Thumbnail
Σχετικά με τη μείωση της μίας διδακτικής ώρας στο μάθημα της Λογοτεχνίας

ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ,ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΜΑΣ !

Αγαπητοί συνάδελφοι Φιλόλογοι που διδάσκετε στα ελληνικά σχολεία,

    Εἰμαι κι εγώ ένας φιλόλογος,που συντάσσω  αυτό το κείμενο προκειμένου να βγω από την αδράνεια και τη «φορμόλη»της καθημερνότητάς  μου και  να ενώσω τη δειλή φωνή μου με άλλους ευσυνείδητους φιλολόγους συναδέλφους μας για μια κατάφωρη αδικία που ετοιμάζεται να συντελεστεί στην εκπαίδευση των παιδιών μας. Πρὀκειται για την τροποποίηση των διατάξεων του Ν.4186/2013 περί παιδείας ,σύμφωνα με την οποία περιορίζεται σε μια διδακτική ώρα το μάθημα της Λογοτεχνίας ΓΠ της Γ΄Λυκείου, προκειμένου  να προστεθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα ώρα από το μάθημα Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών.

       Καλό είναι να ενημερώσουμε τους συναδέλφους Φιλολόγους για την αυθαιρεσία αυτή προκειμένου να συσπειρωθούμε όλοι,ώστε να προσυπογράψουμε ένα κείμενο διαμαρτυρίας και να  το κοινοποιήσουμε στον Τύπο αλλά και στο Υπουργείο Παιδείας.

    Εννοείται πως δεν επιθυμώ να δημιουργήσω αντιπαλότητα  και σύγκρουση με τους συναδέλφους Κοινωνιολόγους, που εύλογα χαίρονται για την παγκυριαρχία των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Κοινωνιολογίας (3 ώρες Πολιτική Παιδεία στην Α΄τάξη, 2ώρες ως μάθημα Γενικής Παιδείας στη Β΄τάξη και 2 ώρες στον αντίστοιχη Ομάδα Προσανατολισμού της Β’τἀξης, 2 ώρες για την Ομάδα Προσανατολισμού Θεωρητικών Σπουδών στη Γ ’τάξη, 2 ώρες για την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής  στη Γ ’τάξη). Όμως οφείλουμε να αντισταθούμε στην προοδευτική υποβάθμιση των ανθρωπιστικών-φιλoλογικών σπουδών ,στην ακόλουθη  απώλεια των φιλολογικών ωρών διδασκαλίας και πρωτίστως στην απαξίωση ενός  τέτοιου μαθήματος, της Λογοτεχνίας,που συμβάλλει τα μέγιστα στην ηθική,πνευματική και αισθητική επένδυση των παιδιών μας.  

      Επομένως, είναι αναγκαίο να διακηρύξουμε στο Υπουργείο ότι η Λογοτεχνία δεν είναι απλώς ένα μάθημα με χρηστικό χαρακτήρα,που «παραγεμίζει» τα παιδιά μας με άχρηστες τυποποιημένες γνώσεις,αλλά συμβάλλει στην αληθινή και εκλεκτή καλλιέργεια των ψυχών,αφού αποτελεί έναν διαχρονικό φορέα αγωγή και αισθητικής συγκίνηση για κάθε ηλικία,καλλιεργεί την τρυφερότητα,την ευγένεια και το ανθρωπιστικό ήθος ,στοιχεία τόσο απαραίτητα για τον ανθρωπιστικό εξοπλισμό ,κυρίως,των σύγχρονων παιδιών,που ζουν σε ένα κόσμο ωμής βίας και αμοραλισμού καθημερινά

     Είναι ανάγκη να πειστεί το Υπουργείο και η κοινωνία εν γένει ότι με τη Λογοτεχνία διευρύνεται και εμπλουτίζεται αβίαστα και ευχάριστα το κοσμοείδωλο των νέων ανθρώπων,καθώς αυτή περιλαμβάνει ποικίλες κοινωνιολογικές, ιστορικές και πολιτισμικές γνώσεις  και πληροφορίες χωρίς τον τυποποιημένο και χρησιμοθηρικό χαρακτήρα των γνώσεων άλλων μαθημάτων.Συνάμα η Λογοτεχνία προσφέρει ορθά γλωσσικά πρότυπα ,αυξάνει τις γλωσσικές δεξιότητες και ευαισθητοποιεί για τον θεμελιώδη πολιτισμικό στυλοβάτη του έθνους,τη γλώσσα.Και αυτό είναι ιδιαίτερα επιτακτικό σήμερα,που οι νέοι μας πρέπει να γνωρίσουν και να διαφυλάξουν το γλωσσικό πλούτο της ελληνικής γλώσας,με τον οποίο έρχονται σε επαφή μέσω της ανάγνωσης εκλεκτών ποιητικών και πεζών δημιουργημάτων του έντεχνου λόγου.Μάλιστα,το σχολικό εχχειρίδιο Λογοτεχνίας,της Γ’τάξης,για το οποίο αφιερώνεται μόνο μια ώρα,περιλαμβάνει εκλεκτά ποιητική και πεζά κείμενα του β μισού του 20ου αιώνα και η απώλεια διδακτικών ωρών απαξιώνει το σημαντικό έργο αυτών των δημιουργών.Ούτε η εισαγωγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα του μαθήματος της Λογοτεχνίας Κατεύθυνσης δε μπορεί να λειτουργήσει εξισορροπητικά,καθώς το συγκεκριμένο μάθημα δεν εξετάζεται πανελλαδικά και το χειρότερο δεν αποτελεί συμπλήρωμα -όπως επιβάλλεται-του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας  ενώ ,επιπλέον,απευθύνεται μόνο σε μαθητές Θεωρητικού προσανατολισμού.  

