Βρίσκεστε μπροστά στο ψυγείο του σούπερ μάρκετ και σηκώνετε ένα πακέτο μοσχαρίσιου κρέατος.
Αντί για τις γνώριμες εικόνες με φάρμες και πράσινα λιβάδια, βλέπετε μια σοκαριστική φωτογραφία: ένας πολικός αρκούδος στέκεται σε μια μικρή λωρίδα πάγου που λιώνει, με μια προειδοποίηση σε έντονα γράμματα: «Η κατανάλωση κρέατος επιταχύνει την κλιματική αλλαγή».
Αυτό δεν είναι φαντασία, αλλά μία πρόταση που εξετάζεται σοβαρά στην Ελβετία, με στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης μέσω γραφικών, σοκαριστικών ετικετών σε προϊόντα κρέατος.
Γιατί εξετάζεται η επισήμανση στα προϊόντα κρέατος;
Η πρωτοβουλία αντλεί έμπνευση από τη στρατηγική που εφαρμόστηκε με επιτυχία στον έλεγχο του καπνίσματος: τις γραφικές προειδοποιήσεις στα πακέτα τσιγάρων. Αντίστοιχα, η Ελβετία εξετάζει ετικέτες που θα αναδεικνύουν τις επιπτώσεις της κατανάλωσης κρέατος στην κλιματική κρίση.
Όπως αναφέρει το protothema.gr, σύμφωνα με την Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC), η κτηνοτροφία ευθύνεται για το 14,5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, λόγω της εκπομπής μεθανίου και της αποψίλωσης δασών για ζωοτροφές και βοσκοτόπια.
Πώς θα μοιάζουν οι νέες προειδοποιήσεις;
Οι προτεινόμενες ετικέτες στα προϊόντα ζωικής προέλευσης δεν θα περιλαμβάνουν μόνο αριθμητικά δεδομένα, αλλά έντονα συναισθηματικά μηνύματα και εικόνες, όπως:
Πολική αρκούδα σε λιώνοντα πάγο: «Αυτό το κρέας συμβάλλει στην απώλεια των παγετώνων μας».
Καμένα δάση: Υπενθύμιση της αποδάσωσης για βοσκή ζώων.
Εικόνες βιομηχανικής εκτροφής: Για να τονιστούν τα ηθικά ζητήματα της εντατικής κτηνοτροφίας.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις υποστηρίζουν πως τέτοιες ετικέτες σοκ μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης κρέατος, ειδικά στις νεότερες ηλικίες. Όπως αποδείχθηκε στον περιορισμό του καπνίσματος, ο φόβος, η αηδία και η γνωστική ασυμφωνία μπορούν να επηρεάσουν τις συνήθειες.
Ωστόσο, παραγωγοί και αγροτικές ενώσεις αντιδρούν έντονα. Η Ελβετική Ένωση Αγροτών δήλωσε ότι η πρόταση είναι «χειραγωγική» και «δυσφημεί ένα παραδοσιακό και πολιτιστικά σημαντικό προϊόν». Προτείνουν ότι η εκπαίδευση των καταναλωτών, και όχι η ενοχοποίηση, είναι ο σωστός δρόμος.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση της ελβετικής ΜΚΟ «Klimaverdacht»:
58% των ερωτηθέντων υποστηρίζουν πιο διαφανή επισήμανση τροφίμων με υψηλό περιβαλλοντικό κόστος.
Μόνο 33% τάσσονται υπέρ των γραφικών προειδοποιήσεων, παρόμοιων με αυτές στα πακέτα τσιγάρων.
Η υποστήριξη είναι ισχυρότερη στις νεότερες ηλικίες και στα αστικά κέντρα.
Η ευαισθητοποίηση είναι μόνο η αρχή, λένε οι ειδικοί. Για να υπάρξει ουσιαστική μείωση στην κατανάλωση κρέατος, απαιτείται συνδυασμός πολιτικών, όπως:
Ενημερωτικές καμπάνιες
Επιδότηση φυτικών εναλλακτικών
Πρόσβαση σε βιώσιμα τρόφιμα
Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nature Food, οι ενδείξεις περιβαλλοντικού αποτυπώματος σε μενού μείωσαν τις παραγγελίες κρέατος κατά έως και 25% σε ελεγχόμενες συνθήκες.
Μπορεί η Ελβετία να δείξει τον δρόμο;
Η πρόταση για προειδοποιητικές ετικέτες στο κρέας παραμένει σε πιλοτικό στάδιο, με ένα πρόγραμμα που ενδέχεται να ξεκινήσει σε επιλεγμένα σούπερ μάρκετ από το 2026. Αν πετύχει, ίσως αποτελέσει πρότυπο για άλλες χώρες της Ευρώπης.
Όπως ακριβώς οι ετικέτες στα πακέτα τσιγάρων άλλαξαν τη σχέση μας με τον καπνό, ίσως και οι οικολογικές προειδοποιήσεις τροφίμων να γίνουν η νέα κανονικότητα στο ράφι.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Voucher ΔΥΠΑ 750 ευρώ: - Πότε οι πληρώνεστε και που ξεκινάτε πρώτοι
«Μπάμια»: Πώς λέγεται στα ελληνικά;
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