Ένα περιστατικό που σημειώθηκε σε γυμνάσιο της πόλης Γκίσεν στο κρατίδιο της Έσσης έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και σοβαρές ανησυχίες στους εκπαιδευτικούς και πολιτικούς κύκλους της Γερμανίας. Το γεγονός αυτό ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά συμβάντων που αναδεικνύουν την αυξανόμενη επιρροή ακραίων ιδεολογιών μεταξύ μαθητών.
Απαράδεκτα συνθήματα και ψηφοφορίες-προκλήσεις
Αφορμή για τη δημόσια αναστάτωση υπήρξε μια ανώνυμη διαδικτυακή ψηφοφορία που διοργανώθηκε από μαθητές για την επιλογή συνθήματος της τάξης που θα συμμετάσχει στις εξετάσεις Abitur του 2026. Ανάμεσα στις υποψηφιότητες εντοπίστηκαν συνθήματα με ναζιστικές και τρομοκρατικές αναφορές, όπως:
«Abi macht frei», διαστρέβλωση του ναζιστικού «Arbeit macht frei»
«Abi-Akbar – Explosiv durchs Abi», που υπαινίσσεται την ισλαμική τρομοκρατία
«NSDABI – Verbrennt den Duden», σαφής αναφορά στο NSDAP και τις ναζιστικές πρακτικές καύσης βιβλίων
Η πρωτοβουλία αυτή προκάλεσε σοκ στην εκπαιδευτική κοινότητα, με αρκετούς μαθητές να αντιδρούν και να ενημερώνουν άμεσα τη διεύθυνση του σχολείου. Η ιστοσελίδα έκλεισε, ενώ οι υπεύθυνοι κλήθηκαν να δώσουν εξηγήσεις.
Επίσημη παρέμβαση και αστυνομική έρευνα
Το σχολείο αντέδρασε άμεσα με επίσημη ανακοίνωση, τονίζοντας ότι «δεν υπάρχει χώρος για διακρίσεις και ρατσισμό στη σχολική μας κοινότητα». Το περιστατικό δεν έμεινε εντός των σχολικών τειχών – η υπόθεση διερευνάται πλέον από τις αστυνομικές αρχές, δίνοντας νέα διάσταση στο ζήτημα.
Η νέα υπουργός Παιδείας, Καρίν Πριεν, παρενέβη δηλώνοντας ότι πρέπει να γίνει υποχρεωτική η επίσκεψη μαθητών σε τόπους μνήμης του Ολοκαυτώματος, ώστε η ιστορική συνείδηση να ενισχυθεί και να αποτραπεί η εξοικείωση με ακραίες ιδεολογίες.
Περιστατικά που δεν αποτελούν εξαιρέσεις
Η υπόθεση στο Γκίσεν δεν είναι μεμονωμένη. Σειρά γεγονότων σε σχολεία της Γερμανίας, όπως ναζιστικοί χαιρετισμοί μαθητών μπροστά από το Άουσβιτς ή επιθέσεις σε καθηγητές από ακροδεξιούς κύκλους, καταδεικνύουν ότι η ιδεολογική ριζοσπαστικοποίηση έχει ήδη διαβρώσει ορισμένα τμήματα της σχολικής νεολαίας.
Η Τίνα Ντυρ, υποδιευθύντρια του Κέντρου Δημοκρατίας της Έσσης, δηλώνει πως τα περιστατικά «αυξάνονται ανησυχητικά». Όπως αναφέρει, συχνά καταγράφονται ρατσιστικά συνθήματα, σβάστικες και τραγούδια με ακροδεξιό περιεχόμενο κατά τη διάρκεια σχολικών δραστηριοτήτων.
Οι σχολικές αίθουσες ως καθρέφτης της κοινωνίας
Η αύξηση τέτοιων περιστατικών σχετίζεται και με την αλλαγή στην κουλτούρα της μνήμης. Όπως δείχνει μελέτη της Jewish Claims Conference, σχεδόν 4 στους 10 νέους στη Γερμανία δεν γνωρίζουν τα βασικά γεγονότα του Ολοκαυτώματος.
Η απομάκρυνση από τη ζωντανή μαρτυρία – με πολλούς επιζώντες πλέον να μην είναι εν ζωή – έχει ως αποτέλεσμα τη χαλάρωση της ιστορικής ευθύνης και της ηθικής εγρήγορσης.
Η ανάγκη για θεσμική και εκπαιδευτική εγρήγορση
Ο Στέφαν Ντυλ, πρόεδρος της Ένωσης Γερμανών Εκπαιδευτικών, υπογραμμίζει την ανάγκη για άμεσες και σαφείς παρεμβάσεις, ακόμη και όταν οι δράστες είναι ανήλικοι. Όπως λέει, «η αντιμετώπιση δεν μπορεί να περιορίζεται σε παιδαγωγικές κουβέντες – απαιτούνται και θεσμικά μέτρα».
Παράλληλα, η εκπαιδευτική κοινότητα ζητά επέκταση των αντιρατσιστικών προγραμμάτων στα σχολεία και στενότερη συνεργασία με ειδικευμένους φορείς.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 30/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 30/05
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