Ανοιχτή επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας απέστειλε η Πρωτοβουλία Φιλολόγων, καταγγέλλοντας την καθυστέρηση στη δήλωση περιοχής από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την ολιγοήμερη καθυστέρηση της Α’ φάσης προσλήψεων.
Η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να αντιμετωπίσει νέα κενά σε προσωπικό, παρά το γεγονός ότι η νέα σχολική χρονιά είναι προ των πυλών.
Σύμφωνα με την επιστολή, μέχρι και τις 22 Αυγούστου δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση για τα κενά θέσεων, ούτε έχει εκδοθεί πρόσκληση για την πρόσληψη αναπληρωτών.
Οι πληροφορίες μεταδίδονται αποκλειστικά μέσω διαρροών και ΜΜΕ, με πιθανή ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας για τους αναπληρωτές τις 10–11 Σεπτεμβρίου. Εάν επιβεβαιωθεί, τα σχολεία θα ανοίξουν χωρίς το απαραίτητο προσωπικό, με σοβαρές συνέπειες για τη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Επικίνδυνη κατάσταση για μονοθέσια και ολιγοθέσια σχολεία
Ιδιαίτερα επικίνδυνη χαρακτηρίζεται η κατάσταση για τα μονοθέσια και ολιγοθέσια σχολεία της επαρχίας, τα οποία εξαρτώνται αποκλειστικά από αναπληρωτές. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μετακινηθούν χιλιάδες χιλιόμετρα σε περιοχές με υψηλά ενοίκια και να προσαρμοστούν σε νέες συνθήκες μέσα σε λίγες ημέρες, με αποτέλεσμα την απώλεια πολύτιμου εισοδήματος και προϋπηρεσίας.
Στον κλάδο των φιλολόγων, οι ελλείψεις είναι ιδιαίτερα οξυμένες. Οι 101 μόνιμοι διορισμοί στη γενική παιδεία δεν καλύπτουν ούτε καν τα βασικά κενά, ενώ τα λειτουργικά κενά που δημιουργούν τα προγράμματα ΥΜ-ΕΠΑΛ και ΖΕΠ παραμένουν χωρίς επίσημη αντιμετώπιση.
Η Πρωτοβουλία Φιλολόγων επισημαίνει την ιδιαίτερη σημασία των προγραμμάτων ΖΕΠ και ΥΜ-ΕΠΑΛ. Το πρόγραμμα ΖΕΠ απευθύνεται σε παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό προφίλ, ενώ το ΥΜ-ΕΠΑΛ στηρίζει τη συνδιδασκαλία δύο εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη για καλύτερη μαθησιακή υποστήριξη. Η μη έγκαιρη τοποθέτηση των αναπληρωτών θέτει σε κίνδυνο την ένταξη των παιδιών και την ομαλή λειτουργία αυτών των κρίσιμων προγραμμάτων, αυξάνοντας τον κίνδυνο σχολικής διαρροής.
Η Πρωτοβουλία ζητά:
Άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας προσλήψεων και έγκαιρη τοποθέτηση των αναπληρωτών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Πλήρη κάλυψη όλων των κενών σε γενική παιδεία και ειδική αγωγή.
Ένταξη των προγραμμάτων ΥΜ-ΕΠΑΛ και ΖΕΠ στην πρώτη φάση προσλήψεων, ώστε να λειτουργήσουν από την πρώτη ημέρα.
«Η εκπαίδευση είναι δικαίωμα, όχι πολυτέλεια», τονίζει η επιστολή, υπογραμμίζοντας την ανάγκη άμεσης ανάληψης ευθυνών από το Υπουργείο Παιδείας για να διασφαλιστεί η ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Αναλυτικά η επιστολή:
Σε λίγες εβδομάδες θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς. Αντί, όμως, η εκπαιδευτική κοινότητα να προετοιμάζεται για την ουσιαστική έναρξη των μαθημάτων, βρίσκεται για ακόμη μια φορά αντιμέτωπη με τεράστια κενά σε προσωπικό και με την πλήρη απουσία έγκαιρου σχεδιασμού από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας.
