aithousa-taksi-sxoleio
Η ενσωμάτωση της εκπαίδευσης σε θέματα πολιτικής προστασίας στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας συνάδει με σύγχρονες θεωρήσεις της εκπαίδευσης ως πεδίου λειτουργίας και αξιοποίησης νέων περιβαλλόντων μάθησης,

Η υποτυπώδης και αποσπασματική πρόνοια  στα σχολεία της χώρας μας, σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση μαθητών και μαθητριών σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, έχει πολλάκις διατυπωθεί από θεσμικούς και πολιτικούς παράγοντες στη χώρα.

Η εκπαίδευση σε θέματα πολιτικής προστασίας στο πλαίσιο της σχολικής ζωής μπορεί να εφαρμοσθεί αποτελεσματικά και συνειδητά τόσο σε μίκρο-, όσο και μέσο- και μάκρο- επίπεδο χρόνου. Αυτό σημαίνει, συγκριτικά με τις ποικίλες ομάδες ενηλίκων, ότι οι ηλικιακές ομάδες που στελεχώνουν τη σχολική ζωή μπορούν να δράσουν και να εφαρμόσουν, σε επίπεδο διαχείρισης, την πληροφορία και τη δεξιότητα μικρο-πρόθεσμα (την επόμενη, ίσως, της εκπαίδευσης), μεσοπρόθεσμα (μέχρι την ολοκλήρωση των 12 ετών της σχολικής ζωής, ιδιαιτέρως για όσους/όσες μαθητές/μαθήτριες ξεκινήσουν την εκπαίδευση από μικρή τάξη του Δημοτικού σχολείου) και μακρο-πρόθεσμα ως αυριανοί ενήλικες, οι οποίοι θα έχουν παγιώσει την προσωπική τους θεωρία περί διαχείρισης των θεμάτων που άπτονται της πολιτικής προστασίας.

Η ενσωμάτωση της εκπαίδευσης σε θέματα πολιτικής προστασίας στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας συνάδει με σύγχρονες θεωρήσεις της εκπαίδευσης ως πεδίου λειτουργίας και αξιοποίησης νέων περιβαλλόντων μάθησης, τα οποία εφαρμόζουν καινοτόμες δράσεις, υποστηρίζουν την «ανοιχτότητα» του σχολείου στην κοινωνία και διαμορφώνουν έναν σύγχρονο τύπο κοσμοπολίτη και όχι απλώς πολίτη, ο οποίος θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά όλα όσα απασχολούν το ανθρώπινο είδος ανεξάρτητα από χώρα, χρώμα και επίπεδο ανάπτυξης.

Η  προσωπική μου πολυετή επαγγελματική εμπειρία στον τομέα της πολιτικής προστασίας,  και η  σχετική μελέτη  στα πλαίσια εκπόνησης σχετικής μεταπτυχιακής εργασίας, μου έδωσε την δυνατότητα ενδελεχούς έρευνας για την κατάρτιση μιας συγκεκριμένης πρότασης για το θέμα.

Μια ρεαλιστική πρόταση ολιστικής εκπαίδευσης των μαθητών/μαθητριών των Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη τον φόρτο εργασίας στα σχολικά προγράμματα σπουδών κα η οποία θα βασίζεται  σε ένα πλαίσιο συνεργασίας ανάμεσα σε όλους τους  φορείς που εμπλέκονται στην πρόληψη, διαχείριση και επίλυση των θεμάτων που άπτονται της Πολιτικής Προστασίας.

Το προσδοκώμενο αποτέλεσμα της πρότασης είναι   η διαμόρφωση μελλοντικών πολιτών, οι οποίοι/οποίες θα είναι ευαισθητοποιημένοι/νες σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, ώστε  να λειτουργούν προβλεπτικά όσον αφορά αιφνίδια γεγονότα/συμβάντα, να βρίσκονται  σε ετοιμότητα παρέμβασης και διαχείρισης, να είναι ενημερωμένοι/νες, ασκημένοι/νες, σε μια  σειράς δεξιοτήτων  που θα επιτρέψουν την αποτελεσματική παρέμβαση/ διαχείριση συμβάντων που εμπίπτουν στο πεδίο της Πολιτικής Προστασίας

Στην  πρόταση μου, προσδιορίζεται,  να ακολουθηθεί ένα μοντέλο διδασκαλίας και μάθησης θεμάτων που άπτονται της Πολιτικής Προστασίας, βασισμένο στο μοντέλο της διάχυσης. Με αυτόν  τον τρόπο  η γνώση για την Πολιτική Προστασία δεν προσφέρεται ως ένα ακόμη αυτόνομο μάθημα, το οποίο θα καταλαμβάνει συγκεκριμένες ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων.

Όλες οι σχετικές πληροφορίες μπορούν να βρίσκονται ενταγμένες σε πολλά και διαφορετικά μαθήματα του Προγράμματος Σπουδών, ανάλογα με τη διάσταση που επιθυμούμε κάθε φορά να αναδείξουμε.

Τελικό ζητούμενο σε μια τέτοια πρόταση δεν είναι η τυπική γνώση και η κατοχή της, αλλά η ευαισθητοποίηση, η ενεργοποίηση, η συνειδητοποίηση των πολλαπλών αρνητικών συνεπειών των φυσικών καταστροφών και η ομαδική συμμετοχή με τρόπο βιωματικό και όχι λεκτικά αναπαραγωγικό.

Στο πλαίσιο που το μοντέλο διάχυσης της γνώσης για την Πολιτική Προστασία είναι διαθεματικής φυσιογνωμίας, έχει ρόλο και λόγο:

• ο/η φιλόλογος, για να ευαισθητοποιήσει, να μιλήσει και να αναδείξει μέσω των κατάλληλων κειμένων,

• τα μαθήματα της Γεωλογίας και Γεωγραφίας, για να ενημερώσουν για τα χωροταξικά χαρακτηριστικά και τις πιθανότητες εμφάνισης έντονων φυσικών φαινομένων,

• τα Μαθηματικά, για να συνδράμουν τη μελέτη της στατιστικής εμφάνισης συμβάντων,

• το μάθημα της Ιστορίας, για να διδάξει την επαναληπτικότητα των γεγονότων και την αντιμετώπισή τους από τον άνθρωπο,

• η Φυσική Αγωγή, για να ασκήσει το σώμα, ώστε να ανταποκρίνεται σε ανάγκες γρήγορης αντίδρασης και ταχείας κίνησης,

• το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής, ώστε να αναπαρασταθούν γεγονότα και να βιωθούν καταστάσεις προς την κατεύθυνσης της, κατά το δυνατόν, οικειοποίησής τους

• Τα μαθήματα, όπως η Φυσική, η Οικιακή Οικονομία και τα Θρησκευτικά, όπου θα πρέπει να γίνει ένταξη σχετικών κεφαλαίων που αφορούν στην Πολιτική Προστασία στην πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση.

Προκειμένου η εκπαίδευση των μαθητών/μαθητριών Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων σε ζητήματα Πολιτικής Προστασίας να είναι ολιστική και αποτελεσματική, θα πρέπει να συντρέχουν οι εξής υποστηρικτικές παράμετροι:

• Το προτεινόμενο μοντέλο εκπαίδευσης μαθητών και μαθητριών μπορεί να καταρτιστεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σε συνεργασία με την Ακαδημία Πολιτικής Προστασίας, την Πυροσβεστική Ακαδημία και τα Α.Ε.Ι. της χώρας.

• Στο προτεινόμενο μοντέλο αποτελεσματικό θα είναι να προβλεφθούν εκπαιδεύσεις «πεδίου» από στελέχη της πολιτικής προστασίας στους χώρους των σχολικών μονάδων, με την χρήση ειδικών εκπαιδευτικών βοηθημάτων προσομοίωσης καταστροφών.

