Εκλογές αιρετών-ηλεκτρονική ψηφοφορία: Πρακτικότητα χωρίς διασφάλιση της μυστικότητας της ψήφου;
Ψευδεπίγραφο η καθιέρωση εκλογών Σάββατο, ώστε να μη χάνεται μάθημα! - Γράφει ο Πάνος Κατσούλας, εκπαιδευτικός και τακτικός αιρετός ΠΥΣΔΕ Ν. Κορινθίας

Το υπουργείο παιδείας σε νομοσχέδιο άσχετο με την παιδεία, σε νόμο του υπ. οικονομικών (!), έφερε διάταξη με την οποία οι εκλογές για την ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων στα υπηρεσιακά συμβούλια του εκπαιδευτικού προσωπικού και του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης θα πραγματοποιούνται, πλέον, το πρώτο Σάββατο του Νοεμβρίου κάθε 2ετίας, προκειμένου να μη διακόπτεται ούτε στο ελάχιστο η εκπαιδευτική διαδικασία και να μην αναστέλλεται η λειτουργία των σχολείων. Δίνεται επίσης η δυνατότητα για ηλεκτρονική διεξαγωγή της ψηφοφορίας.

Πριν απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε ότι ποτέ ο κλάδος δεν είχε ζητήσει να μη λειτουργούν τα σχολεία την ημέρα της ψηφοφορίας για την ανάδειξη των αιρετών εκπροσώπων των Υπηρεσιακών Συμβουλίων (ΥΣ) ή άλλης  ψηφοφορίας, που αφορά τις συνδικαλιστικές διαδικασίες των εκπαιδευτικών. Το υπουργείο ήταν εκείνο που αποφάσιζε -αυθαιρέτως, κατά την άποψή μου- να μη λειτουργούν τα σχολεία την ημέρα της εκλογής των αιρετών και βέβαια άρεσε αυτό σε μερικούς! Είναι, ωστόσο, εφικτό και τα σχολεία να λειτουργούν και οι εκλογές να διεξάγονται την ίδια μέρα και αυτό αφορά όλες τις ψηφοφορίες του κλάδου! Άλλωστε, οι εκλογές διαρκούν μέχρι αργά το απόγευμα και υπάρχει δυνατότητα παράτασης αν χρειαστεί. Άρα είναι ψευδεπίγραφο ότι οι εκλογές καθιερώνονται Σάββατο ώστε να μη χάνεται μάθημα και φαίνεται να αποσκοπεί για άλλη μια φορά στον στιγματισμό των «τεμπέληδων» εκπαιδευτικών! Εκλογές λοιπόν είναι προτιμότερο να γίνονται και γίνονται (π.χ. των ΕΛΜΕ και των αντιπροσώπων των συνεδρίων της ΟΛΜΕ) όταν λειτουργούν τα σχολεία, καθώς έτσι εξασφαλίζεται μεγαλύτερη συμμετοχή, αφού σε αυτές τις εκλογές δεν προσέρχονται ετεροδημότες ώστε να υπάρχει λόγος να πραγματοποιούνται Σάββατο ή Κυριακή!

Σε ό,τι αφορά τώρα το θέμα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, μπορεί να εξυπηρετεί από πρακτική άποψη και επιπλέον, λόγω της συγκυρίας με την πανδημία, μπορεί να προστατεύει από τη διάδοση του covid-19, όμως δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι αποτελεί μια διαδικασία εξασφαλισμένη από όλες τις απόψεις, η οποία να εφαρμόζεται στην πράξη χωρίς κανέναν κίνδυνο. Πιο συγκεκριμένα, δεν μπορεί ν’ απαντήσει κανένας με βεβαιότητα αν με την ηλεκτρονική ψηφοφορία διασφαλίζεται η μυστικότητα της ψήφου. Ο εκάστοτε διαχειριστής (administrator) ενός συστήματος έχει τη δυνατότητα, αν θέλει, να βλέπει τα πάντα και φυσικά μπορεί να τα μεταδώσει στο περιβάλλον του ή να προβεί σε ενέργειες που πλήττουν το αδιάβλητο της διαδικασίας. Π.χ., αν δει ότι μέχρι τις 14.00 δεν έχουν ψηφίσει αρκετοί της Χ παράταξης, μπορεί να ενημερώσει να ψηφίσουν και άλλοι, ώστε να διαμορφωθεί το αποτέλεσμα. Τίθεται επομένως θέμα μυστικότητας της ψηφοφορίας και επηρεασμού του αποτελέσματος, ακόμη και αν ένας μόνο έχει πρόσβαση σε αυτό. Αν δεν εξασφαλίζεται η μυστικότητα της ψήφου, τότε παραγνωρίζονται βασικές αρχές του συνταγματικού δικαίου και υπονομεύεται η αρχή της λαϊκής κυριαρχίας! Εξάλλου ανακύπτουν και άλλα ερωτήματα γύρω από την ηλεκτρονική ψηφοφορία, όπως: Μπορεί να ψηφιοποιείται μία διαδικασία που αποτελεί τον κορυφαίο θεσμό της δημοκρατίας; Επιτρέπεται να υποβιβάζεται η άσκηση ενός θεμελιώδους πολιτικού και συνδικαλιστικού δικαιώματος στο επίπεδο των καθημερινών ηλεκτρονικών συναλλαγών; Δηλ. η ψήφος των πολιτών, που μπορεί να επιφέρει αλλαγές στη ζωή, στην υπηρεσιακή τους κατάσταση κ.λπ., είναι θεμιτό να εξισώνεται με την ηλεκτρονική έκδοση μιας βεβαίωσης ή οποιουδήποτε εντύπου ή μιας πληρωμής, διαδικασίες μάλιστα οι οποίες μπορούν να γίνουν με διάφορους εναλλακτικούς τρόπους που ο πολίτης θεωρεί ότι τον διασφαλίζουν; (π.χ. αντικαταβολή, δια ζώσης όταν επιτρέπεται, με κάρτα pay pal κ.λπ.)

Προς επίρρωση των ανωτέρω, να αναφέρουμε την πλήρη αποτυχία της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στη βουλή. Άλλωστε, σε χώρες που είναι ηλεκτρονικά πιο προηγμένες από τη δική μας, εκλογές και ψηφοφορίες με σημασία δεν γίνονται ηλεκτρονικά.

Πάντως ειδικοί τονίζουν ότι δεν υπάρχει τρόπος απόλυτης εξασφάλισης της αξιοπιστίας της διαδικασίας της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας και μάλιστα χωρίς υπέρμετρο κόστος. Πρέπει να επιτευχθεί ότι τόσο ο διαχειριστής όσο και κάθε άλλος εξωτερικός παράγοντας δεν μπορούν να δουν τις τάσεις και τα αποτελέσματα πριν από την τελική καταμέτρηση, ώστε να επηρεάσουν τη διαδικασία. Επιπλέον πρέπει να διασφαλίζονται η μυστικότητα της ψήφου, ότι θα ψηφίζουν αυτοί που δικαιούνται να ψηφίσουν, ότι κανένας ψηφοφόρος δεν θα μπορεί να ψηφίσει πάνω από μία φορά κ.λπ. Η επίτευξη όλων των παραπάνω σε ηλεκτρονική ψηφοφορία είναι πολύ πιο δύσκολη απ’ ό,τι στον παραδοσιακό τρόπο ψηφοφορίας και φυσικά έχει αποτελέσει πεδίο έρευνας για αρκετές δεκαετίες. Ο τομέας αυτός πρέπει να εξελιχθεί περισσότερο για να μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι η ψήφος μας θα εξακολουθήσει να έχει ακόμα την αξία που πρέπει!

Πάνος Κατσούλας, Εκπαιδευτικός

Τακτικός αιρετός ΠΥΣΔΕ Ν. Κορινθίας

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκπαιδευτικοσ
ΣΑΤΕΑ: «Αποκλεισμός των εκπαιδευτικών ΠΕ71 από την πρόσκληση του ΙΕΠ»
«Θα ήταν σοβαρή παράλειψη η μη συμμετοχή και εκπαιδευτικών ΠΕ71 οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι σε θέματα προσαρμογής αναλυτικών προγραμμάτων όλων των...
ΣΑΤΕΑ: «Αποκλεισμός των εκπαιδευτικών ΠΕ71 από την πρόσκληση του ΙΕΠ»
eidiki_agogi_4.jpg
Σχετικά με την μετακίνηση εκπαιδευτικού από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή
«Είναι η καλύτερη απόδειξη ότι είναι και η ΔΔΕ συνυπεύθυνη για το γεγονός ότι οι μαθητές, και μάλιστα της Ειδικής Αγωγής, δε διδάσκονται όλα τα...
Σχετικά με την μετακίνηση εκπαιδευτικού από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή
papei_9.jpg
Ο ρόλος των εξ αποστάσεως μεταπτυχιακών προγραμμάτων στη δημιουργία ίσων ευκαιριών
Το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων» του Πανεπιστημίου Πειραιώς
Ο ρόλος των εξ αποστάσεως μεταπτυχιακών προγραμμάτων στη δημιουργία ίσων ευκαιριών
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης
ΑΣΕΠ 3Κ/2020: Τα προσωρινά αποτελέσματα για το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Οι πίνακες με τα προσωρινά αποτελέσματα για μόνιμη πρόσληψη στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΑΣΕΠ 3Κ/2020: Τα προσωρινά αποτελέσματα για το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων