Thumbnail
Pampers από χρυσάφι

Του Βασίλη Γεώργα

 
 
 
Βαρύτατο κατηγορητήριο για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά βρεφικών προϊόντων επί σχεδόν μία δεκαετία αντιμετωπίζει η ελληνική θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού Procter & Gamble που διακινεί στην ελληνική αγορά τις γνωστές παιδικές πάνες με το σήμα Pampers.
 
 
 
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού παρέπεμψε στην Ολομέλεια την υπόθεση η οποία χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά σοβαρή, καθώς έχουν συγκεντρωθεί σημαντικά επιβαρυντικά στοιχεία από την αυτεπάγγελτη έρευνα που διενεργήθηκε και τα οποία ουσιαστικά αποκαλύπτουν πώς στήνεται το παιχνίδι των πωλήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
 
 
 
Η Ολομέλεια της Επιτροπής θα συνεδριάσει στις αρχές Σεπτεμβρίου προκειμένου να εκδικάσει την υπόθεση, η οποία αφορά καταχρηστικές εμπορικές πρακτικές που εφάρμοζε η Procter & Gamble από το 2003 μέχρι το 2011 σε συνεργασία με αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να εκτοπίσει ανταγωνιστές και να ενισχύσει την παρουσία της στα ράφια τους.
 
 
 
Εφόσον η εταιρεία καταδικαστεί, το πρόστιμο αναμένεται να είναι αρκετά βαρύ, δεδομένου ότι τα προϊόντα Pampers είχαν διαχρονικά ποσοστό μεγαλύτερο του 50% στις παιδικές πάνες ενώ πολύ μεγάλο μέρος του τζίρου της εταιρείας προερχόταν από τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
 
 
 
Αύξηση τζίρου 55%
 
 
 
Ενδεικτικό είναι ότι από το 2003 μέχρι και το 2011, το διάστημα δηλαδή που διερευνήθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού οι εμπορικές πρακτικές που χρησιμοποιούσε η P&G στην Ελλάδα, ο τζίρος της πολυεθνικής στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 55%, και από 269 εκατ. έφτασε τα 419,7 εκατ. ευρώ.
 
 
 
Οπως επισημαίνεται στο βασικό τμήμα της εισήγησης, από την αυτεπάγγελτη έρευνα προκύπτουν στοιχεία ότι η αμερικανική πολυεθνική «είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε καταχρηστικές εμπορικές πρακτικές που απέβλεπαν στη διατήρηση ή και την ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά προϊόντων παιδικής πάνας, με τον αποκλεισμό και περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της. Οι πρακτικές αυτές περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων, εξατομικευμένες εκπτώσεις στόχου, εκπτώσεις έναντι υπέρμετρης δέσμευσης του διαθέσιμου χώρου στα ράφια των σούπερ μάρκετ, εκπτώσεις πολλαπλών προϊόντων και προώθησης συνδυασμένων αγορών, καθώς και επιβολή μη εύλογων όρων συναλλαγών.
 
 
 
Στην πράξη δηλαδή:
 
 
 
- Η εταιρεία προσέφερε ειδικές, διαφορετικού ύψους εκπτώσεις ανά σούπερ μάρκετ, ανάλογα με τις ποσότητες προϊόντων Pampers που θα πουλούσε.
 
 
 
- Παρείχε επιπλέον έκπτωση ή παράλληλες παροχές στα σούπερ μάρκετ, εφόσον οι λιανέμποροι παρείχαν στα προϊόντα της Procter & Gamble περισσότερο χώρο στα ράφια τους (π.χ. πάνω από τον μισό τους χώρο) και εξασφάλιζαν καλύτερη προβολή στους κωδικούς των προϊόντων της.
 
 
 
- Χορηγούσε ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις σε συνδυασμένες αγορές, όταν δηλαδή τα σούπερ μάρκετ προμηθευόταν παράλληλα με τις πάνες και άλλα προϊόντα της ίδιας μάρκας (μωρομάντιλα και κρέμες της ίδιας μάρκας), ώστε το κόστος προμήθειας για τα σούπερ μάρκετ να είναι χαμηλότερο έναντι του ανταγωνισμού.
 
 
 
- Σε ό,τι αφορά την κατηγορία περί μη εύλογων όρων συναλλαγής, αυτή συνίστατο στο ότι η εταιρεία «χρημάτιζε» στην ουσία τους λιανέμπορους με ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις, ώστε οι προωθητικές ενέργειες που διενεργούσαν τα ίδια τα σούπερ μάρκετ να γίνονται για τα προϊόντα Pampers εις βάρος των άλλων ανταγωνιστών της.
 
 
 
Το περίεργο είναι πως, παρότι έχουμε να κάνουμε με υπόθεση σύμπραξης ανάμεσα σε προμηθευτή και λιανεμπόρους, τα σούπερ μάρκετ με τα οποία συνεργαζόταν η Procter & Gamble βγαίνουν… λάδι και δεν κατηγορούνται.
 
 
 
Αδύναμοι κρίκοι
 
 
 
Αυτό συνέβη επειδή η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκρινε πως οι λιανέμποροι δεν μπορούσαν παρά να αποδεχτούν τους όρους που ουσιαστικά τους επέβαλλε ο πολυεθνικός κολοσσός με τυποποιημένες συμβάσεις, εκμεταλλευόμενος το ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων, την οικονομική ισχύ του και την περιορισμένη διαπραγματευτική θέση των λιανεμπόρων.
 
 
 
Η διοίκηση της P&G Hellas με ανακοίνωσή της δεν θέλησε να σχολιάσει την ουσία του κατηγορητηρίου, αλλά αρκέστηκε να σημειώσει ότι «η εταιρεία μας ενεργεί πάντα σύμφωνα με το πνεύμα και το γράμμα του νόμου, οπουδήποτε κι αν επιχειρεί».
 
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αυτοκίνητο
Κλιματισμός αυτοκινήτου: Ποια σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσεις
Σε μερικές περιπτώσεις μια ενδεχόμενη βλάβη μπορεί να κάνει μπαμ, να την αναγνωρίζεις αμέσως και σε αυτές τις περιπτώσεις η αλήθεια είναι πως πρέπει...
Κλιματισμός αυτοκινήτου: Ποια σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσεις
ekpaideytikoi
Καταγγελίες προς εκπαιδευτικούς: Στοχοποίηση Εκπαιδευτικών και το βάρος που καλούνται να σηκώσουν
Οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν να βρίσκονται στο έλεος της οποιασδήποτε ανώνυμης ή κακόβουλης καταγγελίας
Καταγγελίες προς εκπαιδευτικούς: Στοχοποίηση Εκπαιδευτικών και το βάρος που καλούνται να σηκώσουν
Τρόφιμα
Taste Atlas 2024-2025: Η ελληνική κουζίνα η καλύτερη στον κόσμο - Η λίστα με τα φαγητά
Η ελληνική κουζίνα στην κορυφή του κόσμου, στα βραβεία του Taste Atlas - Τα δέκα φαγητά που μας έδωσαν την πρωτιά
Taste Atlas 2024-2025: Η ελληνική κουζίνα η καλύτερη στον κόσμο - Η λίστα με τα φαγητά