αλλαγες
«Αναξιοποίητες πηγές ποιοτικών δεδομένων, ίσως γιατί θέλουμε να προχωρούμε σε εκπαιδευτικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες μας»

Τις τελευταίες ημέρες διαρρέονται σενάρια αλλαγής του ωρολογίου προγράμματος της Α’ τάξης, των ημερήσιων Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ).

Το ωρολόγιο αυτό πρόγραμμα αποφασίζεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.) και η απόφαση αυτή1 δημοσιεύεται σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ)2.

Ορισμένα από τα ερωτήματα που θα μπορούσαν να εγερθούν εδώ είναι αν αξιολογήθηκαν τα ισχύοντα ωρολόγια προγράμματα, ποιοι ήταν οι άξονες και τα κριτήρια αυτής της αξιολόγησης, ποια μέθοδος αξιολόγησης υιοθετήθηκε και ποια ήταν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αυτής.

Το θέμα είναι γενικότερο, αφορά σε κάθε εκπαιδευτική αλλαγή και σε χρήση πρωτογενών δεδομένων.

Η απόφαση για μία εκπαιδευτική αλλαγή πρέπει να αποτελεί το τελικό στάδιο μιας διεργασίας:

1ο βήμα: σχεδιάζεται η αξιολόγηση του αντικειμένου της αλλαγής (άξονες, κριτήρια, μεθοδολογία αξιολόγησης).

2ο βήμα: εφαρμόζεται πιλοτικά ο σχεδιασμός.

3ο βήμα: με βάση τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής βελτιώνεται ο αρχικός σχεδιασμός.

4ο βήμα: αξιολογείται το αντικείμενο.

5ο βήμα: με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αποφασίζεται ή όχι η αλλαγή.

Ακολουθείται αυτή η διαδικασία κι αν όχι, γιατί;

Ποιες θα μπορούσαν να αποτελούν πηγές πρωτογενών δεδομένων για τα ΓΕΛ;

Σύμφωνα με τον κ. Υπουργό: «Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν είναι καλό μέτρο για να αξιολογήσεις τις επιδόσεις των σχολείων». Τα γραπτά δοκίμια όμως των πανελλαδικών εξετάσεων αποτελούν πηγές, από τις οποίες ερευνήτριες/ερευνητές μπορούν να αντλήσουν πολύτιμα ποιοτικά συμπεράσματα. Δυστυχώς, μετά τη λήξη της βαθμολόγησης και του ελέγχου για τη σωστή ηλεκτρονική καταχώριση των βαθμών, τα στελέχη των γραπτών δοκιμίων παραδίδονται από την Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου (ΒΚ) στην/στον Διευθύντρια/Διευθυντή της οικείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φυλάσσονται στο οικείο ΒΚ ή σε άλλο ασφαλή χώρο που ορίζεται από αυτήν/αυτόν, μέχρι τις 15 Μαΐου του επόμενου έτους, οπότε και καταστρέφονται. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μπορεί, για ερευνητικούς και παιδαγωγικούς λόγους, να ζητήσει από την/τον Διευθύντρια/Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείγματα γραπτών δοκιμίων υποψηφίων, τα οποία παραλαμβάνει με σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής, και καταστρέφει με πράξη του στο τέλος Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους. Τα γραπτά αυτά θα είναι φωτοαντίγραφα γραπτών δοκιμίων, στα οποία δεν θα φαίνεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου. Έχει προχωρήσει ποτέ το ΙΕΠ σε αυτή τη διαδικασία;

Ομοίως, πρωτογενείς πηγές ποιοτικών δεδομένων είναι και τα γραπτά δοκίμια των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, των μαθητριών/μαθητών των ΓΕΛ. Τα γραπτά αυτά δοκίμια αρχειοθετούνται και φυλάσσονται στο σχολείο ως τις 15 Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους, οπότε καταστρέφονται με πράξη της/του Διευθύντριας/Διευθυντή.

Τέλος, στα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς, ένα ακόμη χρήσιμο δεδομένο είναι και οι τελικές επιλογές κάθε Σχολείου από τα τρία (3) θέματα Β’ και τα τρία (3) θέματα Δ’ που κληρώνονται.

Αναξιοποίητες πηγές ποιοτικών δεδομένων, ίσως γιατί θέλουμε να προχωρούμε σε εκπαιδευτικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες μας.

1 Αριθμ. 102977/Δ2, Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου.

2 ΦΕΚ 5617/τ. Β’/22-09-2023

Δρ Αργύρης Δ. Ψαλίδας

Φυσικός, Συντονιστής Επιτροπής Παιδείας της ΕΕΦ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
ΙΕΠ: Αντίστροφη μέτρηση για αιτήσεις στα επιμορφωτικά προγράμματα SUB.8
Κλείνει η υποβολή αιτήσεων – 37 προγράμματα για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, εξ αποστάσεως, με έναρξη τον Ιανουάριο 2026
ΙΕΠ: Αντίστροφη μέτρηση για αιτήσεις στα επιμορφωτικά προγράμματα SUB.8
συγχονε
Νέος γύρος συγχωνεύσεων σχολείων προκαλεί αντιδράσεις - Παράσταση διαμαρτυρίας αύριο Πέμπτη από την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής
Η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής καλεί τις Ενώσεις Γονέων του Βόρειου Τομέα σε παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β' Αθήνας,...
Νέος γύρος συγχωνεύσεων σχολείων προκαλεί αντιδράσεις - Παράσταση διαμαρτυρίας αύριο Πέμπτη από την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής
peripoliko astinomia perama
Σταυρούπολη: Δύο 15χρονοι προκαλούν χάος με κλεμμένη μοτοσικλέτα – Τραυματίες και γονείς στο τμήμα
Θεσσαλονίκη: 15χρονοι με κλεμμένη μηχανή τραυμάτισαν οδηγό ΙΧ και αστυνομικό
Σταυρούπολη: Δύο 15χρονοι προκαλούν χάος με κλεμμένη μοτοσικλέτα – Τραυματίες και γονείς στο τμήμα
σχολείο
Αιγάλεω: Πειθαρχικό σε σχολείο για προβολή επεισοδίου της σειράς «Black Mirror»
Τι καταγγέλλει πατέρας μαθητή - Εκπαιδευτικός πληροφορικής φέρεται να έδειξε στη σχολική αίθουσα σκηνές σεξ και κτηνοβασίας
Αιγάλεω: Πειθαρχικό σε σχολείο για προβολή επεισοδίου της σειράς «Black Mirror»