Μέχρι και σήμερα, 22 Αυγούστου, δεν υπάρχει καμία επίσημη αποτύπωση των κενών, ούτε έχει εκδοθεί πρόσκληση για την πρόσληψη αναπληρωτών. Οι πληροφορίες μεταδίδονται μόνο μέσω διαρροών και φημών από τα ΜΜΕ, με πιθανή ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας των αναπληρωτών τις 10–11 Σεπτεμβρίου. Αν αυτό επιβεβαιωθεί, θα σημάνει ότι τα σχολεία θα ανοίξουν χωρίς το απαραίτητο προσωπικό, με αρνητικές συνέπειες για την εκπαιδευτική διαδικασία.
Ιδιαίτερα τα μονοθέσια και ολιγοθέσια σχολεία της επαρχίας, τα οποία στηρίζονται αποκλειστικά στους αναπληρωτές, κινδυνεύουν να μην μπορέσουν καν να ξεκινήσουν. Μαθητές και γονείς βρίσκονται σε καθεστώς αβεβαιότητας, ενώ οι εκπαιδευτικοί καλούνται, μέσα σε λίγες ημέρες, να μετακινηθούν εκατοντάδες χιλιόμετρα, να αναζητήσουν στέγη σε περιοχές με απλησίαστα ενοίκια, να προσαρμοστούν σε νέες συνθήκες, χάνοντας ταυτόχρονα πολύτιμο εισόδημα και προϋπηρεσία.
Η κατάσταση είναι εξαιρετικά οξυμένη στον κλάδο των φιλολόγων. Οι 101 μόνιμοι διορισμοί στη γενική παιδεία αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των πραγματικών αναγκών. Σε αυτά προστίθενται τα λειτουργικά κενά που δημιουργούν τα προγράμματα ΥΜ-ΕΠΑΛ και ΖΕΠ, τα οποία παραμένουν στον αέρα, παρότι αφορούν κρίσιμες κοινωνικές ομάδες μαθητών.
Ειδικά το πρόγραμμα ΖΕΠ, που απευθύνεται σε παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό προφίλ, είναι κομβικό για την ομαλή τους ένταξη στο σχολικό περιβάλλον. Αν αυτά τα παιδιά βρεθούν χωρίς στήριξη στην αρχή της χρονιάς, όχι μόνο θα μείνουν στο περιθώριο της τάξης, αλλά αυξάνεται δραματικά ο κίνδυνος σχολικής διαρροής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική και κοινωνική τους πορεία.
Αντίστοιχα, το πρόγραμμα ΥΜ-ΕΠΑΛ έχει ως στόχο τη συνδιδασκαλία δύο εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη, ώστε να στηρίζονται ουσιαστικά οι μαθητές. Αν δεν τοποθετηθούν και οι δύο εκπαιδευτικοί από την πρώτη μέρα, το πρόγραμμα ακυρώνεται στην πράξη, χάνοντας τον παιδαγωγικό του χαρακτήρα και αφήνοντας τους μαθητές χωρίς την αναγκαία βοήθεια. Γι’ αυτό, τα κενά αυτά πρέπει να καλυφθούν άμεσα και να ενταχθούν στην Α΄ φάση προσλήψεων.
Η δημόσια εκπαίδευση δεν αντέχει άλλη αναβολή. Οι μαθητές μας, ανεξαρτήτως καταγωγής και κοινωνικής κατάστασης, έχουν δικαίωμα σε ένα σχολείο που λειτουργεί κανονικά από την πρώτη μέρα, με όλους τους εκπαιδευτικούς στις θέσεις τους. Η καθυστέρηση συνιστά κατάφωρη αδικία απέναντι στα παιδιά και ισχυρό πλήγμα στο δικαίωμά τους στη μόρφωση.
Απαιτούμε:
1. Την άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας προσλήψεων και την έγκαιρη τοποθέτηση των αναπληρωτών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
2. Την πλήρη και ουσιαστική κάλυψη όλων των κενών σε γενική παιδεία και ειδική αγωγή.
3. Την ένταξη στην πρώτη φάση προσλήψεων των προγραμμάτων ΥΜ-ΕΠΑΛ και ΖΕΠ, ώστε να λειτουργήσουν από την πρώτη ημέρα και να προσφέρουν ουσιαστική στήριξη στους μαθητές.
Η εκπαίδευση είναι δικαίωμα, όχι πολυτέλεια. Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να αναλάβει άμεσα τις ευθύνες του.
Με εκτίμηση,
Πρωτοβουλία Φιλολόγων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