σχολειο
Σχεδιαστές αναδιοργανώνουν τις τάξεις και σχεδιάζουν κτήρια με στόχο την ευημερία των μαθητών.

Οσο εμείς προσπαθούμε να βάλουμε ηλεκτρονικούς πίνακες σε σχολεία όπου πέφτουν σοβάδες και προαναγγέλουμε «λιφτινγκ» σε σχολικά κτήρια που χρειάζονται σοβαρές παρεμβάσεις, σε άλλες χώρες της Ευρώπης ασχολούνται με άλλα, άγνωστα σε εμάς, ζητήματα. Πώς να ενισχύσουν την μάθηση με πρωτοποριακούς τρόπους διδασκαλίας και σχεδιασμούς τάξεων...

Ετσι, την ίδια στιγμή που το «πρώτο κουδούνι» χτύπησε φέτος στην Ελλάδα με «λουκέτο» σε περισσότερα από 200 σχολεία και μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων, ελλείψει μαθητών και υποδομών, αλλού στην Ευρώπη -σύμφωνα με ρεπορτάζ του in.gr- το θέμα «σχολείο» αναβαθμίζεται με ακόμη αδιανόητους στα καθ’ ημάς τρόπους.

Η νέα προσέγγιση υπερβαίνει κατά πολύ ζητήματα όπως η διδακτική ύλη, η απαγόρευση των κινητών στις σχολικές αίθουσες ή ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην εκπαίδευση -που σε πλείστες όσες περιπτώσεις στη χώρα μας έρχεται σε κραυγαλέα αντίθεση με την εικόνα των ετοιμόρροπων σοβάδων.

Αλλού, όπου έχουν λύσει προ πολλού ανάλογα βασικά ζητήματα, επιστρατεύονται πλέον σχεδιαστές για την αναμόρφωση των χώρων εκπαίδευσης, ώστε αυτοί να αντικατοπτρίζουν τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.

Μέχρι και να ανταποκρίνονται στις οικολογικές προκλήσεις.

Οι σχολικές αίθουσες πρέπει «να κάνουν τη φοίτηση στο σχολείο μια ενδιαφέρουσα και ευχάριστη εμπειρία», επισημαίνουν σε προ ετών κιόλας μελέτη τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σάλφορντ.

Αναλύοντας τον σχεδιασμό 153 αιθουσών διδασκαλίας σε 27 δημοτικά σχολεία του Ηνωμένου Βασιλείου, εντόπισαν επτά βασικές παραμέτρους σχεδιασμού που -όπως διαπιστώθηκε- επηρεάζουν κατά 16% τη διακύμανση της προόδου των μαθητών.

Είναι το φως, η θερμοκρασία, η ποιότητα του αέρα, η κυριότητα, η ευελιξία, η πολυπλοκότητα και το χρώμα.

Αποτελούν πλέον γνώμονες για μια «στρατιά» σχεδιαστών, που βάζουν τη δική τους «πινελιά» στο σύγχρονο σχολείο.

Αναζητούν τις σωστές λύσεις για τη βελτίωση των χώρων μάθησης.

Κοιτώντας πέρα από το στυλ, στόχος τους είναι να επανεφεύρουν τον χώρο της σχολικής αίθουσας, σπάζοντας την παραδοσιακή «ακαμψία».

Νο1 στόχος η ευημερία του μαθητή

Οι μαθητές της τετάρτης τάξης στο δημοτικό σχολείο Σεν-Σαρλ στο Μονακό άρχισαν τη νέα σχολική χρονιά σε μια αίθουσα διδασκαλίας που φέρει την υπογραφή της Γαλλίδας σχεδιάστριας Στεφανί Μαράν.

Το νέο μαθησιακό τους περιβάλλον έχει μαλακά καθίσματα και μεγάλες μαξιλάρες, καθώς και ένα σύστημα αναστρέψιμων επίπλων.

Οι μαθητές μπορούν να τα συναρμολογούν και να τα αποδομούν, ανάλογα με τις δραστηριότητές τους.

Εκτός από την πτυχή του παιχνιδιού, αυτές οι αναδιατάξεις έχουν και εκπαιδευτικό χαρακτήρα.

Τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται και ευαισθητοποιούνται για τον περίγυρό τους.

Ταυτόχρονα «η δυνατότητα αναδιοργάνωσης του χώρου ενισχύει το αίσθημα αυτονομίας και ευθύνης», λέει στην εφημερίδα Les Echos η Γαλλίδα σχεδιάστρια.

Έχει εν προκειμένω ως κεντρική ιδέα της αυτό που η ίδια ονομάζει «Ecoletopie»: ένα πάντρεμα των γαλλικών λέξεων «école» (σχολείο) και «utopie» (ουτοπία).

Γενικά, οι νέες προσεγγίσεις ως προς το πώς πρέπει να είναι μια σύγχρονη σχολική αίθουσα δείχνει να κερδίζει έδαφος.

Τόσο μεταξύ των παιδιών, όσο και στις τάξεις των εκπαιδευτικών, καθώς βλέπουν να δημιουργείται χώρος για την ανάπτυξη μεθόδων διδασκαλίας.

«Η τάξη δεν μπορεί πλέον να είναι ένας στατικός χώρος», τονίζει

ο καταξιωμένος Γάλλος γλύπτης και σχεδιαστής Ματιέ Λεανέρ, έργο του οποίου είναι η δάδα των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων και το «αερόστατο» της υποτιθέμενα ιπτάμενης Ολυμπιακής Φλόγας στο Παρίσι.

Είναι και αυτός της άποψης ότι η σχολική αίθουσα «πρέπει να αφήνει χώρο για ανεπισημότητες, να ενσωματώνει περισσότερο την  ευχαρίστηση και την άνεση και να αποκαθιστά τις μικρές ατομικές προθέσεις».

«Τα παιδιά έχουν ανάγκη να κινούνται, όλα κουνιούνται στις καρέκλες τους, υπάρχει λόγος πίσω από αυτό!», επισημαίνει.

Προτείνει επίσης τη δημιουργία χώρων στις αίθουσες διδασκαλίας όπου τα παιδιά μπορούν να εκτονώνονται και να διοχετεύουν την ενέργειά τους και -γιατί όχι – την εγκατάσταση σάκων του μποξ στο πίσω μέρος της τάξης.

sxoleio

Σχέδιο καινοτόμου αναμόρφωσης του εξωτερικού χώρου σε σχολείο στο Βαλ-ντ’Ουάζ (Photo: Julien Harivel/MWAH)

«Οι χώροι μπορούν να μεταμορφώσουν τη συμπεριφορά»

Σε μια εποχή που τα σχολεία περνούν κρίση, οι σχεδιαστές αξιοποιούν την τεχνογνωσία τους για να προσφέρουν λύσεις, πολλές φορές ξεπερνώντας τα όρια του γνωστικού αντικειμένου τους.

Όμως «ο ρόλος μας δεν είναι τυχαίος», παρατηρεί η σχεδιάστρια Κοστάνς Γκισέ.

«Καλούμαστε για να κατανοήσουμε τα σύγχρονα ζητήματα και να συνθέσουμε ανάγκες, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τους οικονομικούς περιορισμούς».

Το ξέρει από πρώτο χέρι.

Το γραφείο της -που ειδικεύεται στη σκηνογραφία, στον σχεδιασμό προϊόντων και στη διαμόρφωση εσωτερικών χώρων- ανέλαβε τη δημιουργία χώρου για τα παιδιά στη Φιλαρμονική του Παρισιού.

«Πιστεύω βαθιά», τονίζει, «ότι ένας χώρος μπορεί να μεταμορφώσει τη συμπεριφορά».

Όχι τυχαία, στο επίκεντρο αυτής της σχεδιαστικής επανεφεύρεσης μπαίνουν και άλλοι χώροι του σχολείου, πέρα από τις αίθουσες διδασκαλίας.

