Έντονες αντιδράσεις έχει φέρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την «Ψηφιακή Ενίσχυση Οδικής Ασφάλειας», καθώς προβλέπει ότι τα πρόστιμα από τις «έξυπνες κάμερες» δεν θα ενισχύουν πλέον τα ταμεία των δήμων, αλλά θα κατευθύνονται σε συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομικών και στρατιωτικών.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ένα ποσοστό των εσόδων από τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα πηγαίνει στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΜΤΣ), στο Ταμείο Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑΠΑΣΑ) και στους Τομείς Πρόνοιας Αστυνομικών και Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων (ΤΠΑΣ – ΤΠΥΑΠ).
Οι δήμοι χάνουν έσοδα εκατομμυρίων ευρώ
Η ρύθμιση προκαλεί ήδη έντονη δυσφορία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς μέχρι σήμερα τα πρόστιμα της Τροχαίας κατέληγαν στα δημοτικά ταμεία, αποφέροντας περίπου 150 εκατ. ευρώ ετησίως – ποσό που αντιστοιχεί στο 8% της κρατικής επιχορήγησης των δήμων.
Πλέον, οι ΟΤΑ θα έχουν έσοδα μόνο εφόσον αναλάβουν οι ίδιοι την εγκατάσταση και λειτουργία καμερών, κάτι που λίγοι μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Δείτε τι προβλέπει το άρθρο 20 του νομοσχεδίου:

Οι “έξυπνες κάμερες” και οι μεγάλες παραβάσεις
Η κυβέρνηση, ήδη από το 2024, είχε παρουσιάσει με φανφάρες το σχέδιο εγκατάστασης 1.388 “έξυπνων καμερών” σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη, με στόχο να εντοπίζουν αυτόματα παραβάσεις όπως:
Υπέρβαση ταχύτητας και παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
Παράνομη στάθμευση και οδήγηση χωρίς ζώνη ή κράνος
Χρήση κινητού εν κινήσει
Κίνηση σε λεωφορειολωρίδες ή στη ΛΕΑ
Τα πρόστιμα πλέον φτάνουν έως και 2.000 ευρώ σε περιπτώσεις υποτροπής, ενώ οι παραβάσεις θα καταγράφονται ηλεκτρονικά και θα διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ για είσπραξη, με προσαύξηση 20% μετά από 8 μήνες καθυστέρησης πληρωμής.
Ο νέος φορέας «ΟΔΥΣΕΑΣ» και η διαχείριση των χρημάτων
Κομβικό ρόλο στη λειτουργία του συστήματος θα έχει ο νέος φορέας “ΟΔΥΣΕΑΣ” (Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας), που υπάγεται στο Υπουργείο Υποδομών. Ο ΟΔΥΣΕΑΣ θα είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση των προστίμων, την εποπτεία των καμερών και τη χρηματοδότηση νέων έργων οδικής ασφάλειας.
Ο επικεφαλής και ο υποδιοικητής του φορέα θα ορίζονται από τον υπουργό Υποδομών, ενώ θα συγκροτηθεί και γνωμοδοτική επιτροπή με συμμετοχή στελεχών υπουργείων, της ΕΛ.ΑΣ., αλλά και εκπροσώπων ιδιωτικών εταιρειών οδικών έργων.
Νέες κάμερες, νέες κεραίες, λιγότεροι περιορισμοί
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και διατάξεις για χαλάρωση των περιορισμών στην τοποθέτηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας, ακόμη και κοντά σε σχολεία ή νοσοκομεία.
Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα χρήσης καμερών για λόγους εθνικής ασφάλειας, όπως η αποτροπή λαθρεμπορίου, παράνομης μετανάστευσης και διακίνησης εκρηκτικών.
Η επιλογή να κατευθυνθούν τα πρόστιμα στα ταμεία των ενστόλων προκαλεί πολιτική θύελλα και αντιδράσεις από τους δήμους, που βλέπουν να χάνονται πολύτιμοι πόροι για τη συντήρηση των πόλεων.
Το «ψηφιακό μάτι» της κυβέρνησης, που παρουσιάστηκε ως εργαλείο για τη μείωση των τροχαίων, φαίνεται πως αποκτά και δημοσιονομικό ρόλο, με την οδική ασφάλεια να συνδέεται πλέον με τη χρηματοδότηση των Σωμάτων Ασφαλείας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής