Είναι ισχυρό το φαινόμενο των φοιτητών που εγκαταλείπουν τη σχολή στην οποία έχουν περάσει, ακριβώς επειδή βρέθηκαν εκεί λόγω μιας λάθος απόφασης. «Χρειάζεται να δείξουμε στα παιδιά τις εναλλακτικές που υπάρχουν για κάθε σχολή, που μπορεί να τους δώσει επιλογές για τις οποίες δεν γνώριζαν».

Περισσότερο έντονο από ποτέ είναι στις μέρες μας το άγχος των νέων ανθρώπων σχετικά με το ποιο επάγγελμα θα πρέπει να επιλέξουν, ιδιαίτερα εάν συνυπολογίσουν τον παράγοντα της αποκατάστασης, την έντονη οικονομική αβεβαιότητα, αλλά και το γεγονός ότι η κοινωνία μας εξελίσσεται σε όλους τους τομείς της με εξοντωτικά γρήγορους ρυθμούς.

Το onlarissa.gr μίλησε με τον κ. Σπύρο Μιχαλούλη, σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, σχετικά με το ποια επαγγέλματα βρίσκονται σήμερα σε άνθηση, τόσο στη χώρα μας όσο και συγκεκριμένα στη Λάρισα, αλλά και το πώς θα μπορέσουν οι νέοι να αντεπεξέλθουν στο άγχος της επιλογής του κατάλληλου για εκείνους αντικειμένου.

«Ένας κλάδος», αναφέρει ο κ. Μιχαλούλης, «είναι η πληροφορική, η οποία δείχνει σε πανελλαδικό, αλλά και σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο ότι είναι ένας από τους πιο αναπτυσσόμενους τομείς, γιατί ουσιαστικά μπαίνει πάρα πολύ στην καθημερινότητά μας, άρα οι σχολές και σπουδές με νέες τεχνολογίες είναι σίγουρα αυτές που δίνουν πολλές δυνατότητες».

Από την αλλή, τονίζει, ισχυρή άνθηση σημειώνουν τα επαγγέλματα υγείας, καθώς και τα παραϊατρικά, όπως η φυσικοθεραπεία, η λογοθεραπεία, η εργοθεραπεία και η οδοντοτεχνική.

Ταυτόχρονα, διαχρονικά παραμένουν υψηλά στις προτιμήσεις επαγγέλματα που θεωρούνται ότι προσφέρουν καλή επαγγελματική αποκατάσταση και οικονομική ασφάλεια και τα οποία σχετίζονται με τις στρατιωτικές σχολές και τα σώματα ασφαλείας.

Μια πανελλαδική έρευνα (δείτε την εδώ), στην οποία μας παραπέμπει ο ίδιος, σχετικά με τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα μαθητών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας 2012-2021, ατόμων δηλαδή που πλέον έχουν βγει στην αγορά εργασίας, έδειξε ότι 4/10 μαθητές έχουν υψηλό ενδιαφέρον για την επιχειρηματικότητα, ενώ ακολουθούν η συμβουλευτική, η ψυχολογία, η διοίκηση και το μάρκετινγκ.

Την ίδια στιγμή παρατηρείται σημαντική έλλειψη εργαζομένων στον τελευταίο κλάδο κι αυτό γιατί «πολλά παιδιά δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες που μπορεί να δώσει ο τουρισμός», όχι μόνο σε επίπεδο εποχιακής εργασίας, αλλά και σε πιο μόνιμο και ολοκληρωμένο επίπεδο.

Ενδεικτικα και σύμφωνα με την προηγούμενη έρευνα, στους κλάδους με τη μικρότερη προτίμηση βρίσκονται, όπως προαναφέραμε, τα τουριστικά επαγγέλματα, οι κοινωνικές επιστήμες, η φύση και η γεωργία καθώς και οι τεχνικές εργασίες.