Ο Ματιέ Λεανέρ προτείνει επίσης τη βελτιστοποίηση των διαδρόμων, ώστε να γίνουν οικείοι χώροι χώροι συνάντησης των παιδιών.

Στον νομό Λουάρ-Ατλαντίκ, στη βορειοδυτική Γαλλία, οι τοπικές αρχές ανέθεσαν στη σχεδιάστρια Πομ Μονφόρ να μελετήσει το θέμα των κοινόχρηστων τουαλετών στα σχολεία.

Στο Ζιρόντ, στα νοτιοδυτικά, η εταιρεία MJ μεταμόρφωσε την αυλή ενός γυμνασίου, δημιουργώντας χώρους προσαρμοσμένους σε διαφορετικά προφίλ εφήβων, από ήσυχους έως αθλητικούς.

Στο Βαλ-ντ’Ουάζ, βόρεια του Παρισιού, ένα καινοτόμο σχέδιο σχολικού κήπου από το γραφείο MWAH θα εγκαινιαστεί τον Σεπτέμβριο του 2025 στην πόλη Σεν Πρι.

Πλαισιώνει κτηριακό συγκρότημα νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, κατασκευασμένων από πέτρα και ξύλο, με μόνωση βιολογικής προέλευσης και φυσικό αερισμό.

Ειδικά από περιβαλλοντικής άποψης χαρακτηρίζεται υποδειγματικό.

Σε όλες τις νέες προσπάθειες, η οικολογική προσέγγιση βρίσκεται σε πρώτο πλάνο.

Όμως ακόμη και στην εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης, αποτελούν -προσώρας τουλάχιστον- μεμονωμένα, πιλοτικά εγχειρήματα.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει

Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

νοσοκομείο
Στο νοσοκομείο 14χρονη στο Ρέθυμνο μετά από κατανάλωση αλκοόλ σε γλέντι
Η ανήλικη μεταφέρθηκε άμεσα στο νοσοκομείο για τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις και παρακολούθηση της κατάστασής της.
Στο νοσοκομείο 14χρονη στο Ρέθυμνο μετά από κατανάλωση αλκοόλ σε γλέντι
σιασος
Ιστορική επίσκεψη της Προέδρου του Yale στο ΕΚΠΑ: Αναγόρευση του Peter Salovey σε Επίτιμο Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών
Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη επίσκεψη της νέας Προέδρου του Yale εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών, γεγονός που αποτελεί μεγάλη τιμή για την Ελλάδα και το...
Ιστορική επίσκεψη της Προέδρου του Yale στο ΕΚΠΑ: Αναγόρευση του Peter Salovey σε Επίτιμο Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών
nipiagogeio
Πρωτοφανής παρέμβαση: Εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν «κατάσχεση αιθουσών» νηπιαγωγείων πριν καν τη λήξη του διδακτικού έτους
Καταγγελία για αυθαιρεσία του Δήμου Αθηναίων στα νηπιαγωγεία
Πρωτοφανής παρέμβαση: Εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν «κατάσχεση αιθουσών» νηπιαγωγείων πριν καν τη λήξη του διδακτικού έτους
σχολική τάξη, σχολείο, θρανία, καρέκλες, πίνακας, μαυροπίνακας
Νέο περιστατικό ενδοσχολικής βίας σε Γυμνάσιο της Λάρισας – Έδειραν 15χρονη και ανέβασαν βίντεο στο Instagram
Σύμφωνα με την καταγγελία, η δράστιδα της επιτέθηκε βίαια, ενώ δύο ακόμα ανήλικοι φέρονται να συμμετείχαν στην πράξη — ο ένας κρατούσε τη 15χρονη...
Νέο περιστατικό ενδοσχολικής βίας σε Γυμνάσιο της Λάρισας – Έδειραν 15χρονη και ανέβασαν βίντεο στο Instagram