Έξι βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της βουλεύτριας Φλώρινας και γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Πέτης Πέρκα, κατέθεσαν Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) προς την Υπουργό Παιδείας, καταγγέλλοντας την «κατάρρευση των υποδομών» και τη «διαρκή απαξίωση» της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας.
Σχολή σε βαθιά κρίση – Κατειλημμένο τμήμα από φοιτητές
Το Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών βρίσκεται, σύμφωνα με τους βουλευτές, «σε καθεστώς βαθιάς και μόνιμης κρίσης», ενώ οι φοιτητές έχουν προχωρήσει σε κατάληψη, καταγγέλλοντας:
επικίνδυνες κτιριακές υποδομές,
συνεχή υποστελέχωση,
απαξιωμένο εξοπλισμό,
αποδυναμωμένη λειτουργία εργαστηρίων,
αβεβαιότητα για την παιδαγωγική επάρκεια, που επηρεάζει άμεσα την επαγγελματική τους προοπτική.
Στο δελτίο τύπου του Συντονιστικού της Κατάληψης περιγράφονται αναλυτικά εικόνες εγκατάλειψης που «θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και την ακαδημαϊκή πορεία των φοιτητών».
Υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα – “Νέο κτίριο” εδώ και δέκα χρόνια
Οι φοιτητές επισημαίνουν ότι για μια δεκαετία γίνονται υποσχέσεις για νέο κτίριο, ενώ οι ανάγκες του τμήματος καλύπτονται ακόμη σε χώρους ΕΠΑΛ, οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στο αντικείμενο σπουδών.
Την ίδια ώρα, το κτίριο της Αγίας Όλγας, που ανήκει στη σχολή, παραμένει «σε κατάσταση εργοταξίου» χωρίς καμία εργασία, με χρηματοδοτήσεις που «παγώνουν και εξαφανίζονται».
Εργαστηριακή κατάρρευση – Μισθοί 600 ευρώ στο προσωπικό
Το προσωπικό που εργάζεται με συμβάσεις ΠΔ407 λαμβάνει 600 ευρώ, ενώ πολλά εργαστηριακά μαθήματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν λόγω έλλειψης διδασκόντων.
Οι φοιτητές κάνουν λόγο για «υποβάθμιση που προσβάλλει τη δημόσια παιδεία και το άρθρο 16 του Συντάγματος».
Πολιτική διάσταση: “Σκόπιμη απαξίωση ενόψει ιδιωτικών ΑΕΙ”
Οι βουλευτές της Νέας Αριστεράς υποστηρίζουν ότι η κατάσταση συνδέεται με «σκόπιμη εξαθλίωση των δημόσιων πανεπιστημίων» την ώρα που η κυβέρνηση προωθεί την «αντισυνταγματική ρύθμιση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια».
Η πόλη της Φλώρινας κινδυνεύει να χάσει τη Σχολή
Η Σχολή Καλών Τεχνών έχει διαμορφώσει την πολιτιστική ταυτότητα της Φλώρινας.
«Αν η σχολή αποδυναμωθεί ή χαθεί, θα χαθεί και ένα κομμάτι της πόλης», αναφέρουν οι βουλευτές.
Επτά κρίσιμα ερωτήματα προς την Υπουργό – Αίτημα κατάθεσης εγγράφων
Οι έξι βουλευτές ζητούν:
πλήρη φάκελο για την πορεία χρηματοδοτήσεων,
εξηγήσεις για την υποστελέχωση,
στοιχεία για τις καθυστερήσεις έργων,
άμεσο σχέδιο αποκατάστασης των υποδομών,
εγγυήσεις για την παιδαγωγική επάρκεια.
Η ερώτηση
Ερώτηση και ΑΚΕ Π.Πέρκα: «Κατάρρευση των υποδομών, υποστελέχωση και διαρκής απαξίωση της σχολής καλών τεχνών Φλώρινας »
Προς την κα. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: «Κατάρρευση των υποδομών, υποστελέχωση και διαρκής απαξίωση της σχολής καλών τεχνών Φλώρινας »
Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της σχολής καλών τεχνών Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, μοναδικό στο αντικείμενό του και βασικός πυλώνας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης για ολόκληρη την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας, βρίσκεται σε καθεστώς βαθιάς και διαρκούς κρίσης.
Οι φοιτητές και φοιτήτριες της σχολής καλών τεχνών της Φλώρινας έχουν προβεί σε δημόσια κινητοποίηση πραγματοποιώντας κατάληψη της σχολής τους, καταγγέλλοντας μια διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση εγκατάλειψης, η οποία δεν συνάδει με τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις λειτουργίας πανεπιστημιακού τμήματος και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια, την ακαδημαϊκή τους πορεία αλλά και τη συνολική βιωσιμότητα του Τμήματος.
Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από τους φοιτητές και φοιτήτριες μέσω του Συντονιστικού της Κατάληψης αναδεικνύουν μια κατάσταση η οποία αντιβαίνει στις θεμελιώδεις υποχρεώσεις του κράτους στον τομέα της δημόσιας παιδείας, καθώς και στις συνταγματικές επιταγές του άρθρου 16 περί διασφάλισης ποιοτικής, δωρεάν και ασφαλούς ανώτατης εκπαίδευσης. Η σχολή καλών τεχνών της Φλώρινας αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα σκόπιμης εξαθλίωσης των δημόσιων δομών εκπαίδευσης από την πολιτεία και προσπάθεια μειώσεις την ποιότητα σπουδών ενόψει και της αντισυνταγματικής διάταξης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια από τη κυβέρνηση της ΝΔ.
Η πόλη των Γραμμάτων και των τεχνών, η πόλη του Αγγελόπουλου, η πόλη που αυτοαποκαλείται «πόλη των καλλιτεχνών» την ίδια στιγμή αφήνει τη δική της Σχολή Καλών Τεχνών να μαραζώνει. Όλες οι αρμόδιες αρχές πρέπει να συμβάλουν προκειμένου οι φοιτητές να μην αισθάνονται ανεπιθύμητοι. Αν αυτοί οι νέοι άνθρωποι φύγουν, αν η Σχολή αποδυναμωθεί ή χαθεί, τότε θα χαθεί κι ένα κομμάτι της Φλώρινας. Θα χαθούν εκατοντάδες φοιτητές και φοιτήτριες ένα κομμάτι που έδωσε ζωή, χρώμα και ταυτότητα στην πόλη.
Ήρθε η στιγμή να ακούσουμε τι έχουν να μας πουν οι φοιτητές. Να ικανοποιήσουμε τα αιτήματά τους. Να στηρίξουμε τη Σχολή καλών τεχνών γιατί είναι σίγουρο πως πολλοί θα ήθελαν να πάρουν αυτή τη σχολή στην πόλη τους.
Στο Δελτίο Τύπου του συντονιστικού της κατάληψης, οι φοιτητές της σχολής καλών τεχνών της Φλώρινας τονίζουν:
- 1. Κραυγαλέες ελλείψεις στις κτιριακές υποδομές – Κίνδυνοι για την ασφάλεια των φοιτητών
H κατάσταση των υποδομών βρίσκεται σε οριακό σημείο:
- Η πρόσβαση στο κτίριο της Γλυπτικής στο Μεσονήσι (χωριό της Φλώρινας) κρίθηκε ακατάλληλη λόγω πτώσης οροφής, με αποτέλεσμα οι φοιτητές να μεταφερθούν σε ακατάλληλες αίθουσες, όπου ήδη έχουν σημειωθεί τραυματισμοί .
- Τα υπόλοιπα εργαστήρια αντιμετωπίζουν έλλειψη θέρμανσης, ύδρευσης, εξοπλισμού και επαρκούς χωρητικότητας, ενώ καταγράφεται ακόμη και χρόνια έλλειψη ειδών υγιεινής όπως χαρτιού και σαπουνιού .
