Σε ιδιώτες οδηγείται η μαθητεία των ΕΠΑΛ;
Το ΥΠΑΙΘ ξαναχτυπά για δεύτερη φορά το θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων

Ξαναχτυπά για δεύτερη φορά το ΥΠΑΙΘ το θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), που θεσμοθετήθηκε το 2016 και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2017-18.

Αφού φρόντισε να τον εξασθενίσει σε αριθμό θέσεων και μαθητευομένων   τα τελευταία τρία χρόνια, αργά αργά αλλά σταθερά, το ΥΠΑΙΘ ξηλώνει πλέον και θετικά θεσμικά του χαρακτηριστικά,  προετοιμάζοντας την ιδιωτικοποίησή του.

Είχαμε επισημάνει  την πραγματική στόχευση της κυβέρνησης με την ευκαιρία της ρύθμισης του ν. 4763/20. Με αυτή τη ρύθμιση το ΥΠΑΙΘ είχε ακυρώσει νομοθετικά την οργανική σχέση του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» με τα ΕΠΑΛ, σχέση που υπήρχε από το ν. 4386/16, αφού τότε το έτος αυτό αποτελούσε τον δεύτερο εκπαιδευτικό τους κύκλο, οργανικά ενταγμένο στη ζωή του σχολείου. Προφανής λόγος, λέγαμε τότε,  ήταν να εξυπηρετηθεί ο μελλοντικός στόχος, να αναλάβουν ιδιώτες το θεσμό της μαθητείας.

Δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε. Με το άρθρο 309 του νέου νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμια, που δόθηκε για διαβούλευση αυτές τις μέρες, γίνεται ένα ακόμη βήμα σε αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πλέον η λειτουργία του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» να γίνεται εκτός ωραρίου λειτουργίας των ΕΠΑΛ, με προσωπικό που κυρίως θα είναι αναπληρωτές «αποκλειστικά για τη μαθητεία», που θα λειτουργούν στην πράξη  όμως ως εκπαιδευτές και εκπαιδευτικοί από ολόκληρη την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και όχι μόνο από το συγκεκριμένο ΕΠΑΛ, με αμοιβή. Δεν θα υπολογίζεται πλέον στο υποχρεωτικό ωράριο εργασίας τους ούτε η διδασκαλία στο εργαστήριο ούτε η εποπτεία στον χώρο εργασίας, όπως σήμερα. Στην πράξη θα μειωθούν και οι θέσεις εργασίας.

Από την άλλη μεριά, θα υπάρχει δυσκολία κάλυψης των τμημάτων με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, που θα πρέπει να   ταξιδεύουν ανά την Ελλάδα για λίγες ώρες (μέχρι 7 ώρες το ανώτερο, που είναι ολόκληρο το εργαστηριακό μάθημα).

Δηλαδή, μετατρέπεται ο θεσμός της μαθητείας σε μια  λειτουργία «τύπου ΙΕΚ», ξεκόβεται τελείως το έτος μαθητείας από τη λειτουργία του σχολείου, απλά θα χρησιμοποιούνται τα Εργαστηριακά Κέντρα.

Προφανώς, δεν έχουν καταλάβει τίποτα εκεί στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης-Κατάρτισης και Διά βίου Μάθησης  για την αξία που έχει στο στέριωμα του θεσμού, στο δέσιμο του σχολείου με την τοπική κοινωνία και οικονομία αλλά τελικά και συνολικά στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οργανική σχέση του Επαγγελματικού Λυκείου με το Μεταλυκειακό έτος της μαθητείας. Ή  μάλλον έχουν το καταλάβει και ξέρουν πολύ καλά τι σχεδιάζουν να πετύχουν.

Είναι σαφές πως το επόμενο βήμα που ετοιμάζουν θα είναι  η ανάθεση και σε ιδιωτικά ΙΕΚ ή ακόμα και σε ιδιωτικά Κέντρα Διά Βίου Μάθησης να «τρέξουν» τον θεσμό. Είναι πολλά τα λεφτά του επόμενου πακέτου ΕΣΠΑ και του πακέτου ανάκαμψης και πρέπει να οδηγηθούν σε ιδιώτες.

Είναι πολλά τα λεφτά Νίκη….

Ελπίζω οι πολιτικές εξελίξεις να βάλουν φρένο σε αυτά τα σχέδια.

*Ο Θέμης Κοτσιφάκης, είναι εκπαιδευτικός και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Νίκος Ανδρουλάκης
Ανδρουλάκης: «Η ΝΔ θέλει ψεκασμένο αντίπαλο, ο Τσίπρας έχει φιλοδοξία αυτοδικαίωσης»
Σκιά αντιπαράθεσης ΠΑΣΟΚ–ΣΥΡΙΖΑ: Οι αιχμές Ανδρουλάκη και τα μηνύματα προς τα μέσα
Ανδρουλάκης: «Η ΝΔ θέλει ψεκασμένο αντίπαλο, ο Τσίπρας έχει φιλοδοξία αυτοδικαίωσης»
Ο αόρατος ψηφιακός πόλεμος του 21ου αιώνα: Πώς οι κυβερνοεπιθέσεις απειλούν την οικονομική αντοχή και αποδεκατίζουν τις επιχειρήσεις
Ο αόρατος ψηφιακός πόλεμος του 21ου αιώνα: Πώς οι κυβερνοεπιθέσεις απειλούν την οικονομική αντοχή και αποδεκατίζουν τις επιχειρήσεις
Γράφει ο Μάριος Παπαευσταθίου, καθηγητής Οικονομίας & Νέων Τεχνολογιών, ειδικός σε θέματα Καινοτομίας, Τεχνητής Νοημοσύνης & Ψηφιακού Μετασχηματισμού
Ο αόρατος ψηφιακός πόλεμος του 21ου αιώνα: Πώς οι κυβερνοεπιθέσεις απειλούν την οικονομική αντοχή και αποδεκατίζουν τις επιχειρήσεις
αποστολάκη
Ο «εκρηκτικός» διάλογος στην Εξεταστική για ΟΠΕΚΕΠΕ: Ferrari, μαμάδες και… παραμύθια στο επίκεντρο
Η Μιλένα Αποστολάκη και ο Χρήστος Μαγειρίας αντάλλαξαν ατάκες που έγιναν viral, μετατρέποντας την κατάθεση για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ σε θέαμα...
Ο «εκρηκτικός» διάλογος στην Εξεταστική για ΟΠΕΚΕΠΕ: Ferrari, μαμάδες και… παραμύθια στο επίκεντρο