• Προτείνεται να συμπεριληφθούν στο μνημόνιο ενεργειών έκτακτης ανάγκης των Σχολικών Μονάδων εξαμηνιαίες εκπαιδεύσεις των συγκροτηθεισών ομάδων (πυρασφάλειας, αναζήτησης κ.λ.π.) και ετήσια άσκηση προσομοιωμένη με συγκεκριμένη καταστροφή ή και με συνδυασμό τους. Οι ασκήσεις αυτές καλό θα είναι να γίνονται από κοινού με στελέχη της πολιτικής προστασίας και στη συνέχεια να γίνεται αξιολόγησή τους.

• Προτείνεται να συμπεριληφθούν στο μνημόνιο ενεργειών έκτακτης ανάγκης των Σχολικών Μονάδων ετήσιες ασκήσεις με τη συμμετοχή του συνόλου της Μονάδας. Οι ασκήσεις αυτές καλό θα είναι να γίνονται από κοινού με τους τοπικούς επιχειρησιακούς φορείς πολιτικής προστασίας.

• Προτείνεται να καταρτιστεί συγκεκριμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης από την Ακαδημία Πολιτικής Προστασίας για την εκπαίδευση των Διευθυντών - Υπευθύνων Πολιτικής Προστασίας των Σχολικών Μονάδων. Στην συγκεκριμένη επιμόρφωση, οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τις βασικές αρχές τις πολιτικής προστασίας, να εκπαιδευτούν στην σύνταξη και παρακολούθηση των μνημονίων ενεργειών και των σχεδίων εκτάκτων αναγκών των σχολικών μονάδων και να λάβουν την ειδικότερη εκπαίδευση των Αρχηγών Ομάδων Πυρασφαλείας.

• Προτείνεται να καταρτιστεί συγκεκριμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης από την Πυροσβεστική Ακαδημία για την τμηματική εκπαίδευση του συνόλου των εκπαιδευτικών σε βασικά ζητήματα διαχείρισης κρίσεων, μετά από καταστροφές, μετά την παρακολούθηση του οποίου οι εκπαιδευόμενοι/νες να λάβουν την ειδικότερη εκπαίδευση των μελών Ομάδων Πυρασφαλείας.

• Καλό θα είναι να καταρτιστεί συγκεκριμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης από την Πυροσβεστική Ακαδημία, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την Ακαδημία Πολιτικής Προστασίας για τα στελέχη της πολιτικής προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος που θα εμπλέκονται στις εκπαιδεύσεις των σχολικών μονάδων.

* Γιάννης Σταμούλης ε.α.Αντιστρατήγου Π.Σ MSc Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Έλενα Ακρίτα
Ερώτηση Ακρίτα στη Βουλή: «Η κυβέρνηση φιμώνει τους υγειονομικούς – Εντολή σιωπής στα νοσοκομεία»
Υγειονομικοί στο ΕΣΥ υπό… εντολή σιωπής – Καταγγελία για αντιδημοκρατικές πρακτικές
Ερώτηση Ακρίτα στη Βουλή: «Η κυβέρνηση φιμώνει τους υγειονομικούς – Εντολή σιωπής στα νοσοκομεία»
γεωπονικο
Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών συμμετέχει στο Ευδόκιμο Ζωντανό Αγρο-οικολογικό Εργαστήριο THALLA στην Αθήνα
Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών συμμετέχει στο Ευδόκιμο Ζωντανό Αγρο-οικολογικό Εργαστήριο THALLA στην Αθήνα. Συν-δημιουργώντας ένα Βιώσιμο...
Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών συμμετέχει στο Ευδόκιμο Ζωντανό Αγρο-οικολογικό Εργαστήριο THALLA στην Αθήνα
taksi-mathites-sxoleia-ekpaideusi1
Ικαρία: Γονείς συζητούν για τα προβλήματα στην εκπαίδευση των παιδιών - Στο επίκεντρο σχολική στέγη κενά εκπαιδευτικών και μεταφορές μαθητών
Μεταφορές μαθητών και ελλείψεις στα σχολεία στην ατζέντα της Ένωσης Γονέων Ικαρίας
Ικαρία: Γονείς συζητούν για τα προβλήματα στην εκπαίδευση των παιδιών - Στο επίκεντρο σχολική στέγη κενά εκπαιδευτικών και μεταφορές μαθητών