Μ’ έναν απίστευτο ελιγμό, ο Υπουργός Παιδείας απάντησε σε ερώτηση για το ποσοστό των αποφοίτων, που επιθυμούν να ξαναδώσουν εξετάσεις με το παλαιό σύστημα, στην εκπομπή “MEGA Σαββατοκύριακο” στις 24-10-2015. Είπε ότι το ποσοστό αυτό θα καθοριστεί από το Υπουργείο μετά τον Φεβρουάριο και εφόσον έχουν ήδη δηλώσει στα σχολεία τους οι ενδιαφερόμενοι με ποιο σύστημα επιθυμούν να εξεταστούν. Δηλαδή θα δει τις δηλώσεις και ανάλογα θα αποφασίσει...
Πρωτοφανές, ασύλληπτο! Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δεν υπήρχε τέτοια ανευθυνότητα σε Υπουργό Παιδείας και προχειρότητα στη διαχείριση ενός τόσο σημαντικού προβλήματος από το υπουργείο. Δηλαδή να δίνουν οι μαθητές εξετάσεις και να μη γνωρίζουν εξαρχής τους όρους και τις δυνατότητες της επιλογής τους, που απορρέουν ασφαλώς από το ποσοστό εισαγωγής τους στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έτσι οι εξετάσεις γίνονται λοταρία, αφού μπορεί να επιλέξεις τα 6 μαθήματα, να αφιερώσεις τον διπλάσιο χρόνο σε προετοιμασία, να πληρώσεις τα διπλά λεφτά σε φροντιστήρια και να σου πουν, ότι τελικά θα πας με ένα 5% ας πούμε, και να σου κόψουν τα πόδια και τα φτερά μαζί. Εάν όμως το γνώριζες από την αρχή, θα προτιμούσες να πας με το συντριπτικά καλύτερο ποσοστό του 85%, αφού υπάρχει και η πρόβλεψη του 10% για όσους δηλώνουν απλώς τα μόριά τους χωρίς να ξαναδώσουν εξετάσεις.
Το γεγονός αυτό είναι ηθικά απαράδεκτο γιατί παραβιάζει τη θεμελιώδη συνταγματική αρχή της ισότητας των ευκαιριών και ευνοεί τους υποψηφίους που επιλέγουν το νέο σύστημα. Ήδη τα περισσότερα παιδιά έχουν ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο προετοιμασία σε φροντιστήρια, άλλα σε 6, άλλα σε 4 μαθήματα και οι γονείς πληρώνουν για μια ακόμα φορά από το υστέρημά τους, χωρίς να γνωρίζουν τις πιθανότητες που έχουν τα παιδιά τους να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στις σχολές που επιθυμούν. Αν γνωρίζουν εξαρχής το ποσοστό που διεκδικούν, μπορούν να επιλέξουν το σύστημα που θεωρούν προσφορότερο γι’ αυτούς, αν όμως δεν το γνωρίζουν θα παγιδευτούν με τη δήλωσή τους σε ένα σύστημα που δεν θα μπορούν να αλλάξουν εκ των υστέρων και θα περιορίζει δραστικά τις πιθανότητες επιτυχίας τους.
Το ΥΠΠΕΘ θα έπρεπε να υποχρεώσει τους αποφοίτους να δώσουν με ένα σύστημα, όποιο αυτό ήθελε, το παλιό ή το καινούργιο για να αποτρέψει στρεβλώσεις και αδικίες που θα υπάρξουν σίγουρα με τον καθορισμό ενός αυθαίρετου ποσοστού. Θα μπορούσε να πει ότι υπάρχει για παράδειγμα το 10% για όσους επιθυμούν να δηλώσουν τα μόριά τους και το υπόλοιπο 90% με το νέο σύστημα για όλους τους τελειόφοιτους του 2016 και τους απόφοιτους αδιακρίτως, όπως συνέβαινε όλα τα προηγούμενα χρόνια και κανείς δε θα μιλούσε. Αυτή είναι έντιμη και καθαρή λύση. Κάθε άλλη επιλογή είναι παρακινδυνευμένη, άδικη και εγείρει θέματα νομιμότητας, αφού δεν θα έχουν όλοι οι υποψήφιοι «κοινή αφετηρία», ενώ δημιουργείται και μεταξύ τους αντιπαλότητα γιατί θα υπάρχουν «δύο μέτρα και δύο σταθμά» με ευθύνη της πολιτείας. Κάποιοι θα εξεταστούν σε λιγότερα μαθήματα (γιατί δεν είναι το ίδιο να δίνεις 4 μαθήματα αντί για 6) σε διαφορετικά θέματα, με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας και κυρίως με διαφορετικό ποσοστό εισαγωγής, που θα αδικεί κατάφωρα όσους επιλέξουν τα 6.
Μετά τα εξωφρενικά δύσκολα θέματα στα Μαθηματικά των εξετάσεων φέτος και τα «πέρα από κάθε επιστημονική και παιδαγωγική δεοντολογία» θέματα της Φυσικής, που οδήγησαν στην αποτυχία τους περισσότερους μαθητές, έρχεται τώρα ο Υπουργός και με μια αψυχολόγητη απόφασή του, τους ισοπεδώνει.