Πρόκειται για κατάσταση που προσβάλλει την ακαδημαϊκή λειτουργία, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του κράτους απέναντι στη δημόσια παιδεία.
- «Νέο κτίριο» – μια δεκαετής υπόσχεση χωρίς αντίκρισμα
Οι φοιτητές αναφέρουν ότι επί σειρά ετών το νέο κτίριο του ΤΕΕΤ έχει μετατραπεί σε «αστικό μύθο»:
- Έχει διενεργηθεί διαγωνισμός, επιλέχθηκε κτιριακό σχέδιο και εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση,
- αλλά η χρηματοδότηση πάγωσε, επανήλθε, ξαναπάγωσε και εν τέλει εξαφανίστηκε, παρά τις δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.
Το αποτέλεσμα είναι η αδυναμία κάλυψης των πραγματικών αναγκών ενός τμήματος με ειδικά εργαστήρια, αλλά και η συσσώρευση λειτουργικών αδιεξόδων σε μια σχολή που προοριζόταν να στεγαζόταν σε κατάλληλο κτίριο, ενώ σήμερα φιλοξενείται σε δομές ΕΠΑΛ που δεν ανταποκρίνονται στο αντικείμενό της.
- Το κτίριο της Αγίας Όλγας – Επίσημα εργοτάξιο, στην πράξη εγκαταλελειμμένο
Παρά το γεγονός ότι το κτίριο ανήκει στη Σχολή και η αποκατάστασή του συζητείται επί τουλάχιστον οκτώ χρόνια,
- βρίσκεται «σε κατάσταση εργοταξίου» χωρίς να πραγματοποιούνται εργασίες,
- η είσοδος παραμένει απαγορευμένη,
- χρηματοδοτήσεις εγκρίνονται, παγώνουν και εξαφανίζονται .
Οι φοιτητές εύλογα αναρωτιούνται για την αξιοπιστία των υποσχέσεων και την ικανότητα του κράτους να υλοποιήσει μια τόσο κρίσιμη υποδομή.
- Κατάρρευση εργαστηριακών μαθημάτων λόγω υποστελέχωσης – Μισθοί 600 ευρώ για ΠΔ407
Το Τμήμα φημίζεται για τα εργαστήρια εφαρμοσμένων τεχνών (Κεραμική, Κόσμημα, Σκηνογραφία, Αγιογραφία κ.ά.), αλλά:
- Πολλά εργαστήρια κλείνουν λόγω μαζικής αποχώρησης προσωπικού,
- Οι μισθοί των διδασκόντων ΠΔ407 έχουν μειωθεί 30–50%, φτάνοντας τα 600 ευρώ, ποσά που δεν καλύπτουν ούτε τα έξοδα διαμονής στη Φλώρινα,
- Καθηγητές έχουν ήδη αποχωρήσει και άλλοι δηλώνουν ότι δεν θα παραμείνουν,
- Η έλλειψη διδασκόντων οδηγεί σε μείωση επιλογών μαθημάτων, υπερδιπλασιασμό αριθμού φοιτητών ανά εργαστήριο και γενικευμένη δυσλειτουργία .
- Παιδαγωγική επάρκεια – Αβεβαιότητα για χιλιάδες αποφοίτους
Μετά την εφαρμογή του άρθρου 99 του ν. 4957/2022:
- Πρωτοετείς του ΤΕΕΤ δεν δικαιούνται παιδαγωγική επάρκεια,
- Φοιτητές άλλων ετών δεν γνωρίζουν αν και πότε θα τους χορηγηθεί,
- Το ΠΔΜ δεν διαθέτει προς το παρόν ούτε ΠΜΣ ούτε δομές που θα μπορούσαν να καλύψουν το κενό.
Το ζήτημα αφορά άμεσα το εργασιακό μέλλον εκατοντάδων νέων αποφοίτων. Η αβεβαιότητα αυτή πλήττει τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων και υπονομεύει το πτυχίο τους .
- Αδιαφορία τοπικών φορέων – Ελλιπής στήριξη Πρυτανικών αρχών
Οι φοιτητές καταγγέλλουν ότι:
- Ο Δήμος Φλώρινας δεν στηρίζει την σχολή Καλών Τεχνών, αντιθέτως ζητά ακόμη και παραχώρηση αιθουσών για αποθήκες,
- Η πόλη δεν παρέχει ασφαλές περιβάλλον, με καταγγελίες για ομοφοβικές και τρανσφοβικές επιθέσεις
- Η Πρυτανεία και ο καθηγητικός σύλλογος περιορίζονται σε «κενά λόγια», χωρίς δημόσια στάση και έμπρακτη στήριξη των φοιτητών .
Επειδή η κατάσταση που περιγράφεται από τους φοιτητές συνιστά σοβαρή υποβάθμιση δημόσιου πανεπιστημιακού τμήματος,
Επειδή η ασφάλεια και η ποιότητα σπουδών τίθενται σε άμεσο κίνδυνο,
Επειδή η σχολή καλών τεχνών είναι άμεσα συνυφασμένη με την πόλη και την ιστορία της Φλώρινας
Επειδή οι δημόσιες υποδομές και τα έργα χρηματοδότησης πρέπει να ελέγχονται από τη Βουλή,
Ερωτάται η κα. Υπουργός:
- Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προχωρήσει το Υπουργείο για την αποκατάσταση των επικίνδυνων κτιρίων του ΤΕΕΤ, ιδίως του κτιρίου Γλυπτικής στο Μεσονήσι;
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του «νέου κτιρίου» της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας; Ποια χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί σήμερα και σε ποιο στάδιο βρίσκεται;
- Τι μέτρα θα ληφθούν για την επανεκκίνηση των εργασιών στο κτίριο της Αγίας Όλγας και την αξιοποίησή του από το Τμήμα;
- Προτίθεται το Υπουργείο να ενισχύσει άμεσα το Τμήμα με μόνιμο και έκτακτο διδακτικό προσωπικό, ώστε να αποτραπεί το κλείσιμο εργαστηρίων και η περαιτέρω υποβάθμιση των σπουδών;
- Θα υπάρξει ειδική ρύθμιση για τη διασφάλιση της παιδαγωγικής επάρκειας των φοιτητών του ΤΕΕΤ, ώστε να μη χαθούν επαγγελματικά δικαιώματα;
- Δεσμεύεται το Υπουργείο να εξασφαλίσει κατάλληλες υποδομές και συνθήκες διαβίωσης για τους φοιτητές ώστε να μην δημιουργούνται σενάρια μετεγκατάστασης της σχολής;
- Ποιες πρωτοβουλίες θα αναληφθούν για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Πανεπιστημίου–Δήμου–Υπουργείου, ώστε να αντιμετωπιστεί συνολικά η υποβάθμιση της Σχολής Καλών Τεχνών;
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Παρακαλείται η Υπουργός να καταθέσει στη Βουλή εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας των 30 ημερών όπως αναφέρεται στο άρθρο 133 του Κανονισμού της Βουλής
- Για το κτίριο Γλυπτικής στο Μεσονήσι
1.1. Την τεχνική έκθεση/πραγματογνωμοσύνη που οδήγησε στην κρίση του κτιρίου ως ακατάλληλου λόγω πτώσης οροφής.
1.2. Τις εκθέσεις ελέγχου στατικότητας και ασφάλειας των εγκαταστάσεων των εργαστηρίων (όλων των ετών 2020–2025).
1.3. Τυχόν εντολές εργασιών, συμβάσεις ή αποφάσεις για αποκατάσταση του κτιρίου και το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα.
- Για το «νέο κτίριο» της Σχολής Καλών Τεχνών
2.1. Όλα τα έγγραφα που αφορούν τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, την επιλογή τελικού σχεδίου κτιρίου και την τεχνική περιγραφή του έργου.
