αλλαγες
«Αναξιοποίητες πηγές ποιοτικών δεδομένων, ίσως γιατί θέλουμε να προχωρούμε σε εκπαιδευτικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες μας»

Τις τελευταίες ημέρες διαρρέονται σενάρια αλλαγής του ωρολογίου προγράμματος της Α’ τάξης, των ημερήσιων Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ).

Το ωρολόγιο αυτό πρόγραμμα αποφασίζεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.) και η απόφαση αυτή1 δημοσιεύεται σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ)2.

Ορισμένα από τα ερωτήματα που θα μπορούσαν να εγερθούν εδώ είναι αν αξιολογήθηκαν τα ισχύοντα ωρολόγια προγράμματα, ποιοι ήταν οι άξονες και τα κριτήρια αυτής της αξιολόγησης, ποια μέθοδος αξιολόγησης υιοθετήθηκε και ποια ήταν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αυτής.

Το θέμα είναι γενικότερο, αφορά σε κάθε εκπαιδευτική αλλαγή και σε χρήση πρωτογενών δεδομένων.

Η απόφαση για μία εκπαιδευτική αλλαγή πρέπει να αποτελεί το τελικό στάδιο μιας διεργασίας:

1ο βήμα: σχεδιάζεται η αξιολόγηση του αντικειμένου της αλλαγής (άξονες, κριτήρια, μεθοδολογία αξιολόγησης).

2ο βήμα: εφαρμόζεται πιλοτικά ο σχεδιασμός.

3ο βήμα: με βάση τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής βελτιώνεται ο αρχικός σχεδιασμός.

4ο βήμα: αξιολογείται το αντικείμενο.

5ο βήμα: με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αποφασίζεται ή όχι η αλλαγή.

Ακολουθείται αυτή η διαδικασία κι αν όχι, γιατί;

Ποιες θα μπορούσαν να αποτελούν πηγές πρωτογενών δεδομένων για τα ΓΕΛ;

Σύμφωνα με τον κ. Υπουργό: «Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν είναι καλό μέτρο για να αξιολογήσεις τις επιδόσεις των σχολείων». Τα γραπτά δοκίμια όμως των πανελλαδικών εξετάσεων αποτελούν πηγές, από τις οποίες ερευνήτριες/ερευνητές μπορούν να αντλήσουν πολύτιμα ποιοτικά συμπεράσματα. Δυστυχώς, μετά τη λήξη της βαθμολόγησης και του ελέγχου για τη σωστή ηλεκτρονική καταχώριση των βαθμών, τα στελέχη των γραπτών δοκιμίων παραδίδονται από την Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου (ΒΚ) στην/στον Διευθύντρια/Διευθυντή της οικείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φυλάσσονται στο οικείο ΒΚ ή σε άλλο ασφαλή χώρο που ορίζεται από αυτήν/αυτόν, μέχρι τις 15 Μαΐου του επόμενου έτους, οπότε και καταστρέφονται. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μπορεί, για ερευνητικούς και παιδαγωγικούς λόγους, να ζητήσει από την/τον Διευθύντρια/Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείγματα γραπτών δοκιμίων υποψηφίων, τα οποία παραλαμβάνει με σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής, και καταστρέφει με πράξη του στο τέλος Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους. Τα γραπτά αυτά θα είναι φωτοαντίγραφα γραπτών δοκιμίων, στα οποία δεν θα φαίνεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου. Έχει προχωρήσει ποτέ το ΙΕΠ σε αυτή τη διαδικασία;

Ομοίως, πρωτογενείς πηγές ποιοτικών δεδομένων είναι και τα γραπτά δοκίμια των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, των μαθητριών/μαθητών των ΓΕΛ. Τα γραπτά αυτά δοκίμια αρχειοθετούνται και φυλάσσονται στο σχολείο ως τις 15 Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους, οπότε καταστρέφονται με πράξη της/του Διευθύντριας/Διευθυντή.

Τέλος, στα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς, ένα ακόμη χρήσιμο δεδομένο είναι και οι τελικές επιλογές κάθε Σχολείου από τα τρία (3) θέματα Β’ και τα τρία (3) θέματα Δ’ που κληρώνονται.

Αναξιοποίητες πηγές ποιοτικών δεδομένων, ίσως γιατί θέλουμε να προχωρούμε σε εκπαιδευτικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες μας.

1 Αριθμ. 102977/Δ2, Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου.

2 ΦΕΚ 5617/τ. Β’/22-09-2023

Δρ Αργύρης Δ. Ψαλίδας

Φυσικός, Συντονιστής Επιτροπής Παιδείας της ΕΕΦ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η πρώτη αργία του Σεπτεμβρίου για όλες τις τάξεις τη νέα σχολική χρονιά

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κληρονομικο
Διαθήκες: Μεγαλύτερο μερίδιο για τους συζύγους στις κληρονομιές – Τι αλλάζει στο ελληνικό δίκαιο
Αύξηση του μεριδίου των επιζώντων συζύγων, εισαγωγή κληρονομικών συμβάσεων και νέοι κανόνες για τη νόμιμη μοίρα φέρνουν σημαντικές αλλαγές στο...
Διαθήκες: Μεγαλύτερο μερίδιο για τους συζύγους στις κληρονομιές – Τι αλλάζει στο ελληνικό δίκαιο
Χρήστος Μιχαλές
Πέθανε ο εκπαιδευτικός Χρήστος Μιχαλές – Μια ζωή αφιερωμένη στο σχολείο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ο Χρήστος Μιχαλές αφήνει πίσω του μια ζωή γεμάτη προσφορά, αφοσίωση στα κοινά και αγάπη για την εκπαίδευση- Έργο ζωής του παρέμεινε η συγγραφή της...
Πέθανε ο εκπαιδευτικός Χρήστος Μιχαλές – Μια ζωή αφιερωμένη στο σχολείο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση
ταυτότητα
Προσωπικός Αριθμός: Παράταση για την έκδοση μέχρι 5 Νοεμβρίου - Τι πρέπει να κάνετε
Παράταση έως 5 Νοεμβρίου για την έκδοση Προσωπικού Αριθμού – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες για ΑΦΜ, ταυτότητα και ψηφιακές υπηρεσίες
Προσωπικός Αριθμός: Παράταση για την έκδοση μέχρι 5 Νοεμβρίου - Τι πρέπει να κάνετε
PANEPISTIMIO PATRON
Έργα εκσυγχρονισμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών – Σημαντική αναβάθμιση στο αμφιθέατρο Μεσολογγίου
Συνεχίζονται οι αναβαθμίσεις στο Πανεπιστήμιο Πατρών – Νέο πρόσωπο απέκτησε το αμφιθέατρο στο Μεσολόγγι
Έργα εκσυγχρονισμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών – Σημαντική αναβάθμιση στο αμφιθέατρο Μεσολογγίου