Γιατί η κυβέρνηση επιμένει τόσο εμμονικά στο να κλείνει ένα τμήμα σχολείου μόνο με το 50+1% των παιδιών να είναι θετικά στον κορονοϊό;

Γιατί η κυβέρνηση, γενικά, αποφεύγει να παίρνει πολλά μέτρα που αφορούν κατά τόπους, κατά σχολείο, ή κατά νομό ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας, και ακόμα και όταν παίρνει, αυτά δεν αφορούν ποτέ τις πανελλήνιες εξετάσεις;

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι το σημείο διαρραφής του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Η τόσο μεγάλη βαρύτητά των εθνικών εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ελληνικό φαινόμενο.

Γιατί; Έχουμε την ψευδαίσθηση ότι είναι αξιόπιστες (δεν είναι), ότι έχουν αξιοκρατία (δεν έχουν) και σε τελική ανάλυση μας καθησυχάζει η ιδέα ότι τα ταλέντα των μαθητών μπορούν να μετρηθούν, να ποσοτικοποιηθούν μονοδιάστατα με έναν αριθμό και να προβλεφθούν (δεν μπορούν). Για να δουλέψει, όμως, αυτή η ψευδαίσθηση πρέπει να βασίζεται στην ισοτιμία, ότι δηλαδή κάθε μαθητής πρέπει να έχει ίσες ευκαιρίες μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι πανελλαδικές εξετάσεις απαιτούν όλα τα σχολεία σε όλη την Ελλάδα να δίνουν εξετάσεις υπό τις ίδιες ακριβώς συνθήκες. Δηλαδή μέσα σε συνθήκες απόλυτης ομοιομορφίας. Γίνεται αυτό, όμως, ιδιαίτερα στην εποχή του κορονοϊού;

Σε κάποια σχολεία τα κρούσματα κορονοϊού είναι περισσότερα από άλλα, ενώ ολόκληροι νομοί της χώρας έχουν πολύ μεγαλύτερο υγειονομικό πρόβλημα από άλλους.

Ας υποθέσουμε ότι ένας μαθητής είναι σε ένα τμήμα ή ένα σχολείο που είχε πολλά κρούσματα μέσα στην χρονιά, έκλεισε για ένα μήνα και έχασε πολλά μαθήματα ή αναπλήρωσε κάποια από αυτά μέσω τηλεκπαίδευσης (αν και η ίδια η κα Κεραμέως έχει πει πολλές φορές ότι η τηλεκπαίδευση δεν υποκαθιστά την δια ζώσης διδασκαλία). Τότε αυτός ο μαθητής είχε ίσες ευκαιρίες για τις πανελλαδικές εξετάσεις με άλλους που έκαναν μαθήματα κανονικά όλη την χρονιά;

Όχι. Άρα ποια είναι η λύση ώστε να μην αμφισβητείται η αξιοκρατία των πανελλαδικών σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας; Το μέτρο του 50+1%, δηλαδή να γίνεται πολύ πιο δύσκολο να κλείσει κάποιο τμήμα. Επίσης, μπορεί να παίρνονται κάποια κατά σχολείο ή κατά νομό μέτρα την περίοδο των μαθημάτων, αλλά ποτέ μέχρι τώρα την περίοδο των πανελλαδικών, απ’ όσο γνωρίζω. Ακόμα κι αν σε ένα εξεταστικό κέντρο υπάρξουν κρούσματα, χωρίς να διευκρινίζεται αριθμός, οι πανελλαδικές συνεχίζονται κανονικά για τους υπόλοιπους. Ευτυχώς που γίνονται το καλοκαίρι.

Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες που και το 2020 και το 2021 διεξήγαγε κανονικότατα και χωρίς κατά τόπους αλλαγές τις εθνικής εμβέλειας εξετάσεις της. Οι περισσότερες χώρες είτε τις ακύρωσαν (π.χ. Αγγλία), είτε τις διεξήγαγαν με άλλο τρόπο, π.χ. ηλεκτρονικά, είτε λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ανά σχολείο συνθήκες της πανδημίας (π.χ. Η.Π.Α., Ολλανδία)1 2.

Η εμμονή στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ομοιομορφία των συνθηκών στα σχολεία ώστε να μην θίγεται ο σκληρός πυρήνας του μύθου των πανελλαδικών εξετάσεων είναι γενικότερο φαινόμενο και, μάλιστα, παίρνει χαρακτηριστικά ειρωνείας όταν διαβάζουμε μια σημαντική φράση που γράφει στο ισχύον πρόγραμμα σπουδών Μαθηματικών Λυκείου:

“Ο/Η εκπαιδευτικός καλείται να προσαρμόσει την αξιολογική διαδικασία στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των μαθητών/-τριών της τάξης του/της, να διαμορφώνει ανάλογα το πώς και το τι προτίθεται να αξιολογήσει και να αξιοποιεί τα κατάλληλα εργαλεία αξιολόγησης”3.

Μιλάμε την ίδια χρονιά που επιβάλλεται η Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ και Β΄ Λυκείου, ένα κατ’ εξοχήν εργαλείο ομογενοποίησης της αξιολόγησης, ακύρωσης του ρόλου του/της εκπαιδευτικού και παράληψης των ιδιαιτέρων τοπικών συνθηκών σε αυτήν.

Η κυβέρνηση αποφεύγει να παίρνει πάρα πολλά κατά τόπους μέτρα στα σχολεία που να αφορούν την πανδημία, αλλά και όσα παίρνει, αυτά δεν έχουν αγγίξει καθόλου τις πανελλήνιες. Μπορούμε να πούμε ότι η εμμονή στις πανελλαδικές εξετάσεις επηρεάζει αποφάσεις του Υπουργείου που ενέχουν ρίσκο για την δημόσια υγεία;

Ο μύθος του αξιοκρατικού χαρακτήρα των πανελλαδικών απαιτεί ομοιομορφία παντού και ισοπέδωση τοπικών κοινωνικών, εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών συνθηκών, κάτι το οποίο είναι αδύνατο στον καιρό της πανδημίας, αλλά και γενικότερα.

Δυστυχώς, η κυβέρνηση πορεύεται με πυξίδα ότι αν κάτι στην παιδεία είναι κακό για τις πανελλαδικές, τόσο το χειρότερο για την παιδεία, όχι για τις πανελλαδικές.

Πειράζοντας λίγο μια φράση που αναφέρει συχνά ο Ζίζεκ μπορούμε να πούμε, ότι είναι πιο εύκολο να φανταστούμε το τέλος του κόσμου, πάρα το τέλος των πανελλαδικών εξετάσεων.

Σημειώσεις:

https://iaea.info/international-approaches-to-exams-given-the-pandemic/

https://iaea.info/international-approaches-to-exams-given-the-pandemic-2021/

https://iep.edu.gr/services/eduguide/iframes/education-guide/view-file?fid=6947c3b732bf63dd327e5d668255f26f8797657c876b4e0242af6f453e4c1636 (σελ. 9)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber