γλωσσ
Η ανάγκη για ισότιμη διδασκαλία της β΄ ξένης γλώσσας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Οι Επιστημονικοί φορείς των Εκπαιδευτικών Γαλλικής Γλώσσας εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για την πρόσφατη πολιτική του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την προώθηση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, επισημαίνοντας ότι η αποκλειστική εστίαση στην αγγλική γλώσσα υπονομεύει τον στόχο της πολυγλωσσίας που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τονίζουν ότι η υποβάθμιση της διδασκαλίας της β’ ξένης γλώσσας αντίκειται στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ανάγκες των μαθητών και προτείνουν συγκεκριμένα μέτρα για την ενίσχυση της διδασκαλίας της β’ ξένης γλώσσας, όπως η εισαγωγή της από την Γ’ Δημοτικού, η αύξηση ωρών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, καθώς και η ένταξή της στα εξεταζόμενα μαθήματα.

Τέλος, ζητούν τη διασφάλιση ενός ισότιμου και πολυγλωσσικού πλαισίου, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, και καλούν σε διάλογο με το Υπουργείο για την αναβάθμιση της δημόσιας ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.

Αναλυτικά η πρόταση αναβάθμισης:

Με αίσθημα ευθύνης και ειλικρινούς προβληματισμού, παρακολουθήσαμε τις πρόσφατες δηλώσεις σας σχετικά με την προώθηση ενός «νέου ολιστικού πλαισίου ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

Παρά την αρχική αισιοδοξία που γεννήθηκε από τη διακήρυξη ενός «συνολικού και μακρόπνοου σχεδιασμού για την ενίσχυση των ξένων γλωσσών», η εστίαση αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα που συνόδευε αυτή τη διακήρυξη, τόσο σε επίπεδο μέτρων όσο και στην επικοινωνιακή διαχείριση της πολιτικής αυτής, προκάλεσε απογοήτευση και αίσθημα αποκλεισμού στους/στις εκπαιδευτικούς της β΄ ξένης γλώσσας.

Η μονοδιάστατη αυτή μονόγλωσση προσέγγιση δημιουργεί την εντύπωση, σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και την ελληνική κοινωνία γενικότερα, ότι η πολυγλωσσία –ένας πυλώνας της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής– τίθεται στο περιθώριο. Επιπλέον, μια τέτοια προσέγγιση αντιβαίνει με το στόχο που θέτετε «οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας».

Η επιλογή να περιοριστεί η ενίσχυση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης αποκλειστικά στα αγγλικά, όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στην πολυδιάστατη μορφωτική ανάγκη των μαθητών και μαθητριών, αλλά αντιβαίνει και στον ίδιο τον στόχο της πολυγλωσσίας που θέτει το Συμβούλιο της Ευρώπης. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η υποστήριξη και προώθηση και της Γαλλικής ενισχύει τη γλωσσική ισοτιμία, την ευρωπαϊκή προοπτική και τις επαγγελματικές προοπτικές των νέων.

Η επιλογή σας αυτή δεν συνάδει με την γλωσσική πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αναφέρει στη νέα πλατφόρμα της για την προώθηση της πολυγλωσσίας τα εξής (http://ec.europa.eu/education/languages/languages-ofeurope/): «[η Ευρώπη] προσβλέπει στην προστασία της γλωσσικής πολυμορφίας και στην προώθηση της γλωσσομάθειας – για λόγους πολιτιστικής ταυτότητας και κοινωνικής ένταξης αλλά και επειδή οι πολύγλωσσοι μπορούν καλύτερα να αξιοποιήσουν τις εκπαιδευτικές, επαγγελματικές και οικονομικές ευκαιρίες που δημιουργούνται χάρη στην ευρωπαϊκή ενοποίηση».

Ήδη από το 2001, η δέσμευση των αρχηγών κρατών των χωρών μελών της Ε.Ε. είναι «κάθε Ευρωπαίος να μιλά τουλάχιστον δύο γλώσσες πέραν της μητρικής του». Για τον λόγο αυτό, σχεδιάστηκε η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πολυγλωσσία το 2008, η οποία διακηρύσσει πως η «πολυγλωσσία αποτελεί ταυτόχρονα πλεονέκτημα για την Ευρώπη και κοινή δέσμευση» αφού «η γλωσσική πολυμορφία θα συμβάλει στην αλληλεγγύη και την ευημερία».

Ο σεβασμός στις γλώσσες της Ευρώπης και η αντιμετώπισή τους ως ισότιμων μεταξύ τους θα έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου ΠΑΙ.Θ.Α., επειδή και η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων θεωρεί πως οι ξένες γλώσσες αποτελούν σημαντικό προσόν δεδομένου ότι όσοι γνωρίζουν ξένες γλώσσες έχουν περισσότερες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και γρήγορη απορρόφηση στην αγορά εργασίας.

Στο συνημμένο έγγραφο, σας παρουσιάζουμε την επιστημονική τεκμηρίωση της πρότασής μας για την αύξηση των ωρών διδασκαλίας της β΄ ξένης γλώσσας με
• την εισαγωγή της διδασκαλίας του μαθήματος Β΄ Ξένη Γλώσσα από την Γ΄ Δημοτικού,
• την επαναφορά της 3ωρης διδασκαλίας της Β΄ ξένης γλώσσας στο Γυμνάσιο,
• την ταυτόχρονη ένταξή της στο σχήμα των τελικώς εξεταζόμενων μαθημάτων (Ομάδα Α΄ όπως για την αγγλική στις αντίστοιχες εκπαιδευτικές βαθμίδες),
• την αύξηση των ωρών διδασκαλίας στο Λύκειο,
• τη διασφάλιση της συνέχειας της εκμάθησης της γλώσσας από το Δημοτικό έως την Γ΄ Λυκείου,

με στόχο «οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας».

Ζητούμε, λοιπόν, να επανεξεταστεί η πολιτική αυτή και να συμπεριληφθούν στη διαδικασία αναβάθμισης της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης ισότιμα και οι υπόλοιπες διδασκόμενες στο σχολείο γλώσσες.

Πιστεύουμε ότι, ως εκπαιδευτικός και εσείς, γνωρίζετε πως ο διάλογος με την επιστημονική εκπαιδευτική κοινότητα είναι βασική προϋπόθεση της όποιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και της αναβάθμισης της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο Δημόσιο σχολείο.

Με σεβασμό στον θεσμικό σας ρόλο, αλλά και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα, σας καλούμε να μελετήσετε τις προτάσεις μας και να διασφαλίσετε έναν πραγματικά πολυγλωσσικό και ευρωπαϊκό προσανατολισμό στην εκπαίδευση. Ευελπιστούμε σε έναν ουσιαστικό διάλογο και σε μέτρα που θα αναγνωρίζουν τον παιδαγωγικό, πολιτισμικό και κοινωνικό ρόλο της Γαλλικής στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα.

Αιτούμαστε συνάντηση μαζί σας για περαιτέρω διευκρινίσεις και πληροφορίες.

Με εκτίμηση
Οι Επιστημονικοί φορείς των Εκπαιδευτικών Γαλλικής Γλώσσας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 19/5 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/05

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

porto rafti
Οι 12 κορυφαίες παραλίες κοντά στην Αθήνα για δροσερές αποδράσεις
Η Αττική διαθέτει παραθαλάσσιους προορισμούς για όλα τα γούστα, από οργανωμένες πλαζ μέχρι μικρούς, ήσυχους κόλπους που θυμίζουν νησί.
Οι 12 κορυφαίες παραλίες κοντά στην Αθήνα για δροσερές αποδράσεις
athlimata
Ποιο είναι το κατάλληλο άθλημα για κάθε ηλικία παιδιού;
Κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης και τις προσωπικές του κλίσεις. Αυτό που έχει σημασία δεν είναι η επίτευξη αθλητικών διακρίσεων,...
Ποιο είναι το κατάλληλο άθλημα για κάθε ηλικία παιδιού;
νερό πριν τον υπνο.jpg
Τι κερδίζει το σώμα μας όταν πίνουμε 2 λίτρα νερό την ημέρα
Οι ειδικοί προτείνουν να πίνουμε περίπου δύο λίτρα νερό καθημερινά, καθώς αυτή η ποσότητα εξασφαλίζει την απαραίτητη ενυδάτωση για τη σωστή...
Τι κερδίζει το σώμα μας όταν πίνουμε 2 λίτρα νερό την ημέρα
φουρνος
Οικολογικές λύσεις για λαμπερή κουζίνα
Για να διατηρείται καθαρός και υγιεινός ο φούρνος, χρειάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ένα πιο βαθύ και σχολαστικό καθάρισμα. Αντί να καταφύγετε...
Οικολογικές λύσεις για λαμπερή κουζίνα