Νίκολα Τέσλα: Φυσικός, εφευρέτης, οραματιστής, ανθρωπιστής
Ένας από τους σημαντικότερους επιστήμονες και εφευρέτες της εποχής του , ο "Προμηθέας"του ηλεκτρισμού, ο άνθρωπος που ανακάλυψε τον 20ό αιώνα.

 Γεννήθηκε στις 10 Ιουλίου του 1856  στην πόλη Σμιλιάν , μια περιοχή της τότε Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας(σήμερα ανήκει στην Κροατία).Κατά τη διάρκεια των σχολικών του χρόνων στο Higher Real Gymnasium στο Κάρλοβατς έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τον ηλεκτρισμό.Παρά τις αντιρρήσεις του Σέρβου ορθόδοξου ιερέα πατέρα του ,που τον ήθελε ιερέα ή στρατιωτικό,ο Τέσλα γράφτηκε το 1875  στο Πολυτεχνικό Ινστιτούτο του Γκρατς της Αυστρίας κι έγινε αμέσως ένας αφοσιωμένος φοιτητής.Επηρεασμένος από τα πειράματα με δυναμό του Γκραμ,πρότεινε τη λειτουργία ενός κινητήρα με εναλλασσόμενο ρεύμα.Παρά το ότι ο καθηγητής Φυσικής απέρριψε την πρόταση ως αδύνατη,ο Τέσλα κατάφερε να κατασκευάσει τον πρώτο του επαγωγικό κινητήρα λίγα χρόνια αργότερα ενώ το 1880 άρχισε να σπουδάζει Φυσική Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Καρόλου στην Πράγα.

 Το 1881 ο Τέσλα ξεκίνησε να εργάζεται σε τηλεφωνικό κέντρο στη Βουδαπέστη.Εκεί έκανε την πρώτη του εφεύρεση,έναν ενισχυτή φωνής στον τηλεφωνικό δέκτη.Το 1882,σε μια βόλτα στο πάρκο της πόλης,σκέφτηκε την ιδέα του περιστρεφόμενου μαγνητικού πεδίου δημιουργημένου από εναλλασσόμενο ρεύμα

 Το 1882 έφτασε στο Παρίσι όπου εργάστηκε στη συντήρηση μηχανών ενώ το 1883 δημιούργησε τον πρώτο κινητήρα επαγωγής με ρότορα δισκοειδούς σχήματος.Πεπεισμένος για την αξία του εναλλασσόμενου έναντι του συνεχούς ρεύματος και αφού δεν κατάφερε να λάβει οικονομική ενίσχυση για περαιτέρω ανάπτυξη και μαζική παραγωγή του κινητήρα πήρε την απόφαση να φύγει για τις ΗΠΑ.

 Σε ηλικία 28 ετών ο Τέσλα έφτασε στις ΗΠΑ έχοντας πάνω του μόλις 4 σεντς αλλά και τη μεγάλη επιθυμία να αρχίσει να κατασκευάζει τον κινητήρα του.Είχε,επίσης,μια συστατική επιστολή για τον Τόμας Έντισον που θεωρούνταν εκείνη την εποχή ο μεγαλύτερος γνώστης του ηλεκτρισμού.Ο Έντισον διέκρινε αμέσως το ταλέντο του Τέσλα και τον προσέλαβε στις επιχειρήσεις του.Ερχόμενος σε κόντρα με τον Έντισον αφήνει μετά από λίγους μήνες την εργασία του στην εταιρία του  και ιδρύει τη δική του επιχείρηση όπου ήταν απαραίτητο να αντλήσει χρηματοδότηση για τα πειράματα και την έρευνά του.

 Το 1888 ο Τέσλα έλαβε διπλώματα ευρεσιτεχνίας για τον επαγωγικό κινητήρα και το πολυφασικό σύστημα.Tην ίδια χρονιά έδωσε μια εντυπωσιακή διάλεξη στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.Εκεί γνώρισε τον επιχειρηματία George Westinghouse ο οποίος αποφάσισε να συνεργαστεί μαζί του και να επενδύσει στα φιλόδοξα σχέδια του Τέσλα.Η μεγαλύτερη ανακάλυψη στο χώρο του ηλεκτρισμού ,η χρήση δηλαδή του εναλλασσόμενου ρεύματος,άρχισε να αναπτύσσεται με σκοπό να κυκλοφορήσει στο εμπόριο.

 Όταν ο Τέσλα έφτασε στην Αμερική η ηλεκτροδότηση με συνεχές ρεύμα βρισκόταν σε πρώιμο στάδιο ενώ όσο εργαζόταν στην εταιρεία του Έντισον ασχολήθηκε ,θέλοντας και μη, με γεννήτριες συνεχούς ρεύματος.Φεύγοντας ,όμως,από την εταιρεία του 'Εντισον ασχολήθηκε με την ανάπτυξη ενός συστήματος λαμπτήρων τόξου ,εξακολουθούσε να πιστεύει ,όμως,ότι το μέλλον είναι στο εναλλασσόμενο ρεύμα.Η γνώμη του αυτή επιβεβαιώθηκε μετά από αρκετά χρόνια επίμονης προσπάθειας και μιας πραγματικής διαμάχης μεταξύ υποστηρικτών του συνεχούς και υποστηρικτών του εναλλασσόμενου ρεύματος,γνωστής ως "AC/DC πόλεμος".

 Ένα από τα πλεονεκτήματα του συστήματος Τέσλα ήταν η δυνατότητα μετασχηματισμού και η μετάδοση ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις.Ο θρίαμβος του εναλλασσόμενου ρεύματος ήρθε το 1893 όταν η Παγκόσμια Έκθεση του Σικάγου ηλεκτροφωτίστηκε με το σύστημα του Τέσλα.Τα περίπτερα της έκθεσης φωτίστηκαν με 12 γεννήτριες δύο φάσεων ,ενώ το Σικάγο κατά τη διάρκεια της έκθεσης ονομαζόταν η Πόλη του Φωτός.

 Ακολούθησαν χρόνια δόξας και μεγάλων ανακαλύψεων.Πειραματίστηκε πάνω στις ραδιοεκπομπές ,κατάφερε να φωτογραφίσει για πρώτη φορά στην ιστορία τα εσωτερικά όργανα του ανθρώπινου σώματος (Τεσλόγραμμα),πραγματοποίησε πειράματα τηλεγεωδυναμικής και δημιούργησε μοντέλα ραδιοαυτόματων συσκευών.Το 1897 κατόρθωσε να εκπέμψει ραδιοσήματα σε απόσταση 40 χιλιομέτρων,τρία χρόνια πριν ο Μαρκόνι στείλει το πρώτο ραδιοφωνικό σήμα.

 Από το Μάιο του 1899 μέχρι τις αρχές του 1900 ο Τέσλα πραγματοποίησε μια σειρά από εντυπωσιακά πειράματα στο Κολοράντο Σπρινγκς.Διαπίστωσε πως τόσο το έδαφος όσο και η ατμόσφαιρα της Γης ήταν καλοί αγωγοί του ηλεκτρισμού και έθεσε τις βάσεις για το σχέδιο της Ασύρματης Μεταφοράς Ενέργειας.Δημιούργησε γεννήτρια ρεύματος υψηλής συχνότητας και ισχύος ώστε να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο μεταδίδεται το ρεύμα μέσω της Γης και της ατμόσφαιρας.Βασικός του στόχος ήταν η δυνατότητα χρήσης ενός πομπού για τη μετάδοση μηνυμάτων πάνω από τον ωκεανό.Είναι χαρακτηριστικό ότι το εργαστήριο χτίστηκε στο οροπέδιο Pikes Peak διότι δεν ήταν πλέον δυνατή η πραγματοποίηση πειραμάτων με ρεύματα υψηλής τάσης σε αστικές περιοχές.Η τάση του μετασχηματιστή που χρησιμοποίησε ήταν της τάξης των 12 εκατομμυρίων βολτ.

 Eπιστρέφοντας στη Νέα Υόρκη ο Τέσλα άρχισε να κατασκευάζει,με τη βοήθεια του μεγαλοτραπεζίτη Τζ.Πίερποντ Μόργκαν,έναν πύργο για τη μετάδοση σημάτων με ασύρματη τεχνολογία σε όλον τον κόσμο. Στόχος του ήταν το σύστημα αυτό να χρησιμοποιηθεί για την ασύρματη μεταφορά ενέργειας προς κάθε κατεύθυνση.Ωστόσο το σχέδιο εγκαταλείφθηκε λίγα χρόνια αργότερα λόγω του ότι ο Μόργκαν απέσυρε την οικονομική υποστήριξή του.Αν και το έργο παρέμεινε ανολοκλήρωτο στον τομέα αυτόν,τα όνειρα του Τέσλα έγιναν πραγματικότητα έναν αιώνα περίπου αργότερα.Σήμερα ,λοιπόν,χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο,τα συστήματα GPS,την κινητή τηλεφωνία ,εφαρμογές που βασίζονται στο όραμα του Τέσλα.Ο εφευρέτης έφτασε στα όρια της χρεοκοπίας και της οικονομικής καταστροφής αλλά δεν πτοήθηκε.Συνέχισε μέχρι το τέλος της ζωής του να σχεδιάζει και να υλοποιεί διάφορα χρήσιμα επιτεύγματα.Κατασκεύασε νέους προωθητικούς κινητήρες και εφηύρε το ταχύμετρο ενώ το 1912 σχεδίασε το πρώτο αεροσκάφος καθέτου προσγείωσης και απογείωσης(τον πρόδρομο του σημερινού ελικοπτέρου).

 Το 1912 και το 1937 προτάθηκε για Νόμπελ αλλά παρά τα οικονομικά του προβλήματα αρνήθηκε τη βράβευση και το χρηματικό έπαθλο.Αρθρογράφησε στο περιοδικό Electrical Experimenter εξηγώντας και αναλύοντας πολλές από τις εφευρέσεις του που του είχαν άλλωστε αποφέρει πολλά διπλώματα ευρεσιτεχνίας.

 Το 1936 ιδρύθηκε στο Βελιγράδι ένα ινστιτούτο με το όνομά του και παράλληλα του απονεμήθηκε τιμητική σύνταξη που έπαιρνε μέχρι το τέλος της ζωής του.Η μικρή αυτή στήριξη  από την ιδιαίτερη πατρίδα του,ήταν και η μόνη οικονομική βοήθεια που δέχτηκε να λάβει αφού είχε αρνηθεί πολύ μεγαλύτερα ποσά από πλούσιους επιχειρηματίες.

 Πέθανε σε ηλικία 87 ετών φτωχός και ξεχασμένος σε ένα δωμάτιο του ξενοδοχείου New Yorker.Ήταν 7 Ιανουαρίου 1943,ημέρα των σέρβικων Χριστουγέννων.Μετά το θάνατό του σημειώσεις και χειρόγραφά του μεταφέρθηκαν στο Βελιγράδι όπου από το 1956 λειτουργεί το μουσείο Νίκολα Τέσλα.

 Εκτός από εφευρέτης ο Τέσλα ήταν και ένας ιδιαίτερα καλλιεργημένος ανθρωπιστής και οραματιστής φιλόσοφος που πίστευε στην ελεύθερη πρόσβαση όλων των ανθρώπων στην ενέργεια και στα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας.Ακολουθούσε έναν εντελώς δικό του τρόπο ζωής ,χάρη στον οποίο μπορούσε να εστιάζει όλη του την ενέργεια στην ανακάλυψη μέσων και τεχνικών που θα βελτίωναν την ποιότητα ζωής του ανθρώπου.

 Το 1960 ,ως μια ελάχιστη ένδειξη τιμής και αναγνώρισης ,η Διεθνής Ένωση Φυσικών έδωσε στη μονάδα μέτρησης της μαγνητικής έντασης το όνομα του Τέσλα.

 Η συμβολή του στην επιστήμη και στην τεχνολογία του 20ού αιώνα υπήρξε καθοριστική και τα χρόνια που έρχονται ίσως φωτίσουν ακόμα περισσότερο το ημιτελές έργο του ,πιθανώς επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις του για το μέλλον της ανθρωπότητας.

Δημήτρης Μπρούμας-φυσικός

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το ετήσιο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

 

Αυτό είναι το κορυφαίο μοριοδοτούμενο σεμινάριο στην Ειδική Αγωγή με ανοικτές αιτήσεις

 

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Μοριοδότηση Προσλήψεων αναπληρωτών με ετήσιο εξ αποστάσεως σεμινάριο
 

googlenews4
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο GOOGLE NEWS 
viber67
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο VIBER

 

σχετικά άρθρα

Να αποσυρθεί ΤΩΡΑ η εγκύκλιος για τις υπηρεσιακές μεταβολές εντός του καλοκαιριού
Να αποσυρθεί ΤΩΡΑ η εγκύκλιος για τις υπηρεσιακές μεταβολές εντός του καλοκαιριού
Ανακοίνωση της Γ΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης για τις υπηρεσιακές μεταβολές που ολοκληρώνονται στις 14 Αυγούστου
Να αποσυρθεί ΤΩΡΑ η εγκύκλιος για τις υπηρεσιακές μεταβολές εντός του καλοκαιριού