Έντονη διαμαρτυρία των κοινωνικών λειτουργών για την άνιση κατανομή θέσεων στα σχολεία
Υπογραμμίζεται ότι η συγκεκριμένη ειδικότητα αποτελεί κεντρικό πυλώνα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος μεταξύ σχολείου, οικογένειας και φορέων

Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας εκφράζει έντονη ανησυχία για τη δυσανάλογη κατανομή των θέσεων ΠΕ30 στο νέο πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής ενίσχυσης των μαθητών, καθώς από τις 700 διαθέσιμες θέσεις μόλις 216 αποδίδονται σε Κοινωνικούς Λειτουργούς.

Υπογραμμίζεται ότι η συγκεκριμένη ειδικότητα αποτελεί κεντρικό πυλώνα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος μεταξύ σχολείου, οικογένειας και φορέων.

Παρά την καθοριστική συμβολή τους στην αντιμετώπιση κρίσεων, στην πρόληψη σχολικής βίας, στη διαχείριση ψυχοκοινωνικών δυσκολιών και στη διεπιστημονική συνεργασία, η κατανομή θεωρείται ότι υποβαθμίζει τον ρόλο του κλάδου ΠΕ30.

Ο ΣΚΛΕ ζητά διαφάνεια στα κριτήρια κατανομής και καλεί το Υπουργείο να προβεί σε ισομερή κατανομή ειδικοτήτων, υπενθυμίζοντας το πάγιο αίτημα για τη σύσταση Σχολικής Κοινωνικής Υπηρεσίας με ολοκληρωμένη διεπιστημονική δομή.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΚΛΕ:

Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας (ΣΚΛΕ), όπως γνωρίζετε, είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και εκπροσωπεί επιστημονικά και επαγγελματικά τους 10.500 Κοινωνικούς Λειτουργούς της Χώρας.

Με την παρούσα επιστολή εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία και δυσαρέσκεια των Κοινωνικών Λειτουργών της Χώρας αναφορικά με την υπ’ αριθμ. 145616/ΓΔ4 Υπουργική Απόφαση με τίτλο «Καθορισμός ομάδων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης στις οποίες ασκούν καθήκοντα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) του κλάδου ΠΕ23 - Ψυχολόγων και του κλάδου ΠΕ30 - Κοινωνικών Λειτουργών για το σχολικό έτος 2025-2026», σύμφωνα με την οποία προβλέπονται 163 θέσεις για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 53 θέσεις στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Κλάδου ΠΕ 30 Κοινωνικών Λειτουργών, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ενίσχυση και ενδυνάμωση της κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης και ανθεκτικότητας των μαθητών μέσω του θεσμού Ψυχολόγου και του Κοινωνικού Λειτουργού, σχολικό έτος 2025-2026».

Συνολικά, από τις 700 διαθέσιμες θέσεις μόλις οι 216 κατανέμονται σε Κοινωνικούς Λειτουργούς. Η άσκηση της Κοινωνικής Εργασίας στο σχολικό πλαίσιο έχει θεσμοθετηθεί ήδη με τα Ν.Δ. 195/1974 και ΠΔ 50/1985. Ωστόσο, σήμερα, μετά από 40 χρόνια η θεσμοθετημένη σύσταση Σχολικών Κοινωνικών Υπηρεσιών δεν έχει πραγματοποιηθεί, ενώ αντίθετα με αποσπασματικές κινήσεις και πρωτοβουλίες έχουν αντιμετωπιστεί τα σύνθετα προβλήματα της μαθητικής κοινότητας.

Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί, εκ του ρόλου τους, είναι βασική ειδικότητα σε μια υπηρεσία ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, όπως αυτό αποτυπώνεται και στο καθηκοντολόγιο του ΕΕΠ (ΦΕΚ 3032 Τεύχος Β΄/04-09-2017, Αριθμ. 142628/ΓΔ4 για τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ23 Ψυχολόγων και ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης), αποτελώντας το συνδετικό κρίκο μεταξύ του σχολείου, της οικογένειας και των άλλων κοινωνικών φορέων και υπηρεσιών που ασχολούνται με το παιδί, την οικογένεια και τις ιδιαίτερες ανάγκες τους.

Υπό την έννοια αυτή ο ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών στην Εκπαίδευση περιλαμβάνει και τη βελτίωση της κοινωνικής λειτουργικότητας καθώς και την παροχή κινήτρων για την καλλιέργεια / ανάπτυξη των «υγιών» – θετικών σημείων και δυνατοτήτων των ατόμων, των οικογενειών και των κοινοτήτων. Σύμφωνα με την εμπειρία των Κοινωνικών Λειτουργών, μελών μας που απασχολούνται στην Εκπαίδευση, ο ρόλος τους, μεταξύ άλλων, είναι καθοριστικός:

• στον προσδιορισμό των μαθητών που βρίσκονται σε ανάγκη ή/και σε κίνδυνο και στην υλοποίηση σχετικών παρεμβάσεων που θα βοηθήσουν τους μαθητές και τις οικογένειες τους στην αποδοχή και αντιμετώπιση των προβλημάτων τους, συμπεριλαμβανομένων της κατάχρησης ουσιών, της έλλειψης σωματικής και πνευματικής υγείας καθώς και της σχολικής βίας.

• στην προετοιμασία των οικογενειών και μαθητών για παραπομπή σε κατάλληλες υπηρεσίες και φορείς στην κοινότητα και στην ολοκληρωμένη διασύνδεσή τους με πηγές και πόρους για την εξυπηρέτηση των ψυχοκοινωνικών αναγκών τους.

• στη βελτίωση των σχολικών συστημάτων και στην ανακούφιση των συστημικών εμποδίων στην εκπαίδευση. στη σύσταση δικτύων με υπηρεσίες και φορείς της κοινότητας προς όφελος του μαθητή και της σχολικής κοινότητας.

• στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής της υγείας (σωματικής και ψυχικής), στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς επίσης και στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της απόκτησης θετικής εικόνας εαυτού.

• στην ανάπτυξη παρεμβάσεων για την ένταξη όλων των μαθητών στο σχολικό πλαίσιο δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον που να ενισχύει τη συμμετοχή και τη συνεργασία και να αποτρέπει τον σχολικό εκφοβισμό. στη διαχείριση ζητημάτων που σχετίζονται με τη σχολική διαρροή και την άτακτη φοίτηση παρεμβαίνοντας και κατ’ οίκον στο περιβάλλον του/της μαθητή/τριας.

• στην παροχή συμβουλευτικής στα άτομα και στις οικογένειες σε θέματα που τους απασχολούν. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι Κοινωνικοί Λειτουργοί είμαστε η μοναδική ειδικότητα, που για τη διαμόρφωση διάγνωσης και ψυχοκοινωνικής μελέτης εκτός από την αξιοποίηση επιστημονικών εργαλείων και μεθόδων (ατομικής και οικογενειακής συνέντευξης, λήψης κοινωνικού ιστορικού, συμμετοχικής παρατήρησης, συνεργασίας και δικτύωσης με άλλους σχετικούς φορείς), πραγματοποιούμε και κατ’ οίκον επισκέψεις, καθώς κρίνεται ότι το περιβάλλον που ζει ο μαθητής μπορεί να δώσει σημαντικά στοιχεία στη συνεκτίμηση και στη διαχείριση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει μέσα από τη δημιουργία ενός ασφαλούς πλαισίου συνεργασίας και εμπιστοσύνης.

Αυτό εξάλλου αναγράφεται και στην παρ. 8 της υπ’ αριθμ. 142628/ΓΔ4 (ΦΕΚ 3032 – 4/9/2017 τεύχος Β΄), όπου δίδεται η αρμοδιότητα στον κοινωνικό λειτουργό, μεταξύ άλλων, να κάνει προγραμματισμένες επισκέψεις στις οικογένειες των μαθητών, όταν κρίνεται αναγκαίο.

Η κοινωνική έρευνα, στα πλαίσια της ψυχοκοινωνικής μελέτης αποτελεί το κυρίαρχο εργαλείο για τις αποφάσεις που αφορούν στο βέλτιστο συμφέρον του παιδιού ή του εφήβου, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις παραμέλησης ή/και κακοποίησης.

Γνωρίζοντας ότι το Υπ. Παιδείας προτάσσει την διεπιστημονικότητα για όλα τα σχολεία, την ανάπτυξη κοινωνικής προστασίας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης για όλους τους μαθητές και παρά την ομοειδή αποστολή των δύο ειδικοτήτων στην υποστήριξη της ψυχοκοινωνικής λειτουργίας των μαθητών/τριων , η δυσανάλογη αυτή κατανομή αυτή δεν αντανακλά τον πολυεπίπεδο ρόλο του/της κοινωνικού λειτουργού στη σχολική κοινότητα, ούτε στηρίζει στην πράξη την διεπιστημονική συνεργασία, αντίθετα θεωρούμε ότι υποβαθμίζει τον κλάδο ΠΕ30. Σύμφωνα με τα ανωτέρω παρακαλούμε όπως:

• μας ενημερώσετε για τον τρόπο και τα κριτήρια κατανομής των ειδικοτήτων στο εν λόγω πρόγραμμα και αφετέρου

• μεριμνήσετε για την άρση της διαπιστωμένης αδικίας, προχωρώντας στη δέουσα πρόβλεψη για ισομερή κατανομή μεταξύ των Κοινωνικών Λειτουργών (ΠΕ30) και των Ψυχολόγων (ΠΕ23).

Τέλος, σας υπενθυμίζουμε ότι πάγιο αίτημα του ΣΚΛΕ είναι η δημιουργία Σχολικής Κοινωνικής Υπηρεσίας, η οποία θα έχει ως ρόλο την παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης και την ανάπτυξη παρεμβάσεων για την ενίσχυση της αποστολής του σχολείου στην παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης.

Επιβάλλεται άλλωστε, σύμφωνα και με τα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα, η Σχολική Κοινωνική Υπηρεσία να έχει διεπιστημονική σύνθεση, προκειμένου να μπορεί να υποστηρίζει τις ποικίλες ανάγκες των μαθητών, των γονέων αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας ως σύστημα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nantia giannakopoulou
Ιόνιος Σχολή: Στη Βουλή τα σοβαρά προβλήματα στην καταβολή της μισθοδοσίας εκπαιδευτικών
Στη Βουλή φέρνει το ζήτημα της οικονομικής κατάρρευσης του ιστορικού σχολείου η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Νάντια Γιαννακοπούλου – Δραματικές καταγγελίες...
Ιόνιος Σχολή: Στη Βουλή τα σοβαρά προβλήματα στην καταβολή της μισθοδοσίας εκπαιδευτικών
tourismos
«Τουρισμός για Όλους 2025»: Ανακοινώθηκε ο οριστικός πίνακας δικαιούχων χαμηλής περιόδου
Συνολικά, 13.983 άτομα εντάσσονται πλέον στους τελικούς δικαιούχους, με το αντίστοιχο οικονομικό σκέλος να ανέρχεται σε 4.549.200 ευρώ
«Τουρισμός για Όλους 2025»: Ανακοινώθηκε ο οριστικός πίνακας δικαιούχων χαμηλής περιόδου