Thumbnail
Ξέρουμε άραγε τη δύναμη των λέξεων μας;

Η δύναμη των Λέξεων

Με τις λέξεις μπορούμε να χτίσουμε κόσμους, να δώσουμε ελπίδα και να καλλιεργήσουμε όνειρα. Με τις λέξεις πάλι, μπορούμε να γκρεμίσουμε κόσμους, να μοιράσουμε αδιέξοδα και να καλλιεργήσουμε εφιάλτες.

Ξέρουμε άραγε τη δύναμη των λέξεων μας; Μπορούμε να διακρίνουμε στα κοινωνικά περιβάλλοντα που κινούμαστε και δρούμε αυτή τη δύναμη; Μπορούμε να ακούσουμε τη σιωπή των παιδιών που έπαψαν να μιλάνε;

Δεν είμαστε ψυχολόγοι θα πει κάποιος. Και όμως· γνωρίζουμε ποιες λέξεις μας πληγώνουν. Ποιες λέξεις στοιχειώνουν τη σκέψη μας όταν κλείνουμε τα μάτια.

Όταν παύει να είναι αόρατο ένα παιδί μέσα στην τάξη, τότε: «αυτό το παιδί δεν κάνει παρέα με τα άλλα», «είναι απομονωμένο», «φέρεται περίεργα», «προκαλεί με το ντύσιμο του», «είναι αντικοινωνικό γιατί κατάγεται από την τάδε χώρα», «το κοροϊδεύουν το καημένο». Διαπιστώσεις και στερεότυπα μαζί.

Δεν έχουμε τις γνώσεις να αντιμετωπίσουμε μια τέτοια κατάσταση. Ναι όντως δεν έχουμε. Αν ήταν δικό μας παιδί θα είχαμε; Αν τα παιδιά που επιτίθενται λεκτικά ήταν δικά μας;

Ο κάθε μαθητής συγκροτεί την ταυτότητα του μέσα στην οικογένεια πρωτίστως και δευτερευόντως στο σχολείο. Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, χρόνια και λέξεις μαζί, λέξεις και πληγές που δεν φαίνονται, λέξεις και εφιάλτες με ανοιχτά μάτια, λέξεις που σβήνουν ψηφίδα-ψηφίδα το μωσαϊκό της ατομικής εικόνας. Βία που μπαίνει απρόσκλητη στη ζωή και οδηγεί σε βία που στρέφεται στον εαυτό ή στους άλλους.

Από την άλλη, λέξεις που συγκροτούν ψηφίδα-ψηφίδα ένα σκληρό και βίαιο προσωπείο που επιτίθεται σε ότι διαφέρει. Βία που δεν αποδομήθηκε όταν ήταν ακόμη λέξη.

Γίνεται το έγκλημα. Οι διαπιστώσεις γίνονται λόγια παρηγοριάς, πόνου, θρήνου, λόγια καταδίκης για τους άλλους ενόχους. Μα το έγκλημα εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας για χρόνια. «Είναι η κοινωνία μας αδιάφορη», «τα σημερινά παιδιά είναι σκληρά». Ξανά διαπιστώσεις. Εμείς; Που ανήκουμε; Στην αδιάφορη κοινωνία ή σε αυτή που ενδιαφέρεται; Εγώ που γράφω και ενδεχομένως να ηθικολογώ, που ανήκω; Τι έχω κάνει; Είναι αρκετό;

Την Κυριακή 15 Μαρτίου, οι λέξεις γκρέμισαν πολλούς κόσμους, όχι μόνο του θύματος αλλά και των θυτών. Ίσως εάν εμείς οι εκπαιδευτικοί προσπαθήσουμε να γίνουμε οι δάσκαλοι που θα θέλαμε να έχουν τα παιδιά μας, ίσως καταφέρουμε να χτίσουμε κόσμους και να καλλιεργήσουμε όνειρα. Όταν αγαπάς, ενδιαφέρεσαι. Όταν ενδιαφέρεσαι, μαθαίνεις.

Σακατζής Δημήτρης

Εκπαιδευτικός σε διαθεσιμότητα

MSc «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης».

Συμπλήρωσε το newsletter της Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγή 200€

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

police
Θεσσαλονίκη: Μητέρα και γιαγιά κλείδωσαν 5χρονο στο σπίτι - Συνελήφθησαν οι 2 γυναίκες
Σε σύλληψη δύο γυναικών προχώρησε η αστυνομία επειδή άφησαν μόνο του στο σπίτι έναν 5χρονο
Θεσσαλονίκη: Μητέρα και γιαγιά κλείδωσαν 5χρονο στο σπίτι - Συνελήφθησαν οι 2 γυναίκες
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ.jpg
Νηπιαγωγεία: Η εγκύκλιος Προγραμματισμού εκπαιδευτικού έργου και λειτουργίας Ολοήμερου 2024- 2025
Τι ισχύει για το Ολοήμερο πρόγραμμα και για το ωράριο των Νηπιαγωγών
Νηπιαγωγεία: Η εγκύκλιος Προγραμματισμού εκπαιδευτικού έργου και λειτουργίας Ολοήμερου 2024- 2025
hsap.jpg
Σοκ στον ΗΣΑΠ Αγίου Ελευθερίου: Επιβάτιδα προσπάθησε να πετάξει τη σταθμάρχη στις γραμμές
Πρωτοφανής και βίαιη επίθεση επιβάτιδας στη σταθμάρχη - Προσπάθησε να την πετάξει στις γραμμές
Σοκ στον ΗΣΑΠ Αγίου Ελευθερίου: Επιβάτιδα προσπάθησε να πετάξει τη σταθμάρχη στις γραμμές