     Συνάδελφοι,η μείωση των διδακτικών ωρών από το μάθημα της Λογοτεχνίας δεν πρέπει να μας αφήσει ασυγκίνητους και για έναν ακόμη λόγο.Οι ώρες διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων περιορίζονται δραστικά στο Λύκειο ή δεν έχουν την ποιότητα αυτή που θα διεγείρει το ενδιαφέρον των μαθητών μας και έτσι ενισχύουν τη συνακόλουθη τάση περιφρόνησης των φιλολογικών και ανθρωπιστικών σπουδών ,που είναι οι τελευταίοι προμαχώνες των ανθρωπιστικών αξιών.Τι απομένει μετά;ΈναΓυμνάσιο και  Λύκειο που προετοιμάζει  μονομερώς ψυχρούς ανθρώπους ,που θα διαβάσουν υπεράνθρωπα και κάποιοι…εκλεκτοί (!) θα μεταμορφωθούν στο μέλλον σε ψυχρούς επιστήμονες ,κενοί από συναίσθημα και ψυχή αλλά…. με πολλούς μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους.Ένα Λύκειο και Γυμνάσιο που τα ίδια απαξιώνουν τα φιλολογικά μαθήματα τους,ενισχύοντας μια στείρα αρχαιομάθεια η οποία στηρίζεται σε απεριόριστη ύλη,ή διατηρώντας ελλιπέστατα ,κακογραμμένα εγχειρίδια-όπως αυτό των Αρχαίων Θεωρητικής Κατεύθυνσης- ή διδάσκοντας την Ιστορία του λαού μας με απλοϊκό ή ανεπαρκή  τρόπο -όπως στη Β΄ταξη των Επαγγελματικών Λυκείων ή επιλέγοντας απωθητικά κείμενα για διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας -όπως στα Γυμνάσια-ή δεν φέρνουν ,σκόπιμα (ίσως) σε πιο συχνή  επαφή το νέο άνθρωπο με εκλεκτά κείμενα σπουδαίων διανοητών του παγκόσμιου πνεύματος όπως είναι οι Τραγικοί και Λυρικοί ποιητές μας..

    Και τώρα ήρθε η δραστική περικοπή των ωρών της Λογοτεχνίας και ολόκληρη η υποτίμησή της στην Γ΄τάξη,ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής.Μιας εποχής που δεν ξέρει τι σημαίνει Ανθρωπος αλλά θηρεύει μόνο τίτλους και αξιώματα,( ειδικά στο δικό μας μίζερο εκπαιδευτικό τομέα θεωρούνται προαπαιτούμενα),συσσωρεύει διαρκώς ύλη,αποξενώνεται μέσα στην ψευδαισθησιακή μακαριότητα  των ηλεκτρονικών μέσων,καταφεύγει στις πρόσκαιρες λύσεις των ψυχοφαρμάκων και ξεχνά εντελώς  τον Άνθρωπο,την ψυχή ,τις σχέσεις του και τις αξίες του.Αν χάσουμε,όμως,τον Άνθρωπο τι απομένει;

     Γι’αυτό αξίζει να διατρανώσουμε το αίτημά μας να μη μειωθούν οι ώρες του πολύτιμου αυτού μαθήματος,της Λογοτεχνίας, όσο κι αν το αίτημά μας ακούγεται υπερβολικό και ίσως παράκαιρο ,αφου το τροποποιητικό Νομοσχέδιο έχει ψηφιστεί.Αξίζει να επισημάνουμε το θέμα και να προσπαθήσουμε να μεταπείσουμε τους ιθύνοντες.Το χρωστάμε στα παιδιά μας ,που είναι απροστάτευτα στο σύγχρονο ανάλγητο κόσμο μας .Το χρωστάμε στο λειτούργημα που επιτελούμε ως Δάσκαλοι,ως Γονείς,ως  αληθινοί Ανθρωποι.

ΓΚΙΑΦΗΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ

ΓΕ.Λ  ΑΝΔΡΑΒΙΔΑΣ (ΗΛΕΙΑΣ)

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΣΥΡΙ
Μ-Λ ΚΚΕ: Τι πραγματικά συμβαίνει στη Συρία και ποια θα είναι η επόμενη μέρα
Η Συρία στο στόχαστρο ιμπεριαλιστών, σιωνιστών και τζιχαντιστών που την καταστρέφουν και την διαμελίζουν
Μ-Λ ΚΚΕ: Τι πραγματικά συμβαίνει στη Συρία και ποια θα είναι η επόμενη μέρα
χοιτ
Χοιρινά παϊδάκια με καρύδια και σύκα: Μια υπέροχη συνταγή
Αυτό το πιάτο είναι ιδανικό για ιδιαίτερες περιστάσεις, είτε πρόκειται για ένα γιορτινό τραπέζι είτε για έναν ρομαντικό δείπνο, και σίγουρα θα...
Χοιρινά παϊδάκια με καρύδια και σύκα: Μια υπέροχη συνταγή