«Όλα είναι....θέμα παιδείας»
2 Απρίλη, Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου - Ημέρα γενεθλίων του μεγάλου παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν

Η βαρύτητα αυτής της ημερομηνίας, που καθιέρωσε το 1966 ο παγκόσμιος οργανισμός βιβλίων για την νεότητα (IBBY) είναι προφανής. Να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προκαλέσει την προσοχή των μεγαλύτερων στο παιδικό βιβλίο.

Ποιος μπορεί να φανταστεί τον κόσμο χωρίς βιβλία; Το βιβλίο είναι παιδεία. Μέσα από την γνώση οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν τη ζωή τους, να προοδεύσουν. Ένα παιδί που έχει περιορισμένη σχέση με το βιβλίο, γίνεται ο ενήλικας  που δεν διαβάζει.

Δυστυχώς το 40,7 % των Ελλήνων άνω των 15 ετών, δεν διαβάζει ούτε ένα βιβλίο το χρόνο.

Σε έναν κόσμο που τα ψηφιακά μέσα έχουν κατακλύσει την καθημερινότητά μας, πρέπει να αφήσουμε εναλλακτικά ανοιχτά παράθυρα στη δημιουργική φαντασία των παιδιών.  

Η σχέση του παιδιού με το βιβλίο και η μύηση στην ανάγνωση  απ’  τα πρώτα χρόνια της ζωής του, προσφέρει όσα χρειάζεται για να κατανοήσει τον κόσμο.

Το παιδικό βιβλίο, εκτός από γνώση και απόλαυση, έχει τη δύναμη να μεταδώσει ανθρώπινες αξίες, μηνύματα που δείχνουν το δρόμο, να προσεγγίσει μεγάλα ζητήματα με απλό τρόπο, να χτίσει σε γερά θεμέλια την αισθητική  καλλιέργεια και την ψυχική ανάπτυξη του παιδιού.  Σ’ όλες τις αναπτυγμένες χώρες οι βιβλιοθήκες, εκτός από χώροι συλλογής βιβλίων, αποτελούν ζωντανά πολιτιστικά κύτταρα στην υπηρεσία της τοπικής κοινωνίας. Ιδιαίτερα οι παιδικές βιβλιοθήκες, θεωρούνται ένας από τους σημαντικότερους χώρους για τη ζωή ενός παιδιού.

Οργανώνουν αναγνωστικές εμψυχώσεις φιλαναγνωσίας και προγράμματα- δράσεις  που αυξάνουν το ενδιαφέρον για το βιβλίο και την αποδοχή της βιβλιοθήκης από το κοινό της, παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Η πρόσβαση στο κατάλληλο παιδικό βιβλίο, θεμελιώδες δικαίωμα για κάθε παιδί, κατοχυρωμένο από τις διεθνείς συμβάσεις, αν και αποτελεί νόμο για τη χώρα μας συστηματικά αγνοείται και παραβιάζεται.

Η πολιτεία και η τοπική αυτοδιοίκηση έχουν ευθύνη απέναντι στο βιβλίο ως πρωταρχικό κοινωνικό- πολιτιστικό αγαθό  και χρέος να υποστηρίξουν τις βιβλιοθήκες, με το βλέμμα  στραμμένο στην επόμενη δεκαετία.

Ζούμε μια πολυεπίπεδη κρίση, μια εθνική κατάθλιψη.

Η κοινωνία έχει ανάγκη να αναπνεύσει, να ονειρευτεί, να εμπνευστεί για να δημιουργήσει  το καινούργιο κοινό όραμα .

Το βιβλίο, η τέχνη, ο πολιτισμός, πρέπει να βγουν στους δρόμους, στις γειτονιές, στη πόλη και στα χωριά, να συνομιλήσουν  με τους δημότες μυημένους και αμύητους. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να ανανεώσουν  την αντίληψή τους για τον κόσμο.

Η Καρδίτσα μια πόλη που στο παρελθόν, σε δύσκολους καιρούς, φρόντισε να επενδύσει στις βιβλιοθήκες και στον πολιτισμό, όχι σαν πολυτέλεια αλλά σαν είδος πρώτης ανάγκης προσβάσιμο δωρεάν για όλους, πρέπει να γίνει ξανά σημείο αναφοράς με το βιβλίο. Οφείλουμε να κρατήσουμε ζωντανή την επιθυμία για το βιβλίο.

Οι παιδικές βιβλιοθήκες του Δήμου Καρδίτσας, κυψέλες πολιτισμού σε 8 συνοικίες της πόλης - με προτεραιότητα τις πιο απομακρυσμένες και υποβαθμισμένες - και σε τρία χωριά του διευρυμένου Δήμου, έδωσαν περιεχόμενο στον πολιτισμό  της καθημερινής ζωής. Οι ιδέες δεν έμειναν στα ράφια τους αλλά πέρασαν στα χέρια μικρών και μεγάλων, ενδυνάμωσαν σχέσεις, πρόσφεραν εμπειρίες, ευκαιρίες κοινωνικής συνοχής, προετοίμασαν γενιές  καλλιεργημένων και ευαισθητοποιημένων πολιτών.  Ένα εγχείρημα που ξεκίνησε το μακρινό 1985, και μια ιδέα που είχα την τιμή να μοιραστώ με σπουδαίους δημοτικούς άρχοντες, με όραμα και ευρύτερη πολιτική αντίληψη. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον πρωτοπόρο τότε Δήμαρχο Δημήτρη Αρχοντή και όσους Δημάρχους στη συνέχεια πίστεψαν και στήριξαν το όραμα. 

«Καρδίτσα πόλη των παιδιών και του βιβλίου» ονομάσαμε το όνειρο και το χρωματίσαμε με το πάθος μας, τρεις και πλέον δεκαετίες, με πολύτιμους συνεργάτες, εκπαιδευτικούς, βιβλιοθηκονόμους, συγγραφείς,  εικονογράφους, καλλιτέχνες, παραμυθάδες… Αγάπησα τα βιβλία και τις παιδικές βιβλιοθήκες και πιστεύω πως η στέρησή τους είναι αφήνει μεγάλο κενό. Έμαθα πως η πολιτική χρειάζεται  ιδέες, όραμα, συνέπεια, μεθοδικότητα στην διαχείριση και την εφαρμογή.

Οι μεγαλοστομίες των σημερινών τοπικών αρχόντων δεν συνάδουν με τις εφαρμοσμένες πολιτικές που έχουμε ανάγκη. Η σημερινή πραγματικότητα του δικτύου των παιδικών βιβλιοθηκών του Δήμου Καρδίτσας, που έδωσε περίοπτη θέση στην πόλη μας πανελλαδικά και όχι μόνο, είναι αποκαρδιωτική. Κτίρια απαξιωμένα, υποδομές που δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, βιβλιακό υλικό που δεν έχει ανανεωθεί καθόλου τα τελευταία χρόνια, χωρίς βιβλιοθηκονόμους και με λοιπό προσωπικό ελλιπέστατο, χωρίς ψηφιοποίηση, με ελάχιστη λειτουργία …

Απευθύνομαι σε σας κ.Δήμαρχε Καρδίτσας, για άλλη μια φορά.

Είστε εκπαιδευτικός και πρόσφατα με κάποιες ανακοινώσεις σας προσπαθήσατε να μας πείσετε ότι θα στηρίξετε τις βιβλιοθήκες.

Κ. Τσιάκο, δυο χρόνια τώρα που είστε Δήμαρχος επισκεφτήκατε έστω κι από περιέργεια μια από τις 11 Παιδ. Β/Θ που κληρονομήσατε; Γνωρίζετε πού βρίσκονται και τι ανάγκες έχουν;

Η μέριμνα της αποκατάστασης του κύρους των βιβλιοθηκών ως προτεραιότητα για μια πόλη πολλαπλά τραυματισμένη, είναι ένα έργο με πολλές σημασίες.

Ως πολίτης κ. δήμαρχε προσδοκώ να μας δείξετε την ουσιαστική σχέση σας με την πόλη και τις δομές της, να στοχαστείτε το χθες και να ξαναφέρετε σήμερα τις βιβλιοθήκες στη ζωή μας.

Προσδοκούμε να δείτε τον εαυτό σας ανάμεσά μας και την σχέση σας με τους δημότες και με αυτόν τον τρόπο.

Προσδοκούμε να μην αρκείστε  σε έργα βιτρίνας αλλά να συμβάλλετε κι εσείς στη διαμόρφωση μελλοντικών γενεών δημοτών ευαίσθητων και καλλιεργημένων.

Να αποτελέσουν οι βιβλιοθήκες κόμβους μιας νέας πολιτικής για τον πολιτισμό στην πόλη μας και πυξίδα για την ανάπτυξη δικτύου Παιδ.β/Θ σε κάθε δήμο σε όλο το Νομό Καρδίτσας.

Αισιοδοξώ και αναμένω να αφουγκραστείτε τους προβληματισμούς μας, για το πως θέλουμε την πόλη μας και αυτό να κινεί τις στρατηγικές και τις προτεραιότητές σας ώστε να μετατρέψετε την απλή διαχείριση σε πολιτική διαδικασία.

Είναι ανάγκη, όσο ποτέ, να εξασφαλίσουμε στα παιδιά, την ευκαιρία να νιώσουν την χαρά της επαφής με το καλό παιδικό βιβλίο. Ας μην τα καταδικάζουμε να γίνονται καλύτεροι τηλεθεατές  και λειτουργικά αναλφάβητοι. Οι βιβλιοθήκες σ’ αυτή τη προσπάθεια μπορεί να είναι το πρώτο σταθερό βήμα.

Ένα σύγχρονο και λειτουργικό δίκτυο βιβλιοθηκών στο Δήμο Καρδίτσας, επιβαλλεται να υποστηριχτεί και να περιληφθεί στο πρόγραμμα ανάκαμψης και ψηφιακού μετασχηματισμού.

Αυτή είναι μια ευκαιρία τεράστιας σημασίας για το Δήμο μας και δεν πρέπει να χαθεί!

Χρυσούλα Κατσαβριά – Σιωροπούλου

πρ. Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Καρδίτσας

Φωτογραφία Χρυσούλα Κατσαβριά -Αγγελική Βαρελά συγγραφέας στηνΠαιδικη Βιβλιοθήκη Καρδίτσας 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μαθητυ
Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας: Ενίσχυση των Ευκαιριών Απασχόλησης για Απόφοιτους ΕΠΑΛ στη Θεσσαλία
Το πρόγραμμα, το οποίο ανήκει στη Μεταλυκειακή Επαγγελματική Κατάρτιση, αξιοποιεί τις επαγγελματικές γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες των αποφοίτων...
Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας: Ενίσχυση των Ευκαιριών Απασχόλησης για Απόφοιτους ΕΠΑΛ στη Θεσσαλία