Κολέγια και δημόσιο: Ο θαυμαστός καινούργιος κόσμος έφτασε
Του Νίκου Μάστορα

Τον ασκό του αιόλου άνοιξε η απόφαση της Νίκης Κεραμέως να επιτρέψει την πλήρη πρόσβαση των αποφοίτων κολεγίων στη δημόσια εκπαίδευση.

Παρότι το ζήτημα δεν είναι καινούργιο, η απουσία της επικύρωσης του ΔΟΑΤΑΠ από τη διαδικασία φέρνει τα πάνω-κάτω στις προσλήψεις όχι μόνο στην εκπαίδευση αλλά, σε λίγο καιρό, σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα, κάτι που προφανώς αποτελεί παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος. Το οποίο βέβαια η σημερινή κυβέρνηση είχε από χρόνια επιχειρήσει να καταργήσει, ανεπιτυχώς. Το ένα ζήτημα είναι ότι την απόφαση για επαγγελματική ισοτιμία θα την λαμβάνει ένα όργανο που δεν έχει το κύρος (αλλά έχει τις δυσλειτουργίες) του ΔΟΑΤΑΠ. Το δεύτερο είναι ότι με τον τρόπο αυτό, είναι σα να λέμε ότι όποιος έχει λεφτά να πάει σε κολέγιο, θα έχει στο εξής την ίδια προοπτική με όποιον μπήκε με εξετάσεις σε πανεπιστήμιο. Γιαυτό η αντιπολίτευση -και πολλοί ακόμα- μιλούν για νέο προσόν διορισμού στο δημόσιο το Ε1, το Ε2 και το Ε9 της οικογένειάς των υποψηφίων...

Το θέμα το οποίο έχει προκύψει σε σχέση με τα πτυχία των κολεγίων όμως, στην πραγματικότητα ξεκινάει πάνω από μια 20ετία πίσω, από τότε που η χώρα μας απειλήθηκε -και παραπέμφθηκε- στο Ευρωδικαστήριο επειδή αρνιόταν να αποδώσει επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους τους. Καθώς τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ελέγχουν, υποτίθεταιι τουλάχιστον, το επίπεδο σπουδών στα κολέγια που συνεργάζονται με αυτά, η Ελλάδα δεν έχει δικαίωμα να τα ελέγξει. Ετσι κωλλυσιεργούσε. Όμως το ζήτημα εντέλει λύθηκε σε βάρος μας και επειδή το ενωσιακό δίκαιο υπερισχύει του εθνικού, είμαστε πλέον υποχρεωμένοι να αποδεχθούμε ίδια επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους κολεγίων  με τους αποφοίτους των ελληνικών ΑΕΙ. Δηλαδή στο εγγύς μέλλον, οι απόφοιτοι πανεπιστημίων εξωτερικού με σπουδές σε ελληνικά συνεργαζόμενα κολέγια, θα μπορούν να γίνονται δημόσιοι υπάλληλοι όπως και οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων μας.

Ωστόσο αυτό το απόλυτο ίσως να μην ήταν και ...τόσο απόλυτο, αφού -θεωρητικά τουλάχιστον- είμαστε επίσης υποχρεωμένοι να αναγνωρίσουμε ότι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί προσφέρουν πάγιο έργο και συνεπώς να τους μονιμοποιήσουμε, αλλά έχουμε επιλέξει να μην το κάνουμε. Κι όμως θα έπρεπε, αφού απο το 2014 το Ευρωδικαστήριο έκρινε ότι οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί εμπίπτουν στην προστασία της οδηγίας 1999/70/ΕΚ και έχουν δικαίωμα σε αντισταθμιστικά μέτρα ώστε να ανακουφιστούν από την εργασιακή επισφάλεια στην οποία περιήλθαν με υπαιτιότητα της πολιτείας.

Εμείς όμως, προτιμάμε να εφαρμόσουμε πρώτα το κοινοτικό δίκαιο ως προς τα κολέγια, όχι όμως ως προς του αναπληρωτές. Κι αυτό είναι μια πολιτική επιλογή. Πως είπατε;

Σε ότι αφορά το θέμα των κολεγίων τώρα, αποτελεί επακόλουθο παλαιότερων νομοθετικών ρυθμίσεων. Συγκεκριμένα: Η επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων των κολλεγίων με τους τίτλους σπουδών της ανώτατης εκπαίδευσης καθιερώθηκε με τον Ν.4093/2012 (υποπαράγραφος 16 της παραγράφου Θ) και ίσχυσε (και εφαρμόστηκε) σε προσκλήση για ένταξη σε πίνακες αναπληρωτών (πχ ΦΕΚ 1283/Β/11-4-2018, Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), χωρίς να διαμαρτυρηθεί κανείς. Ο νόμος αυτός όμως, έφερε την υπογραφή του Κων.Αρβανιτόπουλου.

Με τον Ν.4610/2019 (άρθρο98) επι ΣΥΡΙΖΑ, η δυνατότητα αυτή καταργήθηκε. Με τον Ν.4635/2019 (άρθρο 168) επι ΝΔ γίνεται τροποποίηση του Ν.4610/2019 και επαναφέρονται σε ισχύ οι καταργηθείσες διατάξεις για την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων των κολεγίων με τους τίτλους της ανώτατης εκπαίδευσης.

Η Νίκη Κεραμέως λοιπόν, κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δική του ήταν η νομοθεσία για τη δυνατότητα των πτυχιούχων από κολέγια να απασχολούνται στο δημόσιο, ξεσηκώνοντας έντονες διαμαρτυρίες του Νίκου Φίλη, που δε δίστασε να την κατηγορήσει ότι ψεύδεται. Γιατί το ειπε; Όπως διευκρίνισε αργότερα το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, η πολιτική βούληση του κόμματος "αποτυπώθηκε στον ισχύοντα νόμο 4589/2019 για τους μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, όπου με σαφήνεια ορίζεται ότι μόνο οι κάτοχοι πτυχίων ΑΕΙ του εξωτερικού, αναγνωρισμένων από τον ΔΟΑΤΑΠ, μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής του ΑΣΕΠ"

Πέρα από την αντιπαράθεση των κομμάτων όμως, το ζήτημα παραμένει: οδηγούμαστε σε μια -δυστυχώς πανευρωπαϊκή- προοπτική, όπου οι θέσεις του δημοσίου τομέα δεν θα διεκδικούνται πλέον με μόνο όπλο την αξία του υποψηφίου και τα μόρια που συγκεντρώνει με αντικειμενικές μετρήσεις ή εξετάσεις, αλλά, εν πολλοίς, θα «αγοράζονται» από τους πιο εύπορους, εφόσον αυτοί θα μπορούν να πληρώνουν σπουδές που οδηγούν στην κατάλληλη μοριοδότηση.

Καλώς ήρθατε στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πιερρακακης πειραματικο αλεξανδρούπολης
Κυριάκος Πιερρακάκης: Επίσκεψη στο 6ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης
«Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr είναι ένα από τα εργαλεία της στρατηγικής μας, που εξασφαλίζει ότι κάθε περιστατικό βίας και εκφοβισμού στο σχολικό...
Κυριάκος Πιερρακάκης: Επίσκεψη στο 6ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης
sivitanidios4112018.jpg
Εγκύκλιος για τις μετατάξεις εκπαιδευτικών της Σιβιτανιδείου - Δείτε αναλυτικά
Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για μετατάξεις εκπαιδευτικών της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων (Σ.Δ.Σ.Τ.Ε.) στη...
Εγκύκλιος για τις μετατάξεις εκπαιδευτικών της Σιβιτανιδείου - Δείτε αναλυτικά