«Μου κάνει bullying…» Πότε μια συμπεριφορά συνιστά πράγματι εκφοβισμό;
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» προσεγγίζει το πρόβλημα του bullying, παρουσιάζοντας τις δυσκολίες και προτείνοντας λύσεις.

Οι ετοιμασίες μαθητών αλλά και γονιών, πολλές. Ρούχα, σχολικά, συμβουλές, υπολογισμοί και σκέψεις. Η έναρξη της σχολικής χρονιάς βρίσκεται πια μια ανάσα μακριά μας, και η αλήθεια είναι πως μικρούς και μεγάλους τους κατακλύζει το άγχος.

Για κάποια παιδιά όμως, το άγχος αυτό δεν είναι δημιουργικό, αλλά αγωνία για την έναρξη της σχολικής καθημερινότητας και για ό,τι αυτή φέρνει μαζί της.

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» για ακόμη μια χρονιά, διοργανώνει την εκστρατεία αφύπνισης κι ενημέρωσης «Πριν χτυπήσει το κουδούνι», με σκοπό την αναγνώριση και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που είτε προκύπτουν εντός, είτε απορρέουν από το σχολικό περιβάλλον, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

Η επιστημονική ομάδα του οργανισμού, μέσα από το παρακάτω άρθρο, προσεγγίζει το πρόβλημα του bullying, παρουσιάζοντας τις δυσκολίες και προτείνοντας λύσεις.

Η φράση «Μου κάνει bullying…» ακούγεται συχνά από τα παιδιά ή πολλές φορές ακόμα και από εμάς τους ενήλικες, άλλοτε ειπωμένη μεταξύ σοβαρού και αστείου, και άλλοτε με ειλικρινές παράπονο, πόνο ή αγανάκτηση. Ποιες όμως από όλες αυτές τις περιπτώσεις συνιστούν πράγματι εκφοβισμό; Πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα περιστατικά εκφοβισμού από οποιαδήποτε άλλη βίαιη συμπεριφορά μεταξύ των παιδιών έτσι ώστε να μπορούμε να βοηθήσουμε πιο αποτελεσματικά;

Πολλές φορές ο όρος bullying ή εκφοβισμός χρησιμοποιείται καταχρηστικά, για να περιγράψει ένα ευρύτερο φάσμα βίαιων συμπεριφορών, κάτι που τελικά μπορεί να οδηγήσει στο να χάσει ο όρος το νόημά του. Στην πραγματικότητα, το φαινόμενο του εκφοβισμού αποτελεί ένα υποσύνολο της βίας που εκδηλώνεται μεταξύ των παιδιών και διαθέτει πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (Olweus, 1991).

Συγκεκριμένα, για να θεωρηθεί μία συμπεριφορά εκφοβισμός, θα πρέπει η βία που δέχεται το παιδί, συμπεριλαμβανομένης της σωματικής, λεκτικής/ ψυχολογικής βίας, σεξουαλικής ή διαδικτυακής βίας:

Α) Να γίνεται συστηματικά

Β) Να γίνεται με πρόθεση του ατόμου που ασκεί τον εκφοβισμό να προκαλέσει βλάβη στο παιδί - στόχο και

Γ) Να γίνεται μέσα σε μία σχέση άνισης δύναμης, όπου το άτομο που εκφοβίζει υπερέχει σε σχέση με το άτομο που υφίσταται τον εκφοβισμό.

Αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκφοβισμού είναι που κάνουν το φαινόμενο να μελετάται ως ξεχωριστό αντικείμενο και να χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης σε σχέση με άλλα φαινόμενα βίας μεταξύ των παιδιών. Μάλιστα, αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά είναι που κάνουν το φαινόμενο του εκφοβισμού να έχει διάρκεια, καθώς και σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική προσαρμογή του παιδιού που το βιώνει (Lien & Welander-Vatn, 2013), κάνοντας την ανάγκη για παρέμβαση και πρόληψη του φαινομένου, εξαιρετικά μεγάλη.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.

Βιβλιογραφία

Lien, L. & Welander-Vatn, A. (2013). Factors associated with the persistence of bullying victimization from 10th grade to 13th grade. A longitudinal study. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 9, 243-250

Olweus, D. (1991). Bully/victim problems among schoolchildren: Basic facts and effects of a school based intervention program. In D. J. Pepler & K. H. Rubin (Eds.), The development and treatment of childhood aggression (p. 411-448). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Είμαι επί ξυρού ακμής και δεν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας! Τι σημαίνει αυτός ο συνδυασμός νεοελληνικής και αρχαίας γλώσσας
Εκφράσεις από τα Αρχαία Ελληνικά που χρησιμοποιούμε σήμερα
Είμαι επί ξυρού ακμής και δεν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας! Τι σημαίνει αυτός ο συνδυασμός νεοελληνικής και αρχαίας γλώσσας
paidia glossa
Δέκα παγκόσμιες λέξεις που είναι… ελληνικές και κάνουν τη δική τους "καριέρα" στο εξωτερικό
Δέκα λέξεις με ελληνική ρίζα, που κάνουν τη δική τους "καριέρα" στο εξωτερικό
Δέκα παγκόσμιες λέξεις που είναι… ελληνικές και κάνουν τη δική τους "καριέρα" στο εξωτερικό
anergoi-oaed-epidoma-anergia.jpg
Δωρεάν εργαστήρια συμβουλευτικής ΔΥΠΑ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις- Οι θεματικές
Αύριο ξεκινούν οι αιτήσεις για τα διαδικτυακά εργαστήρια συμβουλευτικής της ΔΥΠΑ για τον Απρίλιο, με νέες θεματικές ενότητες
Δωρεάν εργαστήρια συμβουλευτικής ΔΥΠΑ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις- Οι θεματικές