Για το κόστος και την ευθύνη της μετακίνησης των μαθητών, τοποθετούνται οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Π.Ε. «η Αθηνά», τονίζοντας πως «δεν αναλαμβάνουν αλλότριες ευθύνες που δεν τους αντιστοιχούν».
Όπως αναφέρουν, «το Υπουργείο κι οι συναρμόδιοι φορείς μεταθέτουν το κόστος αλλά και την ευθύνη μετακίνησης στους γονείς, τους Δντές,/ Προϊσταμένες-oυς και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων».
Παράλληλα, καλούν τη ΔΟΕ να τοποθετηθεί στο θέμα, να απευθυνθεί στα κεντρικά όργανα του γονεϊκού κινήματος, ώστε να γενικευθεί η πίεση και η συντονισμένη απαίτηση για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σύμφωνα με τις θέσεις και τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών.
Aναλυτικά
Καταρχήν σημειώνουμε ότι οι εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποιούνται εκτός του σχολικού χώρου αποτελούν σημαντική πλευρά της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενταγμένη στο αναλυτικό πρόγραμμα και τους διδακτικούς στόχους. Χωρίς αμφιβολία, οι επισκέψεις ενισχύουν τη βιωματική μάθηση, εξοικειώνουν τους μαθητές με το ευρύτερο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, παρέχουν εναλλακτικές μορφές αγωγής, τέρψης και ψυχαγωγίας στους μαθητές μας.
Κι ενώ οι επισκέψεις αφορούν όλα τα παιδιά στα πλαίσια του καθολικού χαρακτήρα του διδακτικού προγράμματος στο δημόσιο και δωρεάν σχολείο, το Υπουργείο κι οι συναρμόδιοι φορείς μεταθέτουν το κόστος αλλά και την ευθύνη μετακίνησης στους γονείς, τους Δντές,/ Προϊσταμένες-oυς και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων. Οι άοκνες προσπάθειες των συναδέλφων σε όλες τις σχολικές μονάδες, να βρει κάθε παιδί της κοινωνικής αποστέρησης μια θέση στην εκδρομή-επίσκεψη, χωρίς να στιγματιστεί το ίδιο ούτε η οικογένειά του, δείχνουν πολλά και κυρίως ποιοι είναι με τα παιδιά και τις ανάγκες τους στο δημόσιο σχολείο.
Ας συνοψίσουμε, λοιπόν, τα βασικά: Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πρέπει να αφορούν όλα τα παιδιά, η μετακίνηση να είναι δωρεάν για όλα και να γίνεται σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας.
Φαίνεται όμως ότι η πολιτεία δεν ενδιαφέρεται για αυτές τις εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά μόνο για την μετακύλιση των ευθυνών και των υποχρεώσεών της στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και τους Δντές/Προϊσταμένες-ους των σχολείων:
« Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων (έγγραφα καταλληλότητας οχήματος, επαγγελματική άδεια οδήγησης, έγγραφα οδηγού κ.λπ.), λίγο πριν την αναχώρηση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί επιβλέπουν τα όρια ταχύτητας και, εφόσον κρίνουν σκόπιμο, απευθύνονται στις αστυνομικές διευθύνσεις του τόπου προορισμού, για επανάληψη των ελέγχων ». (άρθρο 12, §4 της ΥΑ:Φ.14/89494/ΓΔ4/17-07-2020 (ΦΕΚ Β΄2888)
Όμως:
Οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες των εκπαιδευτικών, τόσο των συνοδών όσο και του/της υπεύθυνου/ης της επίσκεψης αφορούν στον προγραμματισμό των επισκέψεων, στη συνοδεία των μαθητών/τριών και στην επίβλεψή τους σε όλη τη διάρκεια των επισκέψεων.
Ο απαραίτητος τεχνικός έλεγχος των σχολικών λεωφορείων και η επίβλεψη της τήρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από τους οδηγούς των λεωφορείων δεν είναι δυνατόν να εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών αλλά σε άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.
Ο τεχνικός έλεγχος των λεωφορείων πρέπει να προγραμματίζεται με ευθύνη της Τροχαίας και των εταιρειών των λεωφορείων, ώστε να πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, σε χρόνο που δεν θα επηρεάζει την πραγματοποίηση των επισκέψεων και πολύ περισσότερο δεν θα οδηγεί στην ακύρωσή τους.
Θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει καθημερινούς τεχνικούς ελέγχους στα λεωφορεία (ενίοτε και δύο φορές την ημέρα) λίγο πριν την έναρξη της εκπαιδευτικής επίσκεψης, ακριβώς επειδή είναι ανεφάρμοστο, οδηγεί στην παντελή έλλειψη τεχνικών ελέγχων. Είναι δε προκλητικό και αποκαλυπτικό των κυβερνητικών προθέσεων να σκεφτεί κανείς ότι απαιτείται διπλός ημερήσιος έλεγχος για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις των δημόσιων σχολείων στα ίδια λεωφορεία που μεταφέρουν, καθημερινά από 7-9 το πρωί, μαθητές στα ιδιωτικά σχολεία στα πλαίσια των συμβάσεών τους!
Η εμπειρία που μεταφέρεται το τελευταίο διάστημα από τις σχολικές μονάδες του συλλόγου "Αθηνά" καταγράφει μια απίστευτη γραφειοκρατία να συνοδεύει τον προγραμματισμό των επισκέψεων, που τελικά αφυδατώνει την παιδαγωγική τους διάσταση. Καταγράφει αβεβαιότητα, αναμονή και μεγάλη καθυστέρηση μέχρι την έλευση των κλιμακίων της Τροχαίας με σοβαρές συνέπειες στο ίδιο το πρόγραμμα και το μορφωτικό αποτέλεσμα της επίσκεψης. Καταγράφει, επίσης, και πολλές περιπτώσεις επί ματαίω αναμονής των κλιμακίων ελέγχου που δημιούργησαν συνθήκες απαράδεκτου ηθικού εκβιασμού στους εκπαιδευτικούς και τους Δντές/Δντριες/ Προϊσταμένες των σχολείων, οι μόνοι που συνυπολογίζουν την απογοήτευση των μαθητών τους, αλλά και τα χρήματα που είχαν πληρώσει οι γονείς τους, ώστε τελικά να πραγματοποιήσουν την εκδρομή-επίσκεψη με δική τους ευθύνη και με τεράστιο προσωπικό κόστος!
Αν και είναι κατανοητό ότι αυτή η κατάσταση που διαμορφώθηκε δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να συνεχιστεί ούτε να προχωρήσει, εντούτοις η Τροχαία Αττικής στα πλαίσια της υπ’ αριθμ. 3081/23/922749 από 06/05/2023 διαταγής της, καλεί πλέον τις σχολικές μονάδες που προγραμματίζουν εκπαιδευτικές επισκέψεις με σχολικά λεωφορεία, να οδηγούν τα λεωφορεία χωρίς μαθητές αλλά με την παρουσία του συνοδού εκπαιδευτικού από 7-9 το πρωί σε χώρους ελέγχου που απέχουν πολλά χιλιόμετρα μακριά από τις σχολικές μονάδες (χώρος θεάτρου Βadminton- Σταθμός Πελοποννήσου, Μεταξουργείο κ.α.) και κατόπιν να μεταβούν στο σχολείο για την παραλαβή των μαθητών και την πραγματοποίηση της επίσκεψης!
Νομίζουμε ότι η συγκεκριμένη διαταγή αποτελεί την κορύφωση της αλληλουχίας εντολών και οδηγιών ενός προδήλως ανεφάρμοστου θεσμικού πλαισίου που αδιαφορεί πλήρως για την παιδαγωγική διάσταση των εκπαιδευτικών επισκέψεων στο δημόσιο σχολείο, αδιαφορεί αν αυτές τελικά θα πραγματοποιηθούν και αν θα πάρουν μέρος όλα τα παιδιά, αλλά ενδιαφέρεται μόνο για τη μεταφορά αλλότριων ευθυνών στους εκπαιδευτικούς που δεν τους αντιστοιχούν, παραβιάζουν το ρόλο τους και τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Mε βάση τα παραπάνω:
• Kαλούμε τους συναδέλφους σε όλες τις σχολικές μονάδες του συλλόγου μας, εφόσον υφίστανται τέτοια δεδομένα, να αναστείλουν τον προγραμματισμό των εκπαιδευτικών επισκέψεων και σε καμιά περίπτωση πλέον να μην αναλάβουν την διεξαγωγή τους με δική τους αποκλειστική ευθύνη, μέχρι την αλλαγή των απαράδεκτων αυτών όρων. Παρέχουμε για αυτό πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη.
• Καλούμε τη ΔΟΕ να τοποθετηθεί στο θέμα, να απευθυνθεί στα κεντρικά όργανα του γονεϊκού κινήματος, ώστε να γενικευθεί η πίεση και η συντονισμένη απαίτηση για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σύμφωνα με τις θέσεις και τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών.
Τα αιτήματα των εκπαιδευτικών για τις πολυήμερες εκδρομές κατά τη νέα σχολική χρονιά
Ανακοίνωση εξέδωσε η Α'-Γ' ΕΛΜΕ Β' Αθήνας σχετικά με τη μη συμμετοχή σε πολυήμερες εκδρομές κατά το σχολικό έτος 2023-2024.
Αναγκαία κρίνεται η υπογραφή του κειμένου που δημοσιοποίησαν, ενώ ζητείται η ικανοποίηση συγκεκριμένων αιτημάτων.
Η ανακοίνωση
«Το Δ.Σ. της Α – Γ ΕΛΜΕ Β Αθήνας μετά την ομόφωνη στήριξη των παρόντων συναδέλφων στη Γ.Σ. της 27ης Απριλίου 2023, ζητά από τους συναδέλφους να υπογράψουν το κείμενο που ακολουθεί, το οποίο έχει ήδη υπογραφεί από 317 συναδέλφους από 22 σχολικές μονάδες (15 υπογραφές ανά σχολική μονάδα κατά μέσο όρο). Το Δ.Σ. ενημερώνει επίσης ότι ήδη σε σχολεία της περιοχής μας οι πολυήμερες εκδρομές καταψηφίζονται από τους συναδέλφους στους συλλόγους διδασκόντων.
Για το σχολικό έτος 2023-24 δε θα συμμετέχω σε πολυήμερες εκδρομές αν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 η Πολιτεία δεν ικανοποιήσει τα παρακάτω αιτήματα:
- Νομική κάλυψη εκπαιδευτικών. Κάλυψη δικαστικών εξόδων από την υπηρεσία.
- Βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για τις εκδρομές.
- Οικονομική αποζημίωση σε ικανοποιητικό επίπεδο όλων των συναδέλφων που συνοδεύουν σε κάθε σχολική εκδρομή.
Από τον Σεπτέμβριο του 2023 στηρίζω τη θέση της ΕΛΜΕ για μη πραγματοποίηση πολυήμερων εκδρομών για οποιονδήποτε λόγο και καταψηφίζω την πραγματοποίηση τους στις συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκόντων.
Μπορείτε να συλλέξετε τις υπογραφές ανά σχολική μονάδα ή αλλιώς να συμπληρώσετε την παρακάτω φόρμα.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfDwpSocKw574V5A74ovhw2n-9HOEbiKsl7lJtjeMG-wgs5NA/viewform»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 9/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη