apeiro
«Στη φυσική τι γίνεται; Πιστή στα μαθηματικά δεν μπορεί παρά να το αποδεχτεί το άπειρο. Και από εκεί και πέρα ερευνά και πειραματίζεται, στοχάζεται και προβληματίζεται»

Η σκέψη μας πουθενά δεν σταματά. Δεν αρκείται στα κατακτημένα όσα και να έχει κατανοήσει. Είναι πάντα στην παραμεθόριο των πραγμάτων παλεύοντας με το άγνωστο – με αυτό τρέφεται. Κάθε νέα εξήγηση της πραγματικότητας είναι αφετηρία για νέα ερωτήματα, για όλο και πιο «μακρινούς» στοχασμούς, για έρευνες σε κάθε πεδίο της Γνώσης μας: στην επιστήμη, στη φιλοσοφία, στην τέχνη.

Και το πιο εντυπωσιακό είναι το εξής στοιχείο της. Πολλά από τα μεγάλα ερωτήματα του ανθρώπου – είτε υπαρξιακά είτε όχι – γεννιούνται στην παιδική μας ηλικία, παρόλο που δεν έχει προχωρήσει αρκετά ο κόσμος της γνώσης μας. Ίσως γιατί τότε η απορία και η φαντασία είναι υπερτροφικές. Ίσως να κουβαλάει αυτά τα ερωτήματα η συνείδησή μας πριν ακόμα διαμορφώσει μια συγκροτημένη άποψη. Ίσως αυτά τα ερωτήματα να συνενώνουν όλη τη ζωή μας. Ίσως να αποτελούν τα αιώνια και διαχρονικά ερωτήματα του ανθρώπου και φωλιάζουν πολύ νωρίς στο λογισμό μας.

Και οι αφορμές δίνονται τόσο εύκολα… Η ματιά μας χάνεται στον ουρανό, χαζεύουμε τα αστέρια και απορούμε: έχει τέλος ο ουρανός; Μαθαίνουμε να μετράμε, και η απορία έρχεται στην παιδική σκέψη σχεδόν αβίαστα. Πού σταματάνε οι αριθμοί; Πάνε μέχρι το άπειρο;

Τι είναι το άπειρο; Πραγματικότητα ή επινόηση του ανθρώπου (έννοια, αριθμός, ιδέα); Υπερβαίνει τη λογική μας η σύλληψή του. Η σκέψη μας δεν έχει απεριόριστες δυνατότητες, αλλά είναι πάντα εξελισσόμενη και διευρυνόμενη. Στον μαθηματικό λογισμό, το άπειρο είναι υπαρκτό. Άπειρα τα δεκαδικά ψηφία του π, άπειρα και τη δεκαδικά ψηφία στην τετραγωνική ρίζα του 2 κλπ κλπ. Όμως άπειρο συν 1 = άπειρο, άρα 1=0; Όχι, βέβαια. Το άπειρο δεν είναι αριθμός!!

Στη φυσική τι γίνεται; Πιστή στα μαθηματικά δεν μπορεί παρά να το αποδεχτεί το άπειρο. Και από εκεί και πέρα ερευνά και πειραματίζεται, στοχάζεται και προβληματίζεται.

Το άπειρο είναι πολύ μικρό ή πολύ μεγάλο; Αν διαιρούμε συνεχώς ένα αντικείμενο, ξέρουμε ότι φτάνουμε στο άτομο (Δημόκριτος…) και στα υποατομικά σωματίδια και εκεί σταματάμε. Αν διαιρούμε συνεχώς τον χώρο φτάνουμε στη μονάδα Plank 1.616 252(81) × 10−35 m και εκεί σταματάμε. Αν όμως διαιρούμε έναν αριθμό με το δύο και το εξαγόμενό του πάλι με δύο κλπ κλπ επί αόριστον, είναι άπειρα τα στοιχεία – πάμε σε ένα άπειρο απροσέγγιστα μικρό!

