Το ενημερωτικό του Θοδωρή Κατσωνόπουλου, αιρετού στο ΚΥΣΔΕ, αποτυπώνει την οξύτατη μισθολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί την τελευταία δεκαπενταετία.
Εστιάζει στην απώλεια του 13ου και 14ου μισθού, στην ακινησία των αποδοχών από το 2011, καθώς και στη συνεχιζόμενη απαξίωση του εκπαιδευτικού έργου.
Τονίζει ότι η αποκατάσταση δεν είναι ζήτημα κόστους, αλλά πολιτικής βούλησης και δικαιοσύνης.
Παράλληλα, παραθέτει ένα σαφές πλαίσιο αιτημάτων για άμεσες αυξήσεις, άρση αδικιών και θεσμική αναγνώριση του έργου των εκπαιδευτικών.
Αναλυτικά το ενημερωτικό:
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Δεν χωράει καμία αμφιβολία ότι οι εκπαιδευτικοί υπήρξαμε από τις πλέον πληττόμενες επαγγελματικές ομάδες κατά τα μνημονιακά χρόνια. Οι επιπτώσεις των πολιτικών λιτότητας ήταν βαθιές, οδηγώντας σε δραματική συρρίκνωση του εισοδήματος, απαξίωση της εργασίας και υπονόμευση του έργου μας.
Ακόμη και σήμερα, επτά σχεδόν χρόνια μετά την επίσημη έξοδο από τη μνημονιακή μέγγενη, το μισθολογικό καθεστώς παραμένει αμετάβλητο, καθηλωμένο σε όρους 2011. Η διαχρονική αδράνεια της Πολιτείας να αποκαταστήσει τις απώλειες δεν μπορεί πλέον να δικαιολογηθεί ως «δημοσιονομικός ρεαλισμός». Αντιθέτως, πρόκειται για συνειδητή πολιτική επιλογή υποβάθμισης του κλάδου.
Να θυμίσουμε ότι ο Νόμος 4024/2011, το «Ενιαίο Μισθολόγιο», αποτέλεσε σημείο καμπής για τις αποδοχές μας. Επέφερε την κατάργηση βασικών επιδομάτων που ξεπερνούσαν τα 500-600€ μηνιαίως, όπως και του 13ου και 14ου μισθού, δηλαδή του επιδόματος Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας. Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε αυτή την αιφνίδια και δραματική μείωση των αποδοχών που υπέστη ο κλάδος, μείωση μάλιστα που στις περιπτώσεις των νεοδιοριζόμενων άγγιξε το 50% σε σχέση με το προγενέστερο καθεστώς.
Η απώλεια της αγοραστικής δύναμης όλων όσων θέλουμε να ζούμε με αξιοπρέπεια από τον μισθό μας, έχει βαθιά κοινωνική διάσταση. Καθηλωμένοι μισθοί για πάνω από μία δεκαετία, με συνεχή αύξηση του κόστους διαβίωσης, έχουν οδηγήσει στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής μας. Επιπλέον, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως ο 13ος και 14ος μισθός δεν αποτελούσαν μόνο εργασιακό δικαίωμα, αλλά λειτουργούσαν και ως «τονωτική ένεση» για την τοπική οικονομία. Τα δώρα στο δημόσιο δεν προορίζονταν για αποταμίευση, αλλά στήριζαν την κατανάλωση, ενίσχυαν μικρές επιχειρήσεις και δημιουργούσαν έναν ετήσιο ρυθμό οικονομικής ανάσας για εργαζομένους και τοπικές κοινωνίες.
Πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με εκθέσεις Διεθνών Οργανισμών, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί αμείβονται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ιδιαίτερα οι νεοδιοριζόμενοι, παρουσιάζουν υψηλό επίπεδο προσόντων και επιμόρφωσης, χωρίς ανάλογη αμοιβή και τέλος, καλούνται να εργαστούν σε πολυεπίπεδα και απαιτητικά εκπαιδευτικά πλαίσια χωρίς πρόσθετη μισθολογική αναγνώριση.
Δικαστικός δρόμος για τα κομμένα δώρα
Έφτασε η ώρα. Η τελική κρίση για την επιστροφή του 13ου και 14ου μισθού θα δοθεί ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας την Παρασκευή 6 Ιουνίου.
Ας μην έχουμε αυταπάτες, η απόφαση για την επιστροφή των δώρων είναι βαθιά πολιτική. Το επιχείρημα του «δημοσιονομικού κόστους» δεν μπορεί να επισκιάζει το συνταγματικό και ηθικό μας δικαίωμα στην οικονομική αξιοπρέπεια. Η αποκατάσταση των περικοπών δεν είναι τεχνικό ζήτημα κόστους, αλλά ζήτημα δικαιοσύνης και αξιοπρέπειας. Η Πολιτεία οφείλει να σεβαστεί τους ανθρώπους που κράτησαν όρθιο το Δημόσιο και το σχολείο μέσα στην κρίση.
Εδώ και 15 χρόνια, οι μισθοί μας παραμένουν παγωμένοι (οι αυξήσεις-ψίχουλα των 12-18€ είναι καθαρός εμπαιγμός), τα δώρα έχουν καταργηθεί και η εργασία μας υποτιμάται καθημερινά, την ώρα που το κόστος ζωής εκτοξεύεται.
Δεν ζητάμε προνομιακή μεταχείριση.
Απαιτούμε αποκατάσταση.
ΕΔΩ και ΤΩΡΑ!
Οικονομικά αιτήματα
Διεκδικούμε, με βάση τις ψηφισμένες θέσεις του κλάδου (20ο Συνέδριο ΟΛΜΕ):
1. Ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών μέσω υπογραφής συλλογικών συμβάσεων.
2. Άμεσο μισθολογικό ξεπάγωμα της διετίας 2016-17.
3. Άμεση αύξηση μισθών ίση –κατ’ελάχιστο- με τον ρυθμό του πληθωρισμού και επαναφορά 13ου και 14ου μισθού.
4. Σταδιακή αποκατάσταση όλων των απωλειών σε μισθούς και συντάξεις που έφεραν τα μνημόνια.
5. Άρση των μισθολογικών ανισοτήτων με οικονομική ενίσχυση των νέων συναδέλφων.
6. Άμεση αναγνώριση και καταβολή των ΜΚ στους/στις νεοδιόριστους/ες εκπαιδευτικούς.
7. Μέτρα στήριξης για όσους/ες εργάζονται μακριά από την κατοικία τους.
8. Καταβολή μόνιμου επιδόματος για την ανταπόκριση στις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, βιβλιοθήκης και εξωδιδακτικής απασχόλησης. Κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
9. Κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα με αφορολόγητο στα 12.000 ευρώ.
10. Μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας και τιμαριθμική αναπροσαρμογή των μισθών.
11. Αύξηση των αποζημιώσεων για την κάλυψη των οδοιπορικών για εκπαιδευτικούς που μετακινούνται για να συμπληρώσουν το ωράριό τους ή να ανταποκριθούν σε άλλες υποχρεώσεις (επιτηρήσεις πανελλαδικών εξετάσεων, βαθμολογικά κέντρα κλπ).
12. Κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων.
13. Πλήρης σύνταξη στα 60 με 30 χρόνια υπηρεσίας και με το ύψος της κύριας σύνταξης στο 80% του τελικού μισθού. Επίσπευση της απόδοσης των συντάξεων.
14. Άρση του ισχύοντος χρονικού περιορισμού για τους εκπαιδευτικούς σε ό,τι αφορά την υποβολή αίτησης παραίτησης για συνταξιοδότηση.
15. Να επιστραφούν τα χρήματα (25% των αποδοχών) που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας στους/στις συναδέλφους που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας. Να αρθεί άμεσα αρνητική επίπτωση στη σύνταξή τους, εξαιτίας του υπολογισμού των ετών της διαθεσιμότητας στις συντάξιμες αποδοχές τους.
16. Πλήρης και ποιοτική ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
17. Κρατική χρηματοδότηση που θα καλύπτει τις ανάγκες του ασφαλιστικού συστήματος για την απονομή αξιοπρεπών συντάξεων. Να καταργηθεί ο νόμος για τον ΕΦΚΑ που διαλύει την δημόσια κοινωνική ασφάλιση.
18. Προστασία της πρώτης κατοικίας και των κοινωνικών αγαθών. Καμιά ιδιωτικοποίηση σε ρεύμα, νερό, δημόσιες συγκοινωνίες.
19. Παιδεία – Υγεία – Πρόνοια, δημόσια κοινωνικά αγαθά, για όλο τον λαό. Δημόσια και δωρεάν συμπεριληπτική εκπαίδευση ως πραγματικά κοινωνικό αγαθό. Όχι στην ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης.
20. Αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ.
Αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ, για τα μισθολογικά, συμπληρωματικά στα αιτήματα που ψηφίστηκαν στο 20ο Συνέδριο:
- Άμεση αύξηση του Βασικού Μισθού με προοπτική την πραγματική σύγκλιση
των αποδοχών μας με τον Μ.Ο. των μισθών των εκπαιδευτικών της Ευρωζώνης. Αγωνιζόμαστε, για να μην υπάρχει κανένας συνάδελφος-εκπαιδευτικός με μισθό αναξιοπρέπειας και φτώχειας κάτω των 1000 ευρώ.
- Αποκατάσταση των εισοδηματικών απωλειών όλων των εκπαιδευτικών.
- Επίδομα στέγασης σε όλους τους εκπαιδευτικούς που διαβιούν μακριά από τις οικογενειακές τους εστίες.
- Η σχέση εισαγωγικών προς καταληκτικές αποδοχές για τους καθηγητές να διαμορφωθεί στο 1/2,5.
- Κατάργηση της προσωπικής διαφοράς και των ειδικών λογαριασμών, που αφορούν τη μισθολογική πολιτική στο Δημόσιο και άρση των αδικιών – ανισοτήτων που δημιουργούν.
- Διπλασιασμός των οικογενειακών επιδομάτων.
- Διπλασιασμός της ωριαίας αποζημίωσης και ποσοστιαία σύνδεσή της με τις συνολικές αποδοχές των εκπαιδευτικών. Καμιά μείωση και ουσιαστική αύξηση των πάσης φύσεως πρόσθετων αμοιβών (επιτροπές, βαθμολογήσεις κλπ).
- Αναγνώριση των χρόνων σπουδών όλων των εκπαιδευτικών για μισθολογική εξέλιξη κατ’ αναλογία με τη ρύθμιση που ισχύει για τους πτυχιούχους της ΑΣΕΤΕΜ.
- Επανακαθορισμός των παραμεθορίων και προβληματικών περιοχών και στη συνέχεια αύξηση του επιδόματος παραμεθορίου για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στις περιοχές αυτές αρχικά κατά 30 % όπως αποφασίστηκε και για τους ένστολους, με μακροπρόθεσμο στόχο τον διπλασιασμό των επιδομάτων.
- Αυξήσεις στους μισθούς μας 10%, άμεσα, για να καλυφθούν οι απώλειες από τον φετινό πληθωρισμό
- Κατάργηση της εισφοράς 2% υπέρ της ανεργίας
- Ξεπάγωμα της διετίας 2016 – 17
- Αφορολόγητο στις 12.000 ευρώ
- Επαναφορά 13ου – 14ου μισθού
- Εφαρμογή του ειδικού επιδόματος βιβλιοθήκης σε αναλογία με την αντίστοιχη ρύθμιση που προβλέφθηκε για τους Πανεπιστημιακούς
- Ουσιαστική αύξηση της αμοιβής για υπερωριακή απασχόληση των εκπαιδευτικών.
- Προσαρμογή της αποζημίωσης για οδοιπορικά σύμφωνα με τις τιμές που διαμορφώνονται σήμερα στην αγορά ενέργειας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