Κυρία Κεραμέως, για αυτό παραιτούμαι
Την παραίτησή του υπέβαλλε στην υπουργό Παιδείας ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ.) με αιχμή την αναστολή των διετών προγραμμάτων σπουδών που θα λειτουργούσαν από τον Οκτώβριο σε 11 πανεπιστήμια της χώρας

Επιστολή παραίτησης του προέδρου του ΕΣΕΚΑΑΔ Σπύρου Γεωργάτου

Με την επιστολή αυτή υποβάλλω την παραίτησή μου από τη θέση του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ.).

Όπως γνωρίζετε, το Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. αντικατέστησε το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (Ε.ΣΥ.Π.), με την προοπτική να αποτελέσει χώρο συντεταγμένου διαλόγου σε ό,τι αφορά τη σχέση εκπαίδευσης-παραγωγής. Η αλλαγή αυτή ήταν κατά τη γνώμη μου επιβεβλημένη. Το πολυάνθρωπο -και ετερόκλητο- του Ε.ΣΥ.Π. είχε δημιουργήσει συνθήκες Βαβέλ, ενώ η συμμετοχή κομματικών εκπροσώπων το είχε μετατρέψει σε ένα «διαπαραταξιακό», που λειτουργούσε ως χώρος επικοινωνιακής προβολής των εκάστοτε κυβερνητικών ή αντιπολιτευτικών πρακτικών. Η σύνθεση του Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. δεν επέτρεπε πλέον αυτό το «παιχνίδι» –εξ ου και η μήνις συγκεκριμένων πτερύγων της Βουλής, που με την αλλαγή των πραγμάτων έχασαν απ’ τη μία μέρα στην άλλη το προνομιακό τους «μικρόφωνο».

Αισθάνομαι εν μέρει ικανοποιημένος διότι μέσα σε δύο χρόνια το Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. παρήγαγε δύο πορίσματα, το ένα για τα Διετή Προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και το άλλο για τη Φοιτητική Κινητικότητα, που είχαν χαρακτηριστικά πρωτότυπης και τεκμηριωμένης μελέτης. Παρ’ όλα αυτά, είναι γεγονός ότι το Συμβούλιο δεν λειτούργησε τακτικά και ως σώμα. Η συμμετοχή των παραγωγικών και των εκπαιδευτικών φορέων υπήρξε διαλείπουσα, ενώ μερικοί θεσμικοί παράγοντες και εμπειρογνώμονες που είχαν ορισθεί με το σχετικό ΦΕΚ έλαμψαν δια της απουσίας τους. Πέραν της μειωμένης συμμετοχής, η τεχνική υποστήριξη από τις δομές του ΥΠΑΙΘ ήταν ισχνή, γεγονός το οποίο καταδεικνύει ότι το Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. δεν είχε την απαραίτητη στήριξη για να επιτελέσει ολοκληρωμένα το έργο του.

Κυρία Κεραμέως,

Δεν είμαι πολιτικά αφελής. Ως παροικών την Ιερουσαλήμ, αντιλήφθηκα γρήγορα ότι η αρνητική στάση ορισμένων μελών του Συμβουλίου οφειλόταν σε πολιτικές -και μικροπολιτικές- σκοπιμότητες. Παρ’ όλα αυτά, θα είχα παραμείνει στη θέση του προέδρου μέχρι τη λήξη της θητείας μου, αν δεν συνέβαινε να ανασταλεί η έναρξη λειτουργίας των Διετών Προγραμμάτων αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας. Η απόφασή σας αυτή με οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι επεξεργασίες του Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. δεν πρόκειται να αξιοποιηθούν.

Υπογραμμίζω ότι, παρά τα προβλήματά του, το Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. λειτούργησε μέχρι σήμερα με υπεύθυνο τρόπο, χωρίς να ενδώσει στις πιέσεις της συγκυρίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι, μολονότι οι προθεσμίες πίεζαν ασφυκτικά, το Συμβούλιο δεν ενέδωσε στον πειρασμό να αξιολογήσει «μαζικά» τις προτάσεις Διετών Προγραμμάτων που υποβλήθηκαν πριν μερικούς μήνες. Μέσα στον χρόνο που ήταν διαθέσιμος, καταφέραμε πάντως να αξιολογήσουμε περίπου είκοσι απ’ αυτές και να επιλέξουμε ορισμένες. Οι προτάσεις που εγκρίθηκαν ήταν πολύ αξιόλογες και θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρότυπο για την αναμόρφωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης -ανεξάρτητα από το τί θα συνέβαινε στον τομέα των δημόσιων ΙΕΚ. Λυπάμαι πολύ γιατί αυτό δεν εκτιμήθηκε, με συνέπεια να ακυρωθεί το σύνολο των προγραμμάτων.

Επιτρέψτε μου να παρατηρήσω ότι στη συζήτηση –και τη δημόσια διαμάχη- που ακολούθησε την αναστολή των Διετών Προγραμμάτων δεν εξηγήθηκε επαρκώς ένα σημείο που έχει κομβική σημασία. Όπως έχουν τα πράγματα μέχρι τώρα, μέσα στο χαώδες και απορρυθμισμένο περιβάλλον της επαγγελματικής εκπαίδευσης, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ γίνονται εύκολη λεία για τους κερδοσκόπους και πολλές φορές αναπτύσσουν μια ηττοπάθεια που τους συνοδεύει εφ΄ όρου ζωής. Αυτό το συμπέρασμα, δηλαδή η χαμηλή αυτο-εκτίμηση των μαθητών που κατευθύνονται στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, δεν είναι δικό μου. Είναι το πόρισμα ειδικών μελετών. Η ένταξη των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης στα Πανεπιστήμια αποσκοπούσε, πρώτα απ’ όλα, στην ανάπτυξη ενός νέου «συνανήκειν», που θα βοηθούσε τους νέους ανθρώπους να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να βρουν τον δρόμο τους χωρίς να αισθάνονται «παιδιά ενός κατώτερου Θεού». Οπλισμένοι με αυτό το φρόνημα, οι απόφοιτοι των Διετών Προγραμμάτων θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε συνειδητούς επαγγελματίες και να αποτελέσουν μοχλό για την ανάπτυξη της χώρας.

Το Υπουργείο σας έχει εξαγγείλει τη συνολική αναμόρφωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, υιοθετώντας προφανώς κάποιες άλλες αρχές. Σας εύχομαι ειλικρινά κάθε επιτυχία και ελπίζω να μη χρειαστείτε στο μέλλον την αρωγή κάποιου «Συμβουλίου». Αν πάντως αποφασίσετε να αξιοποιήσετε έναν συμβουλευτικό θεσμό, θα πρέπει να σκεφτείτε προς την κατεύθυνση μιας ολιγομελούς, αλλά υψηλού κύρους, επιτροπής, που θα επεξεργάζεται σύνθετα θέματα και θα παραδίδει ό,τι της ανατίθεται να μελετήσει σε τακτό χρονικό διάστημα. Σε αυτή τη μορφή και με αυτόν τον ρόλο, ένα συμβουλευτικό όργανο θα μπορούσε να βοηθήσει στη χάραξη μιας βιώσιμης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Καταλήγοντας, αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω την υπάλληλο του ΥΠΑΙΘ Σοφία Αρβανιτάκη και την παλαιά μου συνεργάτιδα Δήμητρα Μακατσώρη, που αποτέλεσαν τα βασικά σημεία επαφής μου με το Υπουργείο. Επίσης ευχαριστώ τη Χρύσα Παϊδούση και τον Σταύρο Γαβρόγλου, από το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.) του Υπουργείου Εργασίας για την πολύτιμη συμβολή τους. Πολλά οφείλω στην Πρύτανι του Πανεπιστημίου Πατρών Βενετσάνα Κυριαζοπούλου και στον Πρόεδρο του Συμβουλίου Μετάβασης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Τάσο Τσίνα για τη στήριξή τους σε όλη την περίοδο της θητείας μου. Τέλος, από το παλαιότερο πολιτικό προσωπικό του ΥΠΑΙΘ, ευχαριστώ ιδιαιτέρως τους Γιώργο Αγγελόπουλο, Νίκο Φίλη και Κώστα Γαβρόγλου για την εμπιστοσύνη με την οποία με περιέβαλλαν και τις ενδιαφέρουσες συζητήσεις που είχα μαζί τους.

Με τον προσήκοντα θεσμικό σεβασμό, 

Καθηγητής Σπύρος Γεωργάτος
Αντιπρύτανης Έρευνας & Δια Βίου Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
 

σχετικά άρθρα

«Κυρία υπουργέ επιλέξατε τα μπαζώματα του ΣΥΡΙΖΑ για να οικοδομήσετε μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία»
«Κυρία υπουργέ επιλέξατε τα μπαζώματα του ΣΥΡΙΖΑ για να οικοδομήσετε μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία»
Ομιλία Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτή Δράμας και Τομεάρχη Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής – Συζήτηση ΝΣ Παιδείας «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες...
«Κυρία υπουργέ επιλέξατε τα μπαζώματα του ΣΥΡΙΖΑ για να οικοδομήσετε μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία»
ΣτΕ: Ζητά διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας για την απαλλαγή μαθητών από τα θρησκευτικά
ΣτΕ: Ζητά διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας για την απαλλαγή μαθητών από τα θρησκευτικά
«Σε καμία διάταξη του νομοσχεδίου δεν έχει αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο θέμα, ενώ η σχολική χρονιά πλησιάζει προς το τέλος της και μια νέα σχολική...
ΣτΕ: Ζητά διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας για την απαλλαγή μαθητών από τα θρησκευτικά
«Εντός του 2020 εκκινεί η διαδικασία για το πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών»
«Εντός του 2020 εκκινεί η διαδικασία για το πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών»
Εσωτερική αυτο- αξιολόγηση και εξωτερική αξιολόγηση στα σχολεία - Επιμορφωτικές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς, στο νομοσχέδιο του υπουργείου...
«Εντός του 2020 εκκινεί η διαδικασία για το πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών»