Thumbnail
Ξέρουμε άραγε τη δύναμη των λέξεων μας;

Η δύναμη των Λέξεων

Με τις λέξεις μπορούμε να χτίσουμε κόσμους, να δώσουμε ελπίδα και να καλλιεργήσουμε όνειρα. Με τις λέξεις πάλι, μπορούμε να γκρεμίσουμε κόσμους, να μοιράσουμε αδιέξοδα και να καλλιεργήσουμε εφιάλτες.

Ξέρουμε άραγε τη δύναμη των λέξεων μας; Μπορούμε να διακρίνουμε στα κοινωνικά περιβάλλοντα που κινούμαστε και δρούμε αυτή τη δύναμη; Μπορούμε να ακούσουμε τη σιωπή των παιδιών που έπαψαν να μιλάνε;

Δεν είμαστε ψυχολόγοι θα πει κάποιος. Και όμως· γνωρίζουμε ποιες λέξεις μας πληγώνουν. Ποιες λέξεις στοιχειώνουν τη σκέψη μας όταν κλείνουμε τα μάτια.

Όταν παύει να είναι αόρατο ένα παιδί μέσα στην τάξη, τότε: «αυτό το παιδί δεν κάνει παρέα με τα άλλα», «είναι απομονωμένο», «φέρεται περίεργα», «προκαλεί με το ντύσιμο του», «είναι αντικοινωνικό γιατί κατάγεται από την τάδε χώρα», «το κοροϊδεύουν το καημένο». Διαπιστώσεις και στερεότυπα μαζί.

Δεν έχουμε τις γνώσεις να αντιμετωπίσουμε μια τέτοια κατάσταση. Ναι όντως δεν έχουμε. Αν ήταν δικό μας παιδί θα είχαμε; Αν τα παιδιά που επιτίθενται λεκτικά ήταν δικά μας;

Ο κάθε μαθητής συγκροτεί την ταυτότητα του μέσα στην οικογένεια πρωτίστως και δευτερευόντως στο σχολείο. Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, χρόνια και λέξεις μαζί, λέξεις και πληγές που δεν φαίνονται, λέξεις και εφιάλτες με ανοιχτά μάτια, λέξεις που σβήνουν ψηφίδα-ψηφίδα το μωσαϊκό της ατομικής εικόνας. Βία που μπαίνει απρόσκλητη στη ζωή και οδηγεί σε βία που στρέφεται στον εαυτό ή στους άλλους.

Από την άλλη, λέξεις που συγκροτούν ψηφίδα-ψηφίδα ένα σκληρό και βίαιο προσωπείο που επιτίθεται σε ότι διαφέρει. Βία που δεν αποδομήθηκε όταν ήταν ακόμη λέξη.

Γίνεται το έγκλημα. Οι διαπιστώσεις γίνονται λόγια παρηγοριάς, πόνου, θρήνου, λόγια καταδίκης για τους άλλους ενόχους. Μα το έγκλημα εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας για χρόνια. «Είναι η κοινωνία μας αδιάφορη», «τα σημερινά παιδιά είναι σκληρά». Ξανά διαπιστώσεις. Εμείς; Που ανήκουμε; Στην αδιάφορη κοινωνία ή σε αυτή που ενδιαφέρεται; Εγώ που γράφω και ενδεχομένως να ηθικολογώ, που ανήκω; Τι έχω κάνει; Είναι αρκετό;

Την Κυριακή 15 Μαρτίου, οι λέξεις γκρέμισαν πολλούς κόσμους, όχι μόνο του θύματος αλλά και των θυτών. Ίσως εάν εμείς οι εκπαιδευτικοί προσπαθήσουμε να γίνουμε οι δάσκαλοι που θα θέλαμε να έχουν τα παιδιά μας, ίσως καταφέρουμε να χτίσουμε κόσμους και να καλλιεργήσουμε όνειρα. Όταν αγαπάς, ενδιαφέρεσαι. Όταν ενδιαφέρεσαι, μαθαίνεις.

Σακατζής Δημήτρης

Εκπαιδευτικός σε διαθεσιμότητα

MSc «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης».

Συμπλήρωσε το newsletter της Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγή 200€

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κώστας Γενιδούνιας
ΟΛΜΕ: «Απαράδεκτη η απόλυση του Κώστα Γενιδούνια – Εργοδοτική τρομοκρατία της HELLENIC TRAIN»
«Οι απειλές του πρωθυπουργού ακόμα και για απολύσεις εκπαιδευτικών εντάσσονται στο γενικότερο σχέδιο στοχοποίησης και τρομοκράτησης»
ΟΛΜΕ: «Απαράδεκτη η απόλυση του Κώστα Γενιδούνια – Εργοδοτική τρομοκρατία της HELLENIC TRAIN»
foto_education_pencils_blue.jpg
Πειραματικά Σχολεία 2025: Βγήκαν τα αποτελέσματα της κλήρωσης – Δείτε εάν περάσατε
Ολοκληρώθηκε η Δημόσια Κλήρωση για τα Πειραματικά Σχολεία – Αναρτήθηκαν τα Αποτελέσματα
Πειραματικά Σχολεία 2025: Βγήκαν τα αποτελέσματα της κλήρωσης – Δείτε εάν περάσατε
ΥΠΑΙΘΑ
Υπάλληλοι ΚΕΔΑΣΥ-ΣΑΕΚ: «Να γίνει νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει στις ΣΑΕΚ να συμμετάσχουν σε προκηρύξεις του ΑΣΕΠ»
Ενημέρωση για τη συνάντηση με τον Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου της Υπουργού Παιδείας, κ. Κώστα Γιαννικόπουλο
Υπάλληλοι ΚΕΔΑΣΥ-ΣΑΕΚ: «Να γίνει νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει στις ΣΑΕΚ να συμμετάσχουν σε προκηρύξεις του ΑΣΕΠ»
zaxaraki
Συνέργειες υπουργείων Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου: Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας
Τι είπε για την επίσκεψη της Σοφίας Ζαχαράκη η υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου Αθηνά Μιχαηλίδου
Συνέργειες υπουργείων Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου: Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας