Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου που ξεκίνησε επ’ αφορμής της τελευταίας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας στη Βουλή, οι αναπληρωτές αδιόριστοι Θεολόγοι, θα θέλαμε να καταθέσουμε τη δική μας εμπειρία από την μεταρρύθμιση στο Μάθημα των Θρησκευτικών, η οποία εντάχθηκε στο πλαίσιο του Νέου Λυκείου και, παρά τις διαβεβαιώσεις σας ότι θα προχωρήσει κανονικά, κινδυνεύει να μείνει… μεταξεταστέα.
Το τελευταίο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Μαθήματος των Θρησκευτικών επιφέρει μία διπλή αλλαγή προσανατολισμού στη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Από τη μία επιχειρεί ένα άνοιγμα στις υπόλοιπες μεγάλες θρησκείες, αλλά και μία προσέγγιση στα μεγάλα προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, όπως π.χ. η πολυπολιτισμικότητα, η κοινωνική δικαιοσύνη κα. Από την άλλη ο μαθητής παύει να αντιμετωπίζεται ως ‘άδειο δοχείο’ που ο εκπαιδευτικός είναι επιφορτισμένος να το ‘γεμίσει πληροφορίες’. Η γνώση δημιουργείται από τους ίδιους τους μαθητές, καθώς προσεγγίζουν βιωματικά, ανακαλύπτουν συνεργατικά και νοηματοδοτούν προσωπικά το προσφερόμενο μαθησιακό υλικό, μέσα από κατάλληλες παιδαγωγικές δραστηριότητες που σχεδιάζει και εφαρμόζει στην τάξη ο εκπαιδευτικός.
Θα περίμενε κανείς ότι μία τέτοιας δυναμικής μεταρρύθμιση θα τη στήριζε το Υπουργείο με νύχια και με δόντια. Αντ’ αυτού όμως, δυστυχώς, η μεταρρύθμιση εγκαταλείφθηκε στον… αυτόματο πιλότο και επαφίεται στις καλές προθέσεις των Θεολόγων που την υπηρετούν.
Αντί να θεσπιστεί ένα Πρόγραμμα Επιμορφώσεων προκειμένου να ενισχυθούν παιδαγωγικά οι εκπαιδευτικοί που καλούνται να την φέρουν εις πέρας, έγινε μία και μόνη επιμόρφωση, στο τέλος μάλιστα της πρώτης χρονιάς.
Αντί να νομοθετηθεί το 90λεπτο μάθημα, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΕΠ, προκειμένου να μπορεί να υποστηρίζεται διδακτικά η Βιωματική Μέθοδος που αποτελεί και τη βασική καινοτομία του εγχειρήματος, αυτή επαφίεται στην καλή θέληση των προγραμματιστών του εκάστοτε σχολείου, με αποτέλεσμα στην πράξη να μην έχει ισχύσει ποτέ.
Αντί να στελεχώνονται τα σχολεία με αναπληρωτές Θεολόγους εκπαιδευτικούς από την αρχή της χρονιάς, τα κενά της κάθε χρονιάς ξεπερνούν τα προηγούμενα, ενώ ‘μπαλώνονται’ με την γ’ ανάθεση στους φιλόλογους, οι οποίοι όμως δεν έχουν την θεολογική – επιστημονική κατάρτιση που απαιτείται. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι την φετινή χρονιά 2018 – 19, οι διορισμοί των Θεολόγων αναπληρωτών ξεκίνησαν ουσιαστικά τον… Δεκέμβριο, ενώ τα κενά στο Μάθημα των Θρησκευτικών πλησίαζαν, με βάση τους διορισμούς που έγιναν τελικά τα 200!
Όλα αυτά είναι ενδεικτικά του πώς το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που το ίδιο νομοθετεί και είναι ενδεικτικές για τη μοίρα που πρόκειται να έχει και η σημερινή: μεγάλα σχέδια επί χάρτου, τα οποία στην πράξη μεταφράζονται στο πώς θα λειτουργούν τα δημόσια σχολεία με τα λιγότερα δυνατόν έξοδα.
Για όλους αυτούς του λόγους καλούμε το Υπουργείο, έστω και τώρα να υπερασπιστεί και να υποστηρίξει την Θρησκευτική Εκπαίδευση ουσιαστικά και με νομοθετικά μέτρα. Ζητάμε:
Να καλυφθούν επαρκώς όλα τα υπάρχοντα κενά με μόνιμους διορισμούς θεολόγων εκπαιδευτικών.
Να καταργηθεί η ανάθεση του Μαθήματος των Θρησκευτικών σε άλλες ειδικότητες και το μάθημα να διδάσκεται μόνον από Θεολόγους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ 01.
Να θεσπιστεί νομοθετικά το 90λεπτο, ώστε να μπορεί να γίνεται το Μάθημα σύμφωνα με τη Βιωματική Μέθοδο, όπως προβλέπεται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και
Να συνεχιστούν οι επιμορφώσεις στο νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Αθήνα, 11 – 4 - 2019
Η Διοικούσα Επιτροπή του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Θεολόγων (ΠΑΣΑΘ)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη