Thumbnail
του Χρήστου Παπανδρέου

Αγαπητοί, αγαπητές,

Επιτρέψτε μου ως μεσήλικας που υπηρετεί 14 χρόνια τη δημόσια εκπ/ση, να εκφράσω την άποψη και τις απορίες μου για κάτι που αποτελεί φλέγον θέμα στον κλάδο μας τους τελευταίους μήνες, χωρίς χρωματιστές παρωπίδες.

Θα αναφερθώ στις εκλογές της 10ης Ιουνίου 2015 για την ανάδειξη των νέων Δ/ντών σχολικών μονάδων Α/θμιας εκπ/σης.

Τα αποτελέσματα θέλουν πράγματι μια πολύ προσεκτική ανάγνωση για να κατανοήσουμε σε βάθος το νόημά τους. Μόνο με ποιοτικά και όχι με ποσοτικά κριτήρια μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα.

Μία κατά τα άλλα άκρως δημοκρατική διαδικασία, δηλαδή η εκλογή του Δ/ντή από τη βάση του συλλόγου διδασκόντων, δεν είχε τη μεταχείριση που της άξιζε.

Πιστεύετε ότι οι συνάδελφοι εκφράστηκαν με ελευθερία σκέψης και ανεξάρτητη βούληση; Τιθασεύτηκε το συναίσθημα και η αμηχανία αυτής της πρωτόγνωρης για εμάς διαδικασίας κάτω από τη λογική και την ασφάλεια της μυστικότητας της ψηφοφορίας;

Δεν επρόκειτο για εκλογή βουλευτή ή δημάρχου. Ήμαστε σίγουροι για την επομένη των εκλογών; Πώς θα κοιτάζονταν οι συνάδελφοι στα μάτια, όταν ακόμη και σε μεγάλους συλλόγους πληθωρικών σχολείων τα κουκιά είναι μετρημένα; Όταν οι σχέσεις των δασκάλων είναι στην πλειοψηφία τους δυνατές και συναισθηματικές; Όταν τα πάντα σχεδόν είναι γνωστά;

Αλήθεια, μπορούσε αυτή η διαδικασία να θεραπεύσει τον υποκειμενισμό και τη σκοπιμότητα της περιβόητης συνέντευξης του Π.Υ.Σ.Π.Ε.; ή μήπως θυσιάστηκε κι αυτή στον βωμό της ψηφοθηρίας και της εξάρτησης από μικρές ή μεγάλες εξυπηρετήσεις, από μαγειρέματα και μοιράσματα σχολείων;

Μήπως τελικά ήρθε για να δώσει τη χαριστική βολή στους συλλόγους, δημιουργώντας διχασμό και διατάραξη της ηρεμίας του σχολείου; Μετά την καμένη γη που άφησε η περίοδος της περίφημης αξιολόγησης, ήρθαν και οι εκλογές ως Δούρειος Ίππος για να αποτελειώσουν το έργο της αποδόμησης του παλιού και ήρεμου σχολείου. Για να γεμίσει όχι με τον υποκειμενισμό 2-3 αιρετών του Π.Υ.Σ.Π.Ε. αλλά με δεκάδες υποκειμενισμούς και αρνητικές αποχρώσεις. Τι σου είναι κι αυτές οι συνιστώσες!

Κάποιοι σχολίασαν ότι η διαδικασία αυτή ήταν μια άσκηση συμμετοχής. Να χαρώ εγώ!

Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά το σχολείο που ήξερα δεν είναι ούτε φάμπρικα, ούτε μαγαζί, ούτε έχει την ψυχρότητα άλλων πολυπληθών και απρόσωπων δημόσιων υπηρεσιών τύπου Δ.Ο.Υ.

Το σχολείο για να λειτουργήσει χρειάζεται πρώτα απ’ όλα και πάνω απ’ όλα ηρεμία και αίσθημα αλληλεγγύης. Το παραμικρό να συμβεί, έχει αμέσως αντίκτυπο όχι μόνο στη διοικητική του λειτουργία αλλά περνάει και μέσα στην τάξη, στο καθαρά διδακτικό και παιδαγωγικό του κομμάτι.

Πώς ξαφνικά έμπλεξε η παιδαγωγική με την πολιτική και την πολίτικη κουζίνα; Ποιος είπε ότι οι μεγάλοι σεφ  δουλεύουν σε πολυτελή ξενοδοχεία ή γκουρμέ εστιατόρια; Εδώ, ανάμεσά μας υπάρχουν πολλά ταλέντα στη μαγειρική. Το Master Chef σε όλο του το μεγαλείο!

Από την άλλη, παράδοξο παρατηρήθηκε και στο γεγονός ότι μερίδα συναδέλφων ψήφισαν με άγχος και υποτέλεια μήπως χάσουν τη δουλειά τους ή το εργασιακό καθεστώς τους. Δεν είναι δυνατό να διαφωνείς με τα κακώς κείμενα της διοίκησής σου και τελικά να την επιβραβεύεις με την επανεκλογή της... Εκτός και αν κυκλοφορεί κάποια νέα ίωση που χτυπά τους δασκάλους με συμπτώματα του συνδρόμου της Στοκχόλμης, όπου το θύμα ταυτίζεται με  τον θύτη του… (Σύμφωνα και με μαρτυρία συναδέλφου μας από την άλλη άκρη της Ελλάδας, στη Θράκη λ.χ.).

Με μιζέρια και κακομοιριά δεν ξέρω αν υπάρχουν ελπίδες για κάτι καλύτερο. Πόσο μάλλον εμείς οι δάσκαλοι που υποτίθεται ότι διδάσκουμε τα παιδιά στο να συλλογιούνται ελεύθερα, να αρθρώνουν ελεύθερο λόγο, υποστηρίζοντας το δίκαιο και το αντικειμενικό... Τσάμπα οι νέες διδακτικές προσεγγίσεις στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, στη σωστή ακρόαση και κριτική των γεγονότων!

Τελικά, βολεύει την σημερινή ηγεσία το γεγονός ότι σεβαστή πλειοψηφία των σχολείων της Α/θμιας κράτησαν τους υπάρχοντες Δ/ντές τους;

Δ/ντές χωρίς έστω 1% προσόντα, μόνο με την πολυετία; Μάλλον λαμπάδα στην ηγεσία πρέπει να ανάψουν.

Αυτό το ερμηνεύουν ως την αλλαγή ή την ανατροπή που περίμεναν;

Συνιστά αυτό εξέλιξη και άρση των αδικιών; Αν ναι, τότε θα νιώθουν σίγουρα ευχαριστημένοι.

Εξελέγη σε ικανοποιητικό αριθμό σχολείων κάποιο πρόσωπο που εκφράζει την ιδέα της εκλογής από τη βάση;  Υψώθηκε ικανοποιητικά η σημαία τους; Και δεν αναφέρομαι σε σχολεία που είχαν έναν και μοναδικό υποψήφιο, αλλά σε αυτά που δόθηκαν μάχες.

Σχολεία και με έναν υποψήφιο, είχαν πλειοψηφία στην ομοψυχία; Ποιο το παρασκήνιο μέχρι να μείνει ένας υποψήφιος; Ποιες οι πιέσεις;

Κατά τα άλλα, δε χρειάζεται να γίνουν συγκεκριμένες αναφορές, ούτε και να φωτογραφηθούν πρόσωπα, σχολεία, περιοχές. Είπαμε και πιο πάνω, γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Ξέρουμε ποιοι είναι οι ευσυνείδητοι, ποιοι οι πολιτικάντηδες, ποιοι οι κόλακες, ποιοι εργάζονται αγόγγυστα, ποιοι λουφάρουν, ποιοι διοικούν και ποιοι νομίζουν ότι διοικούν, έτσι επειδή πιστεύουν ότι τους δόθηκε ex officio το χάρισμα του διοικείν! (Εδώ χωρά συζήτηση για το ποιο είναι το προφίλ του καλού Δ/ντή, ίσως σε μελλοντική τοποθέτηση).

Το μόνο σίγουρο είναι ότι από τη διαδικασία αυτή βγήκε πληγωμένος και ντροπιασμένος όλος ο κλάδος μας.

Απορίας άξιο είναι γιατί δεν απείχαμε μαζικά από μια τόσο εξευτελιστική διαδικασία. Τι μας κράτησε μουδιασμένους  και αιφνιδιασμένους για άλλη μια φορά;

Έτσι κι αλλιώς, το εργασιακό μας καθεστώς δεν κινδύνευε από τη μη- συμμετοχή μας.

Ίσως η απάντηση να βρίσκεται στις φράσεις-κλειδιά: σχέσεις εξάρτησης, σύνδρομο της Στοκχόλμης, κακομοιριά, πολιτική κουζίνα, ιδιότυποι συναισθηματικοί εκβιασμοί, ελεύθερη σκέψη-βούληση.

Δεν είναι απαραίτητο να το πάρετε για δουλειά στο σπίτι, τώρα με την καλοκαιρινή ραστώνη.

Όλοι μας θα νιώθουμε ήσυχοι με τη συνείδησή μας!

Καλό καλοκαίρι και προσέξτε: όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά σε θάλασσες και ακτές!

Παπανδρέου Χρήστος, δάσκαλος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pierrakakis
Σχολεία-Φυσική Αγωγή: Η συγκρότηση της Ομάδας Εργασίας για τον σχολικό αθλητισμό και οι υποσχετικές για προσλήψεις
Οι υποσχέσεις του υπουργείου Παιδείας για  αύξηση κατά μία ώρα εβδομαδιαίως της γυμναστικής στα σχολεία και για Ίδρυση δύο πιλοτικών Αθλητικών...
Σχολεία-Φυσική Αγωγή: Η συγκρότηση της Ομάδας Εργασίας για τον σχολικό αθλητισμό και οι υποσχετικές για προσλήψεις