«Δεν μπορεί να τίθεται ο πήχης των απαιτήσεων προς τους μαθητές στο ίδιο ύψος που θα τον τοποθετούσαμε σε μια χρονιά χωρίς έκτακτα προβλήματα...»

Οι ημέρες που διανύουμε αν μη τι άλλο είναι πολύ δύσκολες. Λόγω της πανδημίας, αλλά και των καιρικών συνθηκών, χάνονται ώρες διδασκαλίας, καθώς μεγάλος αριθμός μαθητών και  εκπαιδευτικών αδυνατούν να βρίσκονται στο φυσικό τους χώρο, το σχολείο. Η εκπαιδευτική πράξη  υπολειτουργεί, τα σχολεία έχουν αποσυντονιστεί και θα χρειαστεί χρόνος ώστε να επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας.

Τα δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης, την οποία και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας δεν την αποδέχεται ως ισάξια της διά ζώσης διδασκαλίας, έστω και καθυστερημένα, ήταν μια λύση ανάγκης, η οποία όμως δημιούργησε πλείστα όσα κενά στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών. Πέραν των κλασικών προβλημάτων, των οποίων η επανάληψη μάλλον έχει κουράσει τους πάντες, και χωρίς οι μαθητές να έχουν ορθοποδήσει, ήρθαν νέα προβλήματα να προστεθούν.

Δεν μπορεί να τίθεται ο πήχης των απαιτήσεων προς τους μαθητές στο ίδιο ύψος που θα τον τοποθετούσαμε σε μια χρονιά χωρίς έκτακτα προβλήματα. Απαιτούνται κινήσεις προσαρμογής και ευελιξία, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί.

Μια αναγκαία ενέργεια, ώστε να γνωρίζουμε την διδακτική πραγματικότητα, είναι η καταγραφή της ύλης που έχει διδαχθεί έως σήμερα από όλες τις μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η καταγραφή πρέπει να αφορά όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που ακολουθείται επί σειρά ετών για τη Γ’ Λυκείου και με βάση τα στοιχεία που θα προκύψουν και λαμβάνοντας υπόψη και την χαμηλότερη κάλυψη ύλης που θα δηλωθεί, να ληφθούν άμεσα μέτρα, όπως:

  • αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης,
  • επαναπροσδιορισμό των στόχων που μπορούν να επιτευχθούν από το αναλυτικό πρόγραμμα,
  • εστίαση στο ελάχιστο αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο που πρέπει να εμπεδώσουν οι μαθητές,
  • άμεση πρόσληψη εκπαιδευτικών για την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών όπου υπάρχουν,
  • οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες να απομακρυνθούν από την ενεργό δράση για όσο χρειαστεί. Δε χρειάζεται να καταλήξουμε σε τραγωδίες…,
  • να ανασταλούν για φέτος κάποιες από τις εισηγήσεις νέων σχεδιασμών, όπως η Τράπεζα Θεμάτων, οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται υπό συνθήκες ομαλότητας, ή να εφαρμοστούν πιλοτικά,
  • συνεργεία του ΕΟΔΥ να είναι διαθέσιμα, όταν απαιτείται, να «τρέχουν» στις σχολικές μονάδες,

Η εμβάθυνση σε όλο το μήκος και πλάτος της διδακτέας ύλης, όπως αυτή ορίστηκε στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, είναι πρακτικά ανέφικτη, πλέον. Οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών που ανακοινώθηκαν μεσούσης της σχολικής χρονιάς δεν επαρκούν αριθμητικά και η προτεινόμενη ύλη ούτε ασθμαίνοντας δεν μπορεί να καλυφθεί, πια.

Η επίδειξη ευελιξίας αλλά και ευαισθησίας στη δύσκολη πραγματικότητα δεν είναι αδυναμία. Αποτελεί έμπρακτη απόδειξη ειλικρινούς ενδιαφέροντος για ό,τι πολυτιμότερο διαθέτει κάθε τόπος, τα παιδιά. Η παιδεία και η εκπαίδευση αποτελούν τη μέγιστη επένδυση για ένα λαό, είναι το μέλλον του. Δεν πρέπει να γίνεται οικονομία στο μέλλον. Και το μέλλον, πρέπει να το φροντίζουμε όπως πρέπει, καθημερινά.

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber