Σε ευρωπαϊκό μέτωπο φαίνεται να εξελίσσεται η σύγκρουση ανάμεσα σε χιλιάδες ξενοδόχους και την Booking.com, καθώς περισσότεροι από 10.000 ιδιοκτήτες ξενοδοχείων έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή σε συλλογική προσφυγή εναντίον της δημοφιλούς πλατφόρμας κρατήσεων.
Τι καταγγέλλουν οι ξενοδόχοι
Ο λόγος; Μια πολιτική που επί χρόνια περιόριζε τη δυνατότητά τους να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές μέσα από τις δικές τους ιστοσελίδες, αναγκάζοντάς τους να διατηρούν ισότιμη ή υψηλότερη τιμή σε σχέση με αυτή που εμφανιζόταν στην Booking.
Η ρήτρα, γνωστή ως «ρήτρα ισοτιμίας», υποχρέωνε τα ξενοδοχεία να μην προχωρούν σε φθηνότερες προσφορές ούτε μέσω άλλων πλατφορμών ούτε στα δικά τους κανάλια. Έτσι, ακόμη κι αν ένας πελάτης ανακάλυπτε ένα ξενοδοχείο μέσω της Booking, δεν μπορούσε να επωφεληθεί από καλύτερη τιμή με απευθείας κράτηση.
Η ευρωπαϊκή απόφαση που άνοιξε τον δρόμο
Η κινητοποίηση ενισχύθηκε μετά από απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έκρινε ότι οι συγκεκριμένες ρήτρες παραβιάζουν τους κανόνες ανταγωνισμού. Η συλλογική αγωγή που προετοιμάζεται θα κατατεθεί στο Άμστερνταμ, με τη στήριξη της HOTREC — της ευρωπαϊκής συνομοσπονδίας ξενοδοχείων και εστίασης — και περισσότερων από 30 εθνικών ενώσεων του κλάδου.
«Για χρόνια, οι επαγγελματίες της φιλοξενίας υπέστησαν πιέσεις και άδικες χρεώσεις», τόνισε ο πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός. «Ήρθε η ώρα η φωνή τους να ακουστεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο».

Τι απαντά η Booking.com
Από την πλευρά της, η Booking.com υποστηρίζει ότι δεν έχει ενημερωθεί επισήμως για την έναρξη της διαδικασίας και χαρακτηρίζει την κίνηση ως δημόσια δήλωση και όχι κατατεθειμένη αγωγή.
Η εταιρεία, η οποία έχει έδρα στην Ολλανδία, κατάργησε τη ρήτρα ισοτιμίας το 2024, μετά την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Markets Act), χωρίς όμως να αναγνωρίζει την ύπαρξη παραβάσεων στο παρελθόν.
Παραμένει ισχυρή, παρά τις αντιδράσεις
Παρά την αντίδραση του κλάδου, πολλοί ξενοδόχοι αναγνωρίζουν ότι η ψηφιακή προβολή που προσφέρει η Booking.com είναι δύσκολα αντικαταστάσιμη. Για μικρά ή ανεξάρτητα καταλύματα, η πλατφόρμα παραμένει εργαλείο απαραίτητο για την προσέλκυση διεθνών πελατών.
Ωστόσο, το γεγονός ότι χιλιάδες ξενοδοχεία αποφασίζουν να διεκδικήσουν αποζημίωση για τα χρόνια εφαρμογής της επίμαχης ρήτρας, καταδεικνύει μια μεταβατική φάση στον τρόπο που οι επαγγελματίες αντιμετωπίζουν τους «μεγάλους παίκτες» της αγοράς.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