Thumbnail
Νέα πρόταση για τα συγγράμματα στον Εθνικό διάλογο

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών συμμετέχει στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία παρουσιάζοντας μια  πρόταση για τη μεταρρύθμιση του πλαισίου διάθεσης Ακαδημαϊκών Συγγραμμάτων.

Βασικά σημεία των προτεινόμενων αλλαγών είναι:

(α) η υιοθέτηση/ενίσχυση/χρηματοδότηση, εκ μέρους της Πολιτείας, της δημιουργίας ηλεκτρονικών συγγραμμάτων Ανοικτής Πρόσβασης ως εναλλακτικής μεθόδου για τη διάδοση της Γνώσης και

(β) ο εκσυγχρονισμός του συστήματος διανομής έντυπων συγγραμμάτων με έμφαση στη βελτίωση του τρόπου επιλογής των συγγραμμάτων από τους Καθηγητές, της αξιολόγησης του βαθμού αξιοποίησής τους, καθώς και στην υιοθέτηση ενός μηχανισμού για την ενθάρρυνση της επανα-χρησιμοποίησής τους από τους φοιτητές.

Όπως αναφέρει η πρόταση σε ποσοστό περίπου 60% (για όλα τα επιστημονικά πεδία) οι φοιτητές θεωρούν τις σημειώσεις του Καθηγητή ή τις δικές τους σημειώσεις ως τους πιο σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας στις εξετάσεις

ΚΟΣΤΟΣ 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της διανομής 2014-2015, μοιράστηκαν, κατά προσέγγιση, 2.120.000 έντυπα βιβλία σε περίπου 230.000 φοιτητές [σχεδόν πέντε (5) συγγράμματα ανά φοιτητή ανά ακαδημαϊκό εξάμηνο], με ένα ετήσιο κόστος που ανέρχεται σε, περίπου, πενήντα τέσσερα (54) εκατομμύρια ευρώ και αντιστοιχεί στο 84% των συνολικών δαπανών για την απόκτηση επιστημονικού υλικού από τα ΑΕΙ (το υπόλοιπο 16% επιμερίζεται στην απόκτηση πρόσβασης στα διεθνή επιστημονικά ηλεκτρονικά περιοδικά και στις προσκτήσεις υλικού από τις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες).

ΧΑΜΗΛΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Κύριο χαρακτηριστικό του συστήματος διανομής συγγραμμάτων είναι η χαμηλή αξιοποίησή τους από τους φοιτητές, τόσο κατά τη διάρκεια των σπουδών τους όσο και μετά την ολοκλήρωσή τους (μικρό όφελος σε σχέση με το κόστος).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ

Ενδεικτικά, σε ποσοστό περίπου 60% (για όλα τα επιστημονικά πεδία) οι φοιτητές θεωρούν τις σημειώσεις του Καθηγητή ή τις δικές τους σημειώσεις ως τους πιο σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας στις εξετάσεις, σε αντίθεση με το διανεμόμενο διδακτικό σύγγραμμα, που το θεωρούν σημαντικό σε ποσοστό μόλις 26%. Επιπλέον, ένας στους δύο φοιτητές (46%) θα επαναχρησιμοποιήσει μόνο ένα (1) από τα δέκα (10) συγγράμματα που προμηθεύτηκε και χρησιμοποίησε, κατά τη διάρκεια των σπουδών του, για να ολοκληρώσει με επιτυχία την εξεταστική του δοκιμασία.

ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

Στα αρνητικά συμπτώματα του συστήματος διανομής συγγραμμάτων συγκαταλέγονται, επίσης, η μονομέρεια στην εκπαίδευση (ένα και μοναδικό σύγγραμμα), η εισαγωγή αμφίβολης ποιότητας υλικού στην εκπαιδευτική διαδικασία, η χαμηλή ανταπόκριση στις απαιτήσεις ανανέωσης του υλικού, η μη εκμετάλλευση των Νέων Τεχνολογιών, η απουσία κινήτρων για την ανάπτυξη κριτικής ικανότητας / δεξιοτήτων Πληροφοριακού Γραμματισμού των φοιτητών, οι αρνητικές επιπτώσεις στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες, τα φαινόμενα «ελεγχόμενης» αγοράς και η απόκλιση από την Ευρωπαϊκή Πολιτική για Ανοικτή Πρόσβαση του Επιστημονικού Περιεχομένου που χρηματοδοτείται με δημόσιες δαπάνες. Επομένως, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη μιας σημαντικής μεταρρύθμισης, με αμοιβαίες υποχωρήσεις, προσαρμογές και, κυρίως, συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

για την αξιολόγηση των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εκπαιδευτικοί Ξάνθης: Ανοίγει διάλογο για τα εργασιακά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα
Ενημερωτική εκδήλωση της ΕΛΜΕ Ξάνθης για τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών
Εκπαιδευτικοί Ξάνθης: Ανοίγει διάλογο για τα εργασιακά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα
zetta_makri
Μακρή: Τα στοιχεία για παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης και διορισμούς
Στοιχεία για παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης και διορισμούς εκπαιδευτικών από την υφυπουργό Ζ. Μακρή
Μακρή: Τα στοιχεία για παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης και διορισμούς