Μετά από 32 ολόκληρα χρόνια (από το 1993) που με νομοθετική ρύθμιση το Ειδικό μάθημα γραμμικό σχέδιο βαθμολογούσαν μόνο αρχιτέκτονες εκπαιδευτικοί, το alfavita.gr αποκαλύπτει σήμερα ότι ένα ΦΕΚ που εκδόθηκε στις 31/12/2024 ανοίγει την πόρτα για την βαθμολόγηση και την στελέχωση επιτροπών στους πολιτικούς μηχανικούς και στους τοπογράφους μηχανικούς, ειδικότητες που δεν χρειάστηκε να περάσουν από εξετάσεις σχεδίου για να εισαχθούν στις σχολές τους (δεν είναι προαπαιτούμενο) και δεν διδάχθηκαν γραμμικό σχέδιο παρά μόνο για ένα ή δύο εξάμηνα στην διάρκεια των σπουδών τους!
Συγκεκριμένα, το ΦΕΚ προβλέπει μεταξύ άλλων ότι με απόφαση της Επιτροπής Β.Κ. συγκροτούνται οι ομάδες βαθμολογητών και οι αναβαθμολογητές. Ως βαθμολογητές ή αναβαθμολογητές ορίζονται μέλη ΔΕΠ, μέλη ΕΕΠ ή μέλη ΕΔΙΠ των Πανεπιστημίων αντίστοιχης ειδικότητας με το βαθμολογούμενο μάθημα, ή Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικοί λειτουργοί Δ.Ε, με βαθμό Α’ ή Β’ των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ34 και ΠΕ81.
Η τελευταία ειδικότητα (ΠΕ81) είναι ενοποιημένη ειδικότητα, που περιλαμβάνει πτυχία Τεχνολόγων Πολιτικών ΑΣΕΤΕΜ-ΣΕΛΕΤΕ ή Εκπαιδευτικών Πολιτικών Δομικών Έργων ή Εκπαιδευτικών Πολιτικών Έργων Υποδομής ή Εκπαιδευτικών Πολιτικών Μηχανικών Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. (πρώην ΣΕΛΕΤΕ) ή πτυχίο Πολιτικών Μηχανικών Α.Ε.Ι. ή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Α.Ε.Ι. ή Αγρονόμων και Τοπογράφων Α.Ε.Ι. ή Πολιτικών Δομικών Έργων ή Πολιτικών Έργων Υποδομής ή Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε. ΤΕΙ-ΚΑΤΕΕ ή Τοπογραφίας ΤΕΙ-ΚΑΤΕΕ ή Ανακαίνισης και Αποκατάστασης Κτιρίων του ΤΕΙ Πάτρας ή Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε.με κατεύθυνση Μηχανικών Μορφολογίας και Αναστήλωσης Τ.Ε. του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής.
Δυνητικά δηλαδή, όλες αυτές οι ειδικότητες με βάση το εν λόγω ΦΕΚ, θα μπορούσαν να βαθμολογήσουν εφέτος το γραμμικό σχέδιο. Είναι σαν να βαθμολογούν χημεία οι φυσικοί σε επίπεδο πανελλαδικών!
Δεν αμφισβητεί κανείς ότι πιθανά υπάρχουν πολιτικοί μηχανικοί και τοπογράφοι που γνωρίζουν καλό σχέδιο, αλλά οι αναθέσεις των μαθημάτων και, πολύ περισσότερο, η ανάθεση της βαθμολόγησης των γραπτών δεν (πρέπει να) γίνεται κατά περίπτωση, αλλά με βάση τις σπουδές των εκπαιδευτικών!
Όλα ξεκίνησαν με την ενοποίηση των ειδικοτήτων αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών και τοπογράφων, χωρίς καμία διαφοροποίηση ως προς τις αναθέσει, η οποία έγινε το 2018. Οι αρχιτέκτονες της εκπαίδευσης επανειλημμένα προειδοποίησαν για τις επιπτώσεις της ενοποίησης αυτής και συγκεκριμένα για το πρόβλημα που θα προκύψει με την βαθμολόγηση του γραμμικού σχεδίου, βλ https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/255572_epistoli-arhitektonon-mihanikon-ekpaideytikon-de-shetika-me-tis-nees-anatheseis#goog_rewarded
«Κατά τη γνώμη μας, οι αποφάσεις αλλαγής των αναθέσεων δεν έλαβαν υπόψη τα προγράμματα σπουδών, το επιστημονικό υπόβαθρο και την εκπαιδευτική επάρκεια των επιμέρους ειδικοτήτων. Είναι δε εμφανές ότι οδηγούν στην εκδίωξη της ειδικότητάς μας, τόσο από τον Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΕΠΑ.Λ, όσο και από το Γενικό Λύκειο, υπονομεύοντας την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά και την αξιοπιστία της πανελλαδικής εξεταστικής διαδικασίας του μαθήματος του Γραμμικού Σχεδίου (το οποίο θα κληθούμε σε λίγες μέρες να εξετάσουμε-βαθμολογήσουμε)», ανέφεραν τότε οι Αρχιτέκτονες
Στη συνέχεια, η κατάργηση των σχεδίων από το ωρολόγιο πρόγραμμα των γενικών λυκείων, που έγινε το 2020 https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/325048_neo-orologio-programma-genikoy-kai-esperinoy-lykeioy?fbclid=IwAR3wZSiBQGbjlHBaypahBiuruVtnP3-SLw5qmjLocDc05C1MX0Q0Jw7fu28 επιδείνωσε την κατάσταση.
Έτσι φτάσαμε σήμερα να έχουμε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα που δεν διδάσκονται στο Λύκειο, και κατ΄επέκταση δεν τα διδάσκει σχεδόν κανείς (εκτός από το ΕΠΑΛ), δεν γίνονται προσλήψεις αρχιτεκτόνων εφόσον δεν είναι διακριτή ειδικότητα, οι υπάρχοντες αρχιτέκτονες δεν επαρκούν, και με το ΦΕΚ του Δεκεμβρίου είναι ορατός ο κίνδυνος να βαθμολογηθεί ένα μάθημα κρίσιμο για χιλιάδες παιδιά, το οποίο μάλιστα έχει και ελάχιστη βάση εισαγωγής, από ανθρώπους που έχουν ελάχιστη σχέση με το αντικείμενο...
*Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν άλλωστε και με την βαθμολόγηση του ελεύθερου σχεδίου. Δείτε εδώ: https://www.facebook.com/zoe.koskinidou/videos/1436011427409684/?rdid=sWWS0A4tUlhEizXO#
Με λίγα λόγια, υποψήφιοι που πλήρωσαν σημαντικά ποσά για να διδαχθούν ένα μάθημα που δεν τους παρέχει το σχολείο, και διέθεσαν επιπλέον χρόνο γι΄αυτό μέσα στην διαδικασία της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές, διατρέχουν τον κίνδυνο να βαθμολογηθούν από ανθρώπους που δεν έχουν διδαχθεί σχέδιο και που πιθανότατα δεν το έχουν διδάξει καν, στο αμέσως επόμενο διάστημα.
Είναι ενήμερη γι αυτό το θέμα η υπουργός;
Δείτε το ΦΕΚ που προβλέπει ότι η βαθμολόγηση μπορεί να γίνεται και από πολιτικούς μηχανικούς και τοπογράφους μηχανικούς
Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες
Πανελλαδικές 2025: Τι φανερώνουν οι πρώτες ενδείξεις για την πορεία των βάσεων