2.2. Τα έγγραφα που αποδεικνύουν την έγκριση χρηματοδότησης, καθώς και τις αποφάσεις/επιστολές/πρακτικά που οδήγησαν στο «πάγωμα» ή στην απώλεια της χρηματοδότησης.
2.3. Τις επιστολές, δεσμεύσεις ή ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας – συμπεριλαμβανομένων δηλώσεων της πολιτικής ηγεσίας – σχετικά με την επαναδέσμευση χρηματοδότησης.
2.4. Την τρέχουσα εγκεκριμένη μελέτη και το σημερινό στάδιο του έργου.
- Για το κτίριο της Αγίας Όλγας
3.1. Τις πράξεις χαρακτηρισμού του κτιρίου ως εργοταξίου και όλες τις σχετικές εκθέσεις προόδου εργασιών.
3.2. Τα έγγραφα χρηματοδοτήσεων για το συγκεκριμένο έργο (εγκεκριμένες, παγωμένες ή ανακληθείσες χρηματοδοτήσεις).
3.3. Συμβάσεις εργολάβων, τεχνικές εκθέσεις και πρακτικά επιβλέπουσας υπηρεσίας.
3.4. Πλήρη τεκμηρίωση της τρέχουσας κατάστασης του έργου (ενεργό ή ανενεργό εργοτάξιο), καθώς και τα σχέδια αξιοποίησης του κτιρίου από τη Σχολή.
- Για τη στελέχωση του ΤΕΕΤ
4.1. Αναλυτικό πίνακα των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ, ΠΔ407, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και λοιπό έκτακτο προσωπικό τα τελευταία πέντε έτη (2019–2024).
4.2. Πλήρη στοιχεία για τις αποχωρήσεις διδακτικού προσωπικού από το Τμήμα, τους λόγους αποχώρησης και τις τυχόν αιτήσεις μη ανανέωσης συμβάσεων.
4.3. Όλα τα διαθέσιμα στοιχεία για τις αποδοχές των ΠΔ407 και τις αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία έτη (πριν και μετά τις μειώσεις 30–50% που αναφέρουν οι φοιτητές).
4.4. Έγγραφα που αφορούν τις προκηρύξεις θέσεων που παρέμειναν άγονες ή για τις οποίες δεν έχει υπάρξει ενδιαφέρον από υποψηφίους.
- Για τα εργαστήρια εφαρμοσμένων τεχνών
5.1. Κατάλογο των εργαστηρίων που λειτουργούν σήμερα και αυτών που έχουν κλείσει την τελευταία πενταετία.
5.2. Τεχνικές εκθέσεις για τον εξοπλισμό, την καταλληλότητα των χώρων και την ασφάλεια των εργαστηρίων.
5.3. Έγγραφα που τεκμηριώνουν τη δυνατότητα ή αδυναμία του Τμήματος να υποστηρίξει ειδικά γνωστικά αντικείμενα λόγω υποστελέχωσης ή έλλειψης υποδομών.
- Για την παιδαγωγική επάρκεια
6.1. Εγκυκλίους, υπουργικές αποφάσεις και εσωτερικά έγγραφα που αφορούν την εφαρμογή του άρθρου 99 του ν. 4957/2022 στο ΤΕΕΤ.
6.2. Έγγραφα σχετικά με τη δυνατότητα ή αδυναμία του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας να προσφέρει ΠΜΣ και σεμινάρια για τη χορήγηση παιδαγωγικής επάρκειας.
- Για τις σχέσεις Πανεπιστημίου – Δήμου Φλώρινας
7.1. Όλα τα έγγραφα συνεργασίας, αλληλογραφία και πρακτικά συναντήσεων μεταξύ Δήμου, Πρυτανικών Αρχών και Τμήματος, σχετικά με την υποστήριξη ή την παραχώρηση χώρων στο ΤΕΕΤ.
7.2. Τυχόν έγγραφα του Δήμου με αιτήματα για χρήση αιθουσών ως αποθήκες ή άλλες μη ακαδημαϊκές χρήσεις.
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)
Τζούφη Μερόπη
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Ευαγγελία Ασημακοπούλου