Ανησυχία προκαλεί στην επιστημονική κοινότητα των φιλολόγων η πληροφορία πως επίκειται περικοπή των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ τάξη του Γενικού Λυκείου, με στόχο την ενίσχυση του μαθήματος της Οικονομίας.
Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων (ΕΕΦ), ένα από τα ιστορικότερα επιστημονικά σωματεία της χώρας στον χώρο της Παιδείας, εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, απευθύνοντας επίσημη επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, κα Σοφία Ζαχαράκη.
Η ΕΕΦ τονίζει πως, παρότι αναγνωρίζει τη σημασία των θετικών και οικονομικών επιστημών στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα, η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών –και ιδίως της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας– συνιστά πλήγμα για την πολιτισμική και γλωσσική συγκρότηση των μαθητών.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, η μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων θα έχει άμεσες συνέπειες: θα ενισχύσει τη λεξιπενία και την εκφραστική αδυναμία των νέων, θα αποδυναμώσει τη σύνδεση με τη Νεοελληνική Γραμματεία, και θα περιορίσει την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης.
Η ΕΕΦ επικαλείται τη διεθνή εκπαιδευτική πρακτική, επισημαίνοντας πως η αρχαία ελληνική διδάσκεται ευρύτατα σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη – με την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία να πρωτοστατούν. Την ίδια στιγμή, ενισχύεται και η παρουσία των ελληνικών γραμμάτων σε ανώτατα ιδρύματα του εξωτερικού, από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ μέχρι την Κίνα, όπου η φιλολογική κληρονομιά της Ελλάδας αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως αποδείχθηκε και στο πρόσφατο Παγκόσμιο Συνέδριο Κλασικών Σπουδών στο Πεκίνο (Νοέμβριος 2024).
Η επιστολή καταλήγει με την πρόταση της Εταιρείας να συμβάλει με την επιστημονική της εμπειρία σε έναν ευρύτερο διάλογο για την ενίσχυση της ανθρωπιστικής παιδείας.
Αναλυτικά η επιστολή
Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, ένα από τα παλαιότερα επιστημονικά σωματεία της χώρας μας με σημαντική παρουσία στην Παιδεία και στον Πολιτισμό, με ιδιαίτερη ανησυχία πληροφορήθηκε ότι δρομολογείται περικοπή ωρών διδασκαλίας στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α΄ τάξη του Γεν. Λυκείου και την προσθήκη τους σε μάθημα Οικονομίας. [...]
[...] Η λεξιπενία και η εκφραστική αδυναμία, που ατυχώς χαρακτηρίζουν τον επικοινωνιακό λόγο των νέων μας, θα ενισχυθούν [...]
[...] Η Ιταλία, για παράδειγμα, πρωτοστατεί με 783 Κλασικά Λύκεια [...]. Κλασικά Λύκεια διαθέτει επίσης η Γαλλία και η Κροατία [...].
[...] δεν είναι κατανοητή τυχόν μείωση των ωρών διδασκαλίας των κλασικών γραμμάτων από την εκπαίδευση της χώρας που τα δημιούργησε.
Κυρία Υπουργέ,
Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, με τη μακρά εμπειρία των μελών της, είναι στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινίσεις.
Με εκτίμηση,
Καθηγήτρια Γεωργία Ξανθάκη-Καραμάνου
Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
π. Αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασικών Σπουδών (F.I.E.C.).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσοχή: Σαρώνει η νέα ηλεκτρονική απάτη με το όνομα της BOOKING – Πώς «ψαρεύουν» τα θύματα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