δημιουργικότητα
«Ένα δημιουργικό σχολείο καλείται να διαμορφώσει τους νέους που θα ζήσουν σε μια τόσο απαιτητική κοινωνία και θα καταφέρουν να διεκδικήσουν τα όνειρά τους»

Zούμε σε μια εποχή με καταιγιστικές αλλαγές, αλματώδεις εξελίξεις, απρόσμενες κρίσεις οι οποίες δημιουργούν μια αίσθηση ρευστότητας και αστάθειας. Οι νέοι κυρίως άνθρωποι επωμίζονται την ευθύνη της αντιμετώπισης του μέλλοντος που διαγράφεται αβέβαιο. Σε τέτοιου είδους καταστάσεις χρειαζόμαστε ένα προηγμένο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο θα παρέχει τα κατάλληλα εφόδια και θα στοχεύει στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας για την διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής. Ένα δημιουργικό σχολείο καλείται να διαμορφώσει τους νέους που θα ζήσουν σε μια τόσο απαιτητική κοινωνία και θα καταφέρουν να διεκδικήσουν τα όνειρά τους.

Η δημιουργικότητα δίνει φωνή στη συνειδησιακή κατάσταση του ανθρώπου, ξεκλειδώνει τα συναισθήματα και του επιτρέπει να τα εκφράσει χωρίς τον φόβο της απόρριψης ή της κοινωνικής κριτικής. Δίνει την δυνατότητα να αναπτύξει τον ψυχισμό του, προωθεί την τέχνη και τον πολιτισμό. Με αυτήν αναπτύσσεται η γνώση, ώστε να ανακαλυφθούν και να εξερευνηθούν νέοι, άγνωστοι ορίζοντες στην επιστήμη και στην τεχνολογία. Οδηγεί στη «δια βίου μάθηση» και την πολυδιάστατη ανάπτυξη της προσωπικότητας. Η δημιουργικότητα είναι η προϋπόθεση της καινοτομίας, προωθεί την επαγγελματική και την επιχειρηματική δραστηριότητα και δίνει λύσεις σε οικονομικές κρίσεις και δημοσιονομικά αδιέξοδα. Είναι μια στάση ανθρώπων που δεν συμβιβάζονται αλλά χαράζουν τον δικό τους δρόμο, μια ενεργητική και δραστήρια συμπεριφορά απέναντι στις ανυπέρβλητες δυσκολίες της ζωής. Οι δημιουργικοί άνθρωποι είναι ανήσυχα πνεύματα, ανεξάρτητες ψυχές δεν μένουν αδρανείς, δεν ακολουθούν, αλλά ηγούνται βάζοντας τη δική τους σφραγίδα στην πρόοδο. Η αναγκαιότητα της δημιουργικότητας επιβάλλει την καλλιέργειά της από το ανάλογο περιβάλλον εκπαίδευσης.

 Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σύγχρονο δημιουργικό σχολείο το οποίο θα βοηθούσε όλα τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τη δημιουργικότητά τους. Πιο συγκεκριμένα, ο εκπαιδευτικός, θα μπορούσε να ενθαρρύνει τη συμμετοχή όλων των μαθητών του διαμορφώνοντας ένα περιβάλλον ανεκτικότητας, σεβασμού και δεκτικότητας σε νέες ιδέες και εμπειρίες. Να αναθέτει την εκπόνηση ποικίλλων εργασιών, την παρουσίαση εκθέσεων ζωγραφικής, τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Να επιτρέπει την ανεξαρτησία και τον αντικομφορμισμό, να δίνει χρόνο για ανάλυση και σύνθεση δεδομένων, δημιουργική προσαρμογή και προσωπικό τρόπο μάθησης. Να ενισχύει συνεχώς τον διάλογο, την αμφισβήτηση χωρίς να κατακρίνει το λάθος και να επιτρέπει στα παιδιά να το αποδέχονται, αποδεσμευμένα από τον φόβο της απόρριψης. Με την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας όπως, η χρήση του πολλαπλού βιβλίου, ο πειραματισμός, η μύηση στην έρευνα και στην προσωπική εμπειρία, η εργασία με ποικίλο υλικό κάτω από διαφορετικές συνθήκες καθώς και  η επαφή με νέα δεδομένα της τοπικής και παγκόσμιας κοινωνίας, της τεχνολογίας, της επιστήμης, της τέχνης, αναπτύσσουν την κριτική και ευέλικτη σκέψη των μαθητών. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δημιουργικής εκπαίδευσης παρέχονται στα παιδιά τα κατάλληλα εφόδια για να ανταποκριθούν ως μελλοντικοί πολίτες στις νέες απαιτήσεις και να διεκδικήσουν τα όνειρά τους.

Μέσα σε αυτό το εκπαιδευτικό περιβάλλον θα αναδειχθούν όλες οι κλίσεις και τα ταλέντα, οι κοινωνικές αρετές και οι αξίες κάθε παιδιού, εφόδια που και στην ενήλικη ζωή του θα το βοηθήσουν να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε ποικίλες προκλήσεις. Η δημιουργικότητα είναι μια ενεργητική στάση ζωής, που αυξάνει τις επιλογές και διευρύνει τους ορίζοντες. Είναι ένας σπόρος που όλοι έχουμε μέσα μας, ο οποίος στο ανάλογο περιβάλλον μπορεί να ανθίσει, να καρποφορήσει και να δημιουργήσει ένα δάσος ευκαιριών, όπου ο καθένας μπορεί να ανιχνεύσει το ασφαλές μονοπάτι που θα οδηγήσει στην επιτυχία, τη μάθηση και την ευτυχία. Και όλα αυτά με σύμμαχο την εκπαίδευση.  Η εκπαίδευση μπορεί να αποδειχθεί ο κοινωνικός αναβατήρας, η εγγυήτρια της ειρήνης και της προόδου, ο καθοδηγητής της προσωπικής μας εξέλιξης, αλλά και «το πιο ισχυρό όπλο για να αλλάξουμε τον κόσμο», όπως είχε πει ο Νέλσον Μαντέλα.

*Φιλόλογοι – Συγγραφείς στις εκδόσεις ΖΗΤΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει

Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

cinema.jpg
«Παράθυρα στον κόσμο»: Οι μαθητές του 3ου Λυκείου Κορυδαλλόυ μιλούν μέσα από την τέχνη
Στόχος της εκδήλωσης είναι να παρουσιαστούν οι ποικίλες δράσεις, οι δημιουργίες και το όραμα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, μέσα από αφιερώματα,...
«Παράθυρα στον κόσμο»: Οι μαθητές του 3ου Λυκείου Κορυδαλλόυ μιλούν μέσα από την τέχνη
mitsotakis
Συνάντηση Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Πανεπιστημίου Yale για το κοινό μεταπτυχιακό με το ΕΚΠΑ
Στρατηγική συμμαχία για την παιδεία και το περιβάλλον: Συνάντηση Μητσοτάκη με την Πρόεδρο του Yale
Συνάντηση Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Πανεπιστημίου Yale για το κοινό μεταπτυχιακό με το ΕΚΠΑ
thrania
Απαράδεκτες συνθήκες στο 23ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών: Φίδια και τρωκτικά στο προαύλιο των παιδιών
«Διαδραστικά μαθήματα» για τη χλωρίδα και πανίδα του τόπου μας στο 23ο Δημοτικό Σχολείο
Απαράδεκτες συνθήκες στο 23ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών: Φίδια και τρωκτικά στο προαύλιο των παιδιών
μυκονος
Πληθαίνουν οι καταγγελίες για εκπαιδευτικό από το ΓΕΛ Μυκόνου – Αποχωρούν οι καθηγητές ο ένας μετά τον άλλον από το νησί
Σοβαρές καταγγελίες κατά εκπαιδευτικού στη Μύκονο – Ένα κλίμα φόβου και καταπίεσης στο λύκειο του νησιού
Πληθαίνουν οι καταγγελίες για εκπαιδευτικό από το ΓΕΛ Μυκόνου – Αποχωρούν οι καθηγητές ο ένας μετά τον άλλον από το νησί