Τι γίνεται όμως με τις Μαύρες Τρύπες; Ισχύουν οι νόμοι της φυσικής ή αναζητούμε άλλους; Ποια είναι η έννοια του απείρου εκεί; Και αν με τις σκουληκότρυπες μπορούμε να περνάμε σε άλλο σύμπαν, τότε το σύμπαν πώς το θεωρούμε ως σύμπαν;

Το φως είναι γρήγορο. Το φως μπορούμε να το θεωρήσουμε και αργό. Η ταχύτητα του φωτός είναι όριο στο σύμπαν στην ταχύτητα μετάδοσης κάθε πληροφορίας. Η ταχύτητα αυτή είναι απίθανα μεγάλη για τη ζωή μας. Αλλά είναι μικρή για την πορεία του φωτός μέσα στο σύμπαν. Όταν θέλει να ταξιδέψει 13.6 δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει στο ορατό για εμάς …όριο του σύμπαντος, τι νόημα έχει η όποια μελλοντική επικοινωνία μας με τις μακρινές κοσμικές αποστάσεις, με την προσέγγιση του άπειρου;

Τι θα λέγαμε αν βρίσκαμε τα όρια του σύμπαντος; Θα ήμασταν ικανοποιημένοι; Δεν θα νιώθαμε απογοήτευση; Αν αγγίζαμε ποτέ τα όρια, τι θα κάναμε μετά; Η γνώση αναπνέει με το άγνωστο.

Το άπειρο είναι όμορφο ή εφιαλτικό; Είναι τέρας, που πρέπει να δαμαστεί ή ομορφιά που πρέπει να θαυμαστεί; Δεν το θέλουμε, μας φοβίζει ή είναι μεγαλείο; Είναι το σύμπαν φτιαγμένο για εμάς;

Ο χρόνος τελειώνει κάποτε ή είναι άπειρος; Αφού κάποτε γεννήθηκε / άρχισε – με τη Μεγάλη Έκρηξη -, πώς μπορεί να είναι άπειρος; Ωραία ερωτήματα τα ερωτήματα που αντιστέκονται στην επίλυσή τους. Ωραία τα ερωτήματα που γεννιούνται στη σκέψη μας και ταξιδεύουν μαζί με τον άνθρωπο… Ας συμβιβαστούμε μαζί τους!

Άπειρος ο χωροχρόνος, μια μικρή λάμψη η ζωή μας, μια στιγμή η ζωή στον πλανήτη μας, μια άσημη κουκίδα στο Σύμπαν η Γη και όλα τα συμβαίνοντα επί αυτής. Και εμείς;

Εμείς στη μικρή λάμψη της ζωής μας, κατακτάμε τη συνείδηση, ερευνούμε συνεχώς, αναζητούμε την ομορφιά και την αγάπη. Δεν είναι η απόλυτη γοητεία;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ektakto.jpg
Τραγωδία στο Κερατσίνι: Βρέθηκε νεκρός στην αποθήκη του σπιτιού του ο 43χρονος που αγνοούνταν από τις 28 Απριλίου
Τραγικό τέλος στην υπόθεση εξαφάνισης – Νεκρός στην αποθήκη του σπιτιού του ο 43χρονος που αναζητούνταν από τις 28 Απριλίου
Τραγωδία στο Κερατσίνι: Βρέθηκε νεκρός στην αποθήκη του σπιτιού του ο 43χρονος που αγνοούνταν από τις 28 Απριλίου
iaponia
Σοκ στην Οσάκα: Άνδρας έπεσε με το αυτοκίνητο σε μαθητές – «Είχα βαρεθεί τα πάντα»
Επτά παιδιά τραυματίστηκαν αλλά νοσηλεύονται εκτός κινδύνου – Ο δράστης συνελήφθη για απόπειρα ανθρωποκτονίας
Σοκ στην Οσάκα: Άνδρας έπεσε με το αυτοκίνητο σε μαθητές – «Είχα βαρεθεί τα πάντα»
xrisoxoidis
Χρυσοχοΐδης για Νομική: «Μόνο η σύλληψη αξίζει στους κουκουλοφόρους»
Οργή Χρυσοχοΐδη για την επίθεση στη Νομική – Βολές κατά των πανεπιστημιακών αρχών για αδράνεια στην εφαρμογή του νόμου
Χρυσοχοΐδης για Νομική: «Μόνο η σύλληψη αξίζει στους κουκουλοφόρους»
pinakas_ekpaideutikoi
Στα 15 ευρώ το παράβολο για τους πίνακες ΑΣΕΠ – Οργή στους αναπληρωτές
Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης να πενταπλασιάσει το κόστος εγγραφής, με το Αυτόνομο ΔΙΚΤΥΟ να καταγγέλλει ότι τα πλεονάσματα χτίζονται...
Στα 15 ευρώ το παράβολο για τους πίνακες ΑΣΕΠ – Οργή στους αναπληρωτές