Thumbnail
Επαναπροσδιορισμό των εργασιακών σχέσεων έχουν προκαλέσει οι μορφές ιδιωτικοποίησης στην εκπαίδευση

Οι μορφές ιδιωτικοποίησης στην εκπαίδευση έχουν προκαλέσει τον επαναπροσδιορισμό των εργασιακών σχέσεων και των συνθηκών απασχόλησης.

Αυτό συνοδεύεται από συναφείς περιορισμούς του ρόλου των εκπαιδευτικών σωματείων και υποβαθμίζει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις συμφωνίες απασχόλησης.

Σύμφωνα με την Έκθεση του Stephen Ball και της Deborah Youdell του Ινστιτούτου της Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιο του Λονδίνου ("Η Κρυφή Ιδιωτικοποίηση στη Δημόσια Εκπαίδευση"), το νέο δημόσιο μάνατζμεντ εισάγει και παρακολουθεί την επιτυχία στόχων απόδοσης, ενώ η εργασία των εκπαιδευτικών εξατομικεύεται και, συγχρόνως, υπόκειται σε μορφές μέτρησης αποτελεσμάτων. Τα μέτρα αποτίμησης της απόδοσης με βάση τα αποτελέσματα, δημιουργούν τις συνθήκες για την εισαγωγή συμβάσεων απασχόλησης και αμοιβής συνδεδεμένων με την απόδοση.

Οι τάσεις ιδιωτικοποίησης συνοδεύονται, επίσης, από κινήσεις που αποσκοπούν στην ελαστικοποίηση των συμβάσεων εργασίας των εκπαιδευτικών και στην εισαγωγή στους εκπαιδευτικούς χώρους προσωπικού χωρίς τυπικά προσόντα διδασκαλίας, έτσι ώστε οι χαμηλές αμοιβές και οι χαλαρότεροι όροι των συμβάσεων που συνάπτει αυτό το προσωπικό να επιτρέπουν σημαντική εξοικονόμηση αποδοτικότητας.

Αυτό, με τη σειρά του, έχει αρνητικές συνέπειες για τις θέσεις οι οποίες μένουν διαθέσιμες στους εκπαιδευτικούς που διαθέτουν τυπικά προσόντα και για τις συνθήκες εργασίας τις οποίες είχαν κάποτε. Σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα, αυτοί είναι οι νέοι κανόνες της εκπαιδευτικής απασχόλησης. Οι εξατομικευμένες συμβάσεις εργασίας, η σύνδεση της αμοιβής με την απόδοση, οι ελαστικές συμβάσεις και η ανάμειξη προσωπικού με ή χωρίς τυπικά προσόντα, συμβάλλουν στη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών, τόσο στο εσωτερικό των εκπαιδευτικών συστημάτων όσο και στο εσωτερικό των σχολείων.

Οι αλλαγές αυτές αποτελούν μέρος μιας μετατόπισης από δομές και γραφειοκρατίες προς περισσότερο εύπλαστες και προσωρινές σχέσεις. Καθοδηγούνται και διευκολύνονται από τον έλεγχο της απόδοσης και των αποτελεσμάτων, από τον καθορισμό σημείων αναφοράς και από τον ανταγωνισμό μεταξύ μεμονωμένων επαγγελματιών, τμημάτων και σχολείων, καθώς και από τη χρήση μπόνους και κινήτρων.

Το 2003, το Υπουργείο Εκπαίδευσης της Μογγολίας δημοσίευσε ένα εγχειρίδιο για την εκπαίδευση στη βάση αποτελεσμάτων, που περιείχε πολλά παραδείγματα σημείων αναφοράς για τους μαθητές και φύλλων βαθμολόγησης των εκπαιδευτικών. «Την επόμενη χρονιά, κάθε σχολείο έπρεπε να συνάψει με το προσωπικό συμβάσεις εργασίας στη βάση των αποτελεσμάτων και να προσαρμόσει την πληρωμή μπόνους ανάλογα με την απόδοση» (Steiner-Khamsi 2006, σ. 672).

Το 2005, η κυβέρνηση του Κιργιστάν εισήγαγε ένα πρόγραμμα με τίτλο «Δημιουργώντας Κίνητρα για τους Εκπαιδευτικούς», το οποίο περιλάμβανε τη σύνδεση της αμοιβής με την απόδοση, ως όρου λήψης δανείου ύψους 15 εκατομμυρίων δολαρίων από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα πρόγραμμα ανάπτυξης της αγροτικής εκπαίδευσης.

Σωματεία σε διαφορετικά εθνικά πλαίσια ανταποκρίνονται με διαφορετικούς τρόπους στις προτάσεις για μεταρρυθμίσεις «ιδιωτικοποίησης», αναδιάρθρωσης του έργου και αλλαγής της οργάνωσης των σταδιοδρομιών των εκπαιδευτικών. Εθνικές ενώσεις εκπαιδευτικών έχουν μπορέσει, με μεγαλύτερη ή μικρότερη αποτελεσματικότητα, να διαπραγματευτούν μορφές συμφωνιών που αφορούν το έργο των εκπαιδευτικών και τις συνθήκες αμοιβής τους, αντιδρώντας σε μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουν αντιπαρατεθεί με επιτυχία σε μεταρρυθμίσεις οι οποίες «ιδιωτικοποιούν» το έργο των εκπαιδευτικών. Από την άλλη πλευρά, σε ορισμένες αναπτυσσόμενες χώρες, τα σωματεία των εκπαιδευτικών έχουν ανταποκριθεί πραγματιστικά, αποδεχόμενα μεταρρυθμίσεις που επεκτείνουν την παροχή των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και συνεργαζόμενα με εταίρους εξωτερικής βοήθειας και ανάπτυξης, ιδιαίτερα εκεί όπου το κράτος δεν έχει τη δυνατότητα να συντηρήσει και να διευρύνει την παροχή βασικής εκπαίδευσης, καθώς και να εκπαιδεύσει επαρκώς εκπαιδευτικούς.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

απίστευτη περιπέτεια ενός Ροδίτη αναπληρωτή εκπαιδευτικού
Η viral «Οδύσσεια» ενός αναπληρωτή: Από την Τήλο τον έστειλαν Λέρο λόγω λάθους του συστήματος
«Σαν βγεις στον πηγαιμό για την Τήλο, να εύχεσαι να μη σε στείλουν στη Λέρο»: Με αυτήν την παράφραση του Καβάφη μπορεί να συνοψιστεί η απίστευτη...
Η viral «Οδύσσεια» ενός αναπληρωτή: Από την Τήλο τον έστειλαν Λέρο λόγω λάθους του συστήματος
dieythyntis_1.jpg
Διευθυντής–μάνατζερ στο «αυτόνομο» σχολείο: Τι πραγματικά αλλάζει και τι σημαίνει για τους εκπαιδευτικούς
Μπορεί να βρεθούμε με φοβισμένους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιζόμενα σχολεία και μια καθημερινότητα που μοιάζει περισσότερο με επιχείρηση παρά με...
Διευθυντής–μάνατζερ στο «αυτόνομο» σχολείο: Τι πραγματικά αλλάζει και τι σημαίνει για τους εκπαιδευτικούς
foroi_26.jpg
Έκπτωση φόρου έως 2.200€ με μια απλή κίνηση – Ποιες αποδείξεις «μετράνε»
Έκπτωση φόρου έως 2.200 ευρώ για όσους επιλέξουν ηλεκτρονικές συναλλαγές με επαγγελματίες υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής
Έκπτωση φόρου έως 2.200€ με μια απλή κίνηση – Ποιες αποδείξεις «μετράνε»
μαθητές ταινία
Νέα ταινία μαθητών Γυμνασίου Σουφλίου «Ακούστε μας» για την πυρκαγιά του 2023
«Ακούστε μας!» – Μαθητές του Σουφλίου μιλούν για τις πληγές που άφησε η καταστροφική φωτιά στον Έβρο
Νέα ταινία μαθητών Γυμνασίου Σουφλίου «Ακούστε μας» για την πυρκαγιά του 2023