Με αφορμή τα παραπάνω, αναλύουμε στη συνέχεια ποια επαγγέλματα οδεύουν προς αφανισμό. Όπως εξηγεί ο κ. Μιχαλούλης, δεν μιλάμε ακριβώς για “αφανισμό”, αλλά περισσότερο για σημαντικές αλλαγές που συντελούνται στη μορφή και τις απαιτήσεις των επαγγελμάτων, κυρίως λόγω των εξελίξεων στην τεχνολογία. Αποτελεί γεγονός ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει (για την ακρίβεια ήδη έχει αρχίσει να αλλάζει) τη φύση πολλών επαγγελμάτων, τα οποία σε 10-15 χρόνια θα είναι κάτι το εντελώς διαφορετικό από ό,τι γνωρίζουμε σήμερα.

Οι ανάγκες των ανθρώπων μεταβάλλονται ραγδαία, κάτι το οποίο μεταβάλει και τις ανάγκες της αγοράς. Θα χρειάζεται πολύ περισσότερη επανεκπαίδευση, re-skilling και up-skilling δηλαδή. Ένας υπάλληλος γραφείου για παράδειγμα πριν από δύο δεκαετίες μπορούσε να φέρει σε πέρας τη δουλειά του χωρίς τη γνώση υπολογιστών, κάτι το οποίο σήμερα προφανώς φαντάζει αδύνατο. «Τώρα δεν υπάρχει άνθρωπος που να μπορεί να δουλέψει χωρίς να μαθαίνει συνεχώς καινούργιες δεξιότητες», αναφέρει. Πάντως, όπως δηλώνει, δεν μπορούμε να πούμε ξεκάθαρα ότι ένας συγκεκριμένος τομέας θα εξαφανιστεί εντελώς από τον επαγγελματικό ορίζοντα.

Από την άλλη πλευρά, ένας σημαντικός παράγοντας στη συζήτηση αφορά το κατά πόσο συμφωνούν οι επιλογές των παιδιών με τις προτιμήσεις ή μάλλον τα “θέλω” των γονέων.

Όπως απαντά ο κ. Μιχαλούλης, πλέον οι γονείς δεν επεμβαίνουν τόσο στις αποφάσεις των παιδιών τους όσο τα προηγούμενα χρόνια. «Παλιότερα μπορεί να ίσχυε αυτό, πλέον όμως, επειδή οι γονείς δεν γνωρίζουν ακριβώς την αγορά εργασίας, καθώς έχουν αλλάξει τα αντικείμενα, έχουν μεν γνώμη, ωστόσο δεν ζούμε στο παρελθόν της επιβολής».

Το πρόβλημα στην ουσία έγκειται στο ότι οι γονείς δεν ξέρουν πώς να βοηθήσουν τα παιδιά τους. «Στην ηλικία των 16-17 η ερώτηση “τί θα γίνεις όταν μεγαλώσεις” είναι λάθος ερώτηση, γιατί δεν ξέρουμε καν τα επαγγέλματα που θα μπορούν να κάνουν τα παιδιά μας όταν έρθει η ώρα να εργαστούν».

Αυτό που είναι πολύ σημαντικό, είναι τα παιδιά να επιλέξουν σπουδές που να ταιριάζουν στα ενδιαφέροντά τους και να μην κάνουν επιλογές με βάση το τί υπάρχει εκεί έξω που να δίνει δουλειά, να έχουν αγάπη για το αντικείμενο». Είναι ισχυρό, εξηγεί, το φαινόμενο των φοιτητών που εγκαταλείπουν τη σχολή στην οποία έχουν περάσει, ακριβώς επειδή βρέθηκαν εκεί λόγω μιας λάθος απόφασης. «Χρειάζεται να δείξουμε στα παιδιά τις εναλλακτικές που υπάρχουν για κάθε σχολή, που μπορεί να τους δώσει επιλογές για τις οποίες δεν γνώριζαν».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber