Αγγλικά: Πιλοτική εισαγωγή στα νηπιαγωγεία, αυξάνονται οι ώρες στην Α' και Β' Δημοτικού
Αλλαγές σε νηπιαγωγεία-δημοτικά: Πιλοτική εισαγωγή των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο - Αύξηση των ωρών διδασκαλίας των αγγλικών στις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού - Ανακατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στα τετραθέσια, πενταθέσια και εξαθέσια και άνω δημοτικά - Εισαγωγή νέων θεματικών

Ειδικότερα, το άρθρο 2 προβλέπει την πιλοτική εισαγωγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου της δημόσιας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της δημιουργικής ενασχόλησης των μαθητών με την αγγλική γλώσσα, μέσω του προγραμματισμού και της υλοποίησης δραστηριοτήτων, κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές θα αλληλοεπιδρούν με έναν εκπαιδευτικό, κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας, παρουσία του Νηπιαγωγού ΠΕ. 

Σκοπός του πιλοτικού αυτού προγράμματος δεν είναι η αυτοτελής διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας ως διακριτού διδακτικού αντικειμένου, αλλά η διεύρυνση ή/και συμπλήρωση των δημιουργικών δραστηριοτήτων στα προγράμματα σπουδών του Νηπιαγωγείου, ώστε να έρθουν οι μαθητές – από τα πρώτα χρόνια του μαθητικού τους βίου – σε επαφή με την αγγλική γλώσσα, η οποία έχει εμπεδωθεί ως κοινή γλώσσα συνεννόησης (lingua franca) στη σύγχρονη εποχή, και η καλή γνώση της οποίας αποτελεί πολύτιμο εφόδιο για τη ζωή τους.

Η επαφή των μαθητών από μικρή ηλικία με την αγγλική γλώσσα, μέσω δραστηριοτήτων, θα διευρύνει τους μαθησιακούς τους ορίζοντες και θα ενισχύσει την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων, συμπληρώνοντας παράλληλα τον ενιαίο και διαθεματικό χαρακτήρα των προγραμμάτων του Νηπιαγωγείου. Περαιτέρω, θα διευκολύνει τη μετάβαση των μαθητών στις επόμενες βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου η αγγλική γλώσσα διδάσκεται ως διακριτό μάθημα με τρόπο αυτοτελή και συστηματικό. Για την πιλοτική εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με την οποία ρυθμίζεται και κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή της εν λόγω πιλοτικής δράσης, όπως η διάρκεια ενασχόλησης των μαθητών με την αγγλική γλώσσα, καθώς και ο αριθμός και η γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων στις οποίες θα εισαχθεί πιλοτικά το πρόγραμμα.

Με την ολοκλήρωση της πιλοτικής δράσης, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συντάσσει έκθεση αποτελεσμάτων και γνωμοδοτεί προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφορικά με την εισαγωγή ή μη της δημιουργικής ενασχόλησης των μαθητών του Νηπιαγωγείου με την αγγλική γλώσσα σε όλα τα Νηπιαγωγεία ή άλλως τη διενέργεια ή μη νέας πιλοτικής δράσης

Δημοτικό

Με το άρθρο αυτό τροποποιείται το υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα στο Δημοτικό Σχολείο και, ειδικότερα, ανακατανέμεται ο χρόνος ανά διδακτικό αντικείμενο στα τετραθέσια, πενταθέσια και εξαθέσια και άνω Δημοτικά, με κύριο στόχο την ενίσχυση της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στις μικρότερες τάξεις του Δημοτικού.

Ειδικότερα, προβλέπεται η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στην Α′ και στη Β′ τάξη Δημοτικού από μία ώρα σε δύο ώρες εβδομαδιαίως, με την αντίστοιχη μείωση των ωρών που διδάσκεται, στις δύο αυτές τάξεις, το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος από τέσσερις σε τρεις ώρες εβδομαδιαίως. Η τροποποίηση αυτή κρίνεται απαραίτητη, καθώς η μία ώρα την εβδομάδα δεν είναι αρκετή για την αποτελεσματική διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας και την εμπέδωσή της από τους μικρούς μαθητές της Α’ και της Β’ τάξης Δημοτικού, ενώ η συνακόλουθη αναπροσαρμογή των ωρών διδασκαλίας της Μελέτης Περιβάλλοντος κρίνεται επαρκής για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων του μαθήματος.

Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στα εξαθέσια και άνω Δημοτικά Σχολεία:

03.png

 

Το μάθημα της Γλώσσας διδάσκεται για εννέα (9) ώρες στις Α` και Β` τάξεις, για οκτώ (8) ώρες στις Γ` και Δ` και για επτά (7) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Μαθηματικών διδάσκεται για πέντε (5) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για τέσσερις (4) ώρες στις Γ`, Δ`, Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα της Ιστορίας διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Γ`, Δ`, Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Η Μελέτη Περιβάλλοντος διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για δύο (2) ώρες στις Γ` και Δ` τάξεις.

Το μάθημα της Γεωγραφίας διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις. Το μάθημα των Φυσικών διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις. Το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής διδάσκεται για μία (1) ώρα στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Γ` και Δ` τάξεις και για μία (1) ώρα στις Ε` και ΣΤ` τάξεις. Η Αισθητική Αγωγή περιλαμβάνει τα μαθήματα: Εικαστικά, Μουσική και Θεατρική Αγωγή. Το μάθημα των Εικαστικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Α΄ και Β΄ τάξεις και για μία (1) ώρα στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις.

Το μάθημα της Μουσικής διδάσκεται για μία (1) ώρα σε όλες τις τάξεις και το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής για μία (1) ώρα στις Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεις. Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Α`, Β`, Γ`, και Δ` τάξεις και για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Αγγλικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για τρεις (3) ώρες στις υπόλοιπες τάξεις.

Η δεύτερη ξένη γλώσσα διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις. Το μάθημα των Τ.Π.Ε. διδάσκεται για μία (1) ώρα εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις.

Η Ευέλικτη Ζώνη διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις τάξεις Α` και Β` και για δύο (2) ώρες στις τάξεις Γ` και Δ`. 3.

Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στο πενταθέσιο Δημοτικό Σχολείο:

001.png

 

002.png
003.png

 

Εισαγωγή πιλοτικής δράσης με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων»

Στο άρθρο αυτό προβλέπεται η εισαγωγή στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση πιλοτικής δράσης με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για την ένταξη νέων θεματικών στο Νηπιαγωγείο και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου, με την έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την οποία θα ρυθμίζεται, ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή της εν λόγω δράσης. Κύριος σκοπός του πιλοτικού προγράμματος είναι να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων («soft skills»), δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα») στους μαθητές, όπως ενδεικτικά η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα, η πρωτοβουλία, η οργανωτική ικανότητα, η ενσυναίσθηση και οι κοινωνικές δεξιότητες, η επίλυση προβλημάτων, ο ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός.

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα αξιοποιηθούν καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας σε όλους τους τύπους Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας.

Παράλληλα με την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, η λογική του πιλοτικού προγράμματος εξυπηρετεί και έναν άλλο διττό σκοπό: αφενός την ενίσχυση της βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, με στόχο την πιο άμεση και ενεργή συμμετοχή των μαθητών στην τάξη, και αφετέρου την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες εργαστηριακής (μη τυπικής) προσέγγισης της διδασκαλίας. Σε συνέχεια σχετικής εισήγησης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η πιλοτική δράση θα περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τους ακόλουθους βασικούς θεματικούς κύκλους και επιμέρους θεματικές, οι οποίες προσαρμόζονται ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα και την ηλικία των μαθητών:

02.png

 

σχετικά άρθρα

Ν. Κεραμέως: Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Ν. Κεραμέως: Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
«Η αξιολόγηση είναι ίσως το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για να βελτιωθεί η απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος», τονίζει η υπουργός Παιδείας
Ν. Κεραμέως: Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η γυάλινη οροφή της εκπαίδευσης
Η γυάλινη οροφή της εκπαίδευσης

Η εκπαίδευση με βάση το Σύνταγμα είναι δωρεάν και ελεύθερη για όλους τους πολίτες της χώρας. Είναι όμως τελικά έτσι τα πράγματα και ποιοι τελικά...

Η γυάλινη οροφή της εκπαίδευσης