε αναφέρει με επιστολές και e-mail.    

Aνατομία, φυσιολογία , εργοφυσιολογία ,βιοχημεία της άσκησης , βιομηχανική κινησιολογία φυσιολογικά ρυθμιστικά συστήματα, εφαρμοσμένη αθλητική εργοφυσιολογία, εφαρμοσμένη αθλητική βιομηχανική, υγιεινή και πρώτες βοήθειες, παθοκινησιολογία, διατροφή: αθλητική απόδοση & υγεία ,αποκατάσταση μυοσκελετικών δυσλειτουργιών, παθήσεις και άσκηση, αξιολόγηση – αρχές αποκατάστασης μυοσκελετικού συστήματος, αθλητιατρική, φυσιοθεραπεία .

  Αντί  να συμβεί αυτό, χάσαμε και την μοναδική δεύτερη ανάθεση που είχαμε, αυτή της οικιακής οικονομίας. Το αβίαστο συμπέρασμα είναι ότι δυστυχώς για μία ακόμα φορά η κοινή λογική είναι σπάνιο αγαθό που σίγουρα λείπει από  αυτούς που λαμβάνουν αποφάσεις . Αυτά τα λίγα όσον αφορά την πολύπαθη  Σχολική φυσική αγωγή   που όμως δεν είναι και η μόνη που δοκιμάζεται σήμερα ! Λυπούμαστε .

Ο Πρόεδρος                  Ο Ειδ. Γραμματέας

Αλτάνης Ιωάννης      Βασιλείου Στυλιανός          

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ολτεε
ΕΠΑΛ: Επανεξετάζεται ο τρόπος των εγγραφών - Πιστοποίηση αποφοίτων μαθητείας δυό φορές το χρόνο
Τι συζήτησε το ΔΣ της ΟΛΤΕΕ με την υφυπουργό Παιδείας κ.I.Λυτρίβη
ΕΠΑΛ: Επανεξετάζεται ο τρόπος των εγγραφών - Πιστοποίηση αποφοίτων μαθητείας δυό φορές το χρόνο
τεχν
Ανάγκη για αντιμετώπιση των 300.000 κενών θέσεων εργασίας σε τεχνικές ειδικότητες
Ο Υφυπουργός Εργασίας, Κωνσταντίνος Καραγκούνης, ανέφερε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 300.000 κενές θέσεις σε τεχνικές ειδικότητες,...
Ανάγκη για αντιμετώπιση των 300.000 κενών θέσεων εργασίας σε τεχνικές ειδικότητες