Βέβαια θα μπορούσε να ισχυριστεί ο κύριος Υπουργός ότι την κατάσταση αυτή περιέπλεξε η αστόχαστη απόφαση του προκατόχου του, που έδινε το δικαίωμα στους απόφοιτους να διαλέξουν οι ίδιοι το εξεταστικό σύστημα που επιθυμούν. Σωστά, και είχαν μάλιστα προσδιορίσει αρχικά σε 10% το ποσοστό εισαγωγής τους αλλά το ανακάλεσαν, όταν κατάλαβαν ότι δεν μπορεί να είναι το ίδιο ποσοστό με όσους δηλώνουν απλώς τα μόριά τους, αλλά σαφώς μεγαλύτερο. Έτσι δεν προσδιόρισαν επίτηδες νέο ποσοστό και το άφησαν να αιωρείται, κι ενώ τα παιδιά είχαν ήδη ξεκινήσει διάβασμα κι εντατική προετοιμασία από τον Σεπτέμβριο. Η καθαρή λύση θα ήταν να πουν από την αρχή ότι ήταν λάθος η εξαγγελία του προηγούμενου Υπουργού και να ορίσουν έναν ενιαίο τρόπο εισαγωγής για όλους. Αφού δεν το έπραξαν τότε και δεν υποχρεώνουν τώρα τους απόφοιτους να δώσουν όλοι με το παλιό σύστημα, πρέπει να ξεκαθαρίσουν έγκαιρα το ποσοστό όσων θα δώσουν τελικά με το παλιό, βασιζόμενοι και στην εμπειρία του παρελθόντος. Αντίστοιχη πρόβλεψη με ποσοστά υπήρχε στη μεταβατική περίοδο 1982-83, όταν καταργήθηκαν οι Πανελλήνιες, που διεξάγονταν σε Β΄ και Γ΄ Λυκείου και αντικαταστάθηκαν με τις Δέσμες, που αφορούσαν αποκλειστικά τη Γ΄ τάξη. Τότε οι μαθητές το γνώριζαν εξαρχής και δεν υπήρξε κανένας αιφνιδιασμός. Η λογική λέει ότι δίνεις μια μεταβατική περίοδο διετίας όταν καταργείς ένα σύστημα με ποσοστά της τάξης του 30% την πρώτη χρονιά (ένας στους τρεις δηλαδή) και 15% τη δεύτερη και τελευταία χρονιά. Αυτή θα ήταν έντιμη και καθαρή λύση. Ανάλογη ρύθμιση υπήρξε κι επί Αρσένη, όταν καταργήθηκε η επετηρίδα των εκπαιδευτικών το 1998, με μειούμενα ποσοστά 80%, 60%, 40%, 20%.
Αν τώρα το ΥΠΠΕΘ περιμένει τον Φεβρουάριο τις δηλώσεις των μαθητών για να αποφασίσει, μέσα στον Μάρτιο, τότε τα ποσοστά αυτά θα πρέπει να είναι διαφορετικά για κάθε κατεύθυνση, γιατί δε θα είναι ο ίδιος ο αριθμός μαθητών -και κατά συνέπεια ο μεταξύ τους συναγωνισμός- που θα δηλώσουν τη Θετική, με αυτούς που θα δηλώσουν τη Θεωρητική ή την Τεχνολογική Κατεύθυνση, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο. Φανταστείτε να δηλώσουν 5000 απόφοιτοι στη Θετική, 300 στη Θεωρητική και 100 στην Τεχνολογική. Στην περίπτωση αυτή δε θα υπάρχει εξόφθαλμη αδικία για τους υποψήφιους της Θετικής αν θεσπιστεί ένα ενιαίο ποσοστό για όλους;
Αυτά δεν τα σκέφτηκε κανείς; Τι κάνουν οι σύμβουλοι και οι γραμματείς του Υπουργού; Γιατί δε ρωτάνε κανέναν περισσότερο έμπειρο σε θέματα εξετάσεων από το παρελθόν; Την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους, που ματώνουν οικονομικά, τη σκέφτηκε κανείς; Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να ξεκαθαρίσει αμέσως την κατάσταση, που το ίδιο δημιούργησε και ο Υπουργός προσωπικά να πάρει επιτέλους την ευθύνη για τον τρόπο που θα επανεξεταστούν τα παιδιά μας φέτος, για να μη νιώθουν ότι αδικήθηκαν ξανά και μάλιστα αυτή τη φορά για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας, γιατί είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θέλει να αναδείξει το δικό της εξεταστικό σύστημα. Αναμένουμε απαντήσεις και καθαρές λύσεις σύντομα…
Με όλον το σεβασμό προς τον θεσμό που υπηρετώ και με κάθε επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μου.
Απόστολος Παπατσίρος, φιλόλογος Λυκείου, γονέας υποψηφίου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